Search
Close this search box.

راهنمای جامع نوشتن رزومه تحصیلی و CV برای اپلای

این روزها، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا برای ادامه‌ تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. هر دانشگاهی، با توجه به کشور، رشته و شرایط خاص خود، مدارک مختلفی را از دانشجویان درخواست می‌کند. در این میان، یکی از مدارکی که بسیاری از دانشگاه‌ها از دانشجویان، مخصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی، درخواست می‌کنند، رزومه تحصیلی است. این رزومه، با آنچه برای درخواست کار ارسال می‌کنیم تفاوت‌هایی دارد که بسیاری از افراد ممکن است از آن‌ها آگاه نباشند.

اگر شما هم قصد نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای را دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا روش صحیح رزومه‌نویسی را یاد بگیرید.

تفاوت رزومه و CV چیست؟

برخی از افراد، به اشتباه cv را معادل رزومه در نظر می‌گیرند؛ اما بهتر است بدانید که این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به‌ صورت کلی، تفاوت‌های این دو اصطلاح در طولانی بودن، نوع استفاده و محتوای آن‌ها است.

کارایی اصلی رزومه‌ها، نشان‌ دادن شایستگی‌های افراد است و در آن موفقیت‌ها، افتخارات و مهارت‌ها گنجانده می‌شود. cv معمولا هنگامی استفاده می‌شود که قصد استخدام و کار در مشاغل دانشگاهی و آکادمیک، تحقیقات علمی و رشته‌های پزشکی را که با گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌ها سروکار دارند، داشته باشیم.

علاوه‌بر این موارد، این دو در طول محتوا نیز با یکدیگر تفاوت دارند. معمولا رزومه‌ها تنها 2 یا 3 صفحه هستند و افراد باید آن‌ها را به‌ صورت خلاصه بنویسند تا با یک نگاه، به‌ راحتی بررسی شوند؛ اما cv می‌تواند طولانی‌تر باشد و تمام جزئیات را دربرگیرد.

در صورتی که قصد اپلای داشته باشید، می‌توانید با بررسی سایت دانشگاه موردنظر خود، مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی را بررسی کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها در این بخش، از هر دو مورد به‌ صورت resume / CV نام برده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید هر دو را در بین مدارک خود ارسال کنید.

تفاوت رزومه و CV

تفاوت رزومه تحصیلی و کاری چیست؟

حتما به‌خوبی می‌دانید که رزومه تحصیلی با کاری تفاوت‌هایی دارد. در یک رزومه کاری، هدف اصلی این است که نظر کارفرما را به‌خود جلب کنیم و بتوانیم یک فرصت برای مصاحبه دریافت کنیم؛ بنابراین کارفرمایی که هزاران رزومه دریافت می‌کند، احتمالا ترجیح می‌دهد که رزومه شما مختصر، کوتاه و شامل کلیات سوابق‌تان باشد. برای نوشتن CV یا رزومه کاری، باید تمام سوابق خود را به‌ صورت کاملا واضح و روشن بنویسید. در عین حال، این روزمه باید تمامی تجربیات مهم و اطلاعات ضروری شما را نیز دربربگیرد.

در یک رزومه تحصیلی، هدف افراد نشان‌ دادن دانش بالا و مهارت‌های تخصصی در صنعت و مسائل مرتبط با آن است؛ بنابراین افرادی که سوابق آکادمیک مناسبی دارند، در رزومه از اطلاعات مربوط به مقالات، فعالیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی خود می‌نویسند. رزومه‌نویسی برای اپلای، جزء این دسته است. معمولا این رزومه‌ها در 1 یا 2 صفحه نوشته می‌شوند؛ اما ممکن است تا 4 صفحه نیز ادامه داشته باشند.

دانشگاه ها در رزومه ها به‌دنبال چه اطلاعاتی هستند؟

هنگامی که قصد رزومه‌نویسی برای اپلای را دارید، باید بدانید که دانشگاه‌ها در این رزومه به‌ دنبال چه مواردی هستند تا بتوانید تمامی آن‌ها را در رزومه خود بگنجانید.

هر رزومه، از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود؛ بنابراین، درصورتی‌ که احساس می‌کنید در یکی از بخش‌ها نسبت به رقبا وضعیت ضعیف‌تری دارید، می‌توانید این ضعف خود را از طریق بخش‌های دیگر جبران کنید. در حالت کلی، اطلاعاتی که باید در یک رزومه تحصیلی برای اپلای ذکر شوند عبارت هستند از:

  • مشخصات اصلی؛
  • معدل؛
  • سوابق انجام تحقیقات؛
  • نمره زبان؛
  • کارهای داوطلبانه؛
  • سوابق تحصیلی؛
  • سوابق تدریس؛
  • افتخارات و جوایز؛
  • شایستگی‌های فنی؛
  • کنفرانس؛
  • عضویت علمی و حرفه‌ای؛
  • مهارت‌های مرتبط دیگر؛

در نظر داشته باشید که لزوما نیازی نیست که تمامی این موارد را برای رزومه خود داشته باشید؛ بلکه ممکن است در برخی از بخش‌ها قوی‌تر باشید و بتوانید مهارت‌های خود را به دانشگاه نشان دهید.

نکات طلایی نوشتن یک رزومه حرفه‌ای برای اپلای

برای اینکه بتوانید در هنگام نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای، حرفه‌ای عمل کنید، باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشید. در ابتدا بهتر است بدانید که برای نوشتن یک رزومه مناسب، باید قواعد خاصی را به‌کار گیرید تا بتوانید خطاهای خود را به حداقل ممکن برسانید. مهم‌ترین نکاتی که برای نوشتن رزومه در ادامه آورده شده‌اند:

نکات مهم نوشتن رزومه

  1. ظاهر رزومه: برای رزومه‌های انگلیسی، می‌توانید از فونت‌هایی مانند Arial، Romans یا Calibri استفاده کنید. این فونت‌ها نباید بیش از اندازه بزرگ یا کوچک باشند و اندازه‌ای بین 10 تا 12 برای آن‌ها کافی خواهد بود. توجه داشته باشید که محتوای رزومه، با فاصله مناسبی از حاشیه قرار بگیرد و اصلا از حاشیه‌های شلوغ استفاده نکنید تا تمرکز فقط بر محتوای رزومه باشد. فراموش نکنید که رزومه شما در وهله اول باید حرفه‌ای به‌نظر برسد؛ بنابراین بهتر است از رنگ‌های مختلف در زمینه یا متن استفاده نکنید یا تعداد آن‌ها را به حداقل برسانید.
  2. ساده و مختصرنوشتن: در نظر داشته باشید که یک رزومه قوی و حرفه‌ای، نباید شامل بزرگ‌نمایی یا موارد اضافه باشد. به‌صورت کلی، رزومه باید مختصر، مفید و دور از زیاده‌گویی باشد؛ برای مثال، در هنگام نوشتن سوابق تحصیلی، نیازی به نوشتن تک‌تک مقاطع و معدل آن‌ها نخواهد بود. شما می‌توانید تنها با نوشتن معدل دیپلم یا کارشناسی، این بخش را کامل کنید.
  3. استفاده نکردن از یک رزومه برای همه‌جا: یکی از مواردی که بسیاری از افراد ممکن است به آن توجه نداشته باشند، تخصصی نوشتن رزومه برای یک پوزیشن یا دانشگاه خاص است. برخی از افراد، یک رزومه تهیه می‌کنند و آن را برای شرایط مختلف به‌کار می‌گیرند.

بهتر است بدانید که برای موفقیت بیشتر در هنگام رزومه‌نویسی برای اپلای، بهتر است شرایط کار یا دانشگاه موردنظر خود را به‌خوبی بررسی کنید و با توجه به آن، یک نسخه رزومه اختصاصی تهیه کنید. ممکن است نقاط مشترک زیادی در بین این موارد باشند؛ اما به‌خاطر داشته باشید که توجه به جزئیات، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت رزومه شما خواهد داشت.

فراموش نکنید، رزومه خوبی که احتمال بالایی برای موفقیت دارد، شامل ویژگی‌های مختلفی است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید توانایی کافی برای نوشتن رزومه تحصیلی خوب و قوی ندارید، بهتر است به نمونه‌های مختلف موجود در اینترنت مراجعه کنید. شما می‌توانید با بررسی نمونه‌های متنوع از افرادی که برای رشته‌های مختلف اپلای کرده‌اند، نکات بسیار خوبی را استخراج کنید.

علاوه‌بر این، در صورت نیاز می‌توانید از خدمات ما در موسسه آکادمی اپلای به منظور ساخت یک رزومه تحصیلی برای اپلای استفاده کنید.

ساختار مناسب رزومه تحصیلی برای اپلای

هر فردی که قصد رزومه‌ نویسی برای اپلای را داشته باشد، در قدم اول، به‌دنبال یک ساختار کلی است تا بتواند رزومه خود را با توجه به آن، سازماندهی کند؛ با این‌ وجود بهتر است بدانید که نمی‌توان به‌صورت کلی و برای همه افراد، یک ساختار کلی تعیین کرد، چراکه این رزومه ممکن است با توجه به رشته‌ها یا موارد مختلف، ساختار متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید رزومه خود را با توجه به نوع رشته یا پژوهشی‌بودن آن، به شکل متفاوتی بنویسید. به‌طور کلی، رزومه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که در ادامه، به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

ساختار مناسب رزومه

  • اطلاعات شخصی: اولین و اصلی‌ترین بخشی که در هر رزومه نوشته می‌شود، اطلاعات شخصی یا (Personal Detail) است. در این بخش، باید اطلاعاتی مانند اسم، تلفن، ایمیل، آدرس و هر اطلاعات شخصی دیگری که از طریق آن می‌توان شما را شناخت یا با شما ارتباط برقرار کرد، آورده ‌شود.
  • تحصیلات: در بخش دوم که سوابق تحصیلی شما است، باید تمامی سوابق آکادمیک خود را از دیپلم دبیرستان تا آخرین مدرک تحصیلی، به‌ترتیب بنویسید. در برخی از مواقع ممکن است مدرک دیپلم در رزومه گفته نشود که به‌جای آن باید معدل یا GPA را به‌همراه سال آغاز و پایان تحصیل خود مطرح کنید.
  • مقالات: در این بخش، باید تمامی مقالات یا کتاب‌هایی را که نوشته‌اید، نام ببرید؛ همچنین می‌توانید موارد دیگری مانند کنفرانس‌های خود را نیز به‌ترتیب از قدیمی‌ترین تا جدیدترین آن‌ها لیست کنید. این بخش از رزومه، در هنگام اپلای برای مقاطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • جوایز و افتخارات: پس از معرفی کتاب‌ها و مقالات، وقت آن است که از افتخارات خود نیز صحبت کنید. در این بخش، تمامی جوایز و افتخاراتی را که کسب کرده‌اید مانند المپیادها، رتبه کنکور و حتی رتبه‌های خوب کلاسی، بیان کنید.
  • علاقه‌مندی‌ها: برای این قسمت می‌توانید علایق خود را به‌صورت مختصر و تیتروار مطرح کنید. این علایق، ممکن است به رشته‌ای که قصد اپلای برای آن را دارید، مرتبط نباشند و فقط شخصیت و روحیه شما را بیشتر معرفی کنند.
  • علاقه‌مندی‌ها در حوزه پژوهش: این بخش که با نام Fields of Interest یا Research Interest شناخته می‌شود، بیشتر در هنگام اپلای برای رشته‌های پژوهش‌محور کاربرد دارد. اگر قصد دارید در زمینه خاصی مشغول به پژوهش شوید، می‌توانید علایق خود را به‌صورت جزئی مطرح کنید.
  • سوابق کاری: یکی دیگر از بخش‌های مهم در هنگام رزومه‌ نویسی برای اپلای، سوابق کاری افراد است. در این بخش، باید عناوین شغلی خود را به‌همراه نام مکان و سال‌هایی که در آن مشغول بوده‌اید، مطرح کنید.
  • مهارت‌ها: همان‌طور که از نام آن پیداست، در این بخش باید به توانمندی‌های خود در حوزه رشته‌ موردنظر بپردازید. از این طریق، فردی که در حال مطالعه رزومه شما است، می‌تواند قانع شود که شما برای جایگاه موردنظر مناسب خواهید بود.

فرمت و قالب رزومه تحصیلی برای مهاجرت

برای تاثیرگذاری بشتر رزومه خود، نکات زیر را در رابطه با فرمت و قالب رزومه رعایت کنید:

  • فونت باید ساده، خوانا، واضح و سایز متوسط باشد. (سایز 11 یا 12 مناسب است)
  • بهتر است کل رزومه دارای یک فونت مشخص باشد.
  • می‌توانید بخش‌های مهم را بولد یا از تکنیک ایتالیک استفاده کنید.
  • کشیدن خط (underline) به منظور تاکید، زیر هیچ قسمتی از متن توصیه نمی‌شود.
  • جملات داخل رزومه باید کوتاه باشند.
  • متن رزومه را از لحاظ مشکلات احتمالی موجود در نگارش یا املا چندین بار چک و در صورت نیاز ویرایش کنید.
  • از نظر دوستان و اطرافیان خود برای رفع ایرادات احتمالی استفاده کنید.

از چه منابعی برای نوشتن یک رزومه حرفه ای می توان کمک گرفت؟

برای نوشتن یک رزومه قوی، منابع مختلفی در دسترس شما قرار دارند. یکی از بهترین منابع، اینترنت است؛ سایت‌های اینترنتی بسیار خوبی وجود دارند که شما می‌توانید رزومه خود را به‌صورتی شکیل و زیبا در آن‌ها بسازید. برخی از محبوب‌ترین سایت‌های رزومه‌ساز، شامل curriculum.mobi ،kyei.org یا cvbuilder.me می‌شوند. علاوه‌بر این، کانال‌هایی مانند applyforfree نیز در زمینه رزومه‌ نویسی برای اپلای وجود دارند که می‌توانید به‌صورت کاملا رایگان از آن‌ها کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی نحوه نوشتن رزومه برای اپلای پرداختیم. رزومه، یکی از مدارک بسیار مهم هنگام اپلای است که افراد زیادی با نوشتن آن مشکل دارند. نکاتی که در این مطلب بررسی شد، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید رزومه تحصیلی خود را به‌صورت حرفه‌ای بنویسید و تمامی موارد مهم را در آن مطرح کنید.

در صورت داشتن هرگونه پرسش پیرامون رزومه‌نویسی برای اپلای، می‌توانید از طریق نظرات یا راه‌های ارتباطی دیگر با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول :

1. چگونه برای اپلای رزومه انگلیسی بنویسیم؟

ما در این مطلب، به بررسی نحوه صحیح نوشتن رزومه برای اپلای پرداختیم. شما در صورت داشتن هرگونه پرسش در مورد رزومه‌نویسی ، می‌توانید با متخصصان ما در آکادمی اپلای در ارتباط باشید.

2. تفاوت رزومه و CV چیست؟

رزومه‌ها برای نشان‌دادن مهارت‌ها و شایستگی‌های افراد است و cv برای استخدام و کار در مشاغل دانشگاهی و آکادمیک است . ما در این مطلب آکادمی اپلای به طور جامع به تفاوت های نگارش رزومه و cv پرداخته‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 4 میانگین: 4]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند