Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا چگونه است؟

تحصیل در رشتۀ پزشکی یکی از اهدافی است که بسیاری از افراد در ذهن خود پرورش می‌دهند. در این میان، اگر مهاجرت به آمریکا نیز جزء اهداف فرد باشد، ترکیب دو هدف تحصیل و مهاجرت از طریق آن، دغدغهٔ بیشتری را در ذهن‌شان ایجاد می‌کند. آمریکا میزبان تعدادی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و هرساله تعداد زیادی از دانشجویان از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا اقدام می‌کنند.

بنابراین، اگر تصمیم به تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا را دارید، در قدم اول باید با شرایط آن آشنایی کامل داشته باشید تا خود را برای آن آماده کنید. در این مطلب به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا، راه‌های اخذ پذیرش و معرفی تعدادی از برترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در رشتۀ پزشکی می‌پردازیم.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا نیازمند داشتن شرایط مختلفی است و افراد باید پیش‌نیازهایی را فراهم کنند تا بتوانند برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند.

بررسی تمامی شرایط و مراحل لازم برای اعزام دانشجو به آمریکا

دانشکده‌های پزشکی معیارهای متفاوتی برای تعیین صلاحیت دانشجویان بین‌المللی دارند و یکی از متداول‌ترین شروط آن‌ها، تسلط به زبان انگلیسی است. این شرط از طریق یکی از راه‌های زیر بررسی می‌شود:

  • گذراندن دوره‌های آموزشی در یک کالج یا دانشگاه معتبر ایالات متحده یا کانادا، که حداقل ۱ سال طول کشیده باشد؛
  • نشان‌دادن تسلط به زبان انگلیسی از طریق شرکت در آزمون تافل یا آیلتس.

علاوه بر این، متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا باید در آزمون پزشکی MCAT شرکت کنند. این آزمون مهارت داوطلبان را در دروس مختلفی مانند شیمی، زیست‌شناسی و… ارزیابی می‌کند و افراد باید حداقل نمرۀ مودنیاز دانشگاه موردنظر خود را در این آزمون کسب کنند. همچنین، متقاضیان لازم است از سطح علمی مناسبی برخوردار باشند و در دروس اختصاصی خود در دورۀ پیشین تحصیلی نمرات قابل قبولی کسب کنند. در نتیجه، داشتن معدل بالا نیز تأثیر به‌سزایی در اخذ پذیرش خواهد داشت.

به طور کلی همۀ داوطلبان رشتۀ پزشکی باید مدارک زیر را برای دانشگاه ارسال کنند:

  • توصیه‌نامه تحصیلی؛
  • دیپلم ۱۲ ساله؛
  • ریزنمرات ۳ سال آخر دبیرستان؛
  • نمرۀ آزمون MCAT؛
  • نمرۀ آزمون زبان انگلیسی؛
  • انگیزه‌نامه تحصیلی؛
  • مقالات یا پژوهش‌ها (در صورت وجود)؛
  • کارهای فوق‌برنامه مانند کارهای داوطلبانه یا مرتبط؛
  • درخواست پذیرش؛
  • فیش‌های واریز هزینه؛
  • گواهی اثبات تمکن مالی؛
  • نامۀ درخواست پذیرش.
  • مراحل اخذ ویزای تحصیلی رشته پزشکی در آمریکا

متقاضیانی که قصد دارند برای تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا اقدام کنند، باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر، پروسهٔ دریافت ویزای تحصیلی خود را آغاز کنند. آمریکا ویزاهای مختلفی را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم کرده، اما ویزای F-1 بهترین و رایج‌ترین آن‌ها است. برای دریافت این ویزا، متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند:

قدم اول: اخذ پذیرش از دانشگاه

داوطلبان نمی‌توانند پیش از دریافت نامۀ پذیرش از دانشگاه، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. بنابراین ابتدا باید پذیرش خود را دریافت کرده و در دانشگاه موردنظر ثبت‌نام کنند.

قدم دوم: پرداخت هزینه SEVIS

پس از آن‌که فرم I-20 را – که برای درخواست ویزای F-1 است – دریافت کردید، باید ۳۵۰ دلار بابت هزینۀ SEVIS بپردازید.

قدم سوم: تکمیل فرم‌های موردنیاز

در قدم بعدی باید فرم درخواست ویزا با نام DS-160 را تکمیل و هزینۀ آن را پرداخت کنید. سپس مدارک خود را به همراه فرم مربوطه ارسال کنید.

قدم چهارم: مراحل تکمیلی و اخذ ویزا

پس از ارسال مدارک باید برنامه‌ریزی لازم برای شرکت در مصاحبه به صورت حضوری یا آنلاین را انجام دهید و اسناد مهم خود را نیز در هنگام مصاحبه با خود ببرید. در صورتی که تمامی این مراحل با موفقیت انجام شود، می‌توانید منتظر نتیجۀ موفقیت‌آمیز اخذ ویزای تحصیلی آمریکا باشید.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط سنی برای تحصیل رشته پزشکی در آمریکا باتوجه به شرایط موردنظر دانشگاه انتخابی مشخص می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌ها، حداقل سن دانشجویان را ۱۷ یا ۱۸ سال درنظر می‌گیرند. با این وجود برخی از دانشگاه‌ها نیز افرادی با سن ۳۰ تا ۳۵ سال را نیز برای تحصیل در رشتۀ پزشکی می‌پذیرند. البته هرچه سن شما کمتر باشد، شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

هزینۀ تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا بسیار گران است و اگر هزینۀ خرید کتاب، غذا و مسکن را در نظر بگیرید، شهریه همچنان گران‌تر از آن‌ها خواهد بود. به صورت متوسط هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در رشته‌ پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی ۶۲.۰۰۰ دلار آمریکا است. با این وجود، تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری را نیز در بر دارد. بنابراین می‌توان گفت که هزینۀ شهریه برای دانشجویان بین‌المللی از ۵۳.۰۰۰ دلار ۸۰.۰۰۰ دلار آمریکا در سال متغیر است.

برای اطلاع از مخارج و هزینه های تحصیل در امریکا در سال 2023 کلیک کنید.

در جدول زیر هزینۀ شهریه برای تحصیل در رشته پزشکی در تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی مشخص شده است:

نام دانشگاه شهریه در سال
دانشگاه بوستون ۶۳.۸۶۰ دلار
دانشگاه میشیگان ۶۸.۶۹۰ دلار
دانشگاه پزشکی شیکاگو در دانشگاه روزالیند فرانکلین ۶۰.۵۶۹ دلار
دانشگاه کلمبیا ۶۵.۴۲۲۵ دلار
دانشگاه دوک ۶۳.۶۴۰ دلار
دانشگاه ایسترن ویرجینیا ۵۹.۹۰۶ دلار
دانشگاه بین‌المللی فلوریدا ۶۱.۲۱۰ دلار

مدت زمان تحصیل پزشکی در آمریکا

معمولاً مدت زمان تحصیل در رشتۀ پزشکی در آمریکا ۴ سال است. پس از پایان این مدت، دانشجو باید به مدت ۳ تا ۷ سال به عنوان رزیدنت تحت نظارت کار کند تا آموزش‌های او تکمیل شود. مدت زمانی که دانشجو باید به عنوان رزیدنت فعالیت کند به حیطهٔ تخصص انتخابی‌اش بستگی دارد. پس از آن فرد باید در آزمون صدور مجوز برای ایالت یا استانی که قصد کار در آن را دارد، شرکت کند.

بعد از طی‌کردن مراحل قبل، داوطلب می‌تواند برای Fellowship اقدام کند. این مرحله به صورت اختیاری است و معمولا ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد. اگر تصمیم دارید در زمینه تخصصی بالینی، آموزش یا تحقیق بیشتری داشته باشید، می‌توانید برای فلوشیپ اقدام کنید. به صورت کلی، برای رسیدن به شغل پزشکی در آمریکا، شما باید ۱۰ تا ۱۴ سال تحصیل کنید.

دریافت بورسیه پزشکی آمریکا

یکی از بهترین روش‌هایی که برای کاهش هزینه‌های تحصیل وجود دارد، دریافت بورسیۀ تحصیلی آمریکا است. بورسیه‌های تحصیلی که برای دانشجویان پزشکی ارائه‌ شده براساس شایستگی به آن‌ها اهدا می‌شود. بنابراین اگر افراد بتوانند در آزمون USMLE خود نمرۀ بالایی کسب کنند، می‌توانند بورسیه‌ پزشکی آمریکا را دریافت کنند.

هریک از دانشگاه‌های آمریکا بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان ارائه می‌دهد و بیش از ۱۰۰۰ متقاضی بین‌المللی هر ساله موفق به دریافت بورسیه تحصیلی می‌شود. تعدادی از معروف‌ترین بورسیه‌هایی که دانشجویان رشته پزشکی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، عبارتند از:

  • بورسیه کالج Surgeons: این بورسیه برای دانشجویانی که بین ۳۵ تا ۵۰ سال سن داشته باشند تعلق می‌گیرد. البته این افراد باید بتوانند تحقیقات مختلفی را انجام و دهند و سطح درسی مناسبی داشته باشند.
  • بورسیه UCLA David Geffen: این بورسیه برای دانشجویانی است که قصد دارند در دانشگاه David ،Geffen یا دانشگاه کالیفرنیا و لس آنجلس تحصیل کنند.

دانشجویان رشته پزشکی در آمریکا

شرایط ادامه تحصیل برای تخصص پزشکی در آمریکا

در آمریکا دانشجویان رشتۀ پزشکی پس از گذراندن ۴ سال اول تحصیل مدرک کارشناسی خود را تحویل می‌گیرند. بنابراین برای متخصص‌شدن در شاخه‌ای خاص باید پس از انتخاب تخصص موردنظر به عنوان رزیدنت فعالیت کنند. این مدت در حقیقت دوران تخصص دانشجویان است و برای هر رشته متفاوت است. برای مثال، دوره‌های تخصص داخلی ۳ سال طول می‌کشد؛ در حالی که باید برای دریافت تخصص جراحی ۵ سال و جراحی مغز و اعصاب ۷ یا ۸ سال در آمریکا تحصیل کنید.

در نظر داشته باشید که دانشجویان پس از گذشت ۴ سال و دریافت مدرک لیسانس باید برای دریافت پروانۀ پزشکی در دو مرحله آزمون شرکت کنند. این آزمون‌ها با نام USMLE1 و USMLE2 شناخته می‌شوند که در پایان در صورت موفقیت دانشجویان می‌توانند گواهی پایان‌دورۀ مدرک دکترای پزشکی خود را دریافت کنند.

پس از پایان دوره رزیدنسی نیز باید در مرحلۀ آخر آزمون USMLE شرکت کنید. در صورتی که متقاضیان موفق به قبولی در این آزمون شوند، می‌توانند به عنوان یک پزشک متخصص در آمریکا فعالیت کنند.

اگر پزشک هستید و قصد دارید دوره‌های تخصص خود را در آمریکا بگذرانید، باید ابتدا مدارک خود را معادل‌سازی کنید. برای درخواست معادل‌سازی لازم است مدارک خود را از طریق کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارج از آمریکا یا ECFMG پیگیری کرده و سپس برای شرکت در آزمون‌های USMLE1 و USMLE2 اقدام کنید.

شرایط کار ضمن تحصیل پزشکی در آمریکا

تمامی دانشجویانی که در آمریکا تحصیل می‌کنند، می‌توانند در زمان تحصیل خود از شرایط کار همزمان با تحصیل استفاده کنند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند بخش کوچکی از هزینه‌های خود را از طریق کارکردن جبران کنند. البته در نظر داشته باشید که نمی‌توانید حقوق دریافتی برای کار ضمن تحصیل خود را پیش از اخذ پذیرش جزء منابع مالی اثبات تمکن مالی خود در نظر بگیرید.

دارندگان ویزای M-1 یا F-1 می‌توانند به صورت پاره‌وقت به مدت ۲۰ ساعت در هفته در حین تحصیل خود مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند در زمان تعطیلی دانشگاه به صورت تمام‌وقت و حداکثر تا ۴۰ ساعت در هفته کار کنند. البته اگرچه کار حین تحصیل در صورتی که در داخل دانشگاه باشد نیازی به مجوز ندارد، اما دانشجویان باید برای کارکردن بیرون از دانشگاه اجازۀ کار دریافت کنند.

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در آمریکا

پس از آن‌که دوران تحصیل در آمریکا به پایان رسید، فارغ‌التحصیلان باید برای کار در این کشور در آزمون USMLE شرکت کنند. در صورتی که این آزمون را با موفقیت به پایان برسانند و دوره‌های کارآموزی را نیز طی کنند، می‌توانند در کشور آمریکا مشغول به کار شوند.

آینده شغلی و درآمد پزشکی در آمریکا

آیندۀ شغلی و درآمد پزشکان در آمریکا بسیار مناسب است و افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا را دارند می‌توانند از درآمد و شرایط زندگی خود در آینده مطمئن باشند. در جدول زیر میزان درآمد پزشکان در آمریکا به صورت میانگین مشخص شده است:

رشته‌های پزشکی میانگین درآمد سالانه
جراحی پلاستیک ۵۴۰.۰۰۰ دلار
                   بیهوشی ۴۱۰.۰۰۰ دلار
قلب و عروق ۴۸۰.۰۰۰ دلار
غدد ۲۷۰.۰۰۰ دلار
پزشک اورژانش ۳۴۰.۰۰۰ دلار

بهترین دانشگاه های پزشکی در آمریکا

هنگامی که صحبت از تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا می‌شود، یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به خوبی بررسی شود، انتخاب دانشگاه است. بنابراین، آشنایی با رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشتۀ پزشکی به شما کمک می‌کند که به شناخت بهتری از دانشگاه‌های این کشور دست پیداکنید.
در جدول زیر نام تعدادی از این دانشگاه‌ها به همراه مشخصات کلی آن‌ها بیان شده است:

نام دانشگاه رتبه جهانی رتبه کشوری موردتأیید وزارت بهداشت ایران
Harvard University ۱ ۱ بله
New York University ۳۹ ۲ بله
Columbia University ۷ ۳ بله
Johns Hopkins University ۱۵ ۳ بله
University of California, San Francisco ۱۶ ۳ بله
Duke University ۲۵ ۶ بله
University of Pennsylvania ۸ ۶ بله
Stanford University ۳ ۸ بله
University of Washington ۱۷ ۹ بله
Yale University ۱۸ ۱۰ بله

آزمون‌های مختص تحصیل پزشکی در آمریکا

همان‌طور که پیش از این به صورت خلاصه بیان کردیم، داوطلبانی که تمایل به تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا را دارند، باید در مقاطع مختلف در آزمون‌های ورودی شرکت کنند. این آزمون‌ها علاوه بر ارزیابی مهارت‌های متقاضیان، به آن‌ها گواهی می‌دهد که می‌توانند در سطح بالاتر تحصیل کنند. در ادامه هر یک از این آزمون‌ها را به صورت کامل معرفی می‌کنیم.

تحصیل پزشکی در آمریکا

  • آزمون پزشکی MCAT برای ورود به دانشگاه های پزشکی در آمریکا

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی آمریکا به شرکت در آزمون MCAT احتیاج دارند. این آزمون که The Medical College Admission Test نام دارد، یک آزمون استاندارد چندگزینه‌ای است که به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و بخشی از شرط پذیرش در دانشکده‌های پزشکی است.

MCAT مهارت‌ها و دانشی را ارزیابی می‌کند که متقاضیان برای تحصیل در رشتۀ پزشکی به صورت پیش‌نیاز به آن‌ها احتیاج خواهند داشت. موضوعات این آزمون به چهار بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

• مبانی زیست‌شناسی و بیوشیمی سیستم‌های زنده؛
• مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی؛
• مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتارشناسی؛
• مهارت‌های تحلیل انتقادی و استدلال.

هر یک از این ۴ بخش امتیازی بین ۱۱۸ تا ۱۳۲ خواهند داشت و در مجموع شرکت‌کنندگان علاوه بر دریافت امتیاز جداگانه هر بخش، امتیازی کلی خود را از بین ۴۷۲ تا ۵۲۸ دریافت می‌کنند. این آزمون در طول سال چندین بار در مکان‌های انتخابی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

  • آزمون USMLE برای فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار

افرادی که دوران تحصیل خود را در رشته پزشکی در آمریکا به اتمام می‌رسانند، برای ورود به بازارکار یا ادامۀ تحصیل برای تخصص پزشکی در آمریکا باید در آزمونی تحت عنوان United States Medical Licensing Examination شرکت کنند. این آزمون متعلق به فدراسیون هیئت‌های پزشکی ایالتی (FSMB) و هیئت ملی بازرسان پزشکی (NBME) است.

USMLE از سه بخش تشکیل شده است که بخش اول بین ۱ تا ۳۰۰ نمره دارد. حداقل نمرۀ قبولی برای این بخش ۱۹۴ است. بخش دوم خود از دو بخش تشکیل شده است که CK و CS نامیده می‌شود. بخش CK بین ۱ تا ۳۰۰ نمره دارد و حداقل نمرۀ قبولی در آن نیز ۲۰۹ است. بخش CS به صورت شفاهی انجام می‌شود که مربوط به مهارت‌های ارتباطی و بین افراد (CIS)، توانایی صحبت به انگلیسی (SEP) و مواجهه بالینی با بیمار (ICE) است. بخش سوم آزمون نیز به صورت مشابه بین ۱ تا ۳۰۰ نمره دارد و افراد می‌توانند با کسب ۱۹۶ نمره، حداقل نمرۀ قبولی را دریافت کنند.

شرایط تحصیل در سایر رشته‌های علوم پزشکی در آمریکا

همانند ایران و سایر کشورها، تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارد. متقاضیان تحصیل در این کشور می‌توانند علاوه بر پزشکی در رشته‌هایی مانند پرستاری، دندان‌پزشکی و داروسازی نیز تحصیل کنند.

  • پرستاری
    رشتۀ پرستاری یک دورۀ ۴ ساله است که پس از آن افراد می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه دهند. پرستارانی که در سطح ADN قرار داشته باشند باید ابتدا در آزمون RN شرکت کنند تا مدرک BSN را کسب کنند.
    افراد می‌توانند کارشناسی ارشد پرستاری خود را به صورت تخصصی در دوره‌های مختلف مانند پرستاری نوزادان، بهداشت زنان، کودکان و… بگذرانند. این دوره معمولا یک سال به طول می‌انجامد.
    در نهایت دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را در مقطع دکتری نیز ادامه دهند و پس از ۱۸ تا ۳۰ ماه تحصیل به صورت تحقیقاتی، به عنوان دکتری پرستاری یا DNP فعالیت کنند.
  • دندان‌پزشکی
    داوطلبان تحصیل در رشتۀ دندان‌پزشکی آمریکا باید علاوه بر دریافت مدرک آزمون‌های آیلتس یا تافل، ابتدا در آزمون DAT نیز شرکت کنند. نمره‌ای که متقاضیان در این آزمون کسب می‌کنند تأثیر زیادی بر پذیرفته‌شدن در دانشگاه موردنظر آن‌ها خواهد داشت. دانشجویان می‌توانند پس از حدود ۶ سال تحصیل در رشتۀ دندان‌پزشکی در این کشور مشغول به کار شوند.
  • داروسازی
    متقاضیان برای تحصیل در این رشته نیز باید مدرک آیلتس یا تافل خود را برای دانشگاه ارائه دهند و در یک آزمون ورودی نیز شرکت کنند. در کشور آمریکا داروسازی در دو نوع B و D تدریس می‌شود.
    داروسازی نوع B به مدت ۴ سال طول می‌کشد و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان یک داروساز فعالیت خود را آغاز کنند. اما داروسازی نوع D ۶ سال زمان می‌برد و فارغ‌التحصیلان به عنوان یک داروساز متمرکز بر کارهای تحقیقاتی، بالینی و تولید دارو فعالیت می‌کنند.

کلام آخر

پزشکی یکی از رشته‌های پردرآمد و در عین حال دشوار است که رقابت بسیار زیادی در اخذ پذیرش برای آن وجود دارد. با این وجود، داشتن اطلاعات از نحوۀ اخذ پذیرش و پیش‌نیازهای آن به افراد کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای آیندۀ خود بگیرند. بنابراین اگر به تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا فکر می‌کنید، می‌توانید با در نظر گرفتن نکات بیان‌شده در این مطلب شرایط کلی خود را برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور بررسی کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید برای با مشاوران ما در آکادمی اپلای در ارتباط باشید تا شما را برای رسیدن به اهدافتان راهنمایی کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند