Search
Close this search box.

تحصیل داروسازی در استرالیا و شرایط اپلای آن

تحصیل در رشتۀ داروسازی رویای بسیاری از افراد است، اما به دلیل رقابت بسیار زیاد برای ورود به این رشته در ایران، تنها تعداد محدودی از متقاضیان موفق به پذیرفته‌شدن می‌شوند. بنابراین برخی از افراد باتوجه به علاقه‌ای که به این رشته دارند، تصمیم می‌گیرند برای تحصیل داروسازی در استرالیا اقدام کنند.

بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا دوره‌های مختلفی را برای تحصیل در رشتۀ داروسازی ارائه می‌دهند. بنابراین افراد می‌توانند علاوه بر تحصیل در رشتۀ موردعلاقۀ خود در دانشگاه‌های معتبر جهانی، در کشوری مدرن با امکانات پیشرفته زندگی کنند. اگر شما نیز تصمیم دارید برای تحصیل در رشته داروسازی در استرالیا اقدام کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا مهم‌ترین نکات را برای شما مطرح کنیم.

ادامه تحصیل داروسازی در استرالیا

شرایط اپلای تحصیلی استرالیا در رشتۀ داروسازی برای افراد در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است. متقاضیان می‌توانند به صورت مستقیم پس از پایان دوران دبیرستان با داشتن شرایط برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنند. همچنین می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه دهند. با این وجود، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا شرایط خاصی دارد که درخواست‌کنندگان باید این شرایط را برآورده کنند.

تحصیل داروسازی در استرالیا در مقطع کارشناسی ۴ تا ۵ سال (همراه با ۱ سال کارآموزی) طول می‌کشد. این مقطع بیشتر بر جنبه‌های علمی، بالینی و تئوری تأکید دارد و مهارت‌های آماده‌سازی و تولید داروها را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

متقاضیان تحصیل در رشتۀ داروسازی و مقطع کارشناسی باید بتوانند نمرات بالایی را در دروس ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک به‌دست آورند. همچنین ممکن است لازم باشد که در آزمون ATAR شرکت کرده و نمرات قابل قبولی دریافت کنند. همچنین باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی شرکت کرده و حداقل نمرۀ موردنیاز را کسب کنند.

در صورتی که بخواهید تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید، باید علاوه بر کسب نمرات بالا و معدل حداقل ۱۶ در مقطع کارشناسی، در آزمون‌هایی مانند آزمون MCAT یا GMSAT نیز شرکت کنید. این مقطع حدوداً ۲ سال طول می‌کشد و دانشجویان در این مدت به تکمیل دانش خود در رشتۀ داروسازی می‌پردازند.

افرادی که تمایل دارند رشتۀ داروسازی را در مقطع دکتری ادامه دهند، باید حداقل ۶۵٪ از معدل کل مقطع کارشناسی ارشد خود را به‌دست آورند. همچنین داوطلبان لازم است نمرۀ بالایی را در آزمون زبان انگلیسی کسب کنند.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در استرالیا

هزینۀ تحصیل داروسازی در استرالیا در مقاطع و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. بخش اصلی از هزینۀ تحصیل مربوط به شهریۀ دانشگاه می‌شود. به صورت متوسط شهریۀ دانشگاه برای رشتۀ داروسازی بین ۲۲.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال است. البته این مبلغ برای برخی از دانشگاه‌ها بیشتر است. برای مثال دانشجویان دانشگاه سیدنی باید سالانه حدوداً ۷۰.۰۰۰ دلار استرالیا برای تحصیل در این رشته بپردازند.

علاوه بر شهریه، متقاضیان تحصیل در استرالیا باید هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در بودجۀ خود درنظر بگیرند. این موارد شامل هزینۀ رفت‌وآمد، خورد و خوراک، پوشاک، لوازم دانشگاهی، اجارۀ خانه یا خوابگاه و … می‌شود. این هزینه‌ها به ایالت محل زندگی بستگی دارد، اما در جدول زیر قیمت حدودی برخی از آن‌ها مشخص شده است:

عنوان هزینه
اسکان داخل دانشگاه: بین ۱۲۶ تا ۲۱۰ دلار استرالیا در هفته خارج از دانشگاه: بین ۱۱۹ تا ۲۱۵ دلار استرالیا در هفته
هزینه‌های انرژی ۲۸ تا ۷۷ دلار استرالیا در هفته
خورد و خوراک ۱۱۲ تا ۳۹۳ دلار استرالیا در هفته
حمل و نقل ۲۱ تا ۷۷ دلار استرالیا در هفته

بورسیه تحصیلی داروسازی استرالیا

از آن‌جا که هزینۀ تحصیل داروسازی در استرالیا برای بسیاری از افراد گران است، دانشگاه‌های مختلف بورسیه‌های متعددی را برای دانشجویان با شرایط خاص درنظر گرفته‌اند. بسیاری از این بورسیه‌ها که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از آن استفاده کنند، مبتنی بر شایستگی هستند. بنابراین تنها افرادی که از نظر علمی و درسی در سطح بالایی قرار دارند شانس دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا را خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی داروسازی در استرالیا

این کمک‌هزینه‌ها توسط دانشگاه، سازمان‌های خصوصی و دولتی با مبالغ متفاوتی اعطا می‌شود که بخشی از هزینۀ تحصیل دانشجویان را پوشش دهد. در ادامه تعدادی از این بورسیه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

نام بورسیه نام دانشگاه مبلغ (دلار استرالیا) شرایط
Master of Pharmaceutical Industry Practice International Student Scholarship دانشگاه کوئینزلند  بین ۶.۹۳۵ تا ۱۳.۸۷۱ دلار   دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد
Starter Support Scholarship دانشگاه کورتین ۵.۰۰۰ دلار دانشجویان جدید‌الورود بین‌المللی
International Scientia Coursework Scholarship دانشگاه نیو ساوت ولز ۲۷.۷۴۲ دلار نمرات بالا در مقاطع پیشین و توانایی‌های رهبری

بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل رشته داروسازی

اگرچه تمامی دانشگاه‌های استرالیا سطح آموزشی استانداردی را دنبال می‌کنند، اما اگر بخواهید در رشتۀ داروسازی تحصیل کنید، بهتر است با بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ این دوره آشنا شوید. بهترین دانشگاه‌های استرالیا که می‌توانید برای تحصیل در رشتۀ داروسازی انتخاب کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

برای ترویج صنعت و همکاری در دانشگاه‌ها، بسیاری از صنایع با دانشگاه‌های برتر همکاری می‌کنند تا به تحقیق و توسعۀ دانش کمک کنند. بسیاری از دانشگاه‌هایی که در این فهرست قرار دارند نیز چنین همکاری‌هایی را با صنعت در استرالیا دارند.

بازار کار و درآمد داروسازی در استرالیا

افرادی که در رشتۀ داروسازی تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. این عناوین کاری باتوجه به سطح تحصیلات و تجربۀ افراد متفاوت است. بنابراین درآمد داروسازان نیز باتوجه به شغل آن‌ها متغیر خواهد بود. به صورت کلی داروسازان با داشتن مدرک کارشناسی می‌توانند سالانه حدوداً ۶۰.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰۰ دلار استرالیا درآمد داشته باشند. اگر افراد مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند، می‌توانند تا ۱۶۰.۰۰۰ دلار استرالیا در سال نیز درآمد کسب کنند. بدیهی‌ است که هرچه سابقه‌کار افراد بیشتر باشد، درآمد آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

در جدول زیر از سایت تلنت، میزان درآمد سالیانۀ داروسازان با مدرک کارشناسی ارشد در مشاغل مختلف مشخص شده است:

شغل حقوق سالیانه (دلار استرالیا)
داروساز ۱۳۶.۹۸۲ دلار
داروساز بالینی بیمارستان ۱۳۷.۲۶۰ دلار
مدیر داروخانه ۱۶۵.۶۰۲ دلار
نماینده فروش داروخانه ۱۱۷.۲۵۷ دلار

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی داروسازی در استرالیا

متقاضیانی که قصد دارند برای تحصیل داروسازی در استرالیا اقدام کنند، باید ابتدا تمامی مدارک موردنیاز دانشگاه را جمع‌آوری کنند. این مدارک عبارتند از:

معادل سازی مدرک داروسازی در استرالیا به چه صورت است؟

اگر بخواهید با داشتن مدرک داروسازی در کشور استرالیا مشغول به کار یا ادامۀ تحصیل شوید، باید ابتدا مدرک خود را معادل‌سازی کنید. این فرآیند به شما کمک می‌کند که مهارت‌های خود را در زمینۀ داروسازی ارزیابی کنید و باتوجه به سطح دانش‌تان مدرک مناسب را دریافت کنید.

برای انجام این کار لازم است در انجمن داروسازی استرالیا ثبت‌نام کنید. در این مرحله باید انتخاب کنید که با چه هدفی قصد معادل‌سازی مدرک خود را دارید. برای مثال قصد ادامۀ تحصیل در استرالیا را دارید یا می‌خواهید در این کشور به عنوان یک داروساز کار کنید. در صورتی که صلاحیت کافی داشته باشید، باید مدارک موردنیاز را ارسال کنید.

سپس باید برای شرکت در آزمون داروسازی KAPS آماده شوید. در صورتی که بتوانید این آزمون را با موفقیت سپری کنید، یک نامه تحت عنوان Skill Assessment Letter دریافت خواهید کرد.

شرایط کار حین تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی داروسازی در استرالیا

افرادی که در دانشگاه‌های استرالیا تحصیل می‌کنند، می‌توانند در حین تحصیل خود در دانشگاه مشغول به کار شوند. البته محدودیت‌هایی برای کارکردن دانشجویان در دوران تحصیل وجود دارد. متقاضیان می‌توانند تنها به مدت حداکثر ۴۰ ساعت در دو هفته در حین تحصیل خود مشغول به کار شوند. البته اخیراً دولت استرالیا اعلام کرده است که تا ژوئن ۲۰۲۳ دانشجویان می‌توانند بدون محدودیت زمانی کار کنند.

استرالیا یکی از کشورهایی است که نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد و به همین دلیل داوطلبان می‌توانند با داشتن توانایی‌های کافی به راحتی در این کشور مشغول به کار شوند. پس از آن‌که افراد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند، باید دوره‌های کارورزی را بگذرانند. سپس لازم است که برای آغاز به کار خود ابتدا در آزمون هیئت داروسازی استرالیا شرکت کنند. پس از آن‌که آزمون شفاهی و کتبی را با موفقیت سپری کردند، می‌توانند در داروخانه، بیمارستان یا سایر موقعیت‌ها مشغول به کار شوند.

افرادی که مدرک داروسازی خود را در کشور دیگری دریافت کرده‌اند، باید برای کار در استرالیا مدرک خود را معادل‌سازی کنند. برای انجام این کار لازم است در شورای داروخانۀ استرالیا ثبت‌نام و سپس در یک آزمون نیز شرکت کرده تا توانایی‌های خود را در این زمینه ثابت کنند.

تحصیل در رشته داروسازی در استرالیا

ویزای همراه دانشجویان داروسازی در استرالیا

متقاضیانی که تمایل به تحصیل داروسازی در استرالیا دارند، می‌توانند در طول مدت تحصیل خود در این کشور اعضای خانوادۀ خود را نیز همراه خود به استرالیا ببرند. دولت استرالیا ویزای همراه دانشجویی را برای این دسته از افراد طراحی کرده است. البته دانشجویان تنها می‌توانند اعضای درجه یک خانواده مانند والدین، همسر و فرزندان را از طریق این ویزا به استرالیا ببرند.

افرادی که ویزای همراه استرالیا را دریافت می‌کنند تنها می‌توانند تا پایان مهلت ویزای دانشجویی فرد اصلی که در این کشور مشغول به تحصیل است، در استرالیا اقامت داشته باشند. همچنین دارندگان این ویزا نمی‌توانند در مدت اقامت خود در استرالیا در این کشور به کار یا تحصیل بپردازند. بنابراین باید بودجۀ کافی برای هزینه‌ها زندگی خود را به همراه داشته باشند.

مدت زمان اقامت دانشجویان داروسازی در استرالیا

افرادی که از طریق ویزای دانشجویی برای تحصیل داروسازی در استرالیا اقدام می‌کنند، با داشتن این ویزا می‌توانند تا پایان دورۀ تحصیل خود در این کشور اقامت داشته باشند. حداکثر مدتی که دانشجویان داروسازی می‌توانند با داشتن ویزای دانشجویی استرالیا در این کشور بمانند، ۵ سال است. بنابراین اگر متقاضیان بخواهند بیشتر از این زمان در استرالیا بمانند یا در این کشور مشغول به کار شوند، باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

کلام آخر

داروسازی یکی از رشته‌های محبوب از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی است که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در استرالیا این دوره‌ها را در مقاطع مختلفی برای متقاضیان ارائه می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند با تحصیل در این دوره‌ها مدرک داروسازی خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دریافت کرده و فرصت‌های شغلی نامحدودی را برای خود ایجاد کنند.

در صورتی که شما نیز تمایل به تحصیل داروسازی در استرالیا دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاورۀ رایگان با وکلای ما در مؤسسه آکادمی اپلای تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند