Search
Close this search box.

تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا

کانادا یکی از کشورهای توسعه‌یافته دنیا است و دانشگاه‌های آن در زمره بهترین مراکز آموزشی جهان هستند. با این حال، هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا معمولا نسبت به برخی کشورهای اروپایی یا آمریکا، مقرون به صرفه‌تر است. کانادا با وجود دانشگاه‌های با کیفیت و پرمخاطب، مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است.

طبق گفته‌ی انجمن پزشکی کانادا (CMA)، این کشور از نظر «دارابودن بالاترین میزان سواد برای پرسنل پزشکی» در رتبه اول جهان قرار دارد. علاوه بر این، سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا در جهان جزء بهترین‌ها محسوب می شود. اگر می‌خواهید در رشته مهندسی پزشکی تحصیل کنید، قطعاً کانادا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

برخی از دلایلی که تحصیل دررشته مهندسی پزشکی در کانادا را محبوب کرده است، عبارتند از:

  • تقاضای بالا و وجود بازار کار گسترده بعد از فارغ‌التحصیلی؛
  • آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته برای پژوهش؛
  • سیستم آموزشی باکیفیت؛
  • تنوع فرهنگی و میزان مهاجر‌پذیری بالا.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا به شما ارائه بدهیم. در ادامه درباره معرفی مهندسی پزشکی و گرایش‌های آن،هزینه‌های تحصیل، طول مدت تحصیل در مقاطع مختلف، شرایط کار در هنگام تحصیل در کانادا، بورسیه و فاند صحبت می‌کنیم.

گرایش های رشته مهندسی پزشکی در کانادا

رشته مهندسی پزشکی در کانادا با عناوین Biomedical engineering (BME) Bioengineering یا BioMed شناخته می شود.

کاربرد اصول مهندسی و روش‌های حل مسئله در زیست‌شناسی و پزشکی به عنوان مهندسی زیست‌پزشکی یا مهندسی پزشکی شناخته می شود. مهندسی پزشکی شاخه‌ای از مهندسی است که در آن بخش‌هایی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، علم مواد، شیمی، ریاضیات و علوم و مهندسی کامپیوتر با زیست‌شناسی انسان ادغام می‌شوند تا به پیشرفت سلامت انسان کمک کنند.

تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا به یکی از پرطرفدارترین دوره‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی که در کانادا تحصیل می‌کنند، تبدیل شده است؛ زیرا مهندسین بیومدیکال تقاضای شغلی زیادی در این کشور دارند و انتظار می‌رود که این نیاز در سال‌های آینده نیز افزایش یابد.

مهندسی‌پزشکی در واقع حوزه گسترده‌ای از شاخه‌های پزشکی، مهندسی و زیست‌شناسی است که در گرایش‌های گوناگون در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ابزارهای الکترونیک مهندسی پزشکی
  • زیست مواد
  • مهندسی ژنتیک
  • تصویربرداری پزشکی
  • مهندس بالینی
  • بیومکانیک
  • مهندسی پزشکی ارتوپدی
  • مهندسی توانبخشی
  • فیزیولوژی سیستم‌ها

برای رشته مهندسی پزشکی در کانادا چه دروسی مطالعه می‌شود؟

از وظایف و مسئولیت‌های مهندسان پزشکی کشف و ایجاد راه‎‌های جدید برای کمک به درمان بیماری‌ها است:

  • ساخت تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی؛
  • ساخت اندام‌های جایگزین یا دستگاه‌هایی که به عملکرد بهتر اندام کمک می‌کنند؛
  • توسعه تجهیزات مانیتورینگ بهتر؛
  • سیستم‌های نویگیشن و…؛

دروس و مهارت‌هایی که جدا از پایان‌نامه هر مهندس پزشکی در کانادا باید بیاموزد به شرح زیر است:

  • مکانیک
  • ماده‌های زیستی یا بیومتریال
  • تکنیک‌های تصویربرداری
  • علوم اعصاب
  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • ریاضیات مهندسی
  • فیزیلوزی سیستم‌ها
  • طراحی ساختارهای داده

برخی از دروس انتخابی عبارتند از: محاسبات پزشکی، هندسه محاسباتی، رباتیک، آمار زیستی.

تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا

شرایط پذیرش تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا شامل چه مواردی است؟

دانشجویان خارجی برای تحصیل در کانادا به مجوز تحصیل (Study permit) نیاز دارند. مجوز تحصیل در واقع مدرکی است که به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد تا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مشخص‌شده DLIs در کانادا تحصیل کنند. این مؤسسات شامل همه دانشگاه‌های کانادا نمی‌شوند و نام آن‌ها از قبل مشخص است.

به طور معمول شرایط اپلای مهندسی پزشکی کانادا برای دوره کارشناسی وجود دارد، اما بیشتر متقاضیان برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کنند. برای این اقدام لازم است شما یک مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مهندسی، علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و… یا یکی از رشته‌های علوم فیزیکی/زیست‌شناسی داشته باشید.

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی به کانادا معمولا برای تمامی رشته‌ها شرایط یکسانی دارد. البته تفاوت‌هایی در جزئیات تحصیلی رشته‌ها، در دانشگاه‌های مختلف می‌توان قائل بود اما مدرک موردنیاز برای پذیرش تقریبا یکسان است.

به عنوان نمونه در برخی موارد حداقل نمره معدل GPA و یا آزمون GRE ممکن است تفاوت داشته باشد. برای مثال دانشگاه‌های مک مستر،مک گیل و… GPA بیشتری نیاز دارند و دانشگا آلبرتا یا دال‌هاوزی آزمون GRE می‌خواهند.

نکتهٔ مهم: سعی کنید چندماه قبل از به پایان‌رسیدن ددلاین فرایند پذیرش خود را آغاز کنید؛ زیرا بعد از پذیرش نیاز به طی‌کردن پروسه دریافت ویزای تحصیلی است و این موضوع ممکن است سبب ایجاد تأخیر و مشکل برای شما بشود.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی مهندسی پزشکی در کانادا چیست؟

برای تحصیل در مهندسی پزشکی در کانادا مانند رشته‌های دیگر، شرایط دانشگاه مقصد در پذیرش مهم است. اگرچه بسیاری از مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی و هزینه‌های آن‌ها تقریبا یکسان است.به طور مثال برای اخذ هر نوع ویزای تحصیلی، معمولا مجوز تحصیلی موردنیاز است.

مدارکی که برای دانشجویان خارجی نیاز است تا برای اپلای اقدام کنند، عبارتند از:

  1. پاسپورت معتبر
  2. گواهی اثبات تمکن مالی
  3. مدرک تحصیلی: برای درخواست در هر مقطع تحصیلی نیاز به مدرک دوره قبلی وجود دارد. مثلا برای اپلای کارشناسی به مدرک دیپلم با حداقل نمره ۱۲ و برای مقطع ارشد به ارائه مدرک کارشناسی نیاز است.
  4. توصیه‌نامه: بسته به دانشگاه، دو تا سه مورد توصیه‌نامه باید ارسال شود.
  5. انگیزه‌نامه
  6. مدرک آزمون زبان: دانشجویان بین‌المللی از کشورهای غیر بومی انگلیسی‌زبان باید مدرکی مبنی بر مهارت زبان ارائه دهند. این موارد شامل نمرات آزمون‌هایی مانند آیلتس، تافل و… می‌شود. نمره آزمون آیلتس به طور میانگین ۶.۵ (در برخی دانشگاه‌ها نمره ۶ هم قابل قبول است) و برای آزمون تافل به طور میانگین ۹۰ به بالا مناسب است.
  7. معاینه پزشکی مهاجرت (IME)

معادل سازی مدرک مهندسی پزشکی در کانادا چگونه است؟

داشتن مدرک معتبر تحصیلی و یا معدل بالا لزوما به این معنی نیست که برای مهاجرت به کانادا نیازی به معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود ندارید. برای ادامه تحصیل یا کار در کانادا شما باید صلاحیت‌های لازم و موردنیاز این کشور را داشته باشید؛ در واقع با معادل‌سازی مدارک این صلاحیت را به دست خواهید آورد.

ممکن است برخی رشته‌ها به معادل‌سازی نیاز نداشته باشند اما رشته‌های علوم پزشکی، مهندسی و… معمولا قبل از ورود نیاز به معادل‌سازی دارند. به طور کلی مراحل معادل‌سازی مدارک در بسیاری از کشورها یکسان است.

برای معادل‌سازی ابتدا باید یک نسخه از ریزنمرات، مدارک تحصیلی و تخصصی خودتان را تهیه کرده و به همراه ترجمه آن‌ها به سازمان‌های مربوط به معادل‌سازی در کانادا ارسال کنید. برای رشته‌های مهندسی باید عنوان «مهندس حرفه‌ای» را داشته باشید. برای کسب این مجوز می‌توانید به صورت اینترنتی و قبل از حضور در کانادا با ارائه مدارک تحصیلی، اقدام کنید.

هزینه های تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا

هزینه‌های تحصیل در کانادا شامل هزینه شهریه و زندگی دانشجویی است. این هزینه بسته به دانشگاه، شهر و مقطع تحصیلی متفاوت است.

در جدول زیر هزینه‌ اپلای + شهریه دانشگاه رشته مهندسی پزشکی در کانادا برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به‌صورت میانگین آورده شده است:

هزینه دلار کانادا
درخواست اپلای ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار
مجوز تحصیلی ۱۵۰ +۸۵ دلار هزینه انگشت‌نگاری
بیمه سلامت -
آزمون آیلتس ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار
آزمون تافل ۲۰۰ دلار
آزمون GRE ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار
ترجمه مدارک  و سایر حداکثر ۲۰۰ دلار
میانگین هزینه شهریه در مقطع کارشناسی سالانه ۲۰.۰۰۰ تا ۶۵.۰۰۰ دلار
میانگین هزینه شهریه در مقطع کارشناسی ارشد سالانه ۷۰۰۰ تا ۳۲.۰۰۰ دلار
میانگین هزینه شهریه در مقطع دکتری سالانه ۲۵۰۰ تا ۱۷.۰۰۰ دلار

هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا صرف‌نظر از شهر محل زندگی، بین ۸۰۰ تا ۱۲۴۵ دلار کانادا (بدون احتساب اجاره خانه) است.

طول مدت تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا چقدر است؟

طول مدت تحصیل بستگی به مقطع تحصیلی فرد دارد و معمولاً با رشته‌های دیگر تفاوت خاصی ندارد. در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است این مدت زمان ۱ تا ۲ سال از سایر دانشگاه‌ها کمتر یا بیشتر باشد.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی معمولا ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد.
  • تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای مهندسی پزشکی معمولا به مدت ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد.
  •  مدت تحصیل در مقطع دکتری مهندسی پزشکی در کانادا حدودا ۴ سال است.

 رشته مهندسی پزشکی در کانادا

چطور بورسیه و فول فاند مهندسی پزشکی در کانادا بگیریم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه تحصیل و مهاجرت مهندسی پزشکی به کانادا دریافت بورسیه تحصیلی است. بورسیه معمولاً برای دانشجویان ممتاز و دارای رتبه علمی، هنری یا ورزشی در نظر گرفته می‌شود. بورسیه تحصیلی کانادا در رشته مهندسی پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

این فاندها معمولا به صورت تخفیف در شهریه اعمال می‌شود و گاهی هم مبلغ نقدی آن در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. برای مثال سالیانه به طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کانادا در دانشگاه‌هایی مانند مک گیل، ساسکاچوآن و…. به دانشجویان کمک‌هزینه تحصیلی اعطا می‌شود.

شرایط ویزای همراه دانشجویان مهندس پزشکی در کانادا

افرادی که دارای اقامت موقت از طریق ویزای تحصیلی، ویزای کار و…. هستند می‌توانند خانواده یا افراد تحت تکفل و سرپرستی خود را هم به کانادا بیاورند. با استفاده از این امکان می‌توانید برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود ویزای کانادا را دریافت کنید. ویزای همراه را می‌توان همزمان با ویزای تحصیلی اقدام کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ویزای همراه کانادا مراجعه کنید.

شرایط کار درحین تحصیل و بعد از تحصیل رشته مهندسی پزشکی در کانادا چیست؟

کار در حین ت مجوز نیست و محدودیتی هم در ساعت کاری شما وجود ندارد. برای کار در خارج از محیط دانشگاه باید از اداره مهاجرت مجوز work permit را دریافت کنید. در این حالت ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارید.

مهندسی پزشکی به یک رشته بسیار تخصصی و گسترده است. شرکت‌های تجهیزات پزشکی، مهندسان واجد شرایط این حوزه را برای طراحی تجهیزات پزشکی استخدام می‌کنند و چشم انداز شغلی این رشته روز به روز در حال توسعه است.

برخی از فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا عبارتند از:حصیل به دو گروه کار در محیط دانشگاه و کار در خارج از محیط دانشگاه تقسیم می‌شود. برای کار در محیط دانشگاه نیازی به اخذ

  • میکروبیولوژیست
  • سم‌شناس
  • بیوتکنولوژیست
  • مهندس زیست پزشکی
  • پژوهشگر مهندسی پزشکی

حقوق مهندسی پزشکی در کانادا بستگی به عوامل مختلفی مثل سابقه کار، مدرک تحصیلی، محل فعالیت، جایگاه و… دارد. میانگین حقوق سالیانه مهندسین پزشکی بین ۶۰.۰۰۰ دلار تا ۱۱۰.۰۰۰ دلار کانادا است. میزان درآمد بستگی به شهر محل زندگی شما هم دارد.

  • حداقل حقوق برای افراد بدون سابقه کار معمولا ۵۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال است.
  • بیشترین میزان درآمد برای مهندسین پزشکی در استان‌های آلبرتا، تورنتو و اونتاریو است.

پس ازاتمام تحصیل مهندسی پزشکی در کانادا وضعیت اقامت چگونه است؟

برای اخذ اقامت دائم کانادا لازم است ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. شما پس از فارغ‌التحصیلی به مدت ۹۰ روز برای ترک خاک این کشور فرصت دارید. با پیداکردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود در این بازه زمانی، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنید. برای استفاده از این امکان، باید دورهٔ تحصیلی شما بیشتر از ۸ ماه تا یک سال باشد.

بهترین دانشگاه های مهندسی پزشکی کانادا کدام هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، نیمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در کانادا قرار دارند. دوره‌های مهندسی پزشکی معمولاً توسط دانشکده‌های مهندسی یا دانشکده علوم کاربردی ارائه می‌شود.

در این بخش فهرستی از دانشگاه‌هایی که مهندسی پزشکی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند، براساس ایالت و رنکینگ دانشگاه آورده شده است:

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسی پزشکی یکی از رشته‌های پرتقاضا در کانادا است و به‌همین دلیل اداره مهاجرت حساسیت ویژه‌ای بر روی آن دارد. بسیاری از افراد پروسه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی را خودشان انجام می‌دهند و در پایان با ریجکت پرونده خود مواجه می‌شوند. روند اپلای پیچیدگی‌های حقوقی زیادی دارد و کوچک‌ترین اشتباه در این مسیر باعث هدررفت زمان و انرژی شما خواهد شد.

شما می‌توانید صفر تا صد پروسه مهاجرت تحصیلی خود از جمله جمع‌آوری و ترجمه رسمی مدارک، نگارش رزومه و انگیزه‌نامه، دریافت پذیرش، دریافت ویزای تحصیلی و… را به وکلای ما در مؤسسه مهاجرتی آکادمی اپلای بسپارید. برای ارزیابی شرایط و دریافت مشاوره رایگان همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند