Search
Close this search box.

گواهی تمکن مالی چیست ؟

گواهی تمکن مالی، یکی از مدارکی است که برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل، کار، گردش و تفریح یا در مواردی نیز، برای سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی، از سوی بانک کشور مبدا صادر می‌شود. تقریبا بسیاری از کشورهای دنیا، این گواهی را به عنوان یکی از ضروری‌ترین مدارک برای متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی، کاری، توریستی و سرمایه‌گذاری نیاز دارند و فرد متقاضی باید با ارائه اسناد مورد نیاز، نامه تمکن مالی را از یکی از بانک‌های معتبر کشور خود دریافت کند. مبلغ مورد نیاز برای این گواهی با توجه به نوع ویزای فرد متقاضی و شرایط مهاجرتی کشور مقصد، متغیر است. در ادامه این مطلب از آکادمی اپلای تعریف، میزان و نحوه صدور گواهی تمکن مالی را باهم بررسی می‌کنیم.

گواهی تمکن مالی در چه مواقعی لازم است؟

هنگامی که برای دریافت ویزای توریستی، تحصیلی، کاری یا سرمایه گذاری در یک کشور اقدام می‌کنید، یکی از مدارک مورد نیاز شما، نامه تمکن مالی یا POF (Proof of Funds) است که به نام Certificate of Financial Ability نیز شهرت دارد. این نامه، در واقع نوعی سند برای اثبات توانایی مالی شما است و نشان می‌دهد که از عهده پرداخت هزینه‌های زندگی یا تحصیل در کشور مورد نظر و به مدت حداقل ۱ سال بر می‌آیید. گواهی تمکن مالی، توسط بانک و به زبان انگلیسی صادر می‌شود و بهتر است برای ایجاد حساسیت کمتر در افسر سفارت، تا حد امکان شامل مبلغی باشد که با وضعیت کاری و شرایط شما همخوانی دارد.

انواع گواهی تمکن مالی

با توجه به هدف شما از سفر به خارج از کشور (تحصیل، کار یا گردش) نوع گواهی تمکن مالی که سفارت از شما درخواست خواهد کرد، متفاوت است و باید مبالغ متفاوتی را برای هر یک از حالت‌ها، در حساب بانکی خود داشته باشید. در ادامه گواهی‌های تمکن مالی برای متداول‌ترین ویزاها را توضیح می‌دهیم.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

مبلغ مورد نیاز نامه تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی، به نوع دانشگاه (یا مدرسه) و کشور مورد نظر دانشجو یا دانش آموز بستگی دارد. این مبلغ باید بتواند هزینه‌های تحصیل و زندگی (مسکن، غذا، پوشاک و بیمه) در این کشور را به مدت حداقل ۱ سال (بسته به کشور می‌توانید بیشتر باشد) به طور کامل پوشش دهد.

تمکن مالی برای ویزای کاری

به منظور دریافت تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای کاری، لازم است تا مبلغ خاصی را به ازای هر یک از اعضای خانواده فرد متقاضی و در حساب بانکی به نام این فرد، در نظر بگیرید. این مبلغ، در هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی آن، متفاوت خواهد بود.

تمکن مالی برای ویزای توریستی

نامه تمکن مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی، معمولا بر اساس تعداد روزهایی که قصد اقامت در کشور مورد نظر را داشته باشید و همچنین قوانین و شرایط اقتصادی آن کشور تعیین می‌شود. به طور مثال، مبلغ مورد نیاز گواهی تمکن مالی جهت دریافت ویزای شینگن برای سفر به کشور فرانسه، ۱۲۰ یورو به ازای هر روز است که باید در کنار هزینه‌هایی مانند بیمه مسافرتی، در حساب بانکی به نام فرد متقاضی وجود داشته باشد.

مبلغ تمکن مالی برای دریافت ویزا باید چقدر باشد؟

به طور کلی، نمی‌توان مبلغ ثابتی را برای دریافت تمکن مالی تعیین کرد. این مبلغ با توجه به نوع ویزای شما و شرایط مالی و اقتصادی کشور مقصد تعیین می‌شود. به طور مثال، مبلغ مورد نیاز برای دریافت تمکن مالی ویزای تحصیلی، بیشتر از مبلغی است که باید برای صدور ویزای توریستی در حساب بانکی خود داشته باشید.

تفاوت تمکن مالی با گردش حساب

گاهی سفارت کشور مقصدتان به جای نامه تمکن مالی، از شما درخواست ارائه گردش حساب بانکی را می‌کند. گردش حساب از دیدگاه کلی، تفاوت چندانی با گواهی تمکن مالی ندارد و هر دو سند، ارائه دهنده توانایی مالی شما برای کار یا زندگی در کشور مورد نظر هستند. با این وجود، در ۲ مورد این دو سند با یکدیگر متفاوت هستند که عبارت است از:

  • در نامه تمکن مالی، صرفا مبلغ موجودی فعلی حساب بانکی فرد مشخص شده است؛ در حالی که در سند گردش حساب، میزان موجودی فعلی و واریزها و برداشت‌ها در یک دوره زمانی خاص ذکر می‌شوند.
  • نامه تمکن مالی، صرفا در یک برگ صادر می‌شود اما گردش حساب، می‌تواند از یک برگ تا چند برگ باشد.

کشورهایی که نیاز به تمکن مالی دارند

نامه تمکن، یکی از مهمترین مدارکی است که شما برای دریافت ویزای تحصیلی، کاری، توریستی و سرمایه گذاری نیاز خواهید داشت. بسیاری از کشورهای معتبر از جمله آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه شینگن، معمولا به این گواهی برای اثبات توانایی مالی فرد متقاضی دریافت ویزا نیاز دارند و بدون وجود آن، هیچ ویزایی را صادر نخواهند کرد.

کشورهایی که نیاز به تمکن مالی ندارند

اگرچه ارائه نامه تمکن مالی برای دریافت ویزا در بسیاری از کشورهای جهان ضروری است، با این حال برخی از کشورها مانند ارمنستان، روسیه، ترکیه و آذربایجان، ارائه گواهی تمکن مالی برای دریافت همه ویزاها ضروری نیست. بهتر است پیش از دریافت این گواهی از بانک، با مراجعه به سایت سفارت کشور مورد نظر خود، از شرایط و قوانین مرتبط با تمکن مالی برای متقاضیان ویزا، مطلع شوید.

گواهی تمکن مالی برای مهاجرت

چه بانک‌هایی گواهی تمکن مالی ارائه می‌دهند؟

در ایران، دریافت نامه تمکن مالی از تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت دارند، امکان پذیر است و گواهی صادرشده توسط هر یک از این بانک‌ها، مورد تایید سفارت‌های همه کشورها خواهد بود.

مراحل گرفتن گواهی تمکن مالی از بانک

دریافت نامه تمکن از هر یک از بانک‌های خصوصی و دولتی در ایران که حساب بانکی فرد متقاضی در آنجا موجود است، از دو روش حضوری و اینترنتی (صرفا در برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی) امکان پذیر خواهد بود. در روش حضوری، فرد متقاضی باید به همراه مدارک شناسایی شامل کارت ملی، اصل و کپی پاسپورت، کارت یا دفترچه حساب بانکی و وکالتنامه محضری (در صورتی که فرد دیگری به جای صاحب حساب، برای دریافت این گواهی به بانک مراجعه می‌کند) به یکی از شعب منتخب بانک مورد نظر مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم درخواست نامه تمکن مالی، این گواهی را دریافت کند. زمان مورد نیاز برای صدور این نامه، معمولا ۳ تا ۵ روز خواهد بود.

در روش اینترنتی نیز که در برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، قابل دسترس خواهد بود، لازم است تا شما با مراجعه به سایت بانک مورد نظر و تکمیل فرم‌های مربوطه و همچنین ارائه اسکن مدارک مورد نیاز، درخواست خود برای صدور این گواهی را ثبت کنید.

نرخ ارز گواهی تمکن مالی در ایران

در سال‌های قبل، ارائه نامه تمکن از سوی بانک‌های خصوصی و دولتی در ایران، بر مبنای ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) انجام می‌شد اما بر اساس بخش نامه‌های جدید بانک مرکزی، در حال حاضر، این گواهی صرفا با در نظر گرفتن نرخ ارز آزاد در بازار محاسبه خواهد شد.

مدارک لازم برای اخذ گواهی تمکن مالی

برای دریافت تمکن مالی توسط هر یک از بانک‌های دولتی و خصوصی در ایران، لازم است تا مدارک زیر را به شعبه منتخب بانک مورد نظر خود، ارائه دهید:

  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر متقاضی
  • کارت یا دفترچه حساب بانکی
  • وکالتنامه محضری (ارائه این مدرک تنها در حالتی که شخص دیگری به جای صاحب حساب به بانک مراجعه می‌کند، ضروری خواهد بود.)
    علاوه بر این مدارک، لازم است تا درخواست صدور نامه تمکن مالی نیز توسط فرد، تکمیل و به بانک ارائه شود.

آیا می‌توان به جای ارائه گواهی تمکن، سند ملکی ارائه داد؟

هدف از ارائه تمکن مالی، اثبات توانایی تامین هزینه‌ها در کشور مقصد به سفارت است. از این رو، شما نمی‌توانید سند ملک یا هر مدرکی که بیانگر پول نقد یا موجودی قابل مشاهده شما در بانک نیست را به عنوان گواهی تمکن به سفارت ارائه دهید. این گواهی صرفا باید با توجه به موجودی نقدی حساب بانکی شما صادر شود.

گواهی تمکن مالی باید به چه زبانی باشد؟

نامه تمکن مالی، سندی است که معمولا به زبان انگلیسی صادر می‌شود و بسیاری از کشورها، این زبان را برای صدور گواهی تمکن قبول دارند؛ اما، ممکن است که در برخی مواقع، سفارت یک کشور صرفا زبان رسمی خود را برای صدور این گواهی معتبر بداند و بهتر است پیش از درخواست نامه تمکن از بانک، از این موضوع مطلع باشید تا در صورت نیاز، گواهی دریافتی از بانک (به زبان فارسی یا انگلیسی) را به زبان کشور مقصد ترجمه کنید.

عواقب جعل نامه تمکن مالی

نامه تمکن، سندی رسمی است که از سوی سفارت هر کشوری که این گواهی را به آن ارائه می‌دهید، قابل استعلام خواهد بود. این نکته، بسیار مهم است و برای افرادی که به دلایل مختلف اقدام به جعل نامه تمکن می‌کنند، می‌تواند عواقب سنگینی را به دنبال داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • ثبت سابقه منفی در اداره مهاجرت کشور مورد نظر
  • مسدود شدن فرد متقاضی از سوی سفارت به مدت ۵ تا ۱۰ سال (این زمان با توجه به قوانین مهاجرتی هر کشور، متفاوت است و می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.)
  • از بین رفتن هزینه و زمان صرف‌شده برای دریافت ویزای مورد نظر و ریجکت ویزا
  • مشکلات حقوقی در صورت پیگیری قضایی از سوی بانکی که نامه تمکن آن جعل شده است.

جمع بندی

نامه تمکن مالی، یکی از مدارک ضروری برای صدور ویزاهای مختلف تحصیلی، کاری، توریستی و سرمایه‌گذاری است و معمولا بسیاری از کشورها، این گواهی را برای صادرکردن هر نوع ویزا، نیاز خواهند داشت. گواهی تمکن مالی، سندی رسمی و مهم است که بیانگر توانایی مالی شما برای تحصیل یا زندگی در کشور مقصد خواهد بود و عواقب جعل آن، بسیار سنگین است؛ پیشنهاد می‌کنیم که جدا از هر نوع جعل این نامه خودداری کنید.

در این مقاله، تمامی مراحل، مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت نامه تمکن مالی را بررسی کردیم. شما می‌توانید سوالات خود در زمینه صدور گواهی تمکن مالی را در بخش نظرات این مطلب بنویسید یا از طریق تماس با مؤسسه مهاجرتی آکادمی اپلای، از مشاوره رایگان با وکلای ما بهره‌مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند