Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا چگونه است؟

کانادا، یکی از بهترین کشورهای جهان برای مطالعات دندان‌پزشکی است. سیستم آموزشی این کشور ازنظر کیفیت و توسعه‌یافتگی در جهان زبان‌زد است؛ به همین دلیل بسیاری از دانشجویان علاقه دارند که تحصیلات دندان‌پزشکی را در این کشور فرابگیرند. از طرف دیگر، برای تحصیل این رشته در ایران، با سد کنکور مواجه خواهید بود. با تحصیل رشته دندان‌پزشکی در کانادا، هم می‌توانید از سد کنکور عبور کنید و هم ویزای تحصیلی کانادا را به‌دست آورید.

ما در این مقاله، شرایط و مدارک لازم برای اپلای دندان‌پزشکی کانادا را بررسی خواهیم کرد؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا هستید در ادامه مطلب با ما باشید.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

عموم دانشگاه‌های علوم پزشکی کانادا، برای پذیرش دانشجو در رشته دندان‌پزشکی، به حداقل 2 سال تحصیل در دانشگاه نیاز دارند؛ به عبارت دیگر، اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، دروس پیش‌نیازی را در نظر گرفته‌اند که گذراندن این پیش‌نیازها، تنها در محیط دانشگاهی ممکن است. از آنجا که این پیش‌نیازها ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشند، چک‌کردن سایت هر دانشگاه، برای اطلاع از این پیش‌نیازها، ضروری است.

پذیرش در رشته دندان‌پزشکی، علاوه بر مدارک عمومی مانند انگیزه نامه تحصیلی، گواهی تمکن مالی، ارائه ریزنمرات و… به معدل بالا در دوره دبیرستان (16-17) و نمره زبان آیلتس حداقل 7 یا تافل حداقل 90 نیز نیاز دارد.

پس از فراهم‌کردن این مدارک و گذراندن پیش‌نیازها، باید در آزمون DAT یا Dental Aptitude Test Program شرکت کنید. این آزمون، در کانادا، به دو زبان فرانسوی و انگلیسی برگزار می‌شود و مهارت‌هایی مانند توانایی ادراکی، علوم طبیعی، درک مطلب و… را دربر می‌گیرد. در صورت قبولی در این آزمون و ارائه مدارک ذکرشده، امکان تحصیل در کانادا را پیدا خواهید کرد.

مدارک موردنیاز جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

برخلاف دیگر کشورها، هر ناحیه و منطقه کانادا، قوانین مختص به خود را دارد. شرایط لازم برای هر دانشگاه نیز ممکن است با دانشگاه دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین اگر قصد اپلای به این کشور را دارید، ابتدا مشخص کنید که برای کدام استان و دانشگاه کانادا می‌خواهید اقدام کنید. به این ترتیب می‌توانید مدارک لازم را تهیه کنید تا در ادامه راه دچار مشکل نشوید؛ همچنین درصورتی‌که فارغ‌التحصیل دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی هستید، ابتدا باید مدرک لیسانس خود را آزاد کنید. در ادامه، مدارک کلی لازم برای اپلای رشته دندان‌پزشکی در کانادا را بیان می‌کنیم:

  • ارائه مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های علوم پایه، مخصوصاً رشته‌های مرتبط با دروس پیش‌نیاز دندان‌پزشکی دانشگاه موردنظر
  • مدارک زبان معتبر مانند آیلتس یا تافل با حداقل نمره 6.5 برای آیلتس و 80 برای تافل (برای برخی دانشگاه‌ها نمرات حداقلی بالاتری لازم است)
  • گذراندن آزمون DAT با نمره خوب
  • برای برخی دانشگاه‌ها ارائه نمرات آزمون MACT و CASPer
  • گذراندن آزمون ورودی مخصوص برخی دانشگاه‌ها
  • داشتن گذرنامه
  • مدارک تمکن مالی
  • ارائه رزومه
  • انگیزه‌نامه قوی
  • پرکردن اپلیکشن فی مراکز تحصیلی
  • ارائه دو یا سه توصیه‌نامه
  • ارائه ریزنمرات دبیرستان و دانشگاه

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

علاوه بر هزینه‌های اپلای و زندگی، برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی دانشگاه‌های کانادا، باید شهریه نیز بپردازید. هزینه تحصیل دندان‌پزشکی در کانادا، سالانه بین 22 تا 56 هزار دلار (کانادا) متغیر است. این هزینه می‌تواند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. شما می‌توانید با توجه به وضعیت مالی خود یا مقدار بورسیه‌ای که قادر به دریافت آن هستید، دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنید.

آزمون‌های پذیرش جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

برای ورود به رشته دندان‌پزشکی، لازم است آزمون‌های متعددی را، بسته به دانشگاه موردنظر خود، پشت سر بگذارید. این آزمون‌ها عبارت‌ هستند از:

  • آزمون زبان معتبر مانند آیلتس، تافل و…
  • آزمون DAT
  • آزمون MCAT یا امتحان ورودی دانشکده پزشکی: آزمونی است که بعد از گذراندن لیسانس علوم پایه (یا برای برخی دانشگاه‌ها، دوره دوساله کالج) در آن شرکت می‌کنید (برخی دانشگاه‌ها برای ورود به دندان‌پزشکی هم به این آزمون نیاز دارند).
  • آزمون CASPer (برخی دانشگاه‌ها نیاز دارند): این آزمون، برخی از ویژگی‌های شخصیتی متقاضیان را ارزیابی می‌کند.
  • بسته به دانشگاه ممکن است یک آزمون ورودی نیز داشته باشید.

لیست دانشگاه‌های رشته دندانپزشکی موردتأیید وزارت بهداشت در کانادا

دانشجویان ایرانی، قبل از اپلای برای دانشگاه‌های خارجی، باید ببینند که آن دانشگاه موردتأیید وزارت علوم و بهداشت قرار دارد یا نه. درصورتی‌که دانشگاه مدنظر دانشجو، جزو مؤسسات موردقبول این وزارتخانه‌ها نباشد، مدارک اخذشده توسط وی، در داخل ایران اعتباری نخواهند داشت. در ادامه، لیست دانشگاه‌های معتبر کانادا ازنظر وزارت علوم و بهداشت را مشاهده می‌کنید:

بهترین دانشگاه‌های کانادا جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

در سال 2021، هشت دانشگاه دندان‌پزشکی کانادا در بین 150 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این دانشگاه‌ها عبارت هستند از:

بازارکار و درآمد شغل دندانپزشکی در کانادا

شغل دندان‌پزشکی در کانادا بسیار پرطرفدار است. تعداد مشاغل رشته دندانپزشکی در کانادا، به استان محل زندگی‌تان بستگی دارد؛ اما در مجموع، طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در بازه 2019-2028، تعداد شغل‌های ایجادشده برای دندان‌پزشکی 12200 مورد خواهد بود. این در‌ حالی است که پیش‌بینی می‌شود تنها 7000 نفر دندان‌پزشک در این دوره جویای شغل خواهند بود؛ بنابراین این کشور در چند سال آینده با کمبود دندان‌پزشک روبرو خواهد شد.

متوسط درآمد دندان‌پزشکی در کانادا، 127250 دلار در سال به 65.26 دلار در ساعت است. درآمد دندان‌پزشکانی که تازه شروع‌به‌کار کرده‌اند از 113666 دلار در سال شروع می‌شود و با افزایش تجربه فرد، تا 214500 دلار در سال نیز می‌رسد.

مزایای ادامه‌تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت به کانادا، اپلای تحصیلی است. این کشور، سالانه مقصد هزاران دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل است. سطح علمی و مدارک دانشگاه‌های کانادا نیز از مقبولیت بالایی برخوردار هستند. در سال 2022، سی‌ودو دانشگاه کانادا در رنکینگ برترین دانشگاه‌های جهان تایمز، حضور داشتند که از این تعداد، 5 دانشگاه جزو 100 مورد برتر بودند. کشور کانادا، مخصوصاً در رشته‌های علوم پزشکی، اهمیت بسیار زیادی برای کیفیت آموزش قائل است؛

بنابراین یک فارغ‌التحصیل دندان‌پزشکی از دانشگاه‌های این کشور، درآمد بسیار بالایی در هر نقطه جهان خواهد داشت. سایر مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا عبارت‌ هستند از:

  • رقابت، مخصوصاً برای ورود به رشته دندان‌پزشکی، به نسبت ایران کم‌تر است.
  • تدریس در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی است.
  • دانشگاه‌های دندان‌پزشکی این کشور، در سطح استانداردهای بالای جهانی هستند.
  • ساختار آموزشی این کشور پیشرو و توسعه‌یافته است.
  • امکان تحصیل رایگان دندان‌پزشکی در کانادا: برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در کانادا، دانشجویان می‌توانند با توجه به رزومه، نمرات، استعداد تحصیلی و تلاش خود، برای اسکالرشیپ‌های متعددی اقدام کنند. این بورسیه‌ها، معمولا فول فاند نیستند و تنها بخشی از هزینه تحصیل دانشجویان یا شهریه‌های دانشگاه را پوشش می‌دهد :
    1. بورسیه تحصیلی تلاش: پوشش بخشی از هزینه‌های مقطع کارشناسی
    2. بورسیه دکتری کیلام (Killam): برای دانشگاه بریتیش کلمبیا، به مبلغ 30 هزار دلار در دو سال
    3. بورسیه دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا: به مبلغ 5 تا 20 هزار دلار
    4. بورسیه دکتری دانشگاه آلبرتا: به مبلغ 5000 دلار
    5. بورسیه تحصیلی پریمیر برای دوره لیسانس: به مبلغ 1000 تا 20000 دلار در طول دو سال
    6. بورسیه تحصیلی کشور کانادا: به دانشجویان مستعد کشورهای درحال‌توسعه (IDRC )
    7. بورسیه تحصیلی ترودو (Trudeau Scholarships and Fellowships)
به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند