Search
Close this search box.

معرفی جامع آزمون GRE (جی‌آرای) و انواع آن

اگر تابه‌حال به فکر اپلای برای دانشگاه‌های خارج از کشور بوده‌اید و شرایط موردنیاز آن‌ها را بررسی کرده‌اید، احتمالا نام آزمون GRE به گوش‌تان خورده است. این آزمون، یکی دیگر از آزمون‌های معتبر است که بسیاری از افراد، هنگام اپلای، به آن احتیاج خواهند داشت. GRE، به افراد کمک می‌کند تا منطق و توانایی‌های تحلیلی خود را بسنجند و برای آن، یک مدرک معتبر دریافت کنند. این آزمون، به افرادی که قصد اپلای دارند یا متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی هستند، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
در این مقاله از آکادمی اپلای، ضمن پاسخ به پرسش آزمون GRE چیست، تمامی شرایط و قوانین لازم برای شرکت در این آزمون را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با آزمون GRE و کاربرد آن

آزمون GRE، مخفف عبارت Graduate Record Examinations است و یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود؛ افراد، به‌خصوص دانشجویانی که قصد ادامه‌تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند، به این آزمون احتیاج خواهند داشت.

این آزمون، توسط سازمان Educational Testing Service یا ETS اجرا می‌شود که برای اندازه‌گیری آمادگی تحصیلی کلی دانشجویان طراحی شده است. GRE انواع مختلفی دارد و دانش فنی مربوط به رشته‌های مختلف را ارزیابی می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آزمون GRE این است که بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، برای پذیرش خود، نتیجه این آزمون را از دانشجویان درخواست می‌کنند. GRE در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا و آمریکا رواج دارد و دانشجویان متقاضی تحصیل در برخی از رشته‌ها، برای اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها، باید در آزمون GRE شرکت کنند.

آزمون GRE، برای افرادی که سابقه تحصیلی مناسبی ندارند و معدل پایینی را در مقاطع پیشین خود کسب کرده‌اند نیز یک فرصت ایده‌آل برای جبران است. این افراد می‌توانند با شرکت در GRE و کسب نمره مناسب، شانس خود را برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های موردنظرشان افزایش دهند

 

آشنایی با انواع آزمون GRE

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، آزمون GRE انواع مختلفی دارد که شامل دو نوع اصلی General و Subject است. آزمون‌های موضوعی یا سابجکت GRE، آزمون‌های مبتنی بر محتوا هستند که تسلط فرد را در یک رشته تحصیلی خاص، مانند زیست‌شناسی یا روان‌شناسی ارزیابی می‌کنند؛ برای مثال، دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد ممکن است برای نشان‌دادن مهارت‌های کمی خود به دانشگاه، در این آزمون شرکت کنند.

رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر یا اقتصاد هم که صلاحیت عددی در آن‌ها حیاتی است، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون GRE ریاضی داشته باشند. این آزمون‌های موضوعی، به دانشجویان کمک می‌کنند تا با نشان‌دادن مهارت خود در زمینه‌های خاص، از سایر متقاضیان متمایز باشند.

آزمون GRE برای چه رشته‌هایی است؟

زمینه‌هایی از آزمون GRE که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند، عبارت هستند از:

  • زیست‌شناسی؛
  • شیمی؛
  • ادبیات در انگلیسی؛
  • ریاضیات؛
  • فیزیک؛
  • روان‌شناسی؛

آشنایی با بخش‌های مختلف آزمون GRE

برای آشنایی بیشتر با این آزمون و درک بهتر این موضوع که آزمون GRE چیست، بهتر است بخش‌های مختلف آن را نیز معرفی کنیم. آزمون GRE، از 3 بخش تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها، تمرکز خود را روی سنجش بخش خاصی می‌گذارند. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نگارش تحلیلی یا Analytical Writing؛
  • استدلال ریاضی یا Quantitative Reasoning؛
  • مهارت‌های کلامی یا Verbal Reasoning؛

در ادامه، هر یک از این بخش‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

بخش نگارش تحلیلی

توانایی برقراری ارتباط با ایده‌های پیچیده به‌شیوه‌ای مختصر و مؤثر، ارزیابی ادعاها و شواهد، پشتیبانی از ایده‌ها با استفاده از استدلال منطقی و مثال‌های مرتبط و استفاده از زبان انگلیسی را برای اثبات استدلال ارزیابی می‌کند. این بخش، دارای دو سوال است که هر کدام 30 دقیقه زمان دارند.

بخش استدلال ریاضی

خود به دو قسمت تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها، دارای ۲۰ سوال هستند. مدت‌زمان پاسخگویی به این سوالات در مجموع، 35 دقیقه است. یکی از این قسمت‌ها، مباحث ریاضی پایه را در جبر و هندسه بررسی می‌کند و به توانایی حل مسئله و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌پردازد. در قسمت دوم نیز توانایی حل مسئله، مقایسه و تفسیر داده‌ها بررسی می‌شود.

بخش مهارت‌های کلامی

دو قسمت با 20 سوال در هر بخش دارد که زمان پاسخگویی به آن‌ها 30 دقیقه است. این بخش آزمون، توانایی تجزیه‌وتحلیل جملات، نوشتن متن، درک مفاهیم کلیدی و واژگان در متن را ارزیابی می‌کند.

تفاوت آزمون GRE با آیلتس، تافل و GMAT

هنگامی که افراد متوجه می‌شوند آزمون GRE چیست، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های آنان، تفاوت این آزمون با دیگر آزمون‌های زبان انگلیسی است. برای مشخص‌کردن تفاوت این آزمون‌ها با یکدیگر، بهتر است ویژگی‌های هرکدام را بررسی کنیم:

آزمون آیلتس و تافل: آزمون آیلتس، مهارت زبان انگلیسی افراد را از طریق بخش‌های شنیداری، نوشتاری، خوندن و مکالمه ارزیابی می‌کند. آزمون تافل نیز همین کار را می‌کند: اما تنها تفاوت این دو آزمون این است که آزمون تافل، بیشتر برای دانشگاه‌های آمریکا استفاده می‌شود.

آزمون GMAT: مختص دانشجویانی است که قصد دارند در یکی از رشته‌های حوزه مدیریت، MBA یا حسابداری و… ادامه‌تحصیل دهند؛ البته بخش‌هایی از این آزمون، شباهت زیادی به آزمون GRE دارد.

طبق توضیحات مربوط به هر یک از این آزمون‌ها، تفاوت آن‌ها با آزمون GRE مشخص می‌شود. همان‌طور که متوجه شده‌اید، این آزمون، تنها برای بررسی سطح زبان افراد نیست که بتواند جایگزینی برای آزمون‌های آیلتس یا تافل باشد؛ علاوه بر این، GRE با وجود شباهت‌هایی که به آزمون GMAT دارد، رشته‌های بیشتری را پوشش می‌دهد. این دو آزمون، در مواردی مانند هزینه آزمون، مدت‌زمان آن، ساختار تست‌ها، سیستم نمره‌دهی و… نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

درباره آزمون پزشکی ام کت MCAT بیشتر بدانید:

منابع آزمون GRE

آزمون GRE، برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد؛ چراکه شرکت در آن می‌تواند شانس این افراد را برای اخذ پذیرش دانشگاه یا حتی بورسیه‌های تحصیلی چندبرابر ‌کند. با توجه به این موضوع، هر دانشجو در ابتدا بهتر است بداند که منابع آزمون GRE چیست. در ادامه، برخی از منابعی را که، در سال‌های متوالی، در کسب بهترین نتیجه به دانشجویان کمک کرده‌اند، بررسی می‌کنیم.

برخی از بهترین منابع آزمون GRE شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Online GRE Strategy Session
  • GRE study guide
  • Powerprep II
  • ETS essay topic pools

علاوه بر این موارد، می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبر که درباره این آزمون توضیحات کاملی ارائه کرده‌اند نیز استفاده کنید.

شیوه محاسبه نمره در آزمون GRE

هر بخش از آزمون GRE، یک بازه مشخص بارم‌بندی دارد که بر اساس آن، امتیاز می‌گیرد. بخش نگارش تحلیلی، دارای 0 تا 6 امتیاز است که توسط ارزیاب‌ها بررسی می‌شوند و این افراد، بر اساس کیفیت کلی مقاله، نمره‌ای را برای فرد درنظر می‌گیرند. پس از آن، مقالات توسط یک برنامه کامپیوتری توسعه‌یافته که قادر به شناسایی ویژگی‌های مقاله مرتبط با مهارت‌ها است، موردبررسی قرار می‌گیرد و نمره‌دهی می‌شود. در صورتی که نمرات ارزیاب و سیستم منطبق باشند، از میانگین دو نمره، نمره نهایی تعیین می‌شود.

بخش استدلال کلامی که از دو بخش تشکیل می‌شود، بین 130 تا 170 نمره دارد. بخش استدلال کمی نیز از 130 تا 170 نمره دارد. نمرات در این دو بخش، بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح به تمامی سوالات مشخص می‌شوند. نمره خام، از طریق فرآیندی به نام «معادل‌سازی» به نمره مقیاس‌شده تبدیل می‌شود. در این فرآیند، نمرات آزمون بر اساس دشواری آن مشخص می‌شوند.

هزینه و نحوه ثبتنام در آزمون GRE

آزمون GRE نیز مانند آزمون‌های معتبر دیگر، هزینه‌ی مشخصی دارد. هزینه‌های مربوط به آزمون، شامل مواردی مانند مالیات فروش، ارزش‌افزوده یا موارد مشابه نیز می‌شود و مبلغ نهایی آزمون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به‌صورت کلی، هزینه آزمون GRE برای بسیاری از کشورهای جهان 205 دلار است. بااین‌وجود، این هزینه برای برخی از کشورهای دیگر گران‌تر است؛ برای مثال متقاضیان در کشور هند، باید 213 دلار و متقاضیان در کشور چین باید 231.30 دلار پرداخت کنند.

هرگونه رسیدگی به درخواست‌های ویژه برای این آزمون نیز هزینه‌ی جداگانه‌ ای دارد؛ برای مثال درصورتی‌که قصد تغییر زمان آزمون خود را داشته باشید، باید 50 دلار دیگر نیز بپردازید. نتیجه آزمون، به‌طور مستقیم به تعداد محدودی از دانشگاه‌ها و به‌صورت رایگان ارسال می‌شود؛ اما درصورتی‌که قصد ارسال آن را برای دانشگاه‌های بیشتری داشته باشید، باید برای هر دانشگاه، مبلغ 27 دلار بپردازید.

چنانچه قصد شرکت در آزمون‌های موضوعی GRE را داشته باشید، باید 50 دلار دیگر نیز، مازاد بر هزینه ثبت‌نام خود، پرداخت کنید.

تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون GRE

این آزمون، در تمام روزهای سال امکان برگزاری را دارد. GRE، در گذشته، زیر نظر سازمان سنجش در ایران نیز برگزار می‌شد؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این آزمون در کشور ما و توسط ETS، به‌حالت تعلیق در آمده است. متقاضیان ایرانی، برای شرکت در این آزمون، باید به کشورهای همسایه سفر کنند. تعداد دفعات برگزاری این آزمون در هرکشور، در سایت رسمی ETS مشخص شده است که برخی از کشورها، در هر ماه، 3 بار این آزمون را برگزار می‌کنند.

اگرچه این آزمون در دو نوع کاغذی و اینترنتی وجود دارد، اما نوع کاغذی آن تقریبا در حال حذف شدن است. افراد می‌توانند با فاصله زمانی و هر 21 روز یک‌بار در آزمون GRE شرکت کنند؛ البته متقاضیان، تنها سالی 5 بار مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

در نظر داشته باشید که در صورت ثبت‌نام در آزمون GRE و سپس لغو آن، یکی از فرصت‌های خود را برای شرکت در این آزمون از دست می‌دهید؛ بنابراین بهتر است پیش از اقدام برای ثبت‌نام، تاریخ موردنظر خود را بررسی کنید و تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

برای ثبت‌نام در آزمون GRE، از طریق سایت رسمی این آزمون، پس از واردکردن اطلاعات و پرداخت هزینه، باید زمان و مکان موردنظر خود را انتخاب کنید.

مدت زمان آزمون GRE

همان‌طور که پیش از نیز این مطرح شد، هر بخش از آزمون GRE، مدت‌زمان مشخصی دارد که افراد باید طبق آن آزمون بدهند. این آزمون، به‌صورت کلی، 3 ساعت و 45 دقیقه زمان می‌برد.

  • بخش اول که شامل Analytical Writing یا نگارش تحلیلی است، 60 دقیقه زمان دارد که برای هر بخش آن 30 دقیقه در نظر گرفته شده است.
  • در بخش دوم یعنی Quantitative Section نیز در هر قسمت، 35 دقیقه و در مجموع 70 دقیقه فرصت دارید تا به سوالات مطرح‌شده پاسخ دهید.
  • بخش سوم نیز در مجموع 70 دقیقه زمان دارد؛ البته درصورتی‌که به‌صورت کاغذی این آزمون را انجام دهید، برای بخش سوم، 80 دقیقه زمان محاسبه خواهد شد. بخش دوم نیز به‌جای 70 دقیقه، 60 دقیقه زمان خواهد داشت.

نمونه سوالات آزمون GRE

برای اینکه بتوانید نتیجه مناسبی از آزمون GRE دریافت کنید، باید پیش از شرکت در این آزمون، برنامه‌ریزی کنید و مطالعه کافی نیز داشته باشید؛ زیرا این آزمون می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سرنوشت شما داشته باشد. یکی از راه‌های آشنایی با روند آزمون و آمادگی‌پیداکردن برای آن، بررسی نمونه‌سوالات آزمون GRE است. تحلیل و بررسی این نمونه‌ها، به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از شکل آزمون داشته باشید. در ادامه، تعدادی از این نمونه‌سوالات را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

نمونه سوالات بخش استدلال کلامی

این بخش، دارای 3 نوع سوال است که شامل درک مطلب، تکمیل متن و معادل‌سازی جملات می‌شود. برخی نمونه‌های این بخش، در ادامه جمع‌آوری شده‌اند:

سوالات تست جی آر ای نمونه سوال GRE

نمونه سوالات بخش استدلال ریاضی

این بخش، از 4 نوع سوال تشکیل شده است که شامل سوالات مقایسه‌ای، چندگزینه‌ای با یک یا چند پاسخ صحیح و پرسش‌های عددی می‌شود. برخی از نمونه‌های این سوالات شامل موارد زیر می‌شوند:

نمونه سوال بخش ریاضی نمونه سوال بخش ریاضی GER نمونه سوالات بخش نگارش تحلیلی

این سوالات، به‌صورت تحلیلی هستند و افراد باید استدلال خود را از سوالات، مطرح کنند. برخی از این نمونه‌ها، در ادامه آورده شده‌اند:

نمونه سوال بخش نگارش تحلیلی نمونه سوال بخش نگارش تحلیلی GRE

کلام آخر

در این مقاله، گفتیم که آزمون gre چیست و به بررسی تمامی شرایط و جزئیات مربوط به آن پرداختیم. این آزمون، یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت در جهان است که بیش از 160 کشور مختلف آن را قبول دارند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که قصد دارند برای مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا اپلای کنند، باید در آزمون GRE شرکت کنند.

 

مدرک آزمون GRE مناسب چه افرادی است؟

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری را در دانشگاه‌های معتبر داشته باشند یا بخواهند معدل پایین خود را از طریق این آزمون جبران کنند.

آیا مدرک آزمون GRE تاریخ انقضا دارد؟

بله، این آزمون تنها 5 سال اعتبار دارد.

آزمون GRE به چه زبانی است؟

آزمون GRE به زبان انگلیسی است.

آیا امکان شرکت در آزمون GRE بهصورت آنلاین وجود دارد؟

بله، افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین نیز در این آزمون شرکت کنند.

آیا برای اپلای در تمامی رشته‌ها به مدرک GRE نیاز است؟

خیر، تمامی رشته‌ها نیاز به این مدرک ندارند؛ اما بسیاری از‌ دانشگاه‌های معتبر جهان، این مدرک را از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی خود درخواست می‌کنند.

آیا آزمون GRE در ایران برگزار می‌شود؟

این آزمون، قبلا در ایران و زیر نظر سازمان سنجش برگزار می‌شد؛ اما در آخرین بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که برگزاری آن در ایران، به حالت تعلیق درآمده است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند