Search
Close this search box.

آشنایی با بیمه دانشجویی در کانادا

بیمه دانشجویی در کانادا، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که دانشجویان بین‌المللی باید به آن توجه داشته باشند. درحالی‌که مراقبت‌های بهداشتی رایگان کانادا، در سراسر دنیا معروف است، اکثر این خدمات فقط برای شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی در دسترس هستند؛ به همین دلیل، همه دانشجویان بین‌المللی که در کانادا تحصیل می‌کنند، باید برای مدت برنامه تحصیلی خود بیمه درمانی داشته باشند.

اگر قرار است برای تحصیل به کانادا بروید، حتما تا پایان این مقاله مهم با آکادمی اپلای همراه باشید تا هزینه‌ها و شرایط بیمه دانشجویی در کانادا را به‌صورت کامل به شما توضیح دهیم.

هزینه‌های خدمات درمانی متفاوت در کانادا

کانادا با 6.666 دلار به ازای هر نفر در سال 2019، دارای یکی از بالاترین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) بوده است. در آن سال، در میان 38 کشور منتخب OECD، بالاترین میزان هزینه بیمه برای هر نفر در ایالات متحده با 13.590 دلار بود. اگرچه کانادا از نظر هزینه بیمه هر نفر برای مراقبت‌های بهداشتی، بالاتر از میانگین OECD قرار داشت، بااین‌حال، سهم بخش عمومی از کل هزینه‌های بهداشتی کمتر از میانگین OECD (73٪) بود. سهم بخش عمومی از کل مخارج سلامت، مجموع مخارج طرح‌های دولتی و بیمه‌های درمانی اجباری است.

اگر در کانادا واجد شرایط مراقبت‌های بهداشتی نشوید و بیمه درمانی نداشته باشید، باید هزینه‌های مربوط به سلامت را از جیب خود بپردازید؛ اما باید بدانید که این خدمات می‌توانند بسیار گران باشد. مراجعه به پزشک در یک کلینیک مراقبتی، ممکن است ۱۲۰ دلار کانادا، ویزیت در اورژانس ۱۰۰۰ دلار کانادا و مراقبت‌های حاد در یک بخش استاندارد، ۳۷۰۰ دلار کانادا هزینه داشته باشد. بسته به جایی که برای درمان می‌روید، ممکن است از شما خواسته شود تا هزینه‌ها را از قبل پرداخت کنید. در واقع اگر بیمه نداشته باشید، یک اورژانس پزشکی می‌تواند هزاران دلار برای شما هزینه داشته باشد. درست است که هیچ کس قصد ندارد بیمار شود؛ اما اگر بدترین اتفاق برای شما بیفتد، باید آماده مقابله با آن باشید که این آمادگی، با استفاده از بیمه دانشجویی در کانادا حاصل می‌شود.

مزایای بیمه دانشجویی در کانادا

اگر شما یک دانشجوی خارجی در کانادا هستید، مهم است که در طول دوره خود از بیمه درمانی برخوردار باشید. حتی اگر ویزای شما نیازی به داشتن یک طرح بیمه درمانی نداشته باشد، موسسه شما بر آن پافشاری خواهد کرد. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها، قبل از پذیرش، مدرکی مبنی بر بیمه درمانی از شما درخواست می‌کنند. چند دلیل مهم برای دریافت بیمه درمانی دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • برخورداری از مراقب‌های بهداشتی

اغلب اوقات، مراقبت‌های بهداشتی دولتی که با بودجه دولت تامین می‌شوند، برای دانشجویان بین‌المللی در دسترس نیستند. همچنین، به‌طور کلی هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی بالا است و ممکن است به‌صورت سالانه نیز افزایش یابد؛ بنابراین، اگر بیمه درمانی نداشته باشید و از یک فوریت پزشکی رنج ببرید، ناچار خواهید بود مبالغ سنگینی را پرداخت کنید.

  • هزینه کمتر

حتی اگر بیمه درمانی داشته باشید، در شرایط اورژانسی، باید مبلغ مشخصی را از جیب خود بپردازید. مبلغ پرداختی شامل مالیات و کسورات است. با‌این‌حال، این مبلغ، در مقایسه با آنچه که در صورت نداشتن بیمه درمانی باید بپردازید، چیزی نیست؛ به عنوان مثال، اگر بیمه درمانی نداشته باشید، اسکن MRI ممکن است بین 900 تا 2.400 دلار کانادا هزینه داشته باشد (براساس Canadian Magnetic Imagining).

  • تخفیف ویزیت دکتر

اگر طرح بیمه درمانی نداشته باشید، ممکن است هزینه‌های بالایی را برای مشاوره پزشکی پرداخت کنید. این موضوع به این دلیل است که شرکت‌های بیمه معمولاً با پزشکان ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط باعث می‌شود تا شما هزینه‌های مشاوره بسیار کمتری بپردازید.

  • مزایای اختصاصی

طرح‌های بیمه دانشجویان، اغلب صدمات قبلی، سلامت روان، ورزش، شکستگی و زخم‌ها، هزینه‌های زایمان، بستری‌شدن در بیمارستان و نسخه‌ها را پوشش می‌دهد.

  • حق‌بیمه کمتر

از آنجایی که دانشجویان، جوان و سالم هستند، حق‌بیمه طرح‌های بیمه آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. پرداخت این حق‌بیمه، در تمام مدت اقامت دانشجویان، قابل‌قسط‌بندی است.

  • پوشش خانواده

طرح‌هایی که تا این بخش محتوا درباره آن‌ها صحبت کردیم، مختص به دانشجویان است؛ ازاین‌رو هیچ‌یک از اعضای خانواده آن‌ها تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. درصورتی ‌که اعضای خانواده نیز با دانشجو سفر کنند، طرح بیمه درمانی هزینه بیشتری خواهد داشت و هم دانشجو و هم عضو خانواده، تحت پوشش قرار خواهند گرفت. یکی دیگر از گزینه‌های پوشش خانواده، گرفتن برنامه پزشکی سفر است.

سیستم خدمات درمانی در کانادا

برخلاف ایالات متحده، کانادا سیستم مراقبت‌های بهداشتی تک‌پرداختی دارد. این مراقبت‌های بهداشتی “رایگان” با دلارهای مالیاتی کانادا تامین می‌شوند. بااین‌حال، برخی موارد خاص وجود دارند که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند؛ مانند برخی داروهای تجویزی، مراقبت‌های طولانی‌مدت و مراقبت‌های خانگی. بهتر است بدانید که مراقبت‌های دندانی نیز پوشش داده نمی‌شوند.

در کانادا، پوشش بیمه درمانی این موارد خاص به دولت‌های منطقه‌ای و استانی واگذار شده است تا طرح‌هایی ارائه دهند که هزینه‌های این موارد خاص را برای شهروندان جبران کند. این یعنی برنامه‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر، به‌طور قابل‌توجهی، متفاوت هستند. بیمه خصوصی،موارد درمانی بیشتری را پوشش می دهند، اما برخی از استان ها راه‌حل‌های کم هزینه تری را نیز ارائه داده اند؛ مانند طرح بیمه پوشش نسخه انتاریو برای افراد زیر 24 سال.

علاوه‌بر طرح‌های ارائه‌شده توسط استان‌ها، سازمان‌های خیریه نیز نقش به‌سزایی در تامین مالی بیمارستان‌ها و سایر امکانات پزشکی برای این موارد خاص ایفا می‌کنند.

انواع بیمه درمانی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

  • بیمه خصوصی

اگر واجد شرایط پوشش درمانی استانی نباشید و موسسه تحصیلات تکمیلی شما طرح بیمه درمانی ارائه ندهد، می‌توانید برای بیمه درمانی خصوصی درخواست دهید. طرح بیمه درمانی خصوصی پایه، یکی از انواع بیمه در کانادا است و خدماتی مانند آمبولانس، داروهای تجویزی، بستری‌شدن در بیمارستان و بسته به برنامه، درصدی از هزینه‌های دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهد.

بسته به شرکت ارائه‌دهنده بیمه و طرحی که انتخاب می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود که بخش کوچکی از هزینه‌های سلامتی‌تان را از جیب خود بپردازید. هنگام انتخاب نوع طرح بیمه، هزینه‌های حق بیمه ماهانه، فرانشیزها و پوشش را مقایسه کنید. .

  • بیمه دولتی

پوشش مراقبت‌های بهداشتی استانی، چه از طریق یک برنامه رایگان دولتی و چه از طریق یک طرح خصوصی، ممکن است فقط هزینه‌های مربوط به حوادث رخ‌داده در آن استان خاص را پوشش دهند. دانشجویان بین‌المللی که مایل به سفر به خارج از استان محل تحصیل خود هستند، باید با ارائه‌دهنده بیمه سلامت خود مشورت کنند تا مشخص شود که آیا در طول سفر تحت پوشش قرار می‌گیرند یا خیر. اگر پاسخ منفی باشد، دانشجو می‌تواند برای پوشش هزینه‌های پزشکی که در طول سفر متحمل می‌شود، بیمه درمانی خصوصی مخصوص سفر خریداری کند.

مراحل اخذ بیمه دانشجویی در کانادا

در ادامه، راهنمای گام‌به‌گام اخذ بیمه دانشجویی در کانادا، آورده شده است:

  • ابتدا هزینه بیمه دانشجویی را بررسی کنید.

پس از ثبت‌نام در کالج یا دانشگاه، وارد SSC (مرکز خدمات دانشجویی) خود شوید و بخش “Financial Summary” را در قسمت Finances انتخاب کنید تا هزینه بیمه دانشجویی و هزینه‌های مربوطه را موردبررسی قرار دهید. بخش شارژ را برای پوشش iMED و هزینه‌های برنامه بهداشت و دندان‌پزشکی AMS/GSS تأیید کنید. اگر شارژ شده باشید، پس شما تحت پوشش بیمه دانشجویی در کانادا هستید.

  • تاریخ‌های پوشش iMED را تأیید کنید.

اگر دوره را بین سپتامبر 2021 و آگوست 2022 شروع کرده‌اید، باید زمان دقیق ورود را برای پوشش‌دادن، از 3 هفته قبل از رسیدن، تأیید کنید.

  • کارت iMED را دانلود و چاپ کنید.

کارت iMED شما، از طریق ایمیل ارسال خواهد شد. هنگامی که ایمیل را دریافت کردید، کارت را دانلود و چاپ کنید تا هنگام ورود به کانادا، آن را ارائه دهید.

  • برای MSP دانشگاه اقدام کنید.

به محض ورود به دانشگاه، برای MSP (طرح خدمات پزشکی) درخواست دهید.

  • دانلود و پرینت کارتAMS/GSS Health and Dental Plan Pay Direct

کارت Pay Direct، ادعای شما را برای آمادگی پرکردن یک نسخه ارائه می‌دهد. در صورت استفاده از این طرح، هنگام تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، ممکن است هزینه کمتری از شما دریافت شود.

هزینه‌ها و شرایط بیمه درمانی در ایالت‌های مختلف کانادا

برخی از استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی را تحت پوشش طرح بیمه درمانی استانی خود قرار می‌دهند؛ درحالی‌که سایر استان‌ها و مناطق، از شما می‌خواهند تا برای بیمه درمانی خصوصی ثبت‌نام کنید.

هزینه بیمه دانشجویی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز تحصیل، حدودا 75 دلار در ماه است. در جدول زیر، الزامات واجدشرایط‌بودن برای مراقبت‌های بهداشتی همگانی، به تفکیک هر استان، آورده شده است:

استان آیا دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد؟ الزامات برای دانشجویان بین‌المللی
انتاریو خیر -
کبک در برخی موارد فقط برای دانشجویان بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال و سوئد.
بریتیش کلمبیا بله - حداقل مجوز تحصیل شش‌ماهه - مدت دوره حداقل سه ماه پوشش در اولین روز از ماه سوم، پس از ورود شما به کانادا، آغاز می‌شود.
پرنس ادوارد بله - کپی مجوز تحصیلی معتبر - مدرک ثبت‌نام تمام‌وقت در کالج یا دانشگاه
ساسکاچوان بله مدرک معتبر مجوز تحصیل و ثبت‌نام تمام‌وقت در دانشگاه یا کالج موردنیاز است.
منیتوبا بله - حداقل مجوز تحصیل 12 ماهه - مدرک ثبت‌نام تمام‌وقت در کالج یا دانشگاه
نیوبرانزویک بله - حداقل مجوز تحصیل 12 ماهه - مدرک ثبت‌‌نام تمام‌وقت در کالج یا دانشگاه
نوا اسکوشیا بله - حداقل دوره تحصیلی 12 ماهه - دوره انتظار یکساله - در اولین روز از سیزدهمین ماه پس از ورود خود به‌عنوان دانشجو درخواست دهید. - نباید بیش از 31 روز متوالی خارج از استان باشید. - اثبات مجوز تحصیل الزامی است.
آلبرتا بله - حداقل مجوز تحصیل 12 ماهه - ظرف 90 روز پس از ورود به آلبرتا درخواست دهید. - دانشجویانی که دارای مجوز تحصیل 3 تا 12 ماهه هستند، اگر بتوانند ثابت کنند که قصد دارند 12 ماه در آلبرتا زندگی کنند، ممکن است واجد شرایط باشند.

چند نوع بیمه دانشجویی در کانادا وجود دارد؟

انواع بیمه دانشجویی در کانادا، به‌طور کلی به دو نوع بیمه دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در تمامی استان‌ها، گزینه‌های متنوعی برای خرید بیمه خصوصی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.

هزینه بیمه دانشجویی در کانادا چقدر است؟

هزینه بیمه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز تحصیل، حدودا 75 دلار کانادا در ماه است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 1]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند