Search
Close this search box.

راهنمای تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا

در دهه‌های اخیر پیشرفت علم موجب ایجاد رشته‌های تحصیلی جدیدی شده که اهمیت آن‌ها برای توسعۀ تکنولوژی بسیار زیاد است. برنامه‌نویسی یکی از این رشته‌ها است که اگرچه قدمت زیادی ندارد، اما به دلیل گره‌خوردن آن با تکنولوژی روزبه‌روز بااهمیت‌تر می‌شود.

برخی از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، رشتۀ برنامه نویسی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در زمینۀ این رشته و شرایط آن در کشور کانادا اهمیت بسیاری دارد. اگر شما نیز قصد تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تمامی شرایط، هزینه‌ها و مراحل اخذ پذیرش در این رشته را برای شما شرح دهیم.

گرایش های رشته برنامه نویسی در کانادا

برنامه‌نویسی یکی از زیرشاخه‌های رشتۀ علوم کامپیوتر است که در آن دانشجویان طراحی و تولید الگوریتم‌های مختلف را برای انجام اهداف مختلف و کار با زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوت، می‌آموزند. رشته برنامه نویسی در کانادا یکی از محبوب‌ترین رشته‌های حوزۀ تکنولوژی به شمار می‌رود که هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در آن در دانشگاه‌های این کشور اپلای می‌کنند. دانشجویان می‌توانند با تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا گرایش‌های مختلفی را انتخاب و به صورت تخصصی در زمینۀ موردعلاقۀ خود تحصیل کنند.

برخی از گرایش‌های رشته برنامه نویسی در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  • توسعه وب؛
  • برنامه نویسی موبایل؛
  • برنامه نویسی وب؛
  • برنامه نویسی دسکتاپ؛
  • یادگیری ماشین (machine learning).

دروس رشته برنامه نویسی در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را دارند، باید دروس مختلفی را بیاموزند که باتوجه به گرایش آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، لازم است که برخی از نرم‌افزارهای مهم و پرکاربرد در زمینۀ کاری خود مانند Photoshop، Dreamweaver، Pycharm، PhpStorm، Visual Studio و … را بیاموزند.

برنامه نویسان باید برای کدنویسی و ساخت نرم‌افزارها زبان‌های مختلفی را بیاموزند. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ زبان برنامه‌نویسی وجود دارد اما برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری داشته و پرکاربردترند.

برخی از مهم‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه نویسی در کانادا عبارتند از:

  • Java؛
  • JavaScript؛
  • Python؛
  • c#/.net؛
  •  C/C++.

بنابراین در صورتی که بخواهید برای برنامه نویسی در کانادا اقدام کنید، لازم است با یک یا چند عدد از این زبان‌ها آشنایی داشته باشید.

شرایط پذیرش برای تحصیل برنامه نویسی در کانادا

برای آن‌که بتوانید برای مهاجرت برنامه نویسی به کانادا اقدام کنید، در قدم اول باید شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف را بررسی کنید. البته لازم است بدانید که هر کدام از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی دارند. با این وجود، اپلای برنامه نویسی در کانادا شرایط کلی دارد که در ادامه این موارد را برای دانشجویان مقاطع مختلف بررسی می‌کنیم.

شرایط تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا

دوره‌های دیپلم

متقاضیان این دوره‌ها باید دیپلم ۱۲ سالۀ دبیرستان داشته باشند. از آن‌جا که نمرات و معدل اهمیت زیادی در پذیرش دارد، افراد باید ریزنمرات و مدارک خود را برای دانشگاه موردنظر ارسال کنند. علاوه بر این، تمامی داوطلبان لازم است در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل شرکت کرده و نمرات قابل قبولی کسب کنند.

مقطع کارشناسی

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را دارند باید برای اخذ پذیرش در دوره‌های کارشناسی مدرک دیپلم ۱۲ سالۀ خود را ارائه دهند. همچنین لازم است زیرنمرات خود را به دانشگاه ارسال کنند. این داوطلبان نیز باید در یک آزمون معتبر زبان انگلیسی شرکت کرده مانند آیلتس یا تافل و نمرات آن را برای دانشگاه ارسال کنند.

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

متقاضیانی که قصد اپلای برنامه نویسی کانادا را دارند باید برای تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شرایط زیر را برآورده کنند:

  • داشتن تحصیلات مرتبط در دوره کارشناسی؛
  • تسلط به نرم‌افزارهای موردنیاز؛
  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد؛
  • ارائه سوابق کاری در زمینۀ برنامه‌نویسی؛
  • ارائهٔ گواهی دوره‌های مختلف در شاخۀ تخصصی موردنظر (درصورت وجود)؛
  • کسب حداقل معدل ۱۵ در مقطع پیشین؛
  • کسب نمرات موردنیاز دانشگاه موردنظر در آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آیلتس و تافل.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی برنامه نویسی در کانادا

افرادی که قصد دارند برای مهاجرت تحصیلی در رشته برنامه نویسی کانادا اقدام کنند، باید مدارک مختلفی را جمع‌آوری و برای دانشگاه ارسال کنند. این مدارک شامل موارد مختلفی می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مدارک هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه؛
  • ریزنمرات و مدرک تحصیلی پیشین؛
  • حداقل دو عدد توصیه‌نامه؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • ارائه مقالات و دستاوردهای مرتبط (در صورت وجود)؛
  • رزومهٔ کاری؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی.

یکی از مهم‌ترین مدارکی که متقاضیان مهاجرت برنامه نویسی به کانادا به آن نیاز دارند، مدرک زبان است. برخی از دانشگاه‌ها در کانادا دروس خود را به زبان فرانسوی ارائه می‌دهند و افراد باید برای تحصیل در این مراکز در آزمون زبان فرانسوی شرکت کنند. با این وجود، تقریباً تمام دانشگاه‌های این کشور مدرک زبان انگلیسی را برای اخذ پذیرش می‌پذیرند.

بیشتر دانشگاه‌هایی که به زبان فرانسوی برای پذیرش احتیاج دارند، آزمون‌هایTEF ، DALF و DELF را می‌پذیرند. علاوه بر این، اگرچه آزمون‌های مختلفی برای زبان انگلیسی وجود دارد، اما معتبرترین آن‌ها آزمون آیلتس و تافل است. به صورت کلی، حداقل نمرات موردنیاز دانشگاه‌ها برای هریک از آزمون‌های زبان به شرح زیر است:

  • حداقل نمرۀ آیلتس۶.۵ (یا بالاتر)؛
  • حداقل نمرۀ تافل ۶۹ (یا بالاتر).

البته در نظر داشته باشید که هرچه نمرۀ زبان شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا خواهید داشت.

علاوه بر مدرک زبان، ممکن است برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را دارند، جهت اقدام برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری بخواهند که در آزمون‌های ورودی یا آزمون GRE نیز شرکت کنند.

معادل سازی مدرک برنامه نویسی در کانادا

در صورتی که بخواهید به عنوان برنامه نویس در کانادا کار کنید یا در دانشگاه‌های این کشور برای ادامه تحصیل اقدام کنید، ممکن است لازم باشد که مدارک پیشین خود را معادل‌سازی کنید. برای این‌کار باید اسسمنت خود را از یک سازمان یا نهاد حرفه‌ای که از طرف اداره مهاجرت کانادا تعیین شده است، دریافت کنید. در این گزارش مدرک معادل‌سازی‌شده برای شما ایجاد می‌شود.

فرآیند معادل‌سازی مدرک برنامه نویسی در کانادا کار چندان دشواری نیست و شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ادارۀ مهاجرت کانادا و یافتن سازمان موردنظر خود، تمامی مراحل را بررسی و طی کنید.

هزینه های تحصیل برنامه نویسی در کانادا

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای اعزام دانشجو به کانادا اهمیت دارد، هزینۀ تحصیل است. اصلی‌ترین بخش از این هزینه‌ها را شهریۀ دانشگاه تشکیل می‌دهد که میزان آن باتوجه به فاکتورهای مختلفی مانند دانشگاه، مقطع تحصیلی و … متفاوت است. به صورت کلی دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا باید حداقل بین ۲۰.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال برای شهریۀ خود درنظر بگیرند.

علاوه براین، سایر هزینه‌های تحصیل در کانادا مانند هزینه‌های اسکان، خورد و خوراک، حمل و نقل و… نیز وجود دارد که باتوجه به شهر و ایالتی که در آن تحصیل می‌کنید، متفاوت است. در حالت معمول، یک فرد برای زندگی در کانادا به‌جزء هزینۀ اجاره خانه به حدود ۱۱۰۰۰ دلار کانادا (۸۸۰ دلار آمریکا) در ماه نیاز دارد که البته این مورد تاحدودی به سبک زندگی افراد نیز بستگی دارد.

طول مدت تحصیل برنامه نویسی در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را دارند، باید حداقل ۳ تا ۴ سال در مقطع کارشناسی تحصیل کنند. در صورتی که داوطلبان بخواهند برای مقطع کارشناسی ارشد برنامه نویسی در کانادا اقدام کنند، باید بین یک تا دوسال در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوند. البته این زمان به دانشگاه و دورۀ موردنظر نیز بستگی دارد.

بورسیه و فول فاند برنامه نویسی در کانادا

از آن‌جا که هزینه‌های تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا نسبتاً بالا است، بسیاری از افراد به دنبال استفاده از بورسیه‌های تحصیلی برای کاهش هزینه‌های خود هستند. برخی از دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی و دولتی بورسیه‌های گوناگونی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که دریافت آن‌ها منوط به داشتن شرایط خاصی است.

بورسیه‌های تحصیلی کانادا شامل انواع مختلفی می‌شود که در ادامه هریک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بورسیهٔ تشویقی: این بورسیه‌ها برای دانشجویان مستعد که سوابق تحصیلی و معدل بالایی دارند، ارائه می‌شود.
  • بورسیهٔ ورودی: بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی جدیدالورود با داشتن شرایط خاص بورسیه اعطا می‌کنند.
  • بورسیه‌های تحقیقاتی و TA: این بورسیه‌ها بیشتر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری جهت انجام تحقیق و پژوهش یا تدریس در کنار استادان ارائه می‌شود.

برخی از این بورسیه‌ها به صورت خودکار در صورت واجد شرایط بودن برای دانشجویان فعال می‌شود و برخی دیگر نیز نیازمند ارائهٔ مدارکی از طرف متقاضیان است. البته این کمک‌هزین‌ها تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد و متقاضیان تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا نباید آن را جزء تمکن مالی خود درنظر بگیرند.

رشته برنامه نویسی در کانادا

شرایط ویزای همراه دانشجویان برنامه نویسی در کانادا

دانشجویانی که برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور اقدام می‌کنند، می‌توانند با دریافت ویزای همراه دانشجویی اعضای خانواده مانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را نیز همراه خود به کانادا ببرند. مدت زمان اعتبار این ویزا معمولاً مشابه ویزای تحصیلی فرد اصلی است و اعضای خانواده باید جهت دریافت ویزای خود تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های خود در کانادا را اثبات کنند.

بنابراین افراد می‌توانند با دریافت این ویزا در تمام مدت تحصیل خود در کنار خانواده بمانند. البته ویزای همراه دانشجویان شرایط زیادی دارد که شما می‌‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحۀ ویزای همراه کانادا مراجعه کنید.

شرایط کار درحین تحصیل و بعد از تحصیل رشته برنامه نویسی در کانادا

تمامی دانشجویانی که برای مهاجرت برنامه نویسی به کانادا از طریق تحصیل اقدام می‌کنند می‌توانند در مدت تحصیل خود به مدت حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. البته متقاضیان لازم است برای کارکردن در خارج از دانشگاه مجوز کاری دریافت کنند، اما در صورتی که داخل دانشگاه مشغول به کار شوند نیازی به آن نخواهند داشت.

چشم‌انداز شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشتۀ برنامه نویسی در کانادا معمولا رضایت‌بخش است. از آن‌جا که علم روزبه‌روز در حال پیشرفت است و هوش مصنوعی بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها را درگیر خود کرده است، نیاز به برنامه نویسان برای توسعه و برنامه‌ریزی رایانه‌ها اهمیت بسیاری دارد.

افراد پس از تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا می‌توانند در حوزه‌های متعددی مشغول به کار شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • برنامه نویس نرم‌افزارهای تجاری؛
  • توسعه‌دهنده وب؛
  • برنامه نویس دستکاپ؛
  • توسعه‌دهنده بازی‌های کامپیوتری؛
  • برنامه نویس تحلیل‌گر؛
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای کامپیوترهای شخصی؛
  • تحلیل‌گر برنامه نویس؛
  • برنامه نویس ارتباطات علمی ماهواره‌ای؛
  • برنامه نویس نرم‌افزار پردازش داده‌های الکترونیک؛
  • برنامه نویس رابط کاربر گرافیکی؛
  • توسعه‌دهنده و برنامه نویس رسانه؛
  • توسعه‌دهنده و برنامه نویس چندرسانه‌ای؛
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل؛
  • برنامه نویس سیستم‌های عملیاتی؛
  • توسعه‌دهنده و برنامه نویس نرم‌افزار؛
  • برنامه نویس جلوه‌های ویژه و انیمیشن.

درآمد برنامه نویسان در کانادا

به صورت میانگین، یک برنامه نویس مبتدی در کانادا می‌تواند سالانه حدود ۵۰.۰۰۰ دلار کانادا درآمد داشته باشد. در صورتی که متخصصان این حوزه می‌توانند تا ۷۷.۰۰۰ دلار در سال نیز درآمد کسب کنند. به صورت کلی حقوق برنامه نویسی در کانادا در ایالت‌های مختلف، متفاوت است. طبق اطلاعاتی که سایت Talent ارائه داده است، در جدول زیر میانگین حقوق برنامه نویسان در کانادا به تفکیک ایالت مشخص شده است:

نام ایالت میانگین حقوق (دلار کانادا)
بریتیش کلمبیا ۹۴.۸۴۸ دلار
آلبرتا ۶۴.۳۵۰ دلار
آنتاریو ۵۹.۴۷۵ دلار
ساسکاچوان ۵۷.۵۲۵ دلار
نوا اسکوشیا ۴۹.۳۷۵ دلار
کبک ۴۸.۰۰۰ دلار

وضعیت اقامت پس از تحصیل برنامه نویسی در کانادا

از آن‌جا که ویزای دانشجویی کانادا جزء ویزاهای اقامت موقت محسوب می‌شود، دانشجویان باید پس از پایان تحصیل خود از این کشور خارج شوند. بنابراین، در صورتی که بخواهید پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا مشغول به کار شوید، باید نوع ویزای خود را تغییر دهید. روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا وجود دارد که شامل اکسپرس اینتری، برنامه‌های مهاجرت استانی، اسکیل ورکر و … می‌شود.

روش‌هایی مانند اکسپرس اینتری دارای سیستم امتیاز‌بندی هستند که افراد با کسب حداقل امتیاز موردنیاز می‌توانند برای آن‌ها اقدام کنند. از آن‌جا که متقاضیان در کشور کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند، می‌توانند با کسب امتیازات موردنیاز برای فاکتورهای دیگر در سیستم امتیازبندی، شانس بالایی برای اخذ اقامت پس از تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا را داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ راه‌های مهاجرت برنامه نویسان می‌توانید با مشاوران ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

بهترین دانشگاه های برنامه نویسی کانادا

یکی از اصلی‌ترین اقدامات پس از تصمیم برای مهاجرت تحصیلی، انتخاب دانشگاه متناسب با شرایط است. بنابراین اگر قصد تحصیل در رشتۀ برنامه نویسی را دارید، بهتر است ابتدا برترین دانشگاه‌ها در زمینۀ موردنظر خود را بشناسید. در جدول زیر هریک از این دانشگاه‌ها به ترتیب مشخص شده‌اند:

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا

اگرچه فرآیند مهاجرت و تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا به‌نظر آسان است، اما پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری دارد. در صورتی که در روند اخذ پذیرش و اقدام برای ویزا دقت کافی نداشته باشید، ممکن است تمام زحمات خود را از بین ببرید و علاوه بر از دست‌دادن این فرصت بی‌نظیر، هزینه و وقت بسیاری نیز هدر دهید. بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات، کمک گرفتن از متخصصان امور مهاجرت است.

وکلا و مشاوران ما در آکادمی اپلای با داشتن سال‌ها سابقۀ اعزام دانشجو به کانادا به شما کمک می‌کنند تا تمامی چالش‌های مسیر خود را با موفقیت طی کنید و بتوانید در کمترین زمان به اهداف خود برسید.

برای ارزیابی شرایط و مشاورهٔ رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی تمامی شرایط و نکات لازم برای تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا پرداختیم. برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد و پرتقاضا در کانادا است که هر ساله دانشجویان بین‌المللی متعددی از سراسر جهان برای تحصیل در این آن به کانادا مهاجرت می‌کنند. در صورتی که شما نیز تمایل دارید جزء این دسته از دانشجویان باشید، بهتر است فرصت را غنیمت بشمارید و همین حالا برای دریافت مشاوره و بررسی شرایط خود با وکلای ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند