Search
Close this search box.

صفر تا صد شرایط تحصیل در کانادا در سال 2024

کانادا یکی از کشورهایی است که بسیاری از افراد آن را به دلیل رفاه، داشتن دانشگاه‌های معتبر و شرایط مناسب، به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. کانادا بیش از 642000 دانشجوی بین‌المللی دارد که این کشور را در بین پنج مقصد برتر تحصیلی در جهان قرار داده است. هر فردی می‌تواند با توجه به موقعیت خود، در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کند.

بنابراین اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است شرایط تحصیل در کانادا را بدانید تا بتوانید با داشتن آگاهی کامل نسبت به آن، برای ادامه تحصیل خود در این کشور اقدام کنید. در این مطلب علاوه بر آشنایی با شرایط تحصیل در کانادا، سیستم آموزشی و مزایا و معایب آن را نیز بررسی می‌کنیم.

آشنایی با سیستم آموزشی کانادا و قوانین آن

آموزش، یکی از بالاترین اولویت‌های دولت کانادا است. در این کشور معمولا کودکان از 4-5 سالگی به مدت 2 سال به مهدکودک می‌روند و سپس از 6 سالگی وارد کلاس اول می‌شوند. سیستم آموزشی کانادا در هر یک از استان‌ها متفاوت است و دانش‌آموزان در برخی از استان‌ها 11 سال و در برخی دیگر، 12 سال در مدرسه تحصیل می‌کنند. سپس می‌توانند تصمیم بگیرند که قصد ادامه تحصیل دارند یا خیر.

از آن‌جا که کانادا تعداد بسیار زیادی مهاجر دارد، برابری در مدارس این کشور به طرزی باورنکردنی دیده می‌شود و افراد مهاجر به راحتی خود را با بومیان ادغام می‌کنند.

شرایط عمومی و حداقل‌های تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در این کشور نسبتا آسان است و همین موجب شده که سالانه افراد زیادی برای اعزام دانشجو به کانادا اقدام کنند.  به طور کلی برخی از شرایط لازم جهت تحصیل در کشور کانادا ، شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به شرایط مختلف مانند رشته تحصیلی، دانشگاه و مقطع آن متفاوت است. به طور کلی هزینه‌های تحصیل در کانادا نسبت به کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان یا آمریکا به طور قابل توجهی کمتر خواهد بود.

برای مثال شهریه دانشگاه‌ها در کانادا بین 7 تا 35 هزار دلار در سال است. اگرچه شرایط سنی تحصیل در کانادا معمولا محدودیت خاصی ندارد، در صورتی که قصد تحصیل در مدارس این کشور را دارید، باید شرایط مدرسه موردنظر را بررسی کنید.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلفی تحصیلی در کانادا

شرایط تحصیل در کشور کانادا در مقاطع مختلف، متفاوت است، در ادامه به بررسی شرایط تحصیل در هر مقطع پرداخته‌ایم.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی:

در کشور کانادا، افراد می‌توانند برای مقطع کارشناسی در هر رشته‌ای اقدام کنند. به طور معمول دوره‌های کارشناسی در کانادا سه سال طول می‌کشند. افراد می‌توانند در ترم پاییز یا زمستان برای دریافت پذیرش اقدام کنند. برخی دیگر از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی شامل موارد زیر است:

  • مدرک زبان: داشتن مدرک زبان با نمره آیلتس 6 یا بیشتر/مهارت زبان فرانسوی با مدرک معادل آن؛
  • معدل بالای 15 در مقطع دبیرستان؛
  • هزینه حدود 10 تا 20 هزار دلار برای شهریه دانشگاه؛
  • تمکن مالی به میزان درخواستی دانشگاه موردنظر است، اما معمولا بین 10 تا 11هزار دلار کانادا کافی خواهد بود.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد:

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را داشته باشید، می‌توانید در دو ترم پاییز و زمستان جهت دریافت پذیرش اقدام کنید. علاوه بر این، شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس 6 یا تسلط به زبان فرانسوی؛
  • معدل بالای 14؛
  • داشتن سوابق علمی مانند چاپ مقاله در عرصه بین‌المللی؛
  • هزینه‌های شهریه دانشگاه به طور متوسط بین 15 تا 17 هزار دلار کانادا؛
  • اثبات تمکن مالی به میزان درخواست دانشگاه؛
  • 2 تا 3 سال سابقه کار در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع دکترا:

همانند دیگر مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکترا نیز دانشجویان بین‌المللی زیادی را می‌پذیرند. معمولا دوره دکترا به مدت 4 تا 6 سال زمان می‌برد و دانشجویان می‌توانند برای این مقطع در هر سه ترم بهار، پاییز و زمستان پذیرش دریافت کنند.

البته ترم بهار مختص تعداد محدودی از رشته‌ها است. برخی دیگر از شرایط تحصیل در مقطع دکترا، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک زبان آیلتس 6.5 یا 7؛
  • معدل حداقل 3 از 4.33 در سیستم معدل کانادا در مقطع کارشناسی ارشد؛
  • هزینه‌های شهریه دانشگاه تا 25000دلار در سال بسته به دانشگاه موردنظر (امکان دریافت بورسیه نیز وجود دارد)؛
  • تمکن مالی به میزان درخواستی دانشگاه موردنظر؛
  • داشتن مدرک آزمون‌های GRE یا GMAT.

مزایا و معایب تحصیل در کانادا

این روزها بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی بروند و اخذ ویزای تحصیلی کانادا به دلایل مختلف، اولویت اول بسیاری از آن‌ها شده است. برخی از مزایای تحصیل در کانادا، شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه‌های معتبر: یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های معتبر این کشور است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در لیست 250 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. برای مثال دانشگاه تورنتو با رتبه 26 در رنکینگ جهانی و دانشگاه بریتیش کلمبیا با رتبه 27، جزء بهترین دانشگاه‌های کانادا هستند.علاوه بر این به دلیل تعدد دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه، شما هرگز احساس یک فرد خارجی را نخواهید داشت.
  • امنیت: کشور کانادا یکی از امن‌ترین کشورها برای مهاجران به شمار می‌رود، تا آن‌جا که برخی از شهرهای این کشور، در لیست امن‌ترین شهرهای جهان نیز قرار دارند.
  • امکان کار حین تحصیل: مهم‌ترین مزیت تحصیل در کانادا، امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل است. برخلاف بسیاری از کشورها، دانشجویان فرصت‌های زیادی برای یافتن کار در حین تحصیل دارند.
  • مجوز کار پس از فارغ التحصیلی: فرصت‌های شغلی زیادی پس از فارغ‌التحصیلی نیز برای دانشجویان وجود دارد که کار و اقامت در کانادا را آسان‌تر می‌کند.
  • مقرون به‌صرفه بودن هزینه تحصیل: همان‌طور که مطرح شد، هزینه تحصیل در کشور کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر معقول و به‌صرفه است.

اگر بخواهید در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید، بهتر است علاوه بر مزایای آن، از مشکلات و معایبی که دانشجویان بین‌المللی با آن روبه رو هستند نیز آگاه باشید. برخی از معایب تحصیل در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  • خدمات بیمه درمانی ضعیف در کانادا:یکی از معایب تحصیل و زندگی در کانادا، خدمات اجتماعی مانند بیمه درمانی و خدمات پزشکی است. اگرچه این کشور خدمات بهتری را در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات متحده و استرالیا ارائه می‌دهد، این خدمات شامل دانشجویان بین‌المللی نمی‌شود یا هزینه آن بسیار زیاد است.
  • آب و هوا: شرایط آب و هوا در برخی از ایالت‌های کانادا در زمستان، می‌تواند بسیار دشوار باشد. زیرا هوا در اکثر سال سرد و برفی است. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افرادی که از کشورهای گرمسیر به کانادا مهاجرت می‌کنند، دشوار باشد.

شرایط کار حین تحصیل در کانادا

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، یکی از شرایط تحصیل در کانادا که مزیت آن نیز محسوب می‌شود، امکان کار ضمن تحصیل در کانادا است. البته کار دانشجویی در کانادا شرایط خاص خود را دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا باشید؛
  • ویزای معتبر تحصیلی داشته باشید؛
  • در هفته بین 20 تا 30 ساعت (بسته به مقطع تحصیلی) کار کنید. همچنین می‌توانید در هنگام تعطیلی دانشگاه در بین دو ترم یا تعطیلات رسمی، 40 ساعت کار کنید؛
  • دانشجوی تمام‌وقت باشید.

در صورتی که بخواهید در دانشگاه محل تحصیل خود به کار کردن بپردازید می‌توانید بدون نیاز به مجوز کار این کار را انجام دهید. دستمزد کار دانشجویی در کانادا حدودا 15 تا 20 دلار است که می‌تواند تا حد زیادی از مخارج زندگی را پوشش دهد.

در نظر داشته باشید که اگر برای گذراندن دوره زبان و یا دوره‌های پیش‌نیاز به کانادا مهاجرت کنید، امکان تحصیل همزمان را نخواهید داشت. برخی از کارهای دانشجویی مناسب عبارتند از:

  • دستیار تدریس استاد؛
  • مترجم؛
  • فروشنده؛
  • پیشخدمت رستوران؛
  • پرستار بچه؛
  • راننده تاکسی.

اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل

دولت کانادا جهت تشویق دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دانشگاه‌های کانادا برای ماندن در این کشور، پس از پایان تحصیل به این افراد اجازه می‌دهد که برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. این موضوع موجب می‌شود که با کسب تجربه کاری، به اقتصاد و فرهنگ کانادا کمک کنند.

بنابراین دانشجویان می‌توانند به مدت حداکثر سه سال (بسته به ایالت محل تحصیل)، مجوز کاری دریافت کنند. این باعث می‌شود که بتوانند پس از مدتی کار در این کشور، برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنند.

شرایط دریافت مجوز کار بعد از تحصیل در کانادا و تبدیل اقامت دائم

مشاوره مهاجرت تحصیلی به کانادا

همان‌طور که می‌دانید، شرایط تحصیل در کانادا به گونه‌ای است که افراد زیادی تمایل به مهاجرت و تحصیل در آن را دارند. به همین دلیل رقابت ایجادشده برای ورود به دانشگاه‌های این کشور بسیار زیاد است و بدون کمک یک مشاور متخصص، اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌تواند به شدت دشوار باشد.

بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی‌های مناسب از مشاوران آکادمی اپلای کمک بگیرید.

کلام آخر

دولت کانادا به سیستم آموزشی خود بسیار اهمیت می‌دهد و شاید همین موضوع، موجب موفقیت بسیار زیاد دانشگاه‌های این کشور در بین موسسات آموزش عالی سراسر دنیا شده است.

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کشور کانادا، به این کشور مهاجرت می‌کنند. بنابراین اگر شما نیز می‌خواهید جزء این دسته از افراد باشید، می‌توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی در این مسیر با آکادمی اپلای در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند