Search
Close this search box.

محدودیت سنی برای تحصیل: در کشور هلند، اتریش، کره جنوبی و …

تحصیل در خارج از کشور یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی به شمار می‌رود. از آنجا که برترین دانشگاه‌های جهان در کشورهای مختلفی مانند کانادا، آمریکا و … قرار دارند، دولت‌‌های این سرزمین‌ها تلاش می‌کنند تا سخت‌گیری کمتری برای ارائه ویزا به متقاضیان تحصیل در کشور خود داشته باشند. بنابراین افرادی که توانایی مهاجرت از طریق روش‌های دیگر (مانند سرمایه‌گذاری و…) را ندارند، معمولا شیوهٔ مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کنند. تحصیل در هر کشور شرایط و الزامات خاص خود را دارد و یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که شانس افراد را برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور تعیین می‌کند، محدودیت سنی است. بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی چه سنی است؟ آیا محدودیت سنی برای تحصیل رد خارج از کشور وجود دارد؟ در این مطلب با محدودیت‌های سنی مهاجرت تحصیلی در کشورهایی مانند هلند، اتریش، کره جنوبی، آلمان، کانادا و … پاسخ این سوالات را پیدا خواهیم کرد.

بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی چه زمانی است؟

بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی

پاسخ این سوال ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، زیرا نمی‌توان هیچ سنی را به صورت عمومی به عنوان بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی عنوان کرد. از طرفی فاکتورهای مختلفی می‌تواند بالاتربودن سن افراد را برای تحصیل در خارج از کشور توجیه کند.

در بسیاری از کشورها مهاجرت تحصیلی با سن کم امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند از ۴ یا ۵ سالگی به بعد برای تحصیل به عنوان دانش‌آموز اقدام کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند از ۱۸ سالگی برای تحصیل در کالج‌ها یا دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنند. به صورت کلی هرچه سن شما برای تحصیل بالاتر برود، شانس کمتری برای پذیرش در دانشگاه‌ خواهید داشت.

البته این موضوع به مقطع تحصیلی موردنظرتان بسیار وابسته است؛ به‌عنوان مثال یک فرد ۳۵ ساله به سادگی می‌تواند برای مقطع دکتری یا پسادکتری اپلای کند اما برای مقطع کارشناسی ممکن است با کمی مشکل مواجه شود. به همین دلیل محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع پایین‌تر عامل مهم‌تری محسوب می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی را مشخص می‌کند، رشتۀ موردنظر برای ادامه تحصیل است. برخی از دانشگاه‌ها برای رشته‌های خاصی محدودیت دارند، در حالی‌که رشته‌هایی مانند MBA محدودیت سنی برای تحصیل ندارند؛ زیرا معمولا افرادی که سوابق مدیریتی دارند برای ارتقا کسب و کار خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی در سن بالا امکان پذیر است؟

مهاجرت تحصیلی در سن بالا امکان پذیر است؟

اگرچه تحصیل با سن بالاتر در مقطع کارشناسی دشوار است، اما آمار نشان می‌دهد که دانشجویان زیادی در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال موفق به اقدام برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شده‌اند. بنابراین مهاجرت تحصیلی با سن بالا امکان‌پذیر است، اما شرایط خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که روی مهاجرت تحصیلی در سن بالا اثر می‌گذارد، داشتن توجیه برای گپ تحصیلی است.

انتخاب رشته، دانشگاه و کشوری که می‌خواهید در آن به ادامه تحصیل بپردازید، تاثیر زیادی در شانس شما برای پذیرش خواهد داشت. بسیاری از رشته‌ها و کشورها برای تحصیل محدودیت سنی ندارند، به همین دلیل مهاجرت تحصیلی در سن بالا به راحتی در این کشورها امکان‌پذیر است.

منظور از گپ تحصیلی چیست؟

به فاصلۀ زمانی بین آخرین مدرک تحصیلی دریافت‌شده تا آغاز مجدد تحصیل، گپ تحصیلی (Study Gap) گفته می‌شود که تاثیر زیادی در روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور دارد. برای مثال، اگر فردی در سال ۱۳۹۸ فارغ‌التحصیل شده است و در سال ۱۴۰۱ قصد تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشد، ۳ سال گپ تحصیلی خواهد داشت. داشتن یک تا سه سال وقفه بین دو مقطع در بسیاری از موارد طبیعی و قابل توجیه است اما فاصلۀ بیش از این ممکن است شانس افراد را برای پذیرش کاهش دهد.
برخی از دانشگاه‌های بین‌المللی یک مدت زمان مشخص را به عنوان وقفۀ تحصیلی مجاز خود اعلام می‌کنند اما در حالت کلی تمامی افرادی که گپ تحصیلی دارند باید این وقفه را توجیه کنند. در صورتی که این فاصلۀ زمانی که توجیه مناسبی داشته باشد، نه‌تنها شانس افراد کاهش نمی‌یابد، بلکه ممکن است امتیازات مثبتی را نیز برای آن‌ها ایجاد کند. توجه داشته باشید که گپ تحصیلی نیز مانند محدودیت سنی به رشته دانشگاه و کشور مورد نظر شما بستگی دارد. اگر دارای گپ تحصیلی غیر قابل توجیه هستید، می‌توانید به کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست هم برای مهاجرت فکر کنید.

برخی از دلایلی که می‌تواند گپ تحصیلی را توجیه کند، عبارتند از:
• کسب تجربۀ شغلی؛
• مشکلات خانوادگی؛
• یادگیری زبان؛
• گذراندن دوره‌های مختلف؛
• مشکلات جسمی یا بیماری؛
• ازدواج یا طلاق؛
• خدمت اجباری سربازی؛
• و …

نکته: توجه داشته باشید که گپ تحصیلی نیز مانند محدودیت سنی به رشته دانشگاه و کشور مورد نظر شما بستگی دارد. اگر دارای گپ تحصیلی غیر قابل توجیه هستید، می‌توانید به کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست هم برای مهاجرت فکر کنید.

برای آن‌که اطلاعات کامل‌تری دربارۀ این موضوع به‌دست آورید، می‌توانید صفحۀ گپ تحصیلی را مطالعه کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگرچه ممکن است برخی از رشته‌ها یا دانشگاه‌های کشورهای مختلف محدودیت‌های سنی برای پذیرش اعمال کنند، اما تحصیل با سن بالا از طریق دوره‌های آنلاین نیز امکان‌پذیر است که می‌تواند شانس شما را برای مهاجرت تحصیلی افزایش دهد.

اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت افراد زیر 18 سال به کانادا:

محدودیت سنی برای تحصیل در کشورهای مختلف چگونه است؟

یکی دیگر از فاکتورهایی که جهت بررسی محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی اهمیت دارد، کشور مقصد است. هر کشور و دانشگاه باتوجه به شرایط خود محدودیت‌های متفاوتی را برای پذیرش اعمال می‌کند. در ادامه به محدودیت سنی در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، هلند، کره جنوبی، آلمان، سوئیس، انگلستان، آمریکا و اروپا اشاره می‌کنیم.

محدودیت سنی برای تحصیل در کانادا

دانشگاه‌های کانادا محدودیت سنی خاصی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کنند، اما افرادی که گپ تحصیلی داشته باشند باید این وقفه در تحصیل خود را به خوبی توجیه کنند. گپ تحصیلی برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار مهم بوده و داوطلبان لازم است حداکثر بین ۲ تا ۵ سال گپ تحصیلی توجیه‌شده داشته باشند.

اکثر افرادی که در کشور کانادا مشغول به تحصیل هستند، بین 18 تا 35 سال در مقطع لیسانس و تا 45 سال در مقطع کارشناسی ارش سن دارند، این می‌تواند دلیلی باشد که نشان می‌دهد متقاضیان تحصیل در این سنین شانس بیشتری برای دریافت پذیرش دانشگاه‌هتی کانادا را دارند.

کشور کانادا معمولا گپ تحصیلی 2 تا 5 سال را برای تحصیل در مقطع دکترا قابل توجیه می‌داند.

با اینکه کشور کانادا محدودیت سنی برای تحصیل ندارد، اما در رشته‌هایی مانند پزشکی با توجه به طولانی بودن دوره تحصیل، شزایط سنس اهمیت پیدا خواهد کرد. از طرفی برای اخذ بورسیه نیز تفاوت سن‌ها اهمیت دارد. سنین منسب بورسیه در هر مقطع در کشور کانادا مطابق جدول زیر است:

مقطع تحصیلی سن مناسب برای دریافت بورسیه
لیسانس حداکثر 27 سال
فوق لیسانس حداکثر 30 سال

محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بیشتر در هنگام اخذ ویزای این کشور اهمیت دارد، زیرا متقاضی باید افسر پرونده را برای هدف مهاجرت خود توجیه کند.

محدودیت سنی برای تحصیل در استرالیا

شما می‌توانید بدون محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا اقدام کنید. علاوه بر این، از آن‌جا که هیچ محدودیتی برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا وجود ندارد، دانشگاه‌های این کشور نیز سخت‌گیری کمتری در این زمینه برای پذیرش دانشجویان دارند. البته در صورتی می‌توانید گپ تحصیلی خود را توجیه و در دانشگاه‌های استرالیا تحصیل کنید که اسناد قابل اعتمادی برای آن ارائه دهید.

برای آشنایی با شرایط تحصیل در مدارس استرالیا مطالعه کنید:

با وجود این‌که تحصیل در استرالیا بدون محدودیت سنی است، متقاضیانی که دارای سن 30 هستند، شانسی برای تحصیل در مقطع لیسانس در استرالیا نخواهند داشت، به همین منظور توجه به مقطع تحصیلی نیز اهمیت دارد.

مقطع تحصیلی محدودیت سنی برای تحصیل
مدرسه کمتر از 18 سال
لیسانس بین 18 تا 22
فوق لیسانس کمتر از 30 سال
دکترا کمتر از 40 سال

محدودیت سنی برای‎ تحصیل در آمریکا

برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا شما باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشید. ایالات متحده محدودیت سنی خاصی را برای ارائۀ ویزای دانشجویی به متقاضیان ایجاد نکرده است و دانشجویان بین‌المللی از ۱۴ تا ۷۹ سالگی می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. البته این سن برای دانشجویان کارشناسی معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سال است و دانشجویان مقاطع بالاتر محدودیت خاصی ندارند. طبق مطالعات انجام شده بیشتر دانشجویان بین‌المللی در این کشور بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند.

با این‌حال، اگر می‌خواهید برای تحصیل در آمریکا از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که سن در شانس شما تاثیرگذار خواهد بود. محدودیت سنی برای تحصیل در آمریکا به کمک بورسیه‌های تحصیلی در جدول زیر قابل مشاهده است:

مقطع تحصیلی سن مناسب برای دریافت بورسیه
لیسانس بین 18 تا 25 سال
فوق لیسانس بسته با دانشگاه متفاوت است!
دکتری بین 35 تا 40 متغیر است!

محدودیت سنی برای تحصیل در انگلستان

متقاضیان می‌توانند با داشتن سن بیشتر از ۱۶ سال برای تحصیل در کشور انگلستان و اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور از تحصیل افراد با سنین بالاتر به دلیل داشتن تعهد، تجربه و مهارت‌ استقبال می‌کنند.

0 تا 100 اخذ ویزای تحصیلی انگلیس را در این مقاله بخوانید:

محدودیت سنی برای تحصیل در اتریش

در پاسخ به سوال کدام کشورها برای تحصیل محدودیت سنی ندارند، می‌توان اتریش را به عنوان یکی از کشورها نام برد. اما در نظر داشته باشید که با وجود عدم محدودیت سنی برای تحصیل در اتریش، گپ تحصیلی اهمیت زیادی دارد و تنها تا 6 سال قابل توجیه است. در نتیجه مهاجرت تحصیلی در سن بالا به کشور اتریش امکان‌پذیر است.

با وجود عدم محدودیت سنی برای تحصیل در اتریش، متقاضیانی که شرایط سنی موجود در جدول زیر را داشته باشند، طبیعتا شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر خواهند داشت.

مقطع تحصیلی بهترین سن برای تحصیل در اتریش
لیسانس 18-3- سال
فوق لیسانس تعریف نشده است!
دکترا تا 40 سال

محدودیت سنی برای تحصیل در اروپا

کشورهای اروپایی مانند اتریش، فنلاند و دانمارک محدودیت سنی خاصی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی اعمال نمی‌کنند، اما برخی از کشورها ممکن است حساسیت‌هایی نسبت به این موضوع نشان دهند.

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

به صورت عمومی، دانشگاه‌های هلند دانشجویان را با سن بالاتر از ۱۷ پذیرش می‌کنند. دورۀ کارشناسی در این کشور از سن ۱۷ تا ۱۹ سالگی آغاز می‌شود و حدود سه سال طول می‌کشد. پس از آن دورۀ کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۴ سال و دورۀ دکتری نیز حدوداً ۴ سال ادامه دارد. افراد می‌توانند تا سن ۲۹ سالگی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند اما اگر مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشید، می‌توانید تا سن ۴۰ سالگی نیز برای تحصیل در هلند اقدام کنید.

بنابراین می‌توان گفت که کشور هلند محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی ندارد.

محدودیت سنی برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان محدودیت سنی وجود ندارد و این بسیار طبیعی است که برخی از هم‌کلاسی‌های آینده‌تان در دانشگاه دارای سن بسیار بالاتری از شما باشند. بنابراین متقاضیان تحصیل در آلمان می‌توانند در صورت داشتن سطح زبان قابل قبول و دیگر شرایط موردنیاز، بدون محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام کنند.

شرایط سنی تحصیل در سوئیس

کشور سوئیس این امکان را به افراد می‌دهد که با داشتن سن بالاتر از ۱۸ سال برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. بنابراین دانشجویان بین‌المللی محدودیت زیادی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با سن بالا ندارند اما اگر بیشتر از ۳۰ سال سن داشته باشید، ممکن است سخت‌گیری‌هایی را در اخذ ویزای خود تجربه کنید.

محدودیت سنی برای تحصیل در کره جنوبی

شما می‌توانید با داشتن حداقل ۱۸ سال سن برای تحصیل در کره جنوبی اقدام کنید. افراد باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی کمتر از ۲۵ سال و برای کارشناسی ارشد کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند. به طور کلی محدودیت شنی برای تحصیل در کره جنوبی در جدول زیر قابل مشاهده است:

مقطع تحصیلی بهترین سن برای تحصیل در کره جنوبی
لیسانس 18 تا 25 سال
فوق لیسانس تا 40 سال
دکترا تا 45 سال

کدام کشورها برای تحصیل محدودیت سنی ندارند؟

محدودیت سنی برای تحصیل در برخی کشورها اهمیت زیادی ندارد. به عنوان مثال کشور کانادا برای سن چارچوب سفت و سختی ندارد یا دراسترالیا سن تحصیل مهم نیست. سایر کشورهایی که از محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی چشم‌پوشی می‌کنند عبارتند از: آمریکا، اتریش، آلمان و …

تحصیل در کدام رشته ها محدودیت سنی دارد؟

تحصیل در کدام رشته ها محدودیت سنی دارد؟

برخی از رشته‌ها محدودیت‌ سنی برای تحصیل افراد دارند که برخی از آن‌ها شامل مواردی مانند پزشکی، پرستاری و برخی از رشته‌های مهندسی می‌شوند. در هر حال اگر نگران محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی خود هستید، می‌توانید با انتخاب یکی از رشته‌های زیر که محدودیت سنی خاصی ندارند، خیال خود را آسوده کنید:

• رشتۀ MBA؛
• مدیریت اجرایی؛
• مدیریت برند؛
• مدیریت فرآیند تجارت
• مدیریت بازاریابی؛
• مدیریت ارتباطات.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور و محدودیت‌های آن پرداختیم. از آن‌جا که گپ تحصیلی برای بسیاری از کشورها اهمیت زیادی دارد، در صورت داشتن این وقفه باید دلایل مناسبی ارائه دهید تا بتوانید بدون محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی در کشور موردنظر خود اقدام کنید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینۀ تحصیل در خارج از کشور دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در آکادمی اپلای در ارتباط باشید و از خدمات گستردهٔ ما در این زمینه بهرمند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند