Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا

استرالیا یکی از کشورهایی است که به دلیل داشتن کیفیت بالای سیستم آموزشی، در هر سال، متقاضیان زیادی را برای تحصیل در رشته‌های پرمخاطب مانند پزشکی به خود جذب می‌کند. تحصیل پزشکی در استرالیا، علاوه بر امکان اشتغال پس از تحصیل، مزایای دیگری از جمله درآمد قابل توجه برای فارغ التحصیلان این رشته را به دنبال دارد.

در این مطلب، به بررسی شرایط سنی و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا، هزینه‌ها و طول مدت تحصیل پزشکی، شرایط دریافت ویزا، آینده شغلی پزشکی در این کشور و سایر موارد مهم درباره این موضوع خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

دریافت ویزا برای تحصیل پزشکی در استرالیا

بر طبق قوانین اداره مهاجرت استرالیا، تحصیل در رشته پزشکی در کشور استرالیا برای دانشجویان غیر استرالیایی، همانند سایر رشته‌های دانشگاهی دیگر، نیازمند دریافت ویزای تحصیلی استرالیا است. برای دریافت این ویزا، لازم است تا فرد متقاضی شرایط و مدارک خاصی را تهیه کرده و با مراجعه به سایت سفارت استرالیا از کشور خود، اقدام به ثبت درخواست ویزا کند.

شرایط دریافت این ویزا، به شرح زیر است:

  • مدرک ثبت نام (پذیرش قطعی) از دانشگاه مورد نظر
  • داشتن پاسپورت معتبر با تاریخ اعتبار حداقل ۱ سال
  • ارائه مدارک تحصیلی دوره‌های قبل
  • مدرک زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) با رعایت حداقل نمره درخواستی از سوی دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه بیمه‌نامه درمانی
  • عکس جدید
  • پرداخت هزینه سفارت

شرایط سنی تحصیل پزشکی در استرالیا

بر اساس قوانین استرالیا، تحصیل در رشته پزشکی در هر یک از دانشگاه‌های این کشور، دارای محدودیت سنی است و فرد متقاضی باید در هنگام ثبت‌نام، دارای حداقل سن ۱۷ سال تمام باشد. در برخی از دانشگاه‌های این کشور، در صورتی که فرد در مدت زمان کمتری تحصیلات دبستان تا دبیرستان (۱۲ سال) را به اتمام رسانده و مدرک آن را اخذ کرده باشد؛ اجازه ثبت‌نام در رشته پزشکی را دارد.

برای اطلاع از شرایط سنی تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا، بهتر است به سایت دانشگاه مدنظر خود، مراجعه یا برای ارزیابی و مشاورهٔ رایگان، با وکلای ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

دانشجویان رشته پزشکی در استرالیا

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در استرالیا

رشته پزشکی در کشور استرالیا مانند کشورهای آمریکا و کانادا، دارای برنامه متفاوتی در مقایسه با ایران است. این برنامه به دو قسمت «دریافت مدرک کارشناسی» و بعد از اتمام آن «ورود به دانشکده پزشکی» تقسیم می‌شود که برای هر یک از این برنامه‌ها، مدارک و شرایط مختلفی نیاز است.

برخی از این مدارک برای دوره کارشناسی عبارتند از:

  • ریز نمرات دبیرستان با پایه علمی قوی در درس شیمی
  • کسب نمره بالا در آزمون MCAT ، ازمون ISAT یا آزمون PQA (آزمون PQA صرفا در دانشگاه‌ نیوکاسل و دانشگاه آدلاید پذیرفته می‌شود.)
  • کسب نمره حداقل ۷ در آزمون آیلتس آکادمیک (در برخی از دانشگاه‌های پزشکی در استرالیا، حداقل نمره ۶ نیز مورد قبول است؛ همچنین برخی از دانشگاه‌ها، مدرک آزمون تافل را نیز می‌پذیرند.)

برای دارندگان کارشناسی مرتبط (ترجیحا در رشته‌های علوم پایه مانند شیمی، بیوشیمی، زیست یا بیو پزشکی)، مدارک مورد نیاز برای ورود به دانشکده پزشکی به شرح زیر است:

  • ارائه مدرک کارشناسی مرتبط با معدل بالا
  • قبولی در آزمون ورودی دانشکده پزشکی (GAMSAT)
  • قبولی در مصاحبه انجام‌شده توسط دانشگاه مورد نظر
  • ارائه رزومه و توصیه‌نامه از استادان دوره کارشناسی (این مدارک معمولا در بسیاری از دانشکده‌های پزشکی در کشور استرالیا، از متقاضیان خواسته می‌شود؛ اما برخی از دانشگاه‌ها به آن نیازی ندارند. بهتر است پیش از آماده‌سازی این مدارک، با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، از نیاز به ارائه آن اطمینان حاصل کنید.)

هزینه تحصیل پزشکی در استرالیا

استرالیا یکی از کشورهای گران برای تحصیل در رشته پزشکی به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های مختلف استرالیا، بر اساس شرایط و امکانات دانشکده و همچنین رتبه‌بندی آن در رنکینگ داخلی و جهانی، متغیر است؛ اما برای تحصیل در آن به طور میانگین، به حدود ۶۵۰۰۰ دلار استرالیا (معادل ۴۲۰۰۰ یورو) در سال نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر، متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشور، برای تمام دوره تحصیلات خود (۷ سال تحصیل)، به حدود ۴۵۹.۸۵۸ دلار استرالیا (معادل ۳۰۰.۰۰۰ یورو) نیاز خواهند داشت که مبلغ بسیار قابل توجهی است.

طول مدت تحصیل پزشکی در استرالیا

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کشور استرالیا، با توجه به اینکه دارای مدرک کارشناسی پیش‌نیاز هستند یا خیر، دو زمان‌بندی مختلف برای شروع و اتمام تحصیل در این رشته خواهند داشت:

  • در حالتی که فرد متقاضی دارای مدرک کارشناسی پیش‌نیاز نباشد، به زمانی معادل ۵ تا ۷ سال کامل برای اتمام کامل دوره تحصیل خود در این رشته نیاز دارد.
  • اگر فرد متقاضی دارای مدرک کارشناسی پیش‌نیاز یا مرتبط باشد، می‌تواند در مدت ۴ تا ۵ سال، تحصیلات خود در دانشکده پزشکی را به اتمام برساند.

توجه: طول مدت تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا، با توجه به شرایط دانشگاه و نوع ورودی دانشجو می‌تواند با زمان گفته‌شده در این بخش، متفاوت باشد؛ اما در نهایت، از ۷ سال بیشتر نخواهد شد.

تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا

تحصیل پزشکی در استرالیا با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کشور استرالیا، می‌بایست پیش از ورود به دانشکده پزشکی، در یکی از رشته‌های مرتبط با آن (در رشته‌های علوم پایه مانند شیمی، بیوشیمی، زیست یا بیو پزشکی) مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند. ورود به هر یک از این رشته‌ها، با مدرک دیپلم ۱۲ ساله دبیرستان (نظام آموزشی جدید) و دیپلم + پیش‌ دانشگاهی (نظام آموزشی قدیم) امکان پذیر است. توجه داشته باشید، در صورتی که تحصیلات شما تا زمان مقطع دیپلم، کمتر از ۱۲ سال بوده است، می‌بایست مدرک معادل دوره ۱۲ ساله دیپلم استرالیا را دریافت کرده و پس از آن، برای ثبت‌نام در این رشته‌ها اقدام کنید.

بورسیه تحصیل پزشکی در استرالیا

با توجه به شهریه بسیار قابل توجه برای تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا، بسیاری از متقاضیان این رشته، به دنبال دریافت کمک هزینه‌های مختلف یا حتی تحصیل رایگان پزشکی در استرالیا هستند. برخی از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته در کشور استرالیا، امکان ارائه بورسیه‌هایی با مبالغ مختلف را برای دانشجویان مستعد و با سطح علمی بالا فراهم می‌کنند. این بورسیه‌ها به دانشجویان داخلی و بین‌المللی که دارای رزومه قابل توجه و عملکرد خاص هستند، پرداخت می‌شود.

مبالغ هر یک از کمک هزینه‌ها، می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پوشش دهد؛ اما در نهایت، تحصیل در رشته پزشکی در این کشور رایگان نیست و حتی در صورت دریافت اسکالرشیپ استرالیا، همچنان باید مبلغ قابل توجهی را برای شهریه پرداخت کنید.

آینده شغلی رشته پزشکی در استرالیا

استرالیا از نظر میانگین حقوق پزشکان عمومی و متخصص، در رتبه دوم جهانی قرار دارد. میانگین حقوق پزشک عمومی در این کشور، حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال است که برای پزشکان متخصص، این رقم به ۲۵۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال نیز می‌رسد. این درآمد در کنار موقیعت‌های شغلی متعدد در این کشور برای پزشکان عمومی و متخصص، استرالیا را به یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و کار در رشته پزشکی تبدیل کرده است.

وضعیت اقامت پس از تحصیل پزشکی در استرالیا

پزشکی در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی به ویژه گروه علوم انسانی، وضعیت شغلی بسیار مناسب‌تری دارد و از این رو، امکان پیداکردن کار پس از فارغ التحصیلی برای دانشجویان پزشکی بیشتر خواهد بود. اقامت در کشور استرالیا پس از تحصیل، نیازمند کسب امتیاز در رده‌های مشخص‌شده (جدول امتیازبندی) از سوی سازمان مهاجرت این کشور و همچنین، داشتن قرارداد کاری معتبر است. به همین دلیل، احتمال دریافت این اقامت برای پزشکان، بالاتر از سایر رشته‌ها خواهد بود.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در استرالیا

در کشور استرالیا، دانشگاه‌ها و کالج‌های متعددی، امکان تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی را فراهم می‌کنند اما از این بین، برخی دانشگاه‌ها به دلیل شرایط بهتر تحصیلی، گزینه مناسب تری در مقایسه با سایرین هستند. بر اساس رده‌بندی برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان در سال ۲۰۲۲، بهترین دانشگاه‌های پزشکی استرالیا عبارتند از:

مشاوره مهاجرتی درباره تحصیل پزشکی در استرالیا

پزشکی، یکی از گران‌ترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا است؛ از طرفی، به دلیل تقاضای بسیار بالا، دانشگاه‌های پزشکی استرالیا گزینش بسیار سختی دارند و احتمال قبولی فرد متقاضی در این موسسات، چندان بالا نیست. در نتیجه، باید رزومه و شرایط شما به گونه‌ای برای دانشگاه مورد نظرتان شرح داده شود که احتمال پذیرش‌تان تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

وکلا و مشاوران متخصص ما در آکادمی اپلای، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه‌های ناشی از پیمودن مسیر اشتباه، احتمال قبول شما در رشته پزشکی در استرالیا، تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

برخی از خدمات آکادمی اپلای برای علاقه‌مندان به تحصیل رشته پزشکی در استرالیا عبارتند از:

  1. مشاورهٔ تخصصی برای انتخاب بهترین دانشگاه مطابق با شرایط شما؛
  2. دریافت نامهٔ پذیرش از دانشگاه موردنظر به واسطهٔ ارتباطات گستردهٔ آکادمی اپلای با مؤسسات آموزشی کشور استرالیا؛
  3. ارائهٔ چک‌لیست اختصاصی برای جمع‌آوری مدارک؛
  4. ترجمهٔ رسمی مدارک به زبان انگلیسی و موردتایید دولت استرالیا؛
  5. نوشتن رزومه برای اپلای؛
  6. نگارش انگیزه‌نامه؛
  7. و ده‌ها خدمات دیگر.

جمع بندی

در این مطلب درباره شرایط، مدارک و هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا به طور کامل صحبت کردیم؛ با این وجود، ممکن است همچنان سوالات گوناگونی برایتان در رابطه با تحصیل در این رشته در کشور استرالیا یا شرایط دریافت اقامت و اشتغال به کار پس از از فارغ التحصیلی در آن ایجاد شده باشد. شما می‌توانید سوالات مورد نظر خود را در بخش نظرات این مطلب بنویسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت، پاسخگوی پرسش‌ها و ابهامات‌تان در این زمینه باشند.

همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره در زمینه اعزام دانشجو به استرالیا از طریق رشته پزشکی، می‌توانید از طریق تماس با آژانس تحصیلی آکادمی اپلای، با وکلای مجرب و متخصص ما، به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند