Search
Close this search box.

صفر تا صد دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در سال 2024

تحصیل در خارج از کشور، همیشه یکی از اهداف بزرگ بسیاری از افراد بوده است. اما آن‌چه گاهی این افراد را از رسیدن به هدف خود باز می‌دارد، هزینه‌های این پروسه است. به همان میزان که مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد، مواجه شدن با هزینه‌های بالای تحصیل، دلسردکننده خواهد بود.

از آن‌جا که کانادا یکی از مقاصد محبوب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود، این کشور برای حمایت از دانشجویان، بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌هزینه‌های متعددی به آن‌ها ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها یا کمک‌های مالی، به دانشجویان کمک می‌کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های شهریه دانشگاه یا زندگی در کانادا بر بیایند.

در این مقاله، به بررسی انواع بورسیه تحصیلی کانادا 2024 و نحوه دریافت آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع بورسیه‌های تحصیلی کانادا

بورسیه‌های تحصیلی کشور کانادا، انواع مختلفی دارند و هر یک، برای شرایط خاص یا حتی مقطع‌های تحصیلی متفاوت اهدا می‌شوند. در ادامه، به معرفی برخی از این بورسیه‌ها می‌پردازیم. به طور کلی بورسیه‌های کمک درسی کانادا، شامل انواع مختلفی می‌شوند:

  • اسکالرشیپ: این بورسیه بر اساس شایستگی دانشجویان به آنان داده می‌شود و می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی یا خصوصی تامین شود.
  • گرنت و برسری: این نوع کمک مالی، بر اساس نیاز متقاضیان و با بررسی شرایط مالی و درآمد سالیانه دانشجو ارائه می‌شود.
  • وام‌های دانشجویی: اغلب دانشگاه‌های کانادا این امکان را به دانشجویان می‌دهند که از وام‌های تحصیلی برای هزینه کمک درسی بهره ببرند.

علاوه بر موارد بالا، بورسیه‌های تحصیلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  1. بورسیه موضوعات خاص (subject specific): این بورسیه‌ها بر اساس رشته تحصیلی دانشجویان، از طرف موسسات و دانشگاه‌ها اهدا می‌شوند.
  2. بورسیه دوره‌های خاص (program specific): این نوع بورسیه‌ها براساس رزومه دانشگاهی و شرایط خاص دانشجویان مشخص می‌شوند و در برخی از برنامه‌های تحصیلی خاص قرار دارند.
  3. بورسیه دانشجویان خاص (student specific): متقاضیان برای دریافت این بورسیه، ابتدا باید بر اساس نژاد، جنسیت، مذهب یا سابقه خانوادگی واجد شرایط باشند.
  4.  بورسیه بر اساس شایستگی دانشجو (merit based): دانشجویانی که با توانایی و شرایط خاص برای تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

برای این ‌که بتوانید از بورسیه تحصیلی دولتی کانادا استفاده کنید، باید شرایط خاصی داشته باشید. بسیاری از افرادی که می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند، شرایط علمی ویژه‌ای دارند. به عبارت دیگر لازم است که افراد علاوه بر برخورداری از سطح زبان انگلیسی بالا، رزومه علمی قوی و نمرات بالایی داشته باشند. هرچه این میزان توانایی‌ها و رزومه قوی‌تر باشد، شانس دریافت بورسیه تحصیلی کانادا افزایش خواهد یافت.

مدارک لازم جهت دریافت بورسیه تحصیلی

برای این‌که بتوانید جهت دریافت بورسیه تحصیلی کانادا اقدامات لازم را انجام دهید، قبل از هرچیز باید مدارک خاصی را تهیه کنید. برخی از مهم‌ترین مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا، عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست بورسیه؛
  • کپی ریزنمرات مقاطع تحصیلی پیشین به همراه مدرک دیپلم؛
  • ارائه انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)؛
  • ارائه توصیه‌نامه از استادان معروف؛
  • نمرات آزمون GRE، آزمون SAT یا GPA ، ACT؛
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر با نمره بالا (مدرک آیلتس یا تافل).

علاوه بر این موارد، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک دیگری از جمله گواهی ارزیابی پزشکی را نیز از شما درخواست کنند.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر برای تحصیل، باید بر اساس رشته و مقطع تحصیلی خود، به دنبال هر یک از انواع بورسیه تحصیلی که دانشگاه مورد نظر شما ارائه داده است، بگردید. برای این کار باید در وبسایت‌های مختلفی که در این باره وجود دارند، جستجو کنید. برخی از این سایت‌ها، عبارتند از:
  • www.scholarshipportal.com
  • scholars4dev
  • scholarship-positions
  • EURAXESS

2. پس از یافتن بورسیه موردنظر، می‌توانید تمامی شرایط مربوط به آن را بررسی کنید و نحوه اپلای برای آن را دریابید. برای این کار باید با دانشگاه و سوپروایزر خود مکاتبه کرده و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.
رزومه و سوابق تحصیلی، تاثیر بسیار زیادی بر قبول شدن یا نشدن درخواست بورسیه تحصیلی دارد. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که تمامی سوابق را به درستی در درخواست خود قرار داده‌اید.

3.پس از آن باید فرم‌های مربوط به بورسیه تحصیلی را پر کنید و به همراه مدارک خود تحویل دهید. توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها برای بررسی پرونده بورسیه، مبلغی بین 100 تا 200 دلار دریافت می‌کنند. در نهایت باید منتظر بمانید تا نتیجه بررسی پرونده شما اعلام شود

انواع بورسیه‌های دولتی و غیر دولتی کانادا

کشور کانادا، بورسیه‌های متعددی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها بورسیه‌های تحصیلی دولتی و برخی بورسیه‌ها، غیر دولتی هستند. در ادامه، هر یک را به صورت مفصل توضیح می‌دهیم.

بورسیه‌های تحصیلی دولتی کانادا:

برخی از بورسیه‌های کانادا، توسط سازمان‌های دولتی پرداخت می‌شوند. این بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند:

  • بورسیه فارغ‌التحصیلی دکترا گرانت بانتینگ؛
  • بورسیه فارغ‌التحصیلی ارشد کانادا؛
  • بورسیه پس از فارغ‌التحصیلی NSERC؛
  • بورسیه‌های تحقیقاتی IDRC؛
  • بورسیه تحصیلی وانیر کانادا.

هر یک از این بورسیه‌های تحصیلی، مخصوص افرادی با شرایط متفاوت هستند. هر فرد می‌تواند با توجه به رشته تحصیلی خود، کشوری که از آن می‌آید، مقطع تحصیلی و…، بورسیه مورد نظر را دریافت کند.

بورسیه‌های تحصیلی غیر دولتی کانادا:

همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود، این بورسیه‌ها اغلب توسط سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شوند. بسیاری از این بورسیه‌ها در زمینه‌های تحقیقاتی بوده و هدف آن‌ها، کمک به کشورهای در حال توسعه است. برخی از این بورسیه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فاند بومی Anne Vallee؛
  • بورسیه دادخواست کانادا؛
  • بورسیه بنیاد ترودو.

البته بسیاری از این بورسیه‌ها، مربوط به مقطع دکترا هستند و برای افرادی که قصد تحقیق در زمینه‌های خاص دارند، ارائه می‌شوند. برای مثال بورسیه Anne Vallee برای دانشجویانی است که قصد تحقیق در زمینه حیوانات در دانشگاه‌های استان کبک یا بریتیش کلمبیا را داشته باشند.

بورسیه کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی

اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان آماده کرده‌اند، هر یک از این بورسیه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف، شرایط متفاوتی دارند. در ادامه هر یک از این موارد را بر اساس مقطع تحصیلی، شرح می‌دهیم.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی:

امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی، بسیار محدود و دشوار است. به همین دلیل بهتر است که دانشجویان برای این مقطع، به دنبال دریافت فاند تحصیلی کانادا نباشند. البته می‌توان از یک راه برای دریافت بورسیه در این مقطع اقدام کرد:

در صورتی که متقاضی بتواند با اخذ پذیرش تحصیلی وارد کشور کانادا شود، باید یک یا دو ترم در کانادا تحصیل کرده و سپس با ارائه نمرات عالی و وضعیت تحصیلی مناسب، جهت دریافت تخفیف تحصیلی یا بورسیه از دانشگاه خود اقدام کند.
بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان مقطع کارشناسی، بین 2 تا 5 هزار دلار است که این مبلغ می‌تواند برای دانشجویان در حال تحصیل، تا 9 هزار دلار نیز افزایش پیدا کند.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد:

برای این‌که بتوانید از بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنید، باید شرایط علمی قوی و مناسبی داشته باشید. برخی از این شرایط، شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمره زبان بالا؛
  • مقالات علمی قوی؛
  • پژوهش‌های بین‌المللی؛
  • سن مناسب؛
  • نداشتن گپ تحصیلی؛
  • داشتن توصیه نامه از استادان برجسته.

در نظر داشته باشید که بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا در این مقطع، به صورت علمی-تحقیقاتی هستند و در ازای فعالیت‌های علمی در طول تحصیل، به دانشجویان اهدا می‌شوند. مبلغ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، معمولا حدود 14 هزار دلار کانادا است.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا:

بیشترین شانس برای دریافت بورسیه تحصیلی، در مقطع دکترا وجود دارد. در مقطع دکترا بورسیه‌های تحصیلی به دو صورت اهدا می‌شوند:

  1. بورسیه دستیار تحقیق (Research Assistant): در صورتی که استادان دانشگاه برای پروژه‌های تحقیقاتی خود نیاز به دانشجویانی با رزومه مرتبط داشته باشد، این بورسیه به دانشجویان اهدا می‌شود. بسیاری از دانشجویان رشته‌های فنی، مهندسی و همچنین بیولوژی می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.
  2. بورسیه دستیار تدریس ( Teaching Assistant): افرادی که از این اسکالرشیپ استفاده می‌کنند، به عنوان دستیار آموزشی استاد برای تدریس انتخاب می‌شوند. متقاضیان برای دریافت این بورسیه، باید از سطح زبان خوبی برخوردار باشند.

لیست دانشگاه‌های دارای بورسیه تحصیلی

اگر به دنبال تحصیل در کشور کانادا هستید، بهتر است بدانید که بهترین دانشگاه‌های این کشور با ارائه فاند و بورسیه‌های تحصیلی، کمک زیادی به دانشجویانی با وضعیت مالی نامناسب می‌کنند. برخی از بهترین دانشگاه‌هایی که بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، در جدول زیر معرفی شده‌اند:

برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا، این فرصت را به دانشجویان عالی و نخبه می‌دهند که بتوانند به صورت رایگان و با دریافت بورسیه فول فاند، در این دانشگاه‌ها تدریس کنند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارتند از:

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی، می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد. به دلیل این‌ که این بورسیه به افرادی با شرایط خاص اهدا می‌شود، استفاده از آن یک امتیاز به حساب می‌آید. علاوه بر این، مبلغی که از طریق بورسیه به دانشجویان اعطا می‌شود، می‌تواند کمک مهمی برای جبران هزینه‌های زندگی و تحصیل آن‌ها در کانادا باشد. برخی دیگر از مزایای دریافت فاند تحصیلی کانادا، شامل موارد زیر می‌شود:

  • امکان تمرکز روی تحصیل به ‌جای کار کردن برای هزینه‌های زندگی؛
  • کمک برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر کانادا؛
  • شناخته شدن از طریق دریافت بورسیه؛
  • ایجاد یک رزومه قوی.
  • مشاوره دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی در کشور کانادا، خصوصا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌تواند دشواری‌های خاص خود را به همراه داشته باشد. از طرفی بسیاری از افراد ممکن است با اشتباه کردن در مراحل اپلای برای بورسیه، فرصت خود را جهت دریافت آن از دست بدهند.
به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی این کشور را دارید، از مشاورینی که در این زمینه تخصص دارند، کمک بگیرید. در همین راستا، متخصصین و مشاورین آکادمی اپلای همراه شما هستند تا بتوانید به راحتی برای دریافت بورسیه تحصیلی خود اقدام کنید.

کلام آخر

بورسیه تحصیلی، یکی از بهترین فرصت‌ها برای افراد کوشا و باهوش است که به دلیل نداشتن منابع مالی کافی، از تحصیل در کشورهای بی‌نظیر و ایدئالی مانند کانادا باز مانده‌اند. اگرچه بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی کانادا در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود، در صورتی که افراد بتوانند در مقطع کارشناسی به خوبی ظاهر شوند، می‌توانند در این مقطع نیز از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند.
در نهایت، پیشنهاد می‌شود برای این‌ که از هرگونه مشکل و خطا هنگام اقدام برای دریافت بورسیه جلوگیری کنید، از مشاوران آکادمی اپلای کمک بگیرید تا بتوانید به راحتی به هدف تحصیل در کانادا دست یابید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند