Search
Close this search box.

شرایط بورسیه تحصیلی (اسکالرشیپ) استرالیا 2023

استرالیا یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است که هر سال، افراد زیادی با هدف تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. از آن‌جا که ممکن است هزینه تحصیل در این کشور برای برخی از افراد سنگین باشد، دولت استرالیا بورسیه‌های تحصیلی متعددی به دانشجویان بین‌المللی ارائه داده است تا بتوانند از آن‌ها برای جبران بخشی از هزینه‌های تحصیل خود استفاده کنند.
این بورسیه‌های تحصیلی به متقاضیان سراسر جهان در مقاطع مختلف ارائه می‌شود و رقابت برای دریافت آن‌ها بسیار تنگاتنگ است. بنابراین، تنها افرادی که از رزومه قوی برخوردار هستند می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. در این مقاله، به بررسی شرایط دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا (اسکالرشیپ استرالیا) و مراحل آن می‌پردازیم.

آشنایی با انواع بورسیه‌های تحصیلی استرالیا

استرالیا برای این ‌که به دانشجویان بین‌المللی امکان تحصیل در این کشور را با شرایط بهتری میسر کند، هر ساله انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی را به آن‌ها اهدا می‌کند. به صورت کلی بورسیه یا اسکالرشیپ استرالیا، شامل دسته‌های متفاوتی می‌شود.

بورسیه‌های دولتی استرالیا

انواع بورسیه‌های دولتی استرالیا، به سه دسته اساسی تقسیم می‌شوند:

1) بورسیه جوایز استرالیا (Australia Awards Scholarships):

بورسیه‌ جوایز استرالیا که قبلا به عنوان بورسیه‌ توسعه استرالیا (ADS) شناخته می‌شد، توسط وزارت امور خارجه و تجارت اداره می‌شود. این بورسیه فرصت مناسبی را برای متقاضیان کشورهای در حال توسعه (به‌ ویژه کشورهایی که در منطقه هند و اقیانوس آرام قرار دارند) فراهم کرده است تا به صورت تمام‌وقت در دانشگاه‌های استرالیا و مؤسسات آموزش فنی و تکمیلی (TAFE) در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

از مزایای این فاند تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش کامل هزینه‌های تحصیل؛
  • پرداخت هزینه‌های برگشت؛
  • کمک‌هزینه‌های زندگی (CLE)؛
  • پوشش سلامت و بیمه درمانی دانشجویان خارج از کشور (OSHC).

2) بورسیه تلاش (Endeavor Scholarship):

این بورسیه برای افرادی است که بر اساس شایستگی علمی انتخاب می‌شوند. بورسیه تلاش، مختص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ایجاد شده و برای دانشجویان ارشد مبلغ 140.500 دلار و برای دانشجویان دکترا، 272500 دلار است. این مبلغ شامل هزینه‌های سفر، هزینه ماهانه و بیمه سلامت دانشجویان می‌شود.

3) بورسیه برنامه آموزشی تحقیقاتی استرالیا (RTP):

بورسیه RTP استرالیا به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد تا مدرک تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی را در این کشور اخذ کنند و تجربه همکاری با محققان برجسته استرالیایی را به‌ دست آورند.
این بورسیه تحصیلی، برای یک دوره دو ساله کارشناسی ارشد با مدرک تحقیقاتی یا سه سال دکترا بر اساس مدرک تحصیلی در دسترس است که هزینه‌های تحصیل و سلامت دانشجویان را پوشش می‌دهد.

بورسیه دانشگاهی استرالیا

هر یک از دانشگاه‌های استرالیا مانند دانشگاه سیدنی (University of Sydney) یا مک کواری (Macquarie University)، سالانه یک مبلغ مشخص برای بورسیه در نظر می‌گیرند. از آن‌جا که تحصیل در دانشگاه‌های برتر استرالیا هزینه بالایی دارد، این بورسیه به دانشجویان کمک می‌کند که با داشتن شرایط مورد نظر آن، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را جبران کنند.

برای مثال، دانشگاه سیدنی از داوطلبانی که واجد شرایط اخذ مدرک کارشناسی ارشد در این دانشگاه هستند دعوت می‌کند تا برای دریافت بورسیه بین‌المللی دانشگاه سیدنی (USydIS) درخواست دهند. USydIS هزینه‌های تحصیل و کمک‌هزینه زندگی دانشجویان دکترا را تا سه سال با امکان تمدید یک ترم، پوشش می‌دهد.

  • بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی (Merit-based scholarships)

این اسکالرشیپ، برای دانشجویانی مناسب است که سطح علمی بسیار مناسبی دارند و نمرات بالایی را در مقاطع پیشین تحصیل خود کسب کرده‌اند. هر دانشگاه برای ارائه این بورسیه شرایط خاصی را قرار می‌دهد که داشتن نمرات بالا، یکی از اصلی‌ترین آن‌ها است.

  • بورسیه خوابگاهی (accommodation scholarship)

در صورتی که دانشجویان شرایط خاصی را داشته باشند، این بورسیه به آنان تعلق می‌گیرد و یک خوابگاه به آن‌ها ارائه خواهد شد. بنابراین متقاضیانی که نمی‌توانند برای دریافت بورسیه مبتنی بر شایستگی اقدام کنند، امکان دریافت این کمک‌هزینه زندگی را خواهند داشت.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

جهت دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا، افراد باید شرایط خاصی را داشته باشند. فاند تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور محدودیت دارد و بیشتر بورسیه‌ها برای مقطع دکترا هستند.
اگر چه هر یک از بورسیه‌هایی که پیش از این نام بردیم به افراد خاصی تعلق می‌گیرند، برخی از شرایط بورسیه تحصیلی استرالیا در میان تمامی این موارد یکسان است:

  • داشتن مقالات علمی معتبر؛
  • مدرک تحصیلی مورد تأیید؛
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل با نمره بالا؛
  • دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر در صورتی که دوره شما در سال تحصیلی بعدی آغاز شود.

هر چه رزومه علمی قوی‌تری داشته باشید، شانس شما برای دریافت فاند تحصیلی بیشتر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اسکالرشیپ استرالیا

علاوه بر شرایطی که برای دریافت فاند تحصیلی استرالیا بیان کردیم، مدارک مختلفی نیز لازم است که متقاضیان باید از قبل آن را تهیه کرده باشند. در نظر داشته باشید اگر هر یک از اطلاعات و مدارک شما اشتباه یا ناقص ارسال شود، شانس دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا را از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است از قبل مدارک زیر را آماده کنید:

  • مدارک هویتی؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • ریزنمرات مقطع قبلی تحصیلی (ترجمه‌شده)؛
  • انگیزه‌نامه تحصیلی؛
  • نامه پذیرش از دانشگاه‌های معتبر استرالیا؛
  • توصیه‌نامه از استادان مشهور و برجسته‌ای که با آن‌ها کار کرده‌اید؛
  • حداقل نمره زبان انگلیسی با یکی از مدارک آیلتس 6.5 ، تافل 79، CAE 176 یا PTE 58؛

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

پیش از هر چیز، باید تاریخ مناسب جهت ارسال درخواست اسکالرشیپ تحصیلی را از وب سایت دانشگاه خود بررسی کنید. پس از آن جهت دریافت آن، باید مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  1. در قدم اول باید به سیستم اطلاعات بورسیه‌های آنلاین استرالیا (OASIS) بروید و در آن ثبت‌نام کنید. در این مرحله، لازم است که به برخی از سوالات پاسخ دهید تا مشخص شود که واجد شرایط اخذ بورسیه هستید.
  2. سپس یک شماره ثبت نام منحصر به فرد، نام کاربری و رمز عبور به شما داده می‌شود. لازم نیست تا بلافاصله درخواست خود را ارسال کنید، بلکه می‌توانید یک پیش‌نویس از آن تهیه کرده و اسناد پشتیبان خود را تا ددلاین تعیین‌شده به‌روزرسانی کنید.
    اسناد پشتیبان شامل مدارکی مانند اسناد هویتی، تحصیلی و نامه پذیرش دانشگاهی می‌شوند. علاوه بر این، برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا داشتن یک توصیه‌نامه نیز اهمیت دارد. در نظر داشته باشید که پس از تایید اطلاعات، امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. بنابراین بهتر است از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید.
  3. در نهایت باید منتظر بمانید تا نتیجه در خواست شما مشخص شود.

شرایط فاند تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی

همان‌طور که مطرح شد، کشور استرالیا بورسیه‌های متعددی را در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد. بنابراین جهت اخذ بورسیه تحصیلی این کشور در هر مقطع، شرایط مختلفی وجود دارد که در ادامه، هر کدام را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع دبیرستان:

فاند تحصیلی مدارس استرالیا به عنوان تخفیف در شهریه مدارس و خرید لوازم التحریر مورد نیاز محاسبه می‌شود. البته این اسکالرشیپ معمولا به افرادی که سال تحصیلی قبلی خود را نیز در استرالیا گذرانده باشند، تعلق می‌گیرد.
متوسط هزینه تحصیل در دبیرستان، بین 3000 تا 30000 دلار در سال است. پرداخت clenbuterol for sale in australia این هزینه می‌تواند برای بسیاری از افراد، دشوار باشد. بنابراین متقاضیان می‌توانند از بورسیه‌هایی که دولت برای دبیرستان‌ها تهیه کرده، استفاده کنند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی این مقطع، عبارتند از:

  • بورس تحصیلی Toptal؛
  • بورسیه تحصیلی مناطق شمالی استرالیا؛
  • برنامه بورسیه The Penstars؛
  • برنامه بورسیه BeArt.

بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع کارشناسی:

بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار محدود هستند و به همین دلیل، رقابت بسیار زیادی برای آن‌ها وجود دارد. برای این‌ که دانشجو بتواند از اسکالرشیپ در مقطع کارشناسی استفاده کند، باید معدل بالایی در مقطع دیپلم داشته باشد و ریزنمرات کامل خود را نیز به دانشگاه ارائه دهد.

علاوه بر این، داشتن مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس 6، یکی دیگر از شرایط مهم است. برخی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی شامل موارد زیر می‌شوند:

در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بدون بورسیه، بین 10 تا 25 هزار دلار استرالیا خواهد بود.

بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد، بسیار آسان‌تر از کارشناسی است و تعداد زیادی از آن‌ها توسط نهاد‌های دولتی و خصوصی به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شوند. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع، با توجه به هر دانشگاه متفاوت است. اما بیشتر این کمک‌هزینه‌ها بر اساس معیارهای شایستگی به دانشجویان اعطا می‌شوند.
بنابراین دانشجو باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشد. علاوه بر این، امکان دریافت فاند تحصیلی بدون مدرک زبان وجود ندارد، بنابراین باید مدرک زبان با نمره حداقل آیلتس 6.5 نیز داشته باشید.
برخی از بورسیه‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • بورسیه دوره‌های تحقیقاتی دانشگاه ملبورن؛
  • بورسیه (MIFRS) یا (Melbourne International Fee Remission Scholarship)؛
  • بورسیه IGS یا (International Graduate Scholarships).

بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع دکترا:

تعداد زیادی از جمعیت دانشجویان بین‌المللی استرالیا را متقاضیان مقطع دکترا تشکیل می‌دهند. به علاوه، با توجه به این که این کشور اهمیت زیادی برای تحقیقات علمی و پژوهش‌ها قائل است، معمولاً بودجۀ زیادی برای کمک به محققان و پژوهشگرانی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع دارند، اختصاص می‌دهد.
با این اوصاف، امکان تحصیل رایگان در استرالیا و دریافت فول فاند نیز در این مقطع وجود دارد. برخی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت فاند تحصیلی استرالیا، شامل موارد زیر است:

  • رزومه علمی معتبر و پربار؛
  • مقالات معتبر در مجله‌های بین‌المللی؛
  • شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی؛
  • داشتن تحقیقات در زمینه تحصیلی مورد نظر؛
  • سابقه کار علمی؛
  • ارائه مدرک زبان با نمره حداقل آیلتس 7.

بنا بر این شرایط، متقاضیان می‌توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی مقطع دکتری اقدام کنند. برخی از معروف‌ترین اسکالرشیپ‌های این مقطع، عبارتند از:

  • بورسیه (IPRS) استرالیا؛
  • بورسیه دانشگاه ملی استرالیا؛
  • بورسیه تحصیلی RSES.

لیست موسسات ارائه دهنده بورسیه تحصیلی

با توجه به این‌که بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا جزء دانشگاه‌های برتر جهان محسوب می‌شوند، هر سال افراد زیادی از سراسر دنیا برای دریافت ویزای دانشجویی استرالیا و تحصیل به این کشور جذب می‌شوند. بنابراین کشور استرالیا نیز از این فرصت استفاده می‌کند تا بهترین دانشجویان و محققان را با ارائه بورسیه‌های دانشگاهی، به کشور خود بکشاند.

برخی از بهترین دانشگاه‌هایی که به دانشجویان بین‌المللی بورسیه اعطا می‌کنند، در جدول زیر معرفی شده‌اند:

نام دانشگاه رتبه جهانی
دانشگاه ملی استرالیا 27
دانشگاه ملبورن 37
دانشگاه سیدنی 38
دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW سیدنی) 44
دانشگاه کوئینزلند 46
دانشگاه موناش 55
دانشگاه اوکلند 82
دانشگاه استرالیای غربی 93
دانشگاه آدلاید 106
دانشگاه تکنولوژی سیدنی 133

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

همان ‌طور که پیش از این مطرح شد، کشور استرالیا برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا را در خود جای داده است. با تحصیل در این دانشگاه‌ها، می‌توانید یک رزومه علمی مناسب برای آینده خود ایجاد کنید. اخذ بورسیه تحصیلی این کشور، مزایای بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده از کیفیت بالای زندگی؛
  • عدم دغدغه برای کار همزمان با تحصیل؛
  • ایجاد رزومه به دلیل اهمیت دریافت بورسیه؛
  • دریافت حمایت مالی.

مشاوره دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

کشور استرالیا، انواع مختلفی از بورسیه را در اختیار دانشجویان بین ‎المللی قرار داده است. اما از آنجا که هر ساله افراد زیادی قصد تحصیل در این کشور را دارند، رقابت سنگینی برای دریافت بورسیه تحصیلی این کشور وجود دارد. همین موضوع موجب می‌شود که داشتن کمترین خطا یا نقص در مدارک و روند درخواست بورسیه، این فرصت را از شما دریغ کند.
به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا در این روند، از افراد متخصص و مشاوران کمک بخواهید. مشاوران آکادمی اپلای می‌توانند با تخصص خود در این زمینه، به شما در روند دریافت بورسیه تحصیلی کمک کنند.

کلام پایانی

در این مطلب، به بررسی انواع بورسیه تحصیلی استرالیا، شرایط و مدارک لازم برای آن پرداختیم. اگرچه کشور استرالیا در مقطع دبیرستان و کارشناسی نیز فاند تحصیلی ارائه می‌دهد، دریافت کمک‌هزینه در این مقاطع می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ زیرا تعداد آن محدود است و شرایط خاصی را می‌طلبد.
با این وجود، دریافت اسکالرشیپ در مقطع کارشناسی ارشد و خصوصا دکترا عمومیت بیشتری دارد و در صورتی که از رزومه علمی مناسبی برخوردار باشید، شانس بسیار زیادی برای اخذ آن خواهید داشت. چنانچه در این مراحل نیاز به کمک دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان آکادمی اپلای کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند