Search
Close this search box.

تحصیل رایگان در استرالیا در مقاطع مختلف

کیفیت بالای آموزشی و اقتصاد پیشرو به همراه یک محیط زندگی ایدئال، توجه هر فردی را برای تحصیل در استرالیا جلب می‌کند. حال اگر بگوییم که در این کشور رویایی، می‌توانید به رایگان و بدون هیچ‌گونه هزینه قابل‌توجهی تحصیل کنید، چه پاسخی می‌دهید؟

آمارها از سکونت بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی بین‌‌المللی در استرالیا خبر می‌دهند و همین نکته نمایانگر آن است که تحصیل رایگان در استرالیا، هدف بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است.

در ادامه این مقاله، شرایط تحصیل رایگان در استرالیا را به‌تفکیک مقاطع تحصیلی مختلف توضیح می‌دهیم؛ اگر به دنبال یک تجربه تحصیلی بی‌نظیر هستید، تا پایان این مطلب با آکادمی اپلای همراه باشید.

مزایای تحصیل در استرالیا

استرالیا تقریبا همه ویژگی‌های یک کشور عالی از جمله دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا، سبک زندگی با رفاه اجتماعی فوق‌العاده و بی‌دغدغه، امکان یافتن شغل با درآمد بالا و حتی آب‌وهوای عالی را دارد. بنابراین جای تعجب نیست که هر ساله، دانشجویان از سراسر جهان، برای تحصیل، به این کشور می‌روند. در ادامه، به برخی از مزایای تحصیل در استرالیا اشاره کرده‌ایم:

  1. تنوع فرهنگی و تعداد قابل‌توجه دانشجویان بین‌المللی: استرالیا از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی، پس از ایالات متحده و بریتانیا، در جایگاه سوم قرار دارد و در چند سال گذشته، حداقل 200.000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های استرالیا حضور داشته‌اند. با توجه به محبوبیت برنامه‌های تحصیلی استرالیا در سراسر جهان، این کشور به‌‌عنوان یک مقصد بسیار محبوب و پرتقاضا برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود.
  2. تنوع در رشته‌های تحصیلی: در بیش از 40 دانشگاه استرالیا، صدها فرصت برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گوناگون وجود دارد. از این نظر برای دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه‌های بزرگ‌تر به‌دلیل داشتن رشته‌های بیشتر، انتخاب‌های بهتری خواهند بود. معتبرترین دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه ملی استرالیا، دارای بیش از 750 دوره آموزشی مختلف است.
  3. بورسیه‌های تحصیلی گوناگون: هر ساله دولت استرالیا بیش از 200 میلیون دلار را برای کمک‌هزینه دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهد. البته شرایط خاصی مانند نمره، اثبات نیاز مالی، موفقیت‌های تحصیلی و… برای دریافت این بودجه وجود دارد. از آن جهت که تنوع بورسیه‌های تحصیلی بالا است و هرکدام شرایط منحصربه‌فرد خودشان را دارند؛ بعد از پذیرش از دانشگاه باید از مسئولان مربوطه درباره این مورد سوال کنید.
  4. امکان کار ضمن تحصیل در استرالیا: بیشتر دارندگان ویزای دانشجویی استرالیا، واجد شرایط استخدام در مشاغل مختلف استرالیا هستند. دانشجویان می‌توانند تا 40 ساعت در هر دو هفته، در مشاغل پایه مانند خواربارفروشی، رستوران، کافی‌شاپ یا حتی در مشاغل اختصاصی خود دانشگاه کار کنند. این مشاغل می‌توانند هزینه‌های مربوط به اجاره، مواد غذایی، آب و برق و حتی قسمتی از شهریه را نیز پوشش دهند. جالب است بدانید، حداقل دستمزد در استرالیا 17 دلار در ساعت است.

هزینه تحصیل در استرالیا

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در شهرهای کوچکتر استرالیا و حومه شهر، کمی ارزان‌تر از شهرهای بزرگ‌تر مانند ملبورن و سیدنی است. در ادامه هزینه تحصیل در هر مقطع را به‌صورت تفکیک‌شده بررسی می‌کنیم.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی در استرالیا، از حدود 20.000 دلار استرالیا در سال شروع می‌شود. متوسط این هزینه تحصیل، حدود 30.000 دلار در سال است. در جدول زیر، خلاصه‌ای از قیمت شهریه سالانه رشته‌های مختلف تحصیلی مقطع کارشناسی، در سه دانشگاه اصلی آدلاید، آمده است:

دانشگاه بازرگانی پزشکی حسابداری حقوق مهندسی
دانشگاه فلیندرز 31500 74000 31500 33500 37000
Uni SA 32600 - 32600 32600 35900
دانشگاه آدلاید 39000 76000 39000 39000 42000

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ‌ارشد، از 26.600 تا 76.584 دلار استرالیا در سال متغیر است. در جدول زیر، خلاصه‌ای از قیمت شهریه سالانه رشته‌های مختلف تحصیلی مقطع کارشناسی‌ارشد را در سه دانشگاه اصلی آدلاید ملاحظه می‌کنید:

دانشگاه بازرگانی پزشکی حسابداری حقوق مهندسی
دانشگاه فلیندرز 35000 74000 36000 - 37000
Uni SA 35900 - 35900 - 36900
دانشگاه آدلاید 42000 - 42000 40500 42000

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

هزینه‌های تحصیل در مقطع دکتری، از 18.000 تا 42.000 دلار استرالیا در سال متغیر است؛ البته به یاد داشته باشید که بسیاری از رشته‌ها در مقطع دکتری در استرالیا، به‌عنوان پروژه‌های ازپیش‌تأمین‌مالی‌شده هستند و می‌توانید به‌عنوان یک شغل پردرآمد به آن‌ها نگاه کنید. این امر، به‌ویژه برای رشته‌های مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و پزشکی (STEM) بیشتر وجود دارد.

شرایط تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی در استرالیا

در ادامه این بخش به شرایط تحصیل رایگان در استرالیا و مقاطع تحصیلی مختلف آن می‌پردازیم. توجه داشته باشید که برای شرایط سنی تحصیل در استرالیا، محدودیت خاصی تعیین نشده است؛ اما باید بتوانید گپ تحصیلی خود را توجیه کنید تا از فرصت تحصیل رایگان بهره‌مند شوید.

تحصیل رایگان دانش‌آموزی

اگر فرزندان شما زیر 18 سال سن دارند و هنوز دبیرستان را نگذرانده‌اند، معمولاً می‌توانند در مدارس دولتی استرالیا، به‌صورت رایگان تحصیل کنند. اگر به تحصیل رایگان در استرالیا و در مقطع دانش‌آموزی فکر می‌کنید، می‌توانید فهرست‌های مدارک موردنیاز مرتبط با شهر و استان موردنظرتان را از کارشناسان آکادمی اپلای دریافت و سپس آن‌ها را تکمیل کنید؛ زیرا شهرهای مختلف استرالیا شرایط بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند.

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر ایالت (یا شهر) مزایای بسیار متفاوتی را برای کودکانی ارائه می‌دهد که همراه والدین خود به استرالیا آمده‌اند. در ادامه به یکی از این موارد می‌پردازیم.

قلمرو پایتخت استرالیا (کانبرا)

اگر والدین در حال گذراندن و تحصیل در مقاطع دکتری یا کارشناسی‌ارشد تحقیقاتی باشند، فرزندان آن‌ها واجد شرایط تحصیل رایگان در استرالیا و مدارس دولتی این کشور هستند. این قانون، برای مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان (پیش‌دبستانی تا سال 12) قابل‌اجرا است. برای بهره‌مندی از این مزایا باید مدارک زیر را به اداره مهاجرت استرالیا ارسال کنید:

  • کپی گذرنامه برای دارنده ویزا و افراد وابسته
  • سند ویزای دریافت‌شده از سوی اداره مهاجرت استرالیا
  • کپی تاییدیه ثبت‌نام (COE) از دانشگاه شما
  • اثبات سکونت شما در کانبرا (قرارداد اجاره ملک یا قبوض – گاز، برق، آب و…)
  • اگر صاحب فرزند زیر 18 سال هستید و قصد دارید مقطع دکترا یا کارشناسی‌ارشد خود را به‌صورت تحقیقاتی بگذرانید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت آموزش و پرورش دولت ACT مراجعه کنید.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی

جهت تحصیل رایگان مقطع کارشناسی، باید در دانشگاهی ثبت‌نام کنید که این نوع بورسیه را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد؛ در ادامه معرفی برخی از این دانشگاه‌ها می پردازیم:

دانشگاه سیدنی

بورسیه‌های بین‌المللی دانشگاه سیدنی، یکی از بهترین‌ها در جهان است و مبلغ 40.000 دلار معافیت شهریه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. این نوع بورسیه‌ها، به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهند تا به‌صورت رایگان در استرالیا تحصیل کنند. دانشجویان می‌توانند در صورت برآورده‌کردن شرایط یکی از هشت بورسیه طبقه‌بندی‌شده دانشگاه سیدنی، برای دریافت آن اقدام کنند. به‌دلیل محبوبیت این دانشگاه در جهان، بورسیه تحصیلی فول فاند آن بسیار رقابتی است و جوایز بر اساس نتایج تحصیلی اعطا می‌شوند.

دانشگاه مک کواری

بورسیه‌های معاونت بین‌المللی مک کواری که توسط دانشگاه مک کواری ارائه می‌شوند نیز برای دانشجویان کارشناسی در دسترس هستند. معافیت‌های شهریه تا سقف 10.000 دلار، با این بورسیه تحصیلی امکان‌پذیر است. دانشجویان بین‌المللی از هر کشوری، به جز استرالیا و نیوزلند، واجد شرایط دریافت این بورسیه‌ها هستند و حداقل معدل 85 ATAR برای دریافت این کمک‌هزینه موردنیاز است.

نکتهٔ مهم: این بورسیه‌ها شامل هزینه‌های زندگی، مراقبت‌های بهداشتی و مسکن نمی‌شوند.

دانشگاه فناوری سوئینبرن

دانشگاه فناوری سوئینبرن، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای بورسیه تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی (BSc) ارائه می‌دهد. متاسفانه هیچ‌کدام از این بورسیه‌ها، فول فاند نیستند اما حداکثر تا 75٪ از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند. به‌جز دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های هوانوردی و خلبانی، سایر دانشجویان می‌توانند برای این بورسیه‌ها درخواست دهند. بورسیه‌های این دانشگاه بر اساس مقایسه ریزنمرات دبیرستان یا کالج (درصورت وجود) و عملکرد تحصیلی قبلی اعطا می‌شوند. از آنجایی که کمک‌هزینه‌های تحصیلی سوئینبرن درصورت واجد شرایط‌بودن، به‌طور خودکار به دانشجو اختصاص پیدا می‌کند؛ متقاضیان نیازی به ثبت درخواست ندارند.

تحصیل رایگان کارشناسی در استرالیا

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ‌ارشد

همانند مقطع کارشناسی، دانشگاه‌های مختلفی برای مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. در ادامه با برخی از دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این بورسیه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

دانشگاه ملبورن

بورسیه‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملبورن، یکی از بهترین بورسیه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی مقطع کارشناسی‌ارشد است و امکان تحصیل رایگان در استرالیا را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. این دانشگاه، یک معافیت کامل شهریه و همچنین کمک‌هزینه 110.000 دلاری به دانشجویان ارائه می‌دهد که نسبت به همتایان خود بی‌نظیر است. علاوه بر این، این بورسیه تحصیلی بسیار منعطف است؛ چراکه به تمامی زمینه‌های تحقیقاتی و به 600 داوطلب اعطا می‌شود.

بورسیه این دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و به‌مدت دو سال در دسترس است. دانشگاه ملبورن همچنین کمک‌هزینه مسکن تا سقف 31.200 دلار در سال، کمک‌هزینه اسکان تا سقف 2000 دلار [برای دانشجویانی که بین کشورها مسافرت می‌کنند] و 3000 دلار کمک‌ هزینه نیز به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. به‌طور کلی، این دانشگاه بهترین انتخاب برای دانشجویان بین‌المللی که به‌دنبال برنامه‌های کارشناسی‌ ارشد فول فاند هستند، محسوب می‌شود.

دانشگاه فلیندرز

بورسیه تحصیلی برنامه آموزشی تحقیقاتی دولت استرالیا (AGRTP) که توسط دانشگاه فلیندرز ارائه می‌شود، یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای تحصیل رایگان در استرالیا در مقطع کارشناسی ‌ارشد است. AGRTPS، یکی از بهترین بورسیه‌های مشترک‌المنافع موجود در جهان است که شامل معافیت‌های شهریه، مراقبت‌های دندانپزشکی و کمک‌هزینه مسکن می‌شود. این بورسیه بسیار رقابتی است و در هر نوبت فقط به ده دانشجو واجد شرایط مبلغی به ارزش 28000 دلار بابت کمک‌هزینه زندگی اعطا می‌شود. برای دانشجویان بین‌المللی، این کمک‌هزینه تا 1500 دلار است که به‌همراه هزینه‌های سفر و بلیط هواپیما ارائه می‌شود.

دانشگاه سوئینبرن

بورسیه‌های تعالی بین‌المللی سوئینبرن نیز برای مقطع کارشناسی ‌ارشد در دانشگاه فناوری Swinburne و به مدت 2 سال ارائه می‌شوند که معافیت 10 تا 75 درصدی هزینه تحصیل را به‌همراه دارند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در استرالیا

دانشگاه ملی استرالیا

دانشگاه ملی استرالیا، بورسیه‌های بسیار خوبی برای تحصیل رایگان در مقطع دکترا ارائه می‌دهد. بورسیه‌های دکتری ANU، برای هر دو مقطع دکتری تمام‌وقت و پاره‌وقت دانشگاه در دسترس است. این کمک‌هزینه‌ها مزایای متعددی مانند معافیت از هزینه تحصیل، هزینه‌های سفر، کمک تحصیلی و پشتیبانی، مراقبت‌های پزشکی و مرخصی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. همه متقاضیان داخلی و خارجی، باید دارای مدرک کارشناسی درجه یک و مدرک کارشناسی ‌ارشد از یک دانشگاه معتبر باشند تا واجد شرایط دریافت این بورسیه شوند.

دانشگاه ملبورن

بورسیه تحقیقاتی معروف دانشگاه ملبورن، برای تحصیل در مقطع دکترا هم در دسترس است و فرصت تحصیل رایگان در استرالیا را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این بورسیه تحصیلی، تا سقف 110.000 دلار کمک‌هزینه برای دانشجویان دکترا فراهم می‌کند. دانشجویان، به‌صورت تصادفی برای این بورسیه انتخاب می‌شوند و هزینه‌های مسکن 31.200 دلاری و کمک‌هزینه اسکان تا 3000 دلار را دریافت می‌کنند.

دانشگاه فلیندرز

دانشگاه فلیندرز نیز فرصت‌های عالی را برای دانشجویانی که مدرک دکترا را از طریق بورسیه‌های AGRTP دریافت می‌کنند، ارائه می‌کند؛ البته حداکثر 10 دانشجو، از فرصت تحصیل رایگان در استرالیا و دریافت کمک‌هزینه زندگی تا سقف 28.000 دلار بهره‌مند خواهند شد. معافیت‌های شهریه، کمک هزینه، بیمه درمانی و سایر امتیازات، این گزینه را به انتخابی عالی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

سخن پایانی

تا به اینجا در رابطه با هزینه‌های تحصیل در استرالیا و شرایط تحصیل رایگان در این کشور صحبت کردیم و اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار دادیم. اگر در این رابطه همچنان سوالی در ذهن دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا وکلا و مشاوران ما در مجموعه آکادمی اپلای به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

همچنین اگر شما متقاضی مهاجرت تحصیلی به استرالیا هستید و قصد دریافت بورسیه‌های فول فاند را دارید، می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی آنلاین، هم از جایگاه و شرایط خود برای اپلای مطلع شوید و هم کارشناسان ما با توجه به اطلاعات دریافتی، با شما تماس می‌گیرند و با ارائه مشاوره‌های تخصصی رایگان شما را در این مسیر راهنمایی می‌کنند. توجه داشته باشید که خدمات ما در زمینه اپلای تنها به مشاوره ختم نمی‌شود و کارشناسان ما در تمام مراحل مهاجرت در کنار شما خواهند بود و خدمات گسترده و یکپارچه‌ای را به شما عزیزان ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

1. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند استرالیا چیست؟

افرادی که مایل به تحصیل رایگان در استرالیا هستند، می‌توانند با بررسی شرایط ارائه بورسیه فول فاند دانشگاه مدنظر خود، از تحصیل رایگان در این کشور بهره‌مند شوند.

2. حداقل معدل برای اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا چقدر است؟

حداقل معدل لازم، به رشته و دانشگاه موردنظر شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که کسب حداقل معدل، برای اخذ بورسیه کافی نیست و به‌دلیل وجود رقابت بالا، به معدلی بیشتر از حداقل‌های تعیین‌شده نیاز خواهید داشت.

3. کمترین نمره زبان موردنیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا چقدر است؟

آیلتس 5.5 یا تافل 46.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند