Search
Close this search box.

آشنایی با قوانین و شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا

همان‌طور که می‌دانید، هزینه تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی بسیار بیشتر از دانشجویان بومی است؛ از طرفی دانشجویان باید علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه‌های دیگری نیز برای زندگی و اسکان خود بپردازند. همه این موارد موجب می‌شود تا افراد به‌دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها یا جبران آن‌ها باشند.

اگرچه بورسیه‌های تحصیلی استرالیا، تا حدودی، بخشی از هزینه‌های تحصیل را جبران می‌کنند، اما دریافت آن‌ها مشروط به داشتن شرایط خاصی است؛ بنابراین یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان برای جبران هزینه‌ها استفاده کرد، استفاده از شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا است. در این مقاله، همراه ما باشید تا تمامی آنچه را که مربوط به این موضوع است، برای شما شرح دهیم.

نرخ بیکاری در استرالیا

یکی از ملاک‌هایی که برای شرایط کاری در کشور استرالیا موردبررسی قرار می‌گیرد، نرخ بیکاری است. این ملاک، با توجه به وضعیت گذشته و حال این کشور، مشخص می‌کند که استرالیا تا چه حد به نیروی کار احتیاج دارد و یا امکان کارکردن در این کشور چگونه است. نرخ بیکاری، شاخص مهمی است که دولت فدرال برای تعیین سلامت اقتصاد، هنگام تنظیم سیاست پولی، از آن استفاده می‌کند.

طبق آنچه دولت این کشور مطرح کرده است، کشور استرالیا در سال 2022، در پایین‌ترین نرخ بیکاری خود در 13 سال گذشته بوده است. این نرخ که 3.9 است، نشان می‌دهد که شرایط کاری برای افراد در کشور استرالیا بسیار مناسب است و افراد می‌توانند از اقتصاد پویای این کشور، حداکثر استفاده را بکنند.

با توجه به اینکه اوضاع اقتصادی در این کشور مناسب است، افراد می‌توانند با بررسی شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا، از این فرصت و پتانسیل استفاده کنند.

میزان هزینه زندگی دانشجو در استرالیا

همان‌طور که می‌دانید، هر دانشجو برای تحصیل در کشور استرالیا هزینه‌های زیادی دارد. اولین هزینه، مربوط به شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه‌های استرالیا، با توجه به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی را به‌صورت عمومی برای آن مشخص کرد. متوسط هزینه شهریه در دانشگاه‌های این کشور، بین 20000 تا 60000 دلار استرالیا در سال است؛ بااین‌وجود، هزینه تحصیل در این کشور، تنها به شهریه دانشگاه ختم نمی‌شود و دانشجویان باید هزینه‌های دیگری را نیز بررسی کنند.

یکی از مهم‌ترین و البته گران‌ترین هزینه دانشجویان بعد از شهریه دانشگاه، اسکان است. برخی از دانشجویان تصمیم می‌گیرند تا برای کاهش هزینه اسکان خود، در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن شوند. اکثر دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های اختصاصی فراهم کرده‌اند که به‌صورت کاملا مبله در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی این است که دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای برق، گاز، اینترنت و… نخواهید داشت و تمامی این هزینه‌ها، در اکثر مواقع، همراه با هزینه خوابگاه پرداخت می‌شوند. هزینه اجاره خوابگاه، از 150 دلار در هفته آغاز می‌شود و تا 500 دلار در هفته متغیر است.

برخی دیگر از هزینه‌ها مانند هزینه خوراک، پوشاک، سرگرمی و… نیز برای دانشجویان مطرح هستند که تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارند.

مزایای کار دانشجویی در استرالیا

یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین مزیت‌هایی که در شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا به آن‌خواهید رسید، حقوق مناسب است. دانشجویان می‌توانند با توجه به نوع شغل خود، بخشی از هزینه‌های تحصیل یا زندگی را جبران کنند که این موضوع، کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. برخی دیگر از مزایای کار دانشجویی عبارت هستند از:

  • درصورتی‌که دانشجویان از سطح زبان انگلیسی متوسطی برخوردار باشند، با انجام کار دانشجویی می‌توانند زبان خود را تقویت کنند و در آینده تحصیلی و کاری خود قوی‌تر ظاهر شوند.
  • یکی از شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا این است که اگر افراد، در شغلی مرتبط با درس خود فعالیت کنند، می‌توانند رزومه و سابقه کاری مناسبی را برای آینده شغلی خود ایجاد کنند.
  • افراد می‌توانند از طریق آشنایی با موسسات کاریابی، سایت‌ها و… شرایط آن‌ها را بررسی کنند؛ بنابراین در صورت لزوم قادر خواهند بود تا از توانایی‌های موردنیاز برای آینده کاری خود آگاه شوند و برای به‌دست‌آوردن آن‌ها تلاش کنند.
  • دانشجویان می‌توانند بسته به شغل و طول شیفت خود، از مرخصی و استراحت‌های دوره‌ای نیز استفاده کنند.
  • بر اساس قوانینی که سازمان ایمنی و بهداشت کار (WHS) در استرالیا تعیین کرده است، کارفرمایان باید محل کار را از هرگونه خطری عاری کنند؛ بنابراین افراد می‌توانند در محیطی سالم و ایمن کار کنند.
  • در نهایت، دانشجویان می‌توانند از این طریق، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم در استرالیا آشنا شوند و یک تجربه جدید کسب کنند.

شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا

بدون شک، شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا، یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که افراد باید پیش از هر اقدامی درباره آن بدانند. دانشجویان در کشور استرالیا، باید قوانین خاصی را رعایت کنند تا اجازه کار در این کشور را داشته باشند.

در قدم اول، دانشجویان باید بدانند که نمی‌توانند به‌صورت تمام‌وقت در این کشور مشغول‌به‌کار شوند. بلکه تنها باید به‌مدت حداکثر 40 ساعت در دو هفته در این کشور کار کنند. این موضوع، دلایل خاصی دارد که اصلی‌ترین دلیل آن، ایجاد تعادل بین کار و تحصیل است. دانشجویان باید بتوانند به‌صورت رضایت‌بخشی در دوره‌های دانشگاه خود شرکت و نتایج مناسبی نیز کسب کنند.

درصورتی‌که آن‌ها به‌دلیل انجام کار دانشجویی، در کلاس‌های خود شرکت نکنند، یا نتوانند نتایج رضایت‌بخشی را از دوره به‌دست آورند، ممکن است ویزای خود را از دست بدهند. این موضوع نشان می‌دهد که دولت استرالیا تاکید زیادی بر رعایت تعادل دارد و دانشجویان نباید بخاطر کار، از تحصیل باز بمانند؛ زیرا آن‌ها از ویزای دانشجویی استفاده کرده‌اند و کار بیش‌ازحدمجاز به‌معنای سر باز زدن از قوانین خواهد بود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دانشجویان می‌توانند در زمان‌ تعطیلات رسمی دانشگاه یا تعطیلات تابستان، به‌صورت تمام‌وقت و بدون محدودیت زمانی در استرالیا کار کنند.

میزان درآمد کار ضمن تحصیل در استرالیا

برای آنکه درک کامل‌تری از شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا داشته باشید، در ابتدا بهتر است بدانید که دانشجویان تنها می‌توانند از شغل‌های پاره‌وقت استفاده کنند؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که میزان درآمد آن‌ها بتواند تمامی هزینه‌های زندگی در استرالیا را پوشش دهد. بااین‌وجود افراد می‌توانند از فرصت کار دانشجویی در استرالیا، برای جبران بخشی از هزینه‌های خود بهره ببرند.

حداقل دستمزد برای کار در استرالیا، در هر ساعت، بین 15 تا 18.23 دلار استرالیا است؛ بنابراین دانشجویان می‌توانند با انجام کار دانشجویی، به‌مدت 20 ساعت در هفته، بین 1200 تا 1440 دلار در ماه درآمد داشته باشند. این مبلغ کمک بسیار زیادی می‌تواند برای دانشجویان باشد و در کمترین شرایط و حداقل حقوق، هزینه اسکان و خوراک آن‌ها را پوشش دهد.

مالیات‌بردرآمد حقوق دانشجویی

همان‌طور که می‌دانید، همه افراد در کشور استرالیا، با توجه به میزان دستمزد خود ملزم به پرداخت مالیات هستند؛ بااین‌وجود، از آنجا که دانشجویان تنها به‌صورت پاره‌وقت در این کشور کار می‌کنند، آیا باید مالیات پرداخت کنند؟ پاسخ به این سوال نیاز به اندکی توضیحات دارد.

در کشور استرالیا، تمامی افراد، از کارگرانی که دارای ویزای موقت هستند تا دانشجویانی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، باید در اداره مالیات این کشور (TFN) یک شماره پرونده داشته باشند. اگر مجموع کل مبلغ دریافتی افراد در سال، کمتر از 18200 دلار استرالیا باشد، افراد از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

از آنجا که طبق آنچه پیش از این مطرح شد، حداکثر دستمزد در یک ساعت 18.23 دلار است، با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان نیازی به پرداخت مالیات ندارند؛ زیرا در بهترین حالت، مبلغ کل دریافتی آن‌ها، سالانه در حدود 17000 دلار خواهد بود.

لیست مشاغل مناسب دانشجویان

حال که از جزئیات قوانین و شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا آگاه شدید، بهتر است به بررسی انواع مشاغلی که دانشجویان می‌توانند در آن مشغول‌به‌کار شوند، بپردازیم.

همان‌طور که می‌دانید، دانشجویان نمی‌توانند به‌دنبال کارهای تمام‌وقت بگردند و به‌دلیل وجود محدودیت، تنها باید برای کارهای پاره‌وقت اقدام کنند. این کارها ممکن است داخل دانشگاه نیز باشند؛ برای مثال، ممکن است دانشگاه به افرادی به عنوان مسئول کتابخانه یا دستیار استاد احتیاج داشته باشد. چنین کارهایی، در بهترین حالت، می‌تواند مرتبط با رشته تحصیلی‌تان باشد و یک کارآموزی بسیار خوب برای شما محسوب شود.

در بسیاری از مواقع، ممکن است دانشجویان نتوانند شغلی را در داخل دانشگاه پیدا کنند؛ بنابراین باید به‌دنبال فعالیت‌هایی باشند که می‌توانند خارج از دانشگاه به آن‌ها بپردازند. در ادامه، به معرفی تعدادی از این مشاغل می‌پردازیم:

  • گارسون یا پیشخدمت در رستوران‌ها: یکی از متداول‌ترین مشاغلی که بسیاری از دانشجویان به آن مشغول می‌شوند، کار در رستوران‌ها است. این کار می‌تواند مهارت‌هایی مانند مدیریت، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان و… را نیز به آن‌ها بیاموزد.
  • دستیار اداری: برخی از ادارات، دانشجویان را به‌عنوان دستیار اداری استخدام می‌کنند. این افراد می‌توانند مهارت‌های خوبی را در ادارات بیاموزند.

برخی دیگر از مشاغلی که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • متصدی؛
  • فروشنده در خرده‌فروشی؛
  • پرستار بچه و نگهداری از بچه؛
  • پیک تحویل غذا؛
  • مسئول خدمات مشتریان؛
  • تدریس خصوصی دروس؛

در نظر داشته باشید، افرادی که در کشور استرالیا به‌عنوان دانشجو مشغول‌به‌کار می‌شوند، از تمامی حق و حقوق‌ افراد مشغول‌به‌کار در این کشور، برخوردار می‌شوند؛ بنابراین این افراد نیز مشابه دیگران، از حداقل دستمزد و حافظت در محل کار، بهره‌مند خواهند شد.

مراحل یافتن کار ضمن تحصیل در استرالیا

برای اینکه بتوانید مشغول به کار دانشجویی در کشور استرالیا شوید، ابتدا باید آداب و مراحل یافتن کار مناسب را بدانید. اولین قدم، نگارش یک رزومه حرفه‌ای است. رزومه شما باید شامل تمامی مهارت‌ها، علایق و جزئیات تحصیلی‌تان باشد. پس از آنکه رزومه خود را نوشتید، وقت آن است که به‌دنبال یافتن کار باشید. بهترین روش برای پیداکردن کارهای دانشجویی، اقدام از طریق سایت‌های کاریابی است؛ البته می‌توانید از موسسه‌های کاریابی نیز استفاده کنید.

وب‌سایت‌های مختلفی برای پیداکردن کار دانشجویی در استرالیا وجود دارند. این وب‌سایت‌ها، شامل سایت‌هایی مانند Seek، My Career، Apply direct و Career one می‌شود؛ البته بهتر است بدانید که یکی از بهترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن به‌دنبال یافتن فرصت‌های کاری باشید، سایت لینکدین است. اگرچه این وب‌سایت مختص کشور استرالیا نیست، اما شما می‌توانید از طریق لینکدین با افراد دیگر ارتباط بگیرید و یک شبکه قوی برای خود بسازید. از طرفی می‌توانید با عضویت در لینکدین انجمن‌های دانشگاهی، از فرصت‌های کاری موجود در دانشگاه خود نیز باخبر شوید.

اجازه کار همراه دانشجو در استرالیا

برخی از افراد، خصوصا افراد متاهل، برای تحصیل در کشور استرالیا به‌همراه خانواده یا همسر به این کشور سفر می‌کنند. این افراد، اجازه دارند که همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به‌عنوان همراه، به استرالیا ببرند و همین موضوع موجب می‌شود که هزینه‌های آن‌ها بسیار بیشتر شود.

در چنین شرایطی، همسر فرد اصلی که در کشور استرالیا تحصیل می‌کند، اجازه دارد با ویزای همراه خود به‌مدت 20 ساعت در هفته مشغول‌به‌کار شود؛ البته این در صورتی است که فرد محصل، در مقطع کارشناسی مشغول‌به‌تحصیل باشد. همسر یا همراه متقاضیانی که در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری در کشور استرالیا تحصیل می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت و به‌صورت تمام‌وقت در این کشور کار کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در استرالیا

دانشجویانی که از طریق ویزای کاری به کشور استرالیا مهاجرت می‌کنند، تنها تا پایان زمان تحصیل خود برای این کار فرصت دارند و بلافاصله پس از پایان تحصیل، باید به کشور مبدا بازگردند؛ البته درصورتی ‌ه این افراد قصد ماندن در استرالیا را داشته باشند، می‌توانند با تبدیل ویزای تحصیلی استرالیا به ویزای کاری، در این کشور بمانند.

در این حالت، متقاضیان باید پیش از پایان ویزای تحصیلی خود، برای دریافت ویزای کاری اقدام کنند. این ویزا، به مدت 18 ماه تا حداکثر 4 سال اعتبار دارد که مدت‌زمان آن با توجه به مدت تحصیل فرد در استرالیا، تعیین می‌شود.

درصورتی‌که افراد بخواهند پس از این مدت نیز در این کشور بمانند، باید با توجه به شرایط خود، برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی تمامی شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا پرداختیم. کشور استرالیا، یک مقصد بسیار مناسب برای تحصیل است و به‌دلیل وجود دانشگاه‌های معتبر بسیار، افراد زیادی تمایل به تحصیل در آن را دارند. یکی از دغدغه‌های مهمی که این متقاضیان با آن مواجه می‌شوند، هزینه‌های تحصیل و زندگی است که این موضوع هنگام مهاجرت با همراهان، پررنگ‌تر نیز می‌شود.

کار دانشجویی در کشور استرالیا، حقوق نسبتا خوبی دارد و دانشجویان می‌توانند با استفاده از این فرصت مناسب، بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند؛ علاوه بر این، افراد می‌توانند با انتخاب شغل مناسب، یک رزومه قوی کاری یا مهارت مناسب را در کنار تحصیل خود کسب کنند و آینده کاری خوبی را نیز برای خود رقم بزنند.

سوالات متداول

1. میزان ساعات مجاز در هفته برای کار دانشجویی در استرالیا چیست؟

دانشجویان می‌توانند به‌مدت 40 ساعت در دو هفته مشغول‌به‌کار شوند؛ البته این افراد در زمان تعطیلی دانشگاه، محدودیت زمانی برای کار نخواهند داشت.

2. چه مشاغلی برای کار ضمن تحصیل در استرالیا وجود دارد؟

از آنجا که زمان کاری برای دانشجویان محدود است، افراد می‌توانند در مشاغل پاره‌وقت مانند دستیار اداری، پیک غذا، مسئول خدمات مشتری و... مشغول‌به‌کار شوند.

3. آیا همراه دانشجو هم در استرالیا اجازه کار دارد؟

بله، درصورتی‌که متقاضی مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی باشد، همراه وی می‌تواند به‌مدت 20 ساعت در هفته کار کند. اگر متقاضی در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری تحصیل کند، همراه می‌تواند بدون محدودیت زمانی مشغول‌به‌کار شود.

4. حداقل درآمد کار دانشجویی در استرالیا چقدر است؟

حداقل دستمزد برای کار دانشجویی در استرالیا، در هر ساعت، بین 15 تا 18.23 دلار استرالیا است.

5. اگر دانشجویان بیشتر از ساعت مجاز در استرالیا کار کنند چه عواقبی دارد؟

اگر دانشجویان به‌دلیل انجام کار دانشجویی، در کلاس‌های خود شرکت نکنند، یا نتوانند نتایج رضایت‌بخشی را از دوره به‌دست آورند، ممکن است ویزای خود را از دست بدهند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند