Search
Close this search box.

معرفی جامع آزمون پزشکی MCAT و بخش های مختلف آن

این روزها، بسیاری از افراد به‌دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد باشید، به‌خوبی می‌دانید که هر دانشگاه شرایط و الزامات خاصی را برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته است. یکی از شرایطی که بسیاری از دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند، شرکت در آزمون‌های خاص برای رشته‌های مختلف است.

یکی از آزمون‌های معروفی که برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان درخواست شرکت در آن را دارند، آزمون MCAT است. این آزمون، تنها برای دانشجویان پزشکی کاربرد دارد و افرادی که قصد ادامه‌تحصیل در این رشته‌ را دارند، باید برای شرکت در آن آماده شوند. در این مقاله، همراه ما باشید تا شما را با شرایط و ویژگی‌های این آزمون آشنا کنیم.

آزمون MCAT (ام کت) چیست؟

کلمه MCAT مخفف عبارت Medical College Admission Test است. همان‌طور که از نام این آزمون پیداست، MCAT برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در کالج‌های پزشکی برگزار می‌شود. این آزمون، بیش از 90 سال است که به‌عنوان بخشی از فرآیند اصلی پذیرش در دانشکده پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمره MCAT تقریبا برای تمامی دانشکده‌های پزشکی در آمریکا و کانادا اهمیت دارد و مهارت‌های مختلف دانشجویان در این آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آزمون ام‌ کت، به‌عنوان معیاری مناسب برای سنجش مواردی مانند سطح مهارت‌های نوشتاری، حل مسئله و تفکر انتقادی در هر داوطلب انجام می‌شود. این آزمون، شامل بخش‌های مختلفی است که در ادامه هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

بخش های مختلف MCAT

MCAT از 230 پرسش چهارگزینه‌ای تشکیل شده است. این پرسش‌ها، در حوزه‌های مختلفی شامل موارد زیر مطرح می‌شوند:

  • شیمی – 20 سوال؛
  • فیزیک – 15 سوال؛
  • زیست‌شناسی – 45 سوال؛
  • بیوشیمی – 30 سوال؛
  • شیمی ارگانیک – 11 سوال؛
  • مهارت‌های استدلالی – 53 سوال؛
  • جامعه‌شناسی – 18 سوال؛
  • روان‌شناسی – 38 سوال.

آزمون پزشکی MCAT

مجموع این زمینه‌ها در آزمون، شامل 4 بخش کلی است که عبارت هستند از:

  1. مهارت‌های استدلال و تجزیه‌وتحلیل انتقادی (CARS)؛
  2. مبانی فیزیولوژیکی و روانی (PSBB)؛
  3. مبانی فیزیکی و شیمیایی سیستم‌های بیولوژیکی (CPBS)؛
  4. مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده (BBLS).

زمان برگزاری آزمون MCAT

زمان برگزاری امتحان، با توجه به انتخاب هر فرد، متفاوت است. از آنجا که این آزمون حدود 30 بار در هر سال و از ماه ژانویه تا سپتامبر برگزار می‌شود، متقاضیان شرکت در آن می‌توانند زمان شرکت در امتحان را خودشان انتخاب کنند. این امکان به داوطلبان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا زمان خود را برای سفر به یکی از کشورهای برگزارکننده آزمون تنظیم کنند. با توجه به اینکه که هر کدام از این آزمون‌ها، تنها تعداد محدودی از افراد را می‌پذیرند، افراد در زمان‌های مختلفی در آن شرکت می‌کنند.

شرایط و قوانین آزمون ام کت MCAT

این آزمون، مانند هر آزمون دیگری، شرایط و قوانین خاص خود را دارد که هر متقاضی باید از آن‌ها آگاه باشد. افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • با وجود اینکه این امتحان محدودیت سنی ندارد، متقاضی باید به سنی رسیده باشد که مدارک موردنیاز امتحان را داشته باشد.
  • متقاضی باید در حال تحصیل در یکی از برنامه‌های آموزشی مرتبط با پزشکی باشد.
  • متقاضی باید قصد کار یا زندگی در کشور کانادا یا آمریکا را داشته باشد.
  • متقاضی باید مدارکی مانند مدرک تحصیلی معتبر، مدارک هویتی و اصل پاسپورت خود را به‌همراه داشته باشد.

منابع آزمون MCAT

احتمالا تا به اینجا متوجه اهمیت بسیار زیاد این آزمون و دشواری‌های موجود در آن شده‌اید. تمامی این موارد ایجاب می‌کنند که متقاضیان، پیش از شرکت در این آزمون، آمادگی لازم را کسب کنند. بهترین راه جهت آمادگی برای آزمون، استفاده از منابع آزمون mcat به‌صورت آنلاین است.

یکی از بهترین منابعی که برای مطالعه آزمون ام کت در اختیار داوطلبان قرار گرفته است، نمونه سوالاتی است که در سایت AAMC قرار دارند. این سایت، برخی از نکات و پاسخ‌های تمریناتی را که از سال‌های گذشته وجود داشته‌اند، نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، منابع دیگری نیز وجود دارند که برای آمادگی این آزمون مناسب هستند. سایت‌هایی مانند Magoosh و Khanacademy، منابع آنلاینی هستند که برای متقاضیان شرکت در MCAT، مناسب‌ هستند.

منابع آزمون MCAT

شیوه محاسبه نمره در امتحان MCAT

هر بخش از آزمون، نمره جداگانه‌ای دارد که بین 118 تا 132 نمره است و نمره 125 به‌صورت میانه درنظر گرفته می‌شود. در نهایت، با جمع‌بندی هر بخش از نمرات، یک نمره بین 472 تا 528 به افراد داده می‌شود. درصورتی‌که متقاضیان بتوانند نمره 500 را از این آزمون کسب کنند، در MCAT پذیرفته خواهند شد.

در هنگام مشاهده نتایج، نمرات به‌صورت درصدی نیز به شما ارائه می‌شوند که می‌توانید درصد خود را با دیگر شرکت‌کنندگان در آزمون مقایسه کنید. یکی از نکاتی که باید در مورد این آزمون بدانید این است که آزمون دارای نمره منفی نیست؛ بنابراین می‌توانید سوالات را با خیال راحت پاسخ دهید.

هزینه و نحوه ثبت‌نام در آزمون MCAT

هر متقاضی، برای شرکت در MCAT، نیازمند پرداخت هزینه‌ای برای ثبت‌نام خواهد بود. هزینه ثبت‌نام در این آزمون 320 دلار است. درصورتی‌که افراد در تاریخی نزدیک به زمان برگزاری آزمون قصد ثبت‌نام در آن را داشته باشند، باید 370 دلار جهت ثبت‌نام در این آزمون بپردازند.

در صورتی که داوطلبان قصد تغییر زمان یا لغو آن را داشته باشند، مجدداً نیاز به پرداخت هزینه خواهند داشت. در صورت لغو آزمون، متقاضیان باید 320 دلار پرداخت کنند.

نحوه ثبت‌نام و برگزاری آزمون MCAT

ثبت ‌نام آزمون mcat بسیار آسان است و کافی است طبق گام‌های زیر پیش بروید:

  • گام اول: در ابتدا باید در سایت مربوط به انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا که زیر نظر ام کت است، یک پروفایل ایجاد کنید.
  • گام دوم: پس از آن‌ وارد وب سایت رسمی AAMC شوید، روی گزینه شروع ثبت‌نام کلیک کنید و منتظر بمانید تا صفحه بعدی برای شما باز شود.
  • گام سوم: پس از آن، از شما خواسته می‌شود تا اطلاعاتی را مانند آدرس، نام و… وارد کنید. این اطلاعات بسیار مهم هستند؛ بنابراین حتما با دقت آن‌ها را وارد کنید.
  • گام چهارم: پس از آنکه تمامی فرم‌های مربوطه را تکمیل کردید، روی گزینه زمان‌بندی آزمون کلیک و محل و تاریخ آزمون را برای خود مشخص کنید.
  • گام پنجم: پس از انتخاب تمامی این مراحل، باید هزینه آزمون را پرداخت کنید.

به‌همین‌راحتی مراحل ثبت‌نام شما تمام می‌شود.

ثبت‌نام آزمون پزشکی MCAT

مدارک لازم برای شرکت در آزمون پزشکی MCAT

برای شرکت در MCAT، متقاضیان باید مدارک خاصی را در هنگام ثبت‌نام ارائه کنند. این مدارک شامل موارد مختلفی می‌شوند؛ برای مثال دانشجویان بین‌المللی باید پاسپورت خود را نیز به‌همراه داشته باشند. به‌صورت کلی مدارک لازم برای شرکت در آزمون ام کت شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی نظیر گذرنامهٔ معتبر و کارت ملی؛
  • فرم‌های موردنیاز به‌صورت تکمیل‌شده؛
  • عکس جدید با ابعاد ذکرشده.

مدت‌زمان آزمون ام کت

به‌صورت کلی مدت‌زمان این امتحان 6 ساعت و 30 دقیقه است؛ البته این زمان بدون درنظرگرفتن استراحت‌های اختیاری در بین بخش‌ها است. درصورتی‌که افراد قصد استفاده از زمان استراحت خود را داشته باشند، این آزمون تا 7 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد. هریک از بخش‌های آزمون، 95 دقیقه زمان دارند؛ اما بخش مهارت‌های استدلالی 90 دقیقه فرصت پاسخگویی خواهد داشت.

آزمون MCAT در ایران

MCAT، یکی از آزمون‌های معتبر جهانی است که در کشورهای مختلفی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن و… برگزار می‌شود. بااین‌وجود متاسفانه در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان برای شرکت در آن باید به یکی از کشورهای برگزارکننده این امتحان سفر کنند.

کلام آخر

در این مطلب به‌صورت کامل دربارهٔ آزمون mcat و نحوه ثبت‌نام در آن صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، این آزمون یکی از معتبرترین آزمون‌های ورودی پزشکی در کشورهای آمریکا و انگلستان است که هر سال حدود 85000 نفر از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. شرکت در این mcat، مزایای بسیاری را برای دانشجویان دارد و اعتبار زیادی به رزومه آن‌ها می‌بخشد.

درصورت داشتن هرگونه سوال راجع‌ به این آزمون، می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها پرسش خود را مطرح کنید. کارشناسان آکادمی اپلای آماده پاسخگویی به همه سوالات شما در زمینه مهاجرت تحصیلی و موضوعات مرتبط با آن هستند.

سوالات متداول

1. آیا قبولی در آزمون MCAT دشوار است؟

این آزمون سطح نسبتاً بالایی دارد و همین موضوع موجب می‌شود تا نسبت به سایر آزمون‌های ورودی - مخصوصا در رشته پزشکی - دشوارتر باشد؛ بنابراین قبولی در آن نیز سخت‌تر است و افراد باید بتوانند به‌خوبی خود را برای این آزمون آماده کنند.
طبق آمار اعلام‌شده، از نظر کارشناسان، یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها در این آزمون، بخش CARS است. این عبارت که به معنای Critical Analysis and Reasoning Skills است، شامل بخش مهارت‌های استدلال و تجزیه‌وتحلیل انتقادی می‌شود. در حقیقت تاکنون، کمترین نمرات دانشجویان در این بخش به‌دست آمده است.

2. آیا آزمون MCAT در ایران برگزار می‌شود؟

MCAT، یکی از آزمون‌های معتبر جهانی است که در کشورهای مختلفی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن و... برگزار می‌شود. بااین‌وجود متاسفانه در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان برای شرکت در آن باید به یکی از کشورهای برگزارکننده این آزمون سفر کنند.

3. آزمون پزشکی MCAT چندبار در سال برگزار می شود؟

MCAT، یکی از آزمون‌هایی است که متقاضیان فرصت‌های زیادی برای شرکت در آن دارند؛ زیرا این آزمون در هر سال 30 بار برگزار می‌شود و افراد می‌توانند برای شرکت در این آزمون، پس از ثبت‌نام از طریق سایت مربوطه و مشخص‌کردن مکان آزمون، زمان خود را نیز تعیین کنند؛ البته در نظر داشته باشید که این زمان‌ها معمولا بین ژانویه و سپتامبر قرار دارند و انتخاب زمان دقیق آزمون برعهده شرکت‌کننده است.

4. آزمون MCAT در کدام کشورها اعتبار دارد؟

این آزمون که مبتنی بر کامپیوتر است، در کشورهای مختلفی اعتبار دارد. این کشورها شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و حتی جزایر کارائیب است؛ بنابراین درصورتی‌که متقاضیان، قصد ادامه‌تحصیل در رشته پزشکی در هر یک از این کشورها را داشته باشند، باید بتوانند نمره مناسبی را در MCAT کسب کنند.

5. کدام کشورها آزمون را برگزار می‌کنند؟

همان‌طور که پیش از این هم طرح شد، MCAT در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود و دارای اعتبار بسیار زیادی است. کشورهای برگزار‌کننده این آزمون که زیر نظر AAMC برگزار می‌شود، زیاد هستند. علاوه بر این، کشورهای آمریکا و کانادا، مکان‌های متعددی را که حدود 18 مورد می‌شوند، به‌عنوان مرکز آزمون معرفی کرده‌اند.
بسیاری از دیگر کشورهای برگزارکننده، به‌طور متوسط 5 مرکز را برای این آزمون در نظر گرفته‌اند. این کشورها شامل استرالیا، گوام، کانادا، سنگاپور، اسرائیل، آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، چین، تایوان، ژاپن، لبنان، تایلند، پورتوریکو، قطر، انگلستان، آلمان و فرانسه می‌شوند.

6. آیا آزمون MCAT برای دانشجویان بین‌المللی واجب است؟

MCAT برای بسیاری از افراد و متقاضیان کاربرد دارد؛ زیرا تمامی متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشور کانادا و آمریکا به آن احتیاج خواهند داشت. در حقیقت این آزمون، مهارت و دانش افراد را برای پذیرفته‌شدن در رشته‌هایی مانند پزشکی، پرستاری و حتی دستیاری می‌سنجند و یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای این رشته‌ها محسوب می‌شود؛ بنابراین اهمیتی ندارد که متقاضیان، دانشجویان بین‌المللی باشند یا خیر و در هر صورت باید در این آزمون شرکت کنند.

7. مدت زمان اعتبار مدرک آزمون MCAT چند وقت است؟

این آزمون، مانند بسیاری از دیگر آزمون‌های پیش‌نیاز ورودی، به‌مدت 3 سال اعتبار دارد؛ بااین‌وجود ممکن است در برخی از شرایط، این زمان تغییر کند که دانشجویان باید آن را در دانشگاه خود بررسی کنند.

8. چندبار در سال می‌توان در آزمون MCAT شرکت کرد؟

از آنجا که این آزمون 30 بار در سال برگزار می‌شود، ممکن است برخی از افراد تصور کنند که می‌توانند به هر تعداد که بخواهند در این آزمون شرکت کنند؛ اما این موضوع واقعیت ندارد و هر فرد تنها به تعداد محدودی اجازه دارد در آزمون ام کت شرکت کند.
در حالت کلی، افراد تنها 7 بار در تمام طول عمر خود مجاز به شرکت در این آزمون خواهند بود؛ بااین‌وجود اگر متقاضیان به هر دلیلی بخواهند بیش از یک‌بار در آزمون شرکت کنند، باید شرایط خاصی را در نظر داشته باشند.
این متقاضیان در هر سال تنها 3 بار و در دو سال متوالی فقط 4 بار اجازه دارند که برای شرکت در این آزمون اقدام کنند. این شرایط نیز تنها به این دلیل است که امکان دارد افراد به هر دلیلی نتوانند در یکی از آزمون‌ها شرکت کنند؛ بنابراین فرصت خود را از دست نخواهند داد و می‌توانند مجدداً برای شرکت در آزمون اقدام کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 3]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند