Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی صنایع در کانادا چیست؟

تحصیل در رشته مهندسی صنایع در کانادا به دلیل پیشرو بودن این کشور در حوزه صنعت و فناوری برای بسیاری از دانشجویان و متقاضیان مهاجرت یک گزینه عالی محسوب می‌شود. فرصت دریافت بورسیه، امکان کار حین تحصیل و درآمد بالا پس از فارغ‌التحصیلی همگی باعث شده‌اند دانشجویان زیادی طالب تحصیل در این رشته در کشور کانادا باشند.

اگر قصد تحصیل در رشته مهندسی صنایع در کانادا را دارید، این مطلب از آکادمی اپلای شما را با شرایط دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه‌های مهندسی صنایع کانادا و فرصت‌های شغلی که پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به‌دست آورید، آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

گرایش های رشته مهندسی صنایع در کانادا

  • تحقیق در عملیات و تکنیک‌های بهینه‌سازی
  • اقتصاد مهندسی
  • مدیریت زنجیره‌ی تامین و لجستیک
  • شبیه‌سازی سیستم‌ها و فرآیندهای تصادفی
  • پویایی سیستم و سیاست گذاری
  • تکنیک‌ها و تحلیل سیستم
  • سیستم‌های ساخت و تولید/ مهندسی ساخت و تولید
  • مهندسی ایمنی
  • برنامه‌ریزی و کنترل تولید
  • علم مدیریت
  • ساخت و تولید با کامپیوتر

دروس رشته مهندسی صنایع در کانادا

در این رشته شما تحصیلات خود را با یادگیری مبانی مهندسی صنایع مانند تحقیق در عملیات، برنامه‌نویسی و طراحی انسان‌محور آغاز خواهید کرد. در سال‌های بالاتر، دوره‌هایی از روان‌شناسی مهندسی تا تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی فرآیند کسب‌وکار را می‌گذرانید. همچنین تخصص خود را در یک محیط واقعی، از ساده‌سازی سیستم‌های مراقبت بهداشتی تا بازنگری در زنجیره‌های تامین و تجربه کاربر آنلاین در عصر هوش مصنوعی، به کار می‌گیرید.

دروس رشته مهندسی صنایع در کانادا عبارتند از:

  • حوزه‌های تمرکز
  • عوامل انسانی
  • مهندسی اطلاعات
  • تحقیق در عملیات
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

شرایط پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی صنایع در کانادا

اولین شرط برای پذیرش این است که شما باید مدرک کارشناسی مهندسی صنایع، مهندسی ساخت‌وساز یا هر مهندسی دیگری داشته باشید. معدل ۲.۵ یا بالاتر برای شما نمره خوبی به‌حساب می‌آید.

بیشتر دانشگاه‌های بزرگ، امکان تحصیل در رشته مهندسی صنایع را فراهم می‌کنند. دانشگاه تورنتو همچنین مدرک BaSC/MBA مهندسی صنایع را ارائه می‌دهد.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی، تکمیل دوره دبیرستان با حداقل میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد الزامی است. به طور کلی، نمرات زبان انگلیسی، حسابان و فیزیک برای پذیرش شما ارزیابی می‌شود.

برای تحصیل در این رشته محدودیت سنی وجود ندارد، اما هر چه سن شما بیشتر باشد، پذیرش سخت‌تر می‌شود. برای گپ تحصیلی میان دبیرستان و کارشناسی باید دلیل خوب و قانع‌کننده‌ای ارائه کنید.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی مهندسی صنایع در کانادا

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در رشته مهندسی صنایع عبارتند از:

اگر اهل یک کشور انگلیسی زبان نیستید، ممکن است برای پذیرش در دانشگاه از شما خواسته شود مدرکی مبنی بر مهارت زبان انگلیسی ارائه دهید. در ادامه آزمون‌هایی را که می‌توانید انجام دهید همراه با نمرات مورد انتظار آن‌ها، آورده‌ایم:

  • آیلتس: ۶.۵
  • تافل: ۸۰ تا ۹۰
  • تست انگلیسی دولینگو: ۱۱۵
  • ارزیابی انگلیسی آکادمیک کانادایی (CAEL): ۷۰

مدارک اضافی مانند نمونه‌کارها و رزومه نیز توسط دانشگاه‌های کانادا برای مهندسی صنایع درخواست می‌شود. همچنین برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع هستند، داشتن تجربه کاری الزامی است.

معادل سازی مدرک مهندسی صنایع در کانادا

معادل‌سازی مدرک تحصیلی (ECA) برای تأیید اینکه مدرک دیپلم یا سایر مقطع‌ها، معتبر و برابر با مدرک کانادایی است، انجام می‌شود. انواع مختلفی از ECA وجود دارد. برای مقاصد مهاجرتی باید ECA دریافت کنید.

این مدرک به طور کلی معادل مدرک کارشناسی ارشد است که نباید با مدرک کارشناسی ارشد قدیمی اشتباه گرفته شود. گزارش شما باید نشان دهد که مدرک خارجی شما معتبر و برابر است.

اگر گزارش معادل‌سازی شما نشان می‌دهد که مدرک‌تان با مدارک تکمیل‌شده کانادا برابر نیست یا موسسه آموزشی خارجی به رسمیت شناخته نشده است، شما شرایط تحصیل در مقطع موردنظرتان را به دست نخواهید آورد و هیچ امتیازی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

هزینه های تحصیل مهندسی صنایع در کانادا

هزینه تحصیل عمدتاً به شهریه‌ای که موسسه دریافت می‌کند و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. همچنین هزینه زندگی را هم در این محاسبه باید در نظر گرفت.
میانگین شهریه برای گرایش‌های مهندسی صنایع از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. در زیر نگاهی کلی به میانگین شهریه سالانه برای بیشتر دانشگاه‌ها در رشته مهندسی صنایع می‌کنیم:

  • مقطع کارشناسی: ۱۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ دلارکانادا
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۱۵.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ دلارکانادا

طول مدت تحصیل مهندسی صنایع در کانادا

مقطع کارشناسی مهندسی صنایع (BSc Eng Industrial) یک دوره چهار ساله تمام وقت است. دو سال اول تحصیل در بین سه رشته مهندسی مکانیک، صنایع و هوانوردی، مشترک است.

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در کانادا دو سال است. پس از آن دانشجویان می‌توانند کار خود را به عنوان مهندس صنایع در بخش‌های مختلف آغاز کنند.
مدرک دکتری معمولاً یک برنامه چهار ساله است که نیاز به مطالعه دقیق بر تحقیقات دارد. فارغ‌التحصیلان این مقطع در دانشگاه‌ها، کارخانه‌جات تولیدی، هولدینگ‌های خدماتی و مشاور شرکت‌ها به‌دست می‌آورند.

بورسیه و فول فاند مهندسی صنایع در کانادا

بورسیه‌های مهندسی صنایع در کانادا شامل جوایز نقدی است و به دانشجویان ممتاز اعطا می‌شود. این کمک‌هزینه‌ها نیاز به باز پرداخت ندارند و شامل پوشش کامل یا بخشی از هزینه‌ها می‌شود و در نهایت به دانشجویان دارای دستاوردهای علمی برتر، مهارت ورزشی و استعداد خاص یا طی برنامه‌های تحقیقاتی خاص تعلق می‌گیرد.
بورسیه تحصیلی در دانشگاه دالاهو در سال‌های سوم، چهارم و پنجم رشته مهندسی صنایع قابل دریافت است. ارزش کل این کمک‌هزینه ۵.۰۰۰ دلار کانادا است که در اقساط ۱.۰۰۰ دلاری برای هر یک از پنج ترم دانشگاهی قابل پرداخت است.

یکی دیگر از انواع بورسیه، فول فاند است. افرادی که برای مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری اپلای کرده‌اند، اگر دستاوردهای علمی چشمگیری داشته باشند، ممکن است واجد شرایط دریافت فول فاند بشوند.

دانشجویان واجد شرایط برای فول فاند، بودجه‌ای برای پوشش شهریه و هزینه‌های جانبی زندگی به مدت ۲ سال برای کارشناسی ارشد و حداکثر ۴ سال برای دانشجویان دکتری با مدرک کارشناسی ارشد و حداکثر ۵ سال برای دانشجویان دکتری با ورود مستقیم دریافت می‌کنند.

دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در کانادا حداقل ۱۸.۰۰۰ دلار کانادا تا دو سال و دانشجویان دکترا حداقل ۲۱.۰۰۰ دلار کانادا تا چهار سال دریافت می‌کنند.

دانشگاه تورنتو طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های فول فاند در کانادا را برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها برای شهروندان کانادایی یا مقیم دائم و دانشجویان بین المللی که شهروند کانادا یا مقیم دائم نیستند، در دسترس است.

برخی از بورسیه‌ها نیاز به نمره آزمون آیلتس دارند و برخی از بورسیه‌ها بدون نیاز به مدرک آیلتس است و فقط نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند.

شرایط ویزای همراه دانشجویان مهندسی صنایع در کانادا

دولت کانادا برای حفظ بنیان خانواده‌، به دانشجویان واجد شرایط بالای ۱۸ سال اجازه می‌دهد تا به همراه همسر، فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال و والدین درجه ۱ (در شرایط خاص) به این کشور مهاجرت کنند. در‌ واقع ویزای همراه دانشجویان مهندسی صنایع در کانادا به شما این امکان را می‌دهد که افراد تحت تکفل خود را به این کشور بیاورید.
همچنین این ویزا به بستگان شما اجازه می‌دهد تا پس از دریافت مجوزهای مربوطه، کار یا تحصیل تمام وقت در کانادا داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله شرایط اخذ ویزای همراه کانادا مراجعه کنید.

شرایط کار درحین تحصیل و بعد از تحصیل رشته مهندسی صنایع در کانادا

برای کار در حین تحصیل نیاز به دریافت مجوز (Work permit) از سوی اداره مهاجرت کانادا را خواهید داشت. مدت زمان مجاز در هفته برای کار دانشجویی ۲۰ ساعت است و فقط در تعطیلات رسمی یا تعطیلات بین ترم‌های تحصیلی مجوز کار تمام‌وقت (۴۰ ساعت در هفته) را دارید.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند حرفه خود را در طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی شروع کنند. حقوق مهندس صنایع در کانادا بسیار خوب است و از سالانه ۴۰.۰۰۰ دلار کانادا شروع می‌شود که ممکن است تا ۱۱۰.۰۰۰ دلار کانادا (بسته به سابقه کار) در سال افزایش یابد. مهندسان صنایع معمولاً ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند.

حدود ۸٪ از فارغ‌التحصیلان مهندسی صنایع در زمینه تولید محصولات هوافضا و قطعات و ۶٪ آن‌ها در حوزه‌های معماری، مهندسی و خدمات مرتبط مشغول به‌کار می‌شوند.

وضعیت اقامت پس از تحصیل مهندسی صنایع در کانادا

اگر به فکر اپلای مهندسی صنایع در کانادا هستید، خوب است بدانید که تقاضا برای این حیطه شغلی بسیار زیاد است و شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی با دریافت یک پیشنهاد شغلی ویزای تحصیلی کانادا را به ویزای کاری تبدیل کنید. مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) به شما این امکان را می‌دهد که پس از تکمیل دوره تحصیلی خود در کانادا بمانید و تمام‌وقت کار کنید.

  • اگر مدت زمان ویزای شما یک ساله باشد، به مدت یک سال اجازه کار در کانادا را خواهید داشت.
  • اگر مدت زمان ویزای شما دو ساله باشد، به مدت سه سال اجازه کار در کانادا را خواهید داشت.

شما می‌توانید بعد از کسب سابقه کار کافی با استفاده از برنامه‌های مهاجرتی گوناگون مانند فدرال اسکیل ورکر، تجربه کار کانادایی و برنامه‌های استانی اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. این برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر یک جدول امتیازبندی هستند و در صورت دریافت حداقل امتیاز لازم، کارت اقامت دائم این‌ کشور برایتان صادر می‌شود.

اگر یک دوره‌ ۲ ساله تمام‌وقت را در یک دانشگاه کانادایی گذرانده‌اید و بعد از فارغ‌التحصیلی حداقل یک سال سابقه کاری (ترجیحاً مرتبط با رشته تحصیلی خود) دارید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهید.

بهترین دانشگاه های مهندسی صنایع کانادا

در جدول زیر تعدادی از بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع در کانادا آورده شده است:

نام دانشگاه رتبه در جهان میانگین هزینه سالانه (دلار کانادا)
دانشگاه تورنتو ۲۶ ۲۴.۸۵۳ دلار تا ۵۸.۶۸۰ دلار
دانشگاه دالاهو ۲۷۲ ۷.۴۷۰ دلار تا ۱۴.۹۴۰ دلار
دانشگاه رایرسون ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ ۲۶.۷۰۹ دلار تا ۳۱.۷۷۲ دلار
دانشگاه ویندزور ۷۰۱ تا ۷۵۰ ۵.۷۷۱ دلار تا ۷.۰۰۰ دلار
دانشگاه کنکوردیا ۵۲۱ تا ۵۳۰ ۱۵.۷۵۰ دلار تا ۲۰.۷۳۱ دلار
دانشگاه رجینا N/A ۸.۴۹۲ دلار تا ۱۲.۹۰۰ دلار

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع در کانادا

مهاجرت فرآیند حساسی است که در صورت یک اشتباه هرچند جزئی می‌تواند در آینده و اپلای شما تاثیر بگذارد. برای مهاجرت تحصیلی در رشته مهندسی صنایع در کانادا می‌توانید از وکلا و مشاوران ما درموسسه مهاجرتی آکادمی اپلای کمک بگیرید.

از جمله خدمات ما می‌توان به دریافت پذیرش از دانشگاه، مشاوره تخصصی، نگارش یا ویرایش SOP، نگارش یا ویرایش CV، ترجمه رسمی اسناد و مدارک و انجام کلیه پرداخت‌های ارزی اشاره کرد. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از آکادمی اپلای صفر تا صد مهاجرت مهندس صنایع در کانادا از جمله شرایط و هزینه تحصیل، معرفی بهترین دانشگاه‌ها، میزان حقوق، دریافت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی و… را باهم بررسی کردیم. اگر قصد اپلای در رشته مهندسی صنایع در کانادا را دارید، می‌توانید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند