Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در مدارس استرالیا چگونه است؟

تحصیل در مدارس استرالیا شاید یکی از آرزوهای برخی از دانش آموزان ایران و حتی سایر کشورها باشد؛ چراکه این سرزمین امکانات و فرصت‌های متعددی را در اختیار محصلان قرار می‌دهد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فرزندان خود را از دوران مدرسه به استرالیا بفرستند تا بتوانند از مزایای تحصیل در این کشور بهرمند شوند. با این وجود، اقدام برای تحصیل در استرالیا بدون داشتن آگاهی از شرایط آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا را دارید، در قدم اول باید آشنایی کاملی با شرایط و سیستم مدارس در این کشور داشته باشید. در این مطلب همراه ما باشید تا تمام نکات مربوط به تحصیل در مدارس استرالیا را برای شما شرح دهیم.

انواع مدارس استرالیا

مدارس در استرالیا انواع مختلفی دارند که شامل خصوصی، دولتی و … می‌شوند. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

مدارس دولتی استرالیا

این مدارس در استرالیا با حمایت ایالت‌های مختلف اداره شده و تقریبا تمام هزینه‌های آن نیز توسط این ارگان‌ها پرداخت می‌شود. دانش آموزانی که شهروند استرالیا هستند یا اقامت این کشور را دارند، می‌توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی استرالیا مشغول به تحصیل شوند؛ اما دانش آموزان بین‌المللی که اقامت استرالیا را ندارند باید برای تحصیل در مدارس دولتی نیز مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند.

این مدارس به صورت مستقیم زیرنظر آموزش و پرورش هر ایالت است. به همین دلیل دانش آموزانی که برای ثبت‌نام در این مدارس اقدام می‌کنند، باید ابتدا از ایالت موردنظر خود تأییدیه دریافت کنند. بنابراین، دانش آموزان بین‌المللی که ویزای دانش آموزی استرالیا را دریافت کردند، نیز باید این فرآیند را طی کنند.

مدارس خصوصی استرالیا

این مدارس زیر نظر ایالت‌های استرالیا قرار ندارند و تمامی هزینه‌های آن‌ها به وسیلۀ سازمان‌های خصوصی یا شهریه‌ای که دانش آموزان می‌پردازند، پرداخت می‌شود. به صورت معمول، افرادی که شهروند یا مقیم استرالیا نباشند برای تحصیل در مدارس خصوصی شهریۀ بیشتری پرداخت می‌کنند.

ثبت‌نام در مدارس خصوصی به صورت مستقیم انجام می‌شود. از آن‌جا که هر منطقه تنها دانش آموزان محلۀ خود را ثبت‌نام می‌کند، افراد باید گواهی اجارهٔ خانه یا سند منزل خود را نیز در زمان ثبت‌نام ارائه دهند.

مدارس خصوصی خود انواع مختلفی دارند که ممکن است برخی از آن‌ها بر موضوع خاصی تمرکز داشته باشند. برای مثال برخی از این مدارس روی یک آیین یا مذهب خاص تمرکز دارند.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس استرالیا

تحصیلات دانش آموزان در استرالیا از مقطع ابتدایی در سن ۷ یا ۸ سالگی آغاز می‌شود. با این وجود دانش آموزان از سن ۴ یا ۵ سالگی وارد سیستم آموزشی استرالیا می‌شوند و در مهدکودک مهارت‌های موردنیاز برای یادگیری مفاهیم مختلف را می‌آموزند. دورۀ متوسطۀ اول و دوم از سن ۱۳ سالگی آغاز می‌شود و دانش آموزان باید ۴ سال در مقطع متوسطۀ اول و ۲ سال در دبیرستان تحصیل کنند.

قوانین مدارس استرالیا

هر ایالت و منطقه دارای مقررات متفاوت و اداره آموزش خاص خود است. تحصیل در مدارس استرالیا تا پایۀ دهم اجباری است و تمامی دانش آموزان باید حداقل تا این مقطع تحصیل کنند؛ همچنین در صورت علاقه‌مندبودن، می‌توانند تحصیلات خود را تا پایۀ دوازدهم ادامه دهند تا مدرک دیپلم خود را دریافت کنند.

مدارس در استرالیا از ساعت ۹ صبح شروع می‌شود و تا ۲ بعدازظهر نیز ادامه دارد. هر کلاس نیز حدوداً ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. بسیاری از مدارس کلاس‌های ۳۰ نفره دارند، اما این تعداد در مدارس خصوصی کمتر است.

سیستم نمره‌دهی در مدارس استرالیا

سیستم‌ نمره‌دهی در مدارس استرالیا نیز در ایالت‌های مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. برای مثال مقیاس نمره‌دهی به دانش آموزان محصل در دوره‌های فنی حرفه‌ای با مدارس عادی تفاوت دارد. به طور کلی اکثر ایالت‌ها سیستم نمره‌دهی بین A تا F دارند. این نمره‌ها به صورت زیر است:

نمره نام نمره نمره درصدی
A عالی (Excellent) ۸۵٪ به بالا
B خوب (Good) ۷۰٪ تا ۸۴٪
C در حد انتظار (Satisfactory) ۵۱٪ تا ۶۹٪
D ضعیف (Limited) ۳۱٪ تا ۵۰٪
E خیلی ضعیف (Very Low) ۲۶٪ تا ۳۰٪
F مردود (Fail) زیر ۲۵٪

شهریه مدارس استرالیا چقدر است؟

هزینۀ تحصیل در مدارس استرالیا باتوجه به ایالت، نوع و مقطع تحصیلی متفاوت است. زیرا هر یک از این ایالت‌ها قوانین و شرایط خاصی را برای دانش آموزان ایجاد می‌کنند. از طرفی، تحصیل در مدارس خصوصی نسبت به دولتی هزینۀ بیشتری را در بر دارد.

به صورت کلی هزینۀ متوسط شهریه برای دانش آموزان بین‌المللی در هر یک از مقاطع تحصیلی به شرح زیر است:

مقطع تحصیلی متوسط شهریه (دلار استرالیا)
دبستان ۷.۸۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار
دبیرستان ۴.۰۰۰ تا ۲۲.۰۰۰ دلار
کالج ۱۰.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دلار

این موارد تنها هزینۀ شهریۀ مدارس است و دانش آموزان باید برای تحصیل در استرالیا هزینه‌های زندگی، خورد و خوراک، پوشاک و دیگر فعالیت‌های فوق برنامۀ مدرسه را نیز در فهرست هزینه‌های خود لحاظ کنند.

تحصیل در مدارس استرالیا

مزایای تحصیل در مدارس استرالیا

تحصیل در مدارس استرالیا مزایای گوناگونی را برای دانش آموزان بین‌المللی به دنبال دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. مراکز آموزشی این کشور علاوه بر آموزش دروس تئوری، مهارت‌های مختلف برای زندگی آیندۀ دانش آموزان را هم به آن‌ها آموزش می‌دهند.
  2. دانش آموزان دوران دبیرستان آزادی زیادی در انتخاب دروس ترم تحصیلی خود دارند.
  3. امنیت برای دانش آموزان در کشور استرالیا بسیار بالا است و وجود جامعهٔ چندفرهنگی نیز به آن‌ها کمک می‌کند که در این کشور احساس غربت نداشته باشند.
  4. تقریبا همه مدارس دولتی در استرالیا دارای آزمایشگاه‌های کامپیوتری مدرن هستند. برخی حتی استودیوهای ضبط صوتی و تصویری نیز دارند. مراکز آموزش حرفه‌ای با تکنولوژی روز، آزمایشگاه‌های مختلف و امکانات چندرسانه‌ای نیز در این مدارس وجود دارد.
  5. مدارس در استرالیا از امکانات مختلفی برخوردارند و شرایطی کاملاً ایدئال برای یادگیری دانش آموزان به صورت تئوری و عملی فراهم است.
  6. بسیاری از مدارس بورسیه‌هایی را نیز در اختیار درخواست‌کنندگان قرار می‌دهند و معمولاً افراد تلاشگر باشند واجد شرایط دریافت آن‌ها هستند.
  7. علاوه بر تمامی این موارد، سیستم آموزشی استرالیا از کیفیت بالایی برخوردار است و جزء قوی‌ترین کشورهای جهان در آموزش آکادمیک به شمار می‌رود.
  8. از طرفی از آن‌جا که کشور استرالیا میزبان تعدادی از برترین دانشگاه‌‌های جهان است، دانش آموزان می‌‌توانند با تحصیل در مدارس این کشور شانس بیشتری برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا نیز داشته باشند.

زمان شروع و تعطیلی مدارس در استرالیا

معمولا مدارس در استرالیا از ماه ژانویه باز می‌شوند و در ماه دسامبر نیز خاتمه می‌یابند. یک سال تحصیلی در این کشور ۴ ترم دارد که هرکدام از آن‌ها حدود ۱۰ هفته طول می‌کشد. در طول سال نیز بین هر ترم ۲ هفته تعطیلی وجود دارد.

زمان شروع و پایان هر ترم به شرح زیر است:

زمان شروع هر ترم هر یک از ترم‌ها
اواخر ژانویه تا اواخر مارس ترم اول
اوایل آوریل تا اواخر ژوئن ترم دوم
اوایل جولای تا اواسط دسامبر ترم سوم
اوایل اکتبر تا اواسط دسامبر ترم چهارم

لباس فرم مدارس استرالیا

لباس‌های فرم در مدارس استرالیا از سبک انگلیسی الهام گرفته است و به مدارس این کشور شباهت بسیاری دارد. دانش آموزان هم در مدارس دولتی و هم خصوصی باید لباس فرم بپوشند. لباس‌های فرم در فصل‌های مختلف اندکی تفاوت دارد و هر دانش آموز لباس فرم زمستانی و تابستانی دارد.

اگر دانش آموزان قوانین مربوط به پوشش را رعایت نکنند، با توجه به مقطع تحصیلی خود با پیامدهای گوناگونی روبه‌رو خواهند شد.

شرایط و مدارک اخذ پذیرش از مدارس استرالیا

به صورت کلی دانش آموزان بین‌المللی باید برای تحصیل در مدارس شرایط زیر را داشته باشند:

  • تمامی دانش آموزان باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند تا بتوانند از کلاس درس استفاده کنند؛
  • متقاضیان باید ثابت کنند که والدین آن‌ها توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا را دارند؛
  • دانش آموزان باید واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا باشند؛
  • افراد باید پیشینهٔ تحصیلی مناسبی داشته باشند تا در مدارس استرالیا پذیرفته شوند؛
  • به دلیل این‌که متقاضیان تحصیل در مدارس این کشور زیر سن قانونی هستند، باید یک قیم یا سرپرست قانونی را به عنوان همراه در استرالیا داشته باشند

مراحل اخذ پذیرش از مدارس استرالیا

برای اخذ پذیرش از مدارس استرالیا باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که این مراحل به صورت زیر است:

  1. در صورتی که قصد تحصیل در مدارس دولتی استرالیا را داشته باشید، ابتدا باید برای این‌کار از ایالت مربوطه تأییدیه دریافت کنید؛
  2. اگر قصد ثبت‌نام برای مدارس خصوصی را داشته باشید نیاز به انجام مرحلهٔ قبل را نخواهید داشت؛
  3. پس از آن می‌توانید در زمان مشخص مدارک موردنیاز مدرسه را ارسال کنید و منتظر نتیجۀ درخواست خود باشید؛
  4. در مرحلهٔ قبل ممکن است مدرسه از شما بخواهد که مدارک بیشتری ارسال کنید.
  5. در صورتی که تمامی مراحل با موفقیت انجام شود، می‌توانید نامۀ تأییدیه پذیرش خود را دریافت کنید.

مدرک زبان معتبر برای تحصیل در مدارس استرالیا

دانش آموزان باید برای تحصیل در مدارس استرالیا به زبان انگلیسی مسلط باشند؛ البته در برخی از موارد داشتن مدرک زبان الزامی نیست. با این وجود بهتر است دانش آموزان پایۀ هفتم به بعد در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل شرکت کنند.

نمرات موردنیاز برای هریک از پایه‌ها در این آزمون‌ها به شرح زیر است:

پایۀ تحصیلی نمرۀ آزمون آیلتس نمرۀ آزمون تافل
پایۀ ۷ یا ۸ ۴.۰۰ ۳۱
پایۀ ۹ ۴.۵ ۳۲
پایۀ ۱۰ ۵.۰۰ ۳۵
پایۀ ۱۱ ۵.۵ ۳۵
پایۀ ۱۲ ۶.۰۰ ۶۰

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از مدارس استرالیا

بسیاری از مدارس استرالیا این امکان را به دانش آموزان می‌دهند که در صورت داشتن شرایط، از بورسیه‌های تحصیلی استرالیا استفاده کنند. این بورسیه‌ها به دو دستۀ مبتنی بر نیاز و مبتنی بر شایستگی تقسیم می‌شوند، اما دانش آموزان بین‌المللی تنها می‌توانند از بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی استفاده کنند.

برای دریافت این کمک‌هزینه‌ها دانش آموزان باید نمرات بالایی را در دروس دورۀ پیشین خود کسب کرده و در صورت نیاز نمرۀ زبان انگلیسی بالایی نیز داشته باشند.

شرایط ویزای همراه دانش اموزان در استرالیا

از آن‌جا که دانش آموزان زیر ۱۸ سال برای تحصیل در استرالیا به سرپرست یا گاردین احتیاج دارند، دولت این کشور برای آن‌ها ویزای همراه دانش آموزی را در نظر گرفته است. خانواده‌ها می‌توانند با دریافت این ویزا که ویزای گاردین نیز نامیده می‌شود به همراه فرزند خود به استرالیا سفر کنند. البته در این شرایط والدین اجازۀ کار در استرالیا را ندارد و به همین دلیل باید بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های خود را داشته باشند.

اگر قصد دریافت این ویزا را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مطلب ویزای گاردین استرالیا را بخوانید.

شرایط ورود به دانشگاه پس از تحصیل در مدارس استرالیا

پس از آن‌که دانش آموزان دوران تحصیل خود را در دبیرستان به پایان رساندند، می‌توانند برای ادامۀ تحصیل در مقاطع بالاتر تصمیم بگیرند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که وارد کالج شوند. دوره‌های آموزشی کالج‌ها معمولا ۲ ساله است و افراد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. همچنین شرایط را برای تحصیل در دانشگاه‌ها هم مهیاتر می‌کند.

تحصیل در دبیرستان های استرالیا

علاوه بر این، دانش آموزان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از مدارس استرالیا به صورت مستقیم برای ورود به دانشگاه اقدام کنند. در این حالت برخی از افراد ترجیح می‌دهند در آزمون‌های ورودی دانشگاه مانند ATAR شرکت کنند. با این وجود شرکت در این آزمون اجباری نیست.

بنابراین داوطلبان می‌توانند با داشتن نمرات بالا و پیشینۀ تحصیلی قابل قبول، برای تحصیل در دانشگاه‌های موردنظر خود درخواست دهند. در صورتی که درخواست آن‌ها پذیرفته شود، می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

وضعیت اقامت حین و پس از تحصیل در مدارس استرالیا چگونه است؟

دانش آموزان می‌توانند با توجه به شرایط خود روش‌های مختلفی را برای اقامت در استرالیا انتخاب کنند:

  • بسیاری از مدارس استرالیا به صورت شبانه‌روزی هستند و خوابگاه‌هایی را نیز برای دانش آموزان فراهم می‌کنند. بنابراین داوطلبان می‌توانند با پرداخت هزینۀ مشخص در این خوابگاه‌ها ساکن شوند.
  • دانش آموز می‌تواند به همراه قیم خود مانند یکی از اعضای خانواده یا آشنایان نیز زندگی کند. در این صورت تمامی مسئولیت‌های دانش آموز برعهده قیم او خواهد بود.
  • در برخی از مواقع، خانواده‌های استرالیایی که موردتأیید مدرسه هستند، تعدادی از دانش آموزان را در منزل خود اسکان می‌دهند. در این صورت دانش آموز می‌تواند هزینه‌هایی را برای غذا و اسکان پرداخت کرده و همراه با این خانواده‌ها زندگی کند.

کلام آخر

تحصیل در مدارس استرالیا یکی از فرصت‌های ویژه برای بسیاری از افراد است که بتوانند از مزایای متعدد و امکانات بسیار این مدارس استفاده کنند. در این مطلب تمامی نکات لازم برای تحصیل در مدارس استرالیا را برای شما شرح دادیم. در صورتی که پرسش‌های بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها یا راه‌های ارتباطی دیگر با ما در تماس باشید.

وکلای آکادمی اپلای در فرآیند اخذ ویزای تحصیلی استرالیا به شما کمک می‌کنند تا مهاجرت تحصیلی‌تان به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود. برای مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 2]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند