Search
Close this search box.

هزینه تحصیل در کانادا در سال 2024

کشور کانادا یکی از اصلی‌ترین مقاصد متقاضیان مهاجرت تحصیلی از سراسر دنیا است و هر ساله تعداد بسیار زیادی از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به کانادا سفر می‌کنند. با این وجود برخی از افراد معتقدند که هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار زیاد است؛ بنابراین تلاش می‌کنند تا با دریافت بورسیه‌های تحصیلی بخشی از هزینه‌های شهریه دانشگاه یا مخارج زندگی روزمره خود را جبران کنند.

به دلیل رقابت تنگاتنگی که برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا وجود دارد، همه افراد امکان دریافت آن را ندارند و بسیاری باید تمام هزینه تحصیل در کانادا را خودشان پرداخت کنند. بنابراین این سوال برای بسیاری از افراد وجود دارد که هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

پاسخ این سوال می‌تواند برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، تعیین‌کننده باشد. بنابراین در این مقاله به بررسی ریز و جزئیات تمام هزینه‌های مربوط به تحصیل در این کشور می‌پردازیم.

بررسی هزینه‌های کلی تحصیل در کانادا

همان‌طور که می‌دانید، هزینه تحصیل در کانادا فقط شامل شهریه دانشگاه نمی‌شود. بلکه موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای دانشجویان هزینه‌بر باشد. هزینه‌های کلی تحصیل در کانادا شامل هزینه خورد و خوراک، حمل و نقل، اجاره منزل یا خوابگاه، خرید کتاب و لوازم تحریر و … می‌شود که در ادامه به صورت جزئی به هر یک از این موارد می‌پردازیم.

هزینه خورد و خوراک برای دانشجویان در کانادا

یکی از مهمترین هزینه‌های زندگی، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک است. این هزینه‌ بسته به این که شما در خوابگاه دانشگاه اقامت داشته باشید یا برای خود منزل مستقل تهیه کرده باشید می‌تواند متفاوت باشد. با اقامت در خوابگاه دانشگاه، وعده‌های غذایی از طرف دانشگاه برای شما تامین می‌شود و نیازی نیست بابت آن پولی پرداخت کنید. در غیر این صورت شما باید برای رفع این نیاز اساسی خود هزینه پرداخت کنید.

هزینه صرف غذا در رستوران‌های کانادا

میزان مخارج و هزینه‌ها در هر یک از استان‌های کانادا متفاوت است و در برخی از ایالت‌ها و شهر‌های گران‌تر مانند تورنتو و ونکوور صرف یک وعده غذای معمولی در رستوران می‌تواند مبلغ قابل‌توجهی بشود.

برای مثال در شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال که سه شهر گران کانادا محسوب می‌شوند، هزینه یک وعده غذا در رستوران 20 دلار است. البته قیمت‌ها در شهرهای مختلف متفاوت است و برای همان یک وعده در رستوران تا 25 دلار باید در برخی مناطق دیگر هزینه کنید.

به طور کلی می‌توان گفت هزینه یک وعده غذای معمولی در رستوران‌های شهر‌های مختلف کانادا از 15 تا 25 دلار متفاوت است.

قیمت کالاهای اساسی در کانادا

برای برخی دیگر از اقلام اساسی خوراکی مانند شیر، برنج و یا آب نیز قیمت‌‌ها کمی تفاوت دارد. برای مثال در شهر تورنتو شما باید برای خرید شیر 2.89 دلار، 1 کیلوگرم برنج 3.10 دلار و 1.5 لیتر آب 1.84 دلار بپردازید.

به طور کلی هزینه متوسط برای هر یک از این کالا‌های اساسی در بازه قیمتی زیر قرار می‌گیرد:

  • 1 لیتر شیر بین 1.88 تا2.92 دلار؛
  • 1 کیلوگرم برنج بین 2.89 تا 5.41 دلار؛
  • 5 لیتر آب بین 1.68 تا 2.83 دلار.

«تمامی قیمت‌های موجود در این مقاله به دلار کانادا است.»

هزینه حمل و نقل برای دانشجویان درکانادا

بسیاری از دانشجویان برای رفت‌وآمد خود باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. در کشور کانادا افراد می‌توانند با تهیه اشتراک ماهیانه بلیت اتوبوس به هریک از استان‌های کانادا سفر کنند. هزینه اشتراک اتوبوس در شهر تورنتو 156 دلار، ونکوور 108.50 دلار و مونترال 88 دلار است.

به طور کلی هزینه اشتراک اتوبوس‌ها به صورت ماهیانه بین 80 تا 156 دلار است. در صورتی که بخواهید بلیت‌های سفر تک‌نفره خریداری کنید باید بین 2.50 تا 3.50 دلار بسته به استان‌‌های مختلف کانادا بپردازید.

هزینه اجاره منزل یا خوابگاه برای دانشجویان در کانادا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هزینه تحصیل در کانادا – پس از شهریه دانشگاه – نقش پررنگی را ایفا می‌کند، هزینه اسکان دانشجویی است. دانشجویان می‌توانند از خوابگاه استفاده کرده و یا در آپارتمان‌های مشترک یک اتاق کرایه کنند. البته در صورتی که فرد از نظر مالی با مشکل خاصی روبه‌رو نباشد می‌تواند آپارتمان‌های یک خوابه مستقل را هم برای سکونت انتخاب کند.

هزینه هر یک از این موارد مانند هر چیز دیگری در شهرها و ایالت‌های مختلف متفاوت است و بسته به محل قرارگیری آن‌ها در مرکز یا حومه شهر می‌تواند تغییر کند. به طور کلی بازه قیمتی برای هر یک از این موارد به صورت ماهیانه و سالیانه در جدول زیر آمده است:

ایالت خوابگاه یک اتاق در آپارتمان مشترک آپارتمان یک خوابه مستقل
انتاریو 3000-7500 دلار در سال 150-500 دلار در ماه 600-2000 دلار در ماه
آلبرتا 6000-12000دلار به ازای 8 ماه 125-375 دلار در ماه 500-1500 دلار در ماه
نوا اسکوشیا 700-3500 دلار به ازای هر ترم 131-560 دلار در ماه 525-2240 دلار در ماه
نیوبرانزویک 550-3200 دلار به ازای هر ترم 112-525 دلار در ماه 450-2100 دلار در ماه
کبک 2000-6000 دلار در سال 125-375 دلار در ماه 500-1500 دلار درماه
ساسکاچوان 3000 دلار به ازای هر 8 ماه 237 دلار در ماه 950 دلار در ماه

علاوه بر این موارد، هزینه انرژی مانند آب، برق و گاز نیز حدود 150 دلار در ماه و هزینه اینترنت بین 50 تا 70 دلار در ماه خواهد بود.

 هزینه خرید کتاب و لوازم التحریر

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان باید آن را مدنظر بگیرند، هزینه خرید کتاب است. قیمت کتاب‌های درسی و دانشگاهی در کانادا کمی گران است. برای مثال کتاب‌های رشته مهندسی بین 250 تا 350 دلار قیمت دارند و برای رشته‌های دیگر ممکن است از این هم گران‌تر باشند. البته می‌توانید با خرید کتاب‌های دسته‌دوم و یا نسخه‌های دیجیتالی آن‌ها در این هزینه صرفه‌جویی کنید.

هزینه بیمه درمانی برای دانشجویان کانادا

برخی از ایالت‌ها در کانادا بیمه استانی دارند و دانشجویانی که در این مناطق تحصیل می‌کنند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. برخی از ایالت‌های که دانشجویان را تحت پوشش بیمه خود قرار می‌دهند شامل استان‌های مانیتوبا، نوا اسکوشیا، آنتاریو، کبک و پرنس ادوارد می شوند. با این حال برخی از ایالت‌ها نیز این بیمه را ندارند و افراد باید از بیمه‌های خصوصی استفاده کنند.

هزینه بیمه‌های خصوصی حداکثر 800 دلار در سال است. برخی از خدماتی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ویزیت پزشک عمومی و متخصص؛
  • بستری در بیمارستان و مراقبت‌های پرستاری؛
  • عمل جراحی؛
  • آزمایش‌های مختلف؛
  • خدمات دندانپزشکی؛
  • بیماری‌های سخت مانند سرطان؛
  • خدمات و مشاوره سلامت روان.

هزینه‌هایی که قبل از ورود به کانادا باید پرداخت کنید

دانشجویان پیش از ورود به کانادا باید هزینه‌هایی مانند اپلای، اخذ ویزا و … را نیز بپردازند. این هزینه‌های دولتی برای مسیر دریافت ویزا است که شامل موارد جدول زیر می‌شود:

اقدامات مبلغ هزینه
آزمون زبان حدود 6-7 میلیون تومان
انگشت نگاری 85 دلار برای افراد مجرد-170 دلار برای خانواده
سفر به ترکیه (برای بیومتریک) 4-6 میلیون تومان
وثیقه سربازی (در صورت نداشتن کارت پایان‌خدمت یا معافیت دائم) با توجه به مقطع تحصیلی بین 15-46 میلیون تومان
پاسپورت حدود 300 هزارتومان
آزادسازی مدرک تحصیلی 1-2 میلیون تومان به ازای هر ترم
بلیت هواپیما تهران به تورنتو 37-76 میلیون تومان
ترجمه مدارک 500 هزار تومان
دریافت ریزنمرات 8-10 میلیون تومان
اپلای برای دانشگاه 100-200دلار

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

همان‌طور که می‌دانید، هزینه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کانادا در هر یک از مقاطع تحصیلی متفاوت است. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

با وجود این‌که تحصیل در مدارس کانادا برای افرادی که مقیم دائم یا شهروند این کشور هستند رایگان است، دانش آموزان بین‌المللی چه برای تحصیل در مدارس دولتی و چه غیردولتی این کشور باید شهریه پرداخت کنند. علاوه بر این، برخی از مدارس برای ثبت‌نام دانش آموزان در فعالیت‌های فوق‌برنامه نیز مبلغ جداگانه‌ای دریافت می‌کنند.

  • به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس کانادا در مقطع دبیرستان بین 7 تا 15 هزار دلار در سال هزینه دارد.
  • شهریه مدارس کانادا در مقطع ابتدایی بین 7 تا 23 هزار دلار در سال بسته به خصوصی یا دولتی‌بودن مدرسه، است.

هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی کشور کانادا به عوامل مختلفی از جمله دانشگاه و رشته تحصیلی فرد بستگی دارد. برای مثال هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای رشته مهندسی عمران حدوداً 33.703 دلار در سال است. این هزینه برای رشته پرستاری 21.922 دلار است و به طور کلی هر رشته هزینه متفاوتی با توجه به دانشگاه دارد. به طور کلی می‌توان گفت که شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی بین 13 تا 35 هزار دلار در سال متغیر است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا باید بین 17 تا 25 هزار دلار در سال برای شهریه دانشگاه خود پرداخت کنند. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا نیز مانند مقطع کارشناسی به نوع رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن پذیرفته شده‌اید، بستگی دارد.

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

شهریه متوسط سالانه برای دانشجویان متقاضی در مقطع دکتری دانشگاه‌های کانادا بین 7 تا 15 هزار دلار در سال است. البته در این مقطع بورسیه‌های مختلفی نیز وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها برای پوشش دادن برخی از هزینه‌ها استفاده کنند.برای کسب اطلاع در این زمینه به شما توصیه می‌کنیم بیشتر مقاله تحصیل دکتری در کانادا را بخوانید.

ارزانترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل

اگرچه بسیاری از دانشگاه‌های معروف و معتبر در کشور کانادا هزینه نسبتا سنگینی برای شهریه دریافت می‌کنند، با این وجود دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که با هزینه کمتری به دانشجویان اجازه تحصیل در این کشور را می‌دهند. یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دانشگاه مموریال نیوفندلاند در شهر سینت جانز است. این دانشگاه سالانه حدود 2.150 تا 11.460 دلار شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند.

همچنین برخی دیگر از دانشگاه‌های ارزان کانادا عبارتند از:

روش‌های کاهش هزینه‌های تحصیل در کانادا

به صورت کلی هزینه‌های زندگی در کانادا کاملا به ایالت محل زندگی، تحصیل و سبک زندگی هر فرد بستگی دارد و متقاضیان می‌توانند با مدیریت درست هزینه‌های خود بسیاری از این مخارج را کاهش دهند. اما در کنار این موضوع، روش‌های مختلفی برای جبران هزینه‌های حاصل از تحصیل در کانادا وجود دارد.

کار دانشجویی

یکی از بهترین امتیازاتی که دولت به دانشجویان بین‌المللی اعطا کرده است، امکان کار ضمن تحصیل در کانادا است. از آن‌جا که هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا نسبتاً گران است، دانشجویان می‌توانند در هفته بین 20- 30 ساعت کار به صورت پاره‌وقت انجام دهند. البته دانشجویان این امکان را هم دارند تا در زمان تعطیلات بین دو ترم و یا تعطیلی‌های دیگر بیشتر از این نیز کار کنند.

دستمزد کار در کشور کانادا حداقل از ساعتی 11 -14 دلار آغاز می‌شود. بنابراین افراد با همان 20 ساعت کار در هفته می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

دانشجویان می‌توانند کاری را که مرتبط با رشته تحصیلی آنان نیست هم انتخاب کنند، برخی از کارهای دانشجویی مناسب عبارتند از:

  • پیک دلیوری غذا؛
  • پرستار خصوصی؛
  • صندوق‌دار؛
  • معلم خصوصی؛
  • سالن‌دار؛
  • فروشنده.

بورسیه تحصیلی

یکی دیگر از روش‌های جبران هزینه تحصیل در کانادا، استفاده از بورسیه تحصیلی این کشور است. شهریه دانشگاه‌های کانادا تقریبا در همه مقاطع تحصیلی مختلف زیاد است. به همین دلیل افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای بورسیه تحصیلی کانادا اقدام کنند. دولت کانادا بورسیه‌های متعددی را در مقاطع مختلف در اختیار دانشجویان قرار داده که بیشترین آن‌ها مختص به مقطع دکتری است.

برخی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکتری عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی ونیر (Vanier): این بورسیه به ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی برای ۳ سال تحصیل در کشور کانادا اعطا می‌شود که ۵۰ هزار دلار ارزش دارد.
  • بورسیه تحصیلی ترودو (Treudeau): این بورسیه به ۱۵ دانشجوی دکتری در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی تعلق می‌گیرد که حدود ۶۰ هزار دلار ارزش دارد.
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه مانیتوبا: این بورسیه برای دانشجویان شایسته تدارک دیده شده است، حدود ۱۸ هزار دلار ارزش دارد و برای یک دوره ۱۲ ماهه به آنان اعطا می‌شود.

علاوه بر این بورسیه‌ها دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی مانند بورسیه تحصیلی دانشگاه کوئست (Quest)، بورسیه دانشگاه کلگری یا دانشگاه واترلو استفاده کنند. البته اگرچه دانشجویان کارشناسی نیز بورسیه خاص خود را دارند اما دریافت کمک هزینه تحصیلی در این مقطع دشوارتر از مقاطع دیگر است.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در کانادا پرداختیم. با وجود اینکه کشور کانادا یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود، هزینه تحصیل و زندگی در آن برای بسیاری از متقاضیان زیاد است. به صورت کلی دانشجویان باید سالانه بین 3 تا 5 هزار دلار برای غذا، 1000 تا 1500دلار برای حمل و نقل و 8 تا 10 هزار دلار برای اسکان خود خرج کنند. البته همه این هزینه‌ها به صورت حدودی در نظر گرفته شده است و هر ایالت در کانادا می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد.

البته دولت کانادا هم با ارائه بورسیه‌های تحصیلی و امکان کار در حین تحصیل به دانشجویان فرصت می‌دهد تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.چنانچه قصد دریافت ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید، بهتر است از مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند