Search
Close this search box.

چگونه برای اقامت پس از تحصیل در کانادا اقدام کنیم؟

کانادا یکی از مقاصد پرطرفدار برای افرادی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. این کشور مزایای مختلفی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد و افراد با داشتن شرایط مورد نیاز می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند. ویزای دانشجویی این امکان را به افراد می‌دهد که در طول مدت تحصیل خود در کانادا اقامت داشته باشند و البته باید پس از پایان تحصیل به کشور خود بازگردند.

بنابراین اگر بخواهید پس از پایان تحصیل در کشور کانادا به کار و زندگی مشغول شوید، باید از روش‌های دیگری استفاده کنید. در این مطلب ما به بررسی تمامی روش‌های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا می‌پردازیم و شرایط و مدارک آن را نیز معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش‌های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

دانشجویانی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت می‌کنند، تنها تا پایان دوران تحصیل خود اجازۀ اقامت در این کشور را دارند. مجوز تحصیلی (study permit) دانشجویان پس از گذشت ۹۰ روز از تکمیل آخرین درس آن‌ها در دانشگاه منقضی می‌شود. بنابراین اگر تصمیم به ماندن در کانادا را داشته باشند باید پیش از انقضای مجوز تحصیلی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

روش‌های مختلفی برای اقامت پس از تحصیل در کانادا وجود دارد که می‌تواند اجازۀ اقامت دائم یا موقت کانادا را به افراد بدهد. دانشجویان می‌توانند برای اخذ اقامت پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا مشغول به کار در این کشور شوند و علاوه بر اخذ اقامت موقت، امتیازات لازم برای اخذ اقامت دائم را به‌مرور زمان به‌دست آورند. روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن برای اخذ اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا اقدام کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برنامهٔ اکسپرس اینتری (کلاس تجربه کانادایی)؛
  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک؛
  • برنامۀ فدرال اسکیل ورکر؛
  • برنامۀ مهاجرت مناطق روستایی و شمالی؛
  • برنامه‌های مهاجرتی استانی.

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا، اکسپرس اینتری است. این روش برای جذب نیروی کار ماهر دارای تجربه کانادایی طراحی شده و یک سیستم امتیاز‌بندی دارد که طبق آن افراد باتوجه به معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شوند. در صورتی که فرد نتواند شرایط لازم برای ورود به برنامۀ اکسپرس اینتری را برآورده کند، می‌تواند از برنامۀ مهاجرتی آتلانتیک استفاده کند. اگرچه این روش برای دانشجویان بین‌المللی در نظرگرفته‌ شده است، اما برای ایرانیان چندان مناسب نیست.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن وارد سیستم اکسپرس اینتری شد، برنامۀ اسکیل ورکر است. این روش برای افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا بسیار مناسب است و افراد می‌توانند با داشتن تجربهٔ کاری، توانایی زبان و تحصیلات مناسب برای آن اقدام کنند.

در صورتی که بتوانید از یک کارفرما در مناطق کم‌جمعیت کانادا پیشنهاد شغلی دریافت کنید، می‌توانید از روش مهاجرت مناطق روستایی و شمالی استفاده کنید.

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش‌های اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا، اقدام از طریق برنامۀ مهاجرت استانی است. در ادامه این روش را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

روش‌های اخذ اقامت دائم از استان‌های کانادا

برنامۀ مهاجرت استانی کانادا یا PNP یکی از روش‌های مناسب برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا برای افرادی است که شرایط لازم جهت شرکت در سیستم اکسپرس اینتری را ندارند. هر یک از استان‌های کانادا برنامه‌های انتخاب استانی متفاوتی دارند، اما سیستم انتخاب استانی کبک به طور بنیادین با دیگر استان‌ها متفاوت است.

برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق این روش باید ابتدا مناسب‌ترین برنامۀ استانی را انتخاب کنید. سپس لازم است که مدارک خود را در پورتال استان موردنظر ارسال کنید. در صورتی که شرایط شما برای استان موردنظر مناسب بود، می‌توانید برای آن نامزد شوید و جهت اخذ اقامت دائم اقدام کنید.

برنامۀ مهاجرت استانی نیوبرانزویک (NBPNP): این برنامه برای متخصصان و دانشجویان بین‌المللی طراحی شده است که می‌توانند برای کمک به اقتصاد نیوبزانزویک نقش مفیدی ایفا کنند. متقاضیان باید برای شرکت در این برنامه علاوه بر داشتن شرایط مناسب، از یک کارفرما در این استان پیشنهاد کاری دریافت کنند و قصد زندگی دائمی در نیوبرانزویک را داشته باشند.

اقامت پس از تحصیل در کانادا

روش‌های اخذ اقامت موقت پس از تحصیل در کانادا

روش‌های مختلفی برای اقامت پس از تحصیل در کانادا به صورت موقت وجود دارد که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

اخذ اقامت از طریق کار: ساده‌ترین روش تمدید اقامت در کانادا، دریافت مجوز کار، پس‌ از فارغ‌التحصیلی است. برای واجدشرایط‌بودن در این شیوه، دورۀ تحصیلی که در آن شرکت کرده‌اید باید حداقل ۸ ماه طول بکشد تا بتوانید برای اخذ post-graduation work permit اقدام کنید.

این روش – که PGWP نام دارد – برای فارغ‌التحصیلانی که قصد دارند وارد بازار کار شوند و سپس اقامت دائم کانادا را دریافت کنند طراحی شده است. PGWP به دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های کانادا اجازه می‌دهد که حداقل ۸ ماه و حداکثر ۳ سال در کانادا اقامت داشته و مشغول به کار شوند. اگر بخواهید برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا از روش‌هایی استفاده کنید که به تجربۀ کار کانادایی احتیاج دارند، می‌توانید تجربۀ کاری موردنیاز را از طریق اخذ این مجوز دریافت کنید.

به عنوان توریست: اگر مجوز تحصیل شما روبه‌پایان است و قصد دریافت اقامت موقت کانادا را دارید، می‌توانید برای اخذ ویزای ویزیتور اقدام کنید. در صورتی که بخواهید از این روش استفاده کنید باید حداقل ۹۰ روز پیش از پایان دورهٔ‌ تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که در صورتی که ویزای خود را به ویزای توریستی کانادا تبدیل کنید، نمی‌توانید برای اخذ مجوز کاری پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

متقاضیان برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا لازم است باتوجه به روشی که انتخاب می‌کنند، شرایط مختص به آن را نیز داشته باشند. یکی از مهم‌ترین شرایطی که در تمامی روش‌ها به آن اشاره شده است، داشتن سطح زبان مناسب است. متقاضیان باید تسلط خود را به یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی نشان دهند. داشتن تحصیلات مناسب نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در امتیاز دریافتی در این سیستم‌های مبتنی‌بر امتیاز دارد.

برخی از روش‌ها مانند اکسپرس اینتری، مهاجرت استانی و اسکیل ورکر به تجربۀ کاری نیز احتیاج دارند. حداقل تجربۀ کاری موردنیاز برای اقدام از طریق این روش‌ها، یک سال است. علاوه بر این موارد، برخی از این برنامه‌های مهاجرتی تنها برای مشاغل خاصی ارائه می‌شوند و به همین دلیل افراد باید ابتدا گروه شغلی خود را درسیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا بررسی کنند و در هنگام انتخاب روش مناسب این مورد را نیز در نظر داشته باشند.

متقاضیان لازم است برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا مدارک زیر را جمع‌آوری کنند:

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • فرم‌های تکمیل‌شدهٔ درخواست؛
  • مدارک تحصیلی؛
  • سوابق کاری؛
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • و … .

دریافت اقامت کانادا بعد از تحصیل چه مدت طول می‌کشد؟

اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد و باتوجه به نوع روش موردنظر شما نیز تغییر می‌کند. در صورتی که بخواهید پیش از اقدام برای اخذ اقامت دائم از طریق PGWP وارد بازار کار کانادا شوید و تجربهٔ کار کانادایی کسب کنید، باید حداقل یک تا یک و نیم سال کار کنید تا سوابق کافی برای ورود به سیستم اکسپرس اینتری را به‌دست آورید.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا چگونه است؟

به صورت کلی بهتر است دانشجویان پیش از پایان مجوز تحصیلی خود تصمیم نهایی خود را برای ماندن در کانادا بگیرند تا بتوانند به سرعت اقدامات لازم جهت اخذ اقامت در این کشور را آغاز کنند. دانشجویان می‌توانند برای افزایش شانس خود جهت ورود به برنامه‌های مهاجرتی مختلف ابتدا PGWP را دریافت کنند و تجربه کار کانادایی را به‌دست آورند. سپس می‌توانند از طریق هر یک از روش‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، اقامت دائم خود را به‌دست آورند.

کلام آخر

اعزام دانشجو به کانادا یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ اقامت دائم این کشور است. دولت کانادا برای جذب افراد ماهر و تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های خود روش‌های مختلفی را به‌کار گرفته است و به همین دلیل برنامه‌های مهاجرتی گوناگونی را برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا ایجاد کرده است.

در این مطلب به بررسی تمامی این روش‌ها و شرایط کلی آن‌ها پرداختیم. در صورتی که پرسش‌های بیشتری در زمینۀ اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا دارید، می‌توانید آن‌ها را در بخش دیدگاه مطرح کنید تا مشاوران ما در سریع‌ترین زمان به آن‌ها پاسخ دهند.برای مشاورهٔ رایگان جهت دریافت اقامت دائم بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا همین حالا با وکلای ما در مؤسسه آکادمی اپلای تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند