Search
Close this search box.

تحصیل در رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی، در بین اپلای‌کنندگان کشور کانادا، بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ از طرف دیگر، برای تحصیل این رشته در ایران، با سد کنکور مواجه خواهید بود. با تحصیل رشته پزشکی در کانادا، هم می‌توانید از سد کنکور عبور کنید و هم ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید. ما در این مقاله، شرایط و مدارک لازم برای اپلای پزشکی کانادا را بررسی خواهیم کرد. اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی در کانادا هستید در ادامه مطلب با ما باشید.

مزایای ادامه‌تحصیل در کانادا

یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت به کانادا، پذیرش تحصیلی است. این کشور، سالانه مقصد هزاران دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل است. سطح علمی و مدارک دانشگاه‌های کانادا نیز از مقبولیت بالایی برخوردار هستند. در سال 2022، سی‌ودو دانشگاه کانادا در رنکینگ برترین دانشگاه‌های جهان تایمز، حضورداشتند که از این تعداد، 5 دانشگاه، جزو 100 مورد برتر هستند. کشور کانادا، مخصوصاً در رشته پزشکی، اهمیت بسیار زیادی برای کیفیت آموزش قائل است؛ بنابراین یک فارغ‌التحصیل پزشکی از دانشگاه‌های این کشور، درآمد بسیار بالایی در هر نقطه از جهان خواهد داشت. سایر مزایای تحصیل در کانادا عبارت‌ هستند از:

  • رقابت، مخصوصاً برای ورود به رشته پزشکی، به نسبت ایران کم‌تر است.
  • تدریس در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی است.
  • دانشگاه‌های پزشکی این کشور، در سطح استانداردهای بالای جهانی هستند.
  • ساختار آموزشی این کشور، پیشرو و توسعه‌یافته است.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کانادا

مدرک پزشکی عمومی در کانادا، در مقطع لیسانس، تحت عنوان MBBS ، UGME، لیسانس پزشکی یا لیسانس علوم پزشکی به دانشجویان ارائه می‌شود. پزشکی عمومی در کانادا، سه تا چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان بین‌المللی برای پزشک‌شدن در این کشور، باید توسط کمیسیون پزشکی کانادا (MCC) ارزیابی شوند. این کمیسیون، به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های موردتأیید MCC ، مجوز طبابت می‌دهد.

برای ورود به رشته پزشکی در کانادا، باید لیسانسی در علوم پایه و ترجیحاً رشته‌های مرتبط با پزشکی دریافت کرده باشید. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بعد از دیپلم، برای یک رشته علوم پایه مانند زیست، شیمی و… اقدام و پس از اخذ لیسانس، برای MBBS اپلای کنند یا اینکه پیش از اپلای، مدرک لیسانس خود را در رشته‌های مرتبط در کشور خود دریافت کرده باشند؛ همچنین گذراندن آزمون MCAT یا (Medical College Admission Test) نیز برای متقاضیان ضروری است. اخذ معدل بالا در لیسانس و همین‌طور نمره‌ی بالا MACTبه گرفتن پذیرش رشته پزشکی کانادا کمک خواهد کرد.

شایان توجه است که داشتن شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا نیز الزامی است. برای رشته‌ پزشکی این شرط 30 سال و برای سایر رشته‌های این حوزه یا ورود به مدارس پزشکی، بسته به دوره موردنظر، حداکثر سن مطلوب 22 تا 25 سال است.

امتحان پزشکی MCAT کانادا

آزمون MCAT یا امتحان ورودی دانشکده پزشکی، آزمونی است که بعد از گذراندن لیسانس علوم پایه( یا برای دانشگاه کبک، دوره دوساله کالج) در آن شرکت می‌کنید که در صورت کسب نمره خوب، مجوز ورود به رشته پزشکی را دریافت خواهید کرد. این آزمون از چهار بخش اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم‌های زنده، اصول شیمی و فیزیک سیستم‌های بیولوژی، اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار و تحلیل انتقادی و مهارت‌های نگارشی تشکیل ‌شده است.

این آزمون، در همه دانشکده‌های پزشکی الزامی نیست؛ بااین‌وجود در همان دانشکده‌ها هم از اهمیت خاصی برخوردار است. دانشجویان، در سال سوم لیسانس، امکان حضور در این آزمون را پیدا می‌کنند. معمولاً برای تحصیل در رشته پزشکی کانادا، نباید بیش از 3 سال از شرکت شما در این آزمون گذشته باشد.

نمره قابل‌قبول برای آزمون MCAT، به دانشکده‌ی موردنظر و دانشجویان ورودی آن سال بستگی دارد. برای فهمیدن نمره موردنظر دانشکده، بهتر است به نمرات ورودی‌های قبل توجه کنید. نمره کل این آزمون 472 تا 528 است و نمره هر بخش آن، بین 118 تا 132 در نظر گرفته می‌شود. معمولاً کسب نمره بالای 500 بهتر است و یک مزیت به شمار می‌رود.

مدارک موردنیاز جهت تحصیل پزشکی در کانادا

برخلاف دیگر کشورها، هر ناحیه و منطقه کانادا، قوانین مختص به خود را دارد. شرایط لازم برای هر دانشگاه نیز ممکن است با دانشگاه دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین اگر قصد اپلای به این کشور و تحصیل در رشته پزشکی در کانادا را دارید، ابتدا مشخص کنید که برای کدام استان و دانشگاه این کشور می‌خواهید اقدام کنید. با این‌کار می‌توانید مدارک لازم را تهیه کنید تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشوید؛ همچنین درصورتی‌که فارغ‌التحصیل روزانه دانشگاه‌های دولتی هستید، ابتدا باید مدرک لیسانس خود را آزاد کنید. در ادامه، مدارک کلی لازم برای اپلای رشته پزشکی در کانادا را بیان می‌کنیم:

  • ارائه مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های علوم پایه، مخصوصاً رشته‌های مرتبط با پزشکی
  • مدارک زبان معتبر مانند آیلتس یا تافل با حداقل نمره 6.5 برای آیلتس و 80 برای تافل
  • گذراندن آزمون MACT با نمره خوب
  • گذراندن آزمون ورودی مخصوص برخی دانشگاه‌ها
  • داشتن گذرنامه
  • مدارک تمکن مالی
  • ارائه رزومه و انگیزه‌نامه تحصیلی قوی
  • پرکردن اپلیکشن مراکز تحصیلی
  • ارائه دو یا سه توصیه‌نامه
  • ارائه ریزنمرات دبیرستان و دانشگاه

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

علاوه بر هزینه‌های اپلای و زندگی، برای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌های کانادا، باید شهریه نیز بپردازید. هزینه تحصیل پزشکی در کانادا بین 120 تا 367 هزار دلار (کانادا) متغیر است. این هزینه می‌تواند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. شما می‌توانید با توجه به وضعیت مالی خود یا مقدار بورسیه‌ای که قادر به دریافت آن هستید ، دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنید.

دریافت بورسیه رشته پزشکی در کانادا

برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، می‌توان بورسیه دولتی یا غیردولتی این کشور دریافت کرد. برای گرفتن این بورسیه‌ها، باید شایستگی و استعداد خود را نشان دهید. در ادامه، چند بورسیه موجود برای رشته‌های پزشکی را بیان می‌کنیم:

  • بورسیه تحصیلی انتاریو
  • بورسیه تحصیلی وانیر
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه منیتوبا
  • بورسیه دکتر جان برادلی (Dr. John E Bradley)
  • بورسیه یادبود Queena Esdale

شرایط ادامه‌تحصیل برای تخصص پزشکی در کانادا

برای تحصیل تخصص پزشکی در کانادا، یا باید پزشکی عمومی خود را در کانادا گذرانده باشید یا اینکه مدارک خود را معادل‌سازی کنید؛ بنابراین ابتدا باید در آزمون‌های معادل‌سازی شرکت کنید. این آزمون‌ها، توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا یا کالج پزشکان خانواده کانادا گرفته می‌شود. پس از قبولی در این آزمون‌ها و ارائه مدرک زبان، باید ویزای کانادا را دریافت کنید.

در برخی از ایالت‌ها، لازم است از طرف یک موسسه‌ دولتی، توصیه‌نامه‌ای دریافت کرده باشید. پس از گذراندن این مراحل، می‌توانید برای تحصیل در این مقطع اقدام کنید. بسته به دوره موردنظر، ممکن است لازم باشد که 3 -7 سال در این مقطع تحصیل کنید.

معمولاً تحصیل تخصص پزشکی، با حقوق همراه است و شرایط سختی دارد. در این مقطع، بورسیه تخصص پزشکی در کانادا به افراد شایسته تعلق خواهد گرفت.

برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته پزشکی

12 دانشگاه پزشکی کانادا که در ادامه معرفی می‌کنیم، در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند:

منبع: تایمز (2021)

لیست دانشگاه‌های پزشکی موردتأیید وزارت بهداشت ایران در کانادا

دانشجویان ایرانی، قبل از اپلای برای دانشگاه‌های خارجی، باید ببینند آن دانشگاه، در لیست دانشگاه‌های موردتأیید وزارت علوم و بهداشت قرار دارد یا نه. درصورتی‌که دانشگاه مدنظر دانشجو، جزو مؤسسات موردقبول این وزارتخانه‌ها نباشد، مدارک اخذشده توسط وی، در داخل ایران اعتباری نخواهند داشت. در ادامه، لیست دانشگاه‌های معتبر کانادا از نظر وزارت علوم و بهداشت را مشاهده می‌کنید که برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا می‌توانید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

دانشگاه دالهاوزی دانشگاه مک گیل
دانشگاه مک مستر دانشگاه مموریال
دانشگاه کویینز دانشگاه سایمون فریزر
دانشگاه شربروک دانشگاه مونترال
دانشگاه کبک دانشگاه گوئلف
دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا
دانشگاه کلگری دانشگاه منیتوبا
دانشگاه اتاوا دانشگاه تورنتو
دانشگاه ویکتوریا کانادا دانشگاه ساسکاچوان
دانشگاه واترلو دانشگاه وسترن
دانشگاه یورک -

شرایط تحصیل در سایر رشته‌های علوم پزشکی در کانادا

شما می‌توانید برای تحصیل در رشته‌هایی غیر از پزشکی عمومی نیز برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید. در ادامه، شرایط لازم برای هر کدام از رشته‌های پرستاری، دندان‌پزشکی و داروسازی را بیان می‌کنیم:

o پرستاری

برای لیسانس پرستاری، علاوه بر فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، باید نمرات خوبی نیز در دروس زبان و ریاضی کسب کرده باشید؛ هم‌چنین لازم است مدرک زبان معتبر مانند آیلتس 7 یا تافل 90 و مدارک عمومی مانند گواهی اثبات تمکن مالی نیز ارائه کنید. علاوه بر این موارد، بسته به دانشگاه، ممکن است لازم باشد در مصاحبه‌ای که دانشگاه برگزار می‌کند نیز شرکت کنید.
دوره پرستاری در کانادا، معمولاً 4-5 سال به طول می‌انجامد؛ اگرچه برخی دانشگاه‌ها، با داشتن شرایطی خاص، مثلاً گذراندن تعدادی واحد درسی در دانشگاه قبلی، دوره‌های 2 ساله نیز پیشنهاد می‌کنند.

o دندان‌پزشکی

پذیرش در دندان‌پزشکی، علاوه بر مدارک عمومی مانند انگیزه‌نامه، مدارک تمکن مالی، ارائه ریزنمرات و… به معدل بالا در دوره دبیرستان (16-17) و نمره زبان آیلتس حداقل 7 یا تافل حداقل 90 هم نیاز دارد. پس از فراهم‌کردن این مدارک، باید در آزمون DAT یا Dental Aptitude Test Program شرکت کنید. این آزمون در کانادا به دو زبان فرانسوی و انگلیسی برگزار می‌شود و مهارت‌هایی مانند توانایی ادراکی، علوم طبیعی، درک مطلب و… را شامل می‌شود. در صورت قبولی در این آزمون و ارائه مدارک فوق‌الذکر، امکان تحصیل در کانادا را پیدا خواهید کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ادامه تحصیلی در رشته دندان پزشکی در کانادا این مقاله را بخوانید

o داروسازی

برای تحصیل در رشته داروسازی، همانند رشته پزشکی، گذراندن یکی از رشته‌های علوم پایه، حداقل به‌مدت دو سال، ضروری است؛ بنابراین علاوه بر مدارک عمومی، باید پیش‌نیازهای دوره مربوط در مقطع لیسانس را نیز گذرانده باشید. ارائه مدرک زبان معتبر مانند آیلتس و تافل و انگیزه‌نامه قوی نیز از دیگر ملزومات این رشته تحصیلی هستند. پس از آماده‌کردن مدارک فوق، می‌توانید برای رشته داروسازی در کانادا اپلای کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ادامه تحصیلی در رشته داروسازی در کانادا این مقاله را بخوانید

درآمد و آینده شغلی رشته پزشکی در کانادا

تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، آینده بسیار روشنی را برای شما رقم خواهد زد. بازار کار پزشکی در این کشور، به استان محل زندگی‌ شما بستگی دارد. درمجموع پیش‌بینی می‌شود کانادا، تا ده سال آینده، با کمبود نیروی پزشکی مواجه شود؛ بنابراین اقدام برای پزشکی در این کشور، از هم‌اکنون، بسیار معقولانه است. با توجه به کیفیت بالای آموزش کانادا، درصورتی‌که فرد بتواند مجوز طبابت در این کشور را دریافت کند، می‌تواند درآمدی بین 68 تا 340 هزار دلار در سال داشته باشد؛ همچنین متوسط درآمد همه رشته‌های حوزه علوم پزشکی، 39735 دلار در سال است.

سوالات متداول

o آیا امکان معادل‌سازی مدرک ایران در کانادا وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد؛ برای این منظو،ر مدارک پزشکی توسط کمیسیون پزشکی کانادا ارزیابی می‌شود.

o آیا به خانواده متقاضی ویزای همراه داده می‌شود؟

بله، در صورت ارائه مدرک تمکن مالی توسط متقاضی، امکان دریافت ویزای همراه توسط اقوام درجه 1 فرد وجود دارد.

o برای ‌تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، چه دروسی پیش‌نیاز است؟

هر دانشگاهی ممکن است دروس پیش‌نیاز مخصوص خود را داشته باشد؛ به‌طور کلی، گذراندن یک دوره علوم پایه، برای تحصیل در رشته پزشکی، لازم است.

o آیا امکان کار بعد از تحصیل در رشته پزشکی در کانادا وجود دارد؟

در صورت اخذ مجوز طبابت از کمیسیون پزشکی کانادا، این امکان وجود خواهد داشت.

o آیا امتحان پزشکی MCAT برای تمام دانشگاه‌های کانادا اجباری است؟

خیر. برای برخی از دانشگاه‌ها این آزمون اختیاری است؛ اما برای پذیرش همان دانشگاه‌ها هم داشتن مدرک این آزمون، امتیاز محسوب می‌شود.

o تحصیل در رشته پزشکی در کانادا چند سال طول می‌کشد؟

تحصیل در این رشته، در صورت داشتن لیسانس علوم پایه‌ی مرتبط پزشکی، 3-4 سال طول می‌کشد.

o شرط سنی تحصیل در رشته پزشکی در کانادا چیست؟

برای ورود به رشته پزشکی، سن شما نباید بیش از 30 سال باشد.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند