Search
Close this search box.

راهنمای جامع شرکت در آزمون GMAT

اگر قصد اپلای برای دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید یا تا به‌ حال شرایط لازم برای اخذ پذیرش آن‌ها را بررسی کرده‌اید، احتمالا شرط داشتن مدرک آزمون GMAT را در لیست مدارک دیده‌اید. اگرچه این آزمون، مختص دانشجویان رشته‌های خاصی است، بااین‌وجود آزمون GMAT شرط ورود به بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان است و افراد باید برای اخذ پذیرش، نمره قبولی را در آن دریافت کنند؛ اما سوال اینجاست که آزمون GMAT چیست؟

در این مقاله آکادمی اپلای، همراه ما باشید تا علاوه بر معرفی این آزمون، تمام آنچه را که لازم است راجع‌به این آزمون بدانید، برای شما شرح دهیم.

معرفی کلی آزمون GMAT و کاربرد مدرک GMAT

قبل از اینکه بگوییم آزمون GMAT چیست، ابتدا بهتر است خود این کلمه را بررسی کنیم. GMAT مخفف عبارت «Graduate Management Admission Test» است. همان‌طورکه از نام آن هم مشخص شد، این تست برای دانشجویان رشته‌های مدیریت، MBA، حسابداری، امور مالی و اقتصاد است. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌هایی که دروس مربوط به رشته‌های کسب‌وکار و تجارت را برای دوره دکتری ارائه می‌دهند، نیز نمره آزمون GMAT را از دانشجویان درخواست می‌کنند. تقریبا تمامی کالج‌ها یا دانشگاه‌های معتبر ارائه‌دهنده رشته‌های ذکرشده، نتیجه این آزمون را یکی از شروط اصلی خود برای پذیرش و بررسی پرونده می‌دانند.

این آزمون، به‌صورت مستقل، توانایی خاصی را در فرد محاسبه نمی‌کند؛ بلکه مجموعه‌ای از توانایی‌ها و مهارت‌ها را برای یک دانشجوی فعال در حوزه‌های مدیریت، امور مالی و… موردبررسی قرار می‌دهد.

با توجه به این موضوع، نمره قبولی یا ردشدن در این آزمون وجود ندارد و هر موسسه یا دانشگاه، با توجه به فاکتورهای مدنظر خود، نمره موردنظر را اعلام می‌کند.

آشنایی با بخش‌های مختلف آزمون GMAT

آزمون GMAT نیز مانند هر آزمون دیگری، از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود. این بخش‌ها، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning)
  • مهارت محاسباتی (Quantitative Sections)
  • نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment)
  • مهارت کلامی (Verbal)

در ادامه، هر یک از این بخش‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

  • بخش استدلال یکپارچه (IR) شامل 12 سوال چندبخشی است که برای پاسخ به آن‌ها 30 دقیقه فرصت دارید. این سوالات، به‌صورت تحلیلی و به کمک چارت و نمودار طرح می‌شوند و مهارت استخراج اطلاعات را در افراد می‌سنجند.
  • بخش نگارش تحلیلی (AWA) برای نوشتن موضوعات تحلیلی و پیچیده است. در این بخش، یک استدلال مختصر به‌صورت پاراگراف به افراد داده می‌شود و آن‌ها باید استدلال نویسنده را نقد و آن را تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • بخش کلامی یا verbal تسلط به زبان انگلیسی را با مطرح‌کردن 36 سوال، به صورت درک مطلب و گفتگوی تحلیلی، ارزیابی می‌کند. این قسمت، خود از 3 بخش تشکیل شده است که شامل درک مطلب، قدرت تحلیل و تفکر انتقادی و تشخیص و ویرایش اشتباهات نوشتاری می‌شود.
  • بخش تحلیل محاسباتی که 31 سوال در آن وجود دارد و 62 دقیقه برای پاسخگویی به آن‌ها فرصت خواهید داشت. نیمی از سوالات این بخش، به‌صورت تحلیل داده‌های عددی و جبری هستند. در بخش دیگر آن نیز افراد باید گزاره‌های اطلاعاتی را بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا این اطلاعات برای پاسخ به سوالات کافی هستند یا خیر.

شیوه نمره‌دهی و سطوح مختلف آزمون GMAT

شیوه نمره‌دهی برای آزمون GMAT، با توجه به هریک از بخش‌های این آزمون است. هر بخش از آزمون، بارم‌بندی جداگانه‌ای دارد.

بخش نگارش تحلیلی، به‌طور جداگانه از 0 تا 6 که به‌صورت بارم‌بندی نیم‌نمره‌ای امتیاز می‌گیرد. این بخش، با کمک یک تصحیح‌گر انسانی و سیستم درجه‌بندی کامپیوتری، نمره داده می‌شود. بخش استدلال یکپارچه نیز به‌طور جداگانه از 1 تا 8 نمره دارد که به‌صورت یک‌نمره‌ای بارم‌بندی شده است. بخش‌های مهارت محاسباتی و کلامی هم هر کدام دارای بارم 0 تا 60 نمره هستند. در نهایت، تمامی نمره‌های دریافت‌شده متقاضی در هر بخش، با یکدیگر جمع می‌شوند تا نمره‌ای بین 200 تا 800 برای وی مشخص شود.

در نظر داشته باشید که آزمون GMAT، آزمونی است که در آن شما توسط کامپیوتر ارزیابی می‌شوید. این آزمون، با فرض اینکه شما در سطح متوسط هستید سوالات را آغاز می‌کند. درصورتی‌که بتوانید به سوالات به‌صورت صحیح پاسخ بدهید، کامپیوتر درجه سختی سوالات را بالا می‌برد و شما را به عنوان یک شرکت‌کننده قوی درجه‌بندی می‌کند؛ البته اگر به سوالات پاسخ نادرست دهید نیز این موضوع صادق است و درجه سختی آزمون برای شما کمتر خواهد شد.

شرایط و قوانین برگزاری آزمون GMAT

برای شرکت در آزمون GMAT، افراد باید معیارهای خاصی را داشته باشند. این معیارها، بر اساس ملیت، صلاحیت علمی، سن، نمرات، رشته تحصیلی و… مشخص می‌شوند:

  • ملیت: تمامی افراد در جهان، با هر ملیتی، می‌توانند در آزمون GMAT شرکت کنند؛ بااین‌وجود افراد برای شرکت در این آزمون، باید پاسپورت خود را، به‌عنوان مدرک شناسایی، ارائه دهند تا ملیت آن‌ها مشخص باشد.
  • سن: یکی از شرایط شرکت در آزمون GMAT این است که افراد باید بالای 13 سال سن داشته باشند؛ البته درصورتی‌که متقاضیان بین 13 تا 18 سال داشته باشند، باید رضایت‌نامه‌ای از طرف والدین خود ارائه دهند. متقاضیان بالای 18 سال، می‌توانند بدون نیاز به هرگونه مدرک یا رضایت‌نامه، در این آزمون شرکت کنند.
  • رشته تحصیلی: اگرچه این آزمون برای افراد در رشته‌های مدیریت، حسابداری و… برگزار می‌شود، اما متقاضیان در رشته‌های دیگر نیز اجازه دارند بدون درنظرگرفتن مدرک خود، در این آزمون شرکت کنند.

قوانین برگزاری آزمون GMAT

هر آزمون معتبری قوانین خاص خود را دارد که متقاضیان باید با درنظرگرفتن این قوانین، در آزمونشرکت کنند. در نظر داشته باشید که آزمون GMAT، تنها 5 سال اعتبار دارد؛ بااین‌وجود شما می‌توانید در صورت نیاز مجددا در آن شرکت کنید.

آزمون ،GMAT قوانین خاص خود را نیز در زمینه تعداد دفعات شرکت در آزمون دارد. این قوانین، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • داوطلبان شرکت در این آزمون می‌توانند حداقل هر 16 روز یک‌بار در آزمون شرکت کنند.
  • افرادی که قصد شرکت در آزمون GMAT را دارند، تنها 5 بار در یک سال اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.
  • افراد به‌صورت کلی، تنها 8 بار اجازه شرکت در این آزمون را دارند و پس از آن، اجازه شرکت مجدد در آزمون را نخواهند داشت.
  • درصورتی‌که داوطلبان موفق به کسب نمره 800 (بالاترین نمره ممکن) در این آزمون شوند، به مدت 5 سال اجازه شرکت مجدد در آزمون را نخواهند داشت.
  • افراد برای شرکت در آزمون، باید اصل پاسپورت خود را به‌همراه داشته باشند.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد داده می‌شود.

هزینه و نحوه ثبت‌‌نام در آزمون GMAT

ثبت‌نام آزمون GMAT رایگان نیست و متقاضیان شرکت در این آزمون باید مبلغی را پرداخت کنند. هزینه ثبت‌نام در این آزمون در بیشتر کشورهای دنیا 285 دلار است؛ بااین‌وجود ممکن است لازم باشد تا متقاضیان شرکت در این آزمون از کشورهای ترکیه، چین، استرالیا، نیجریه و هند، مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

در نظر داشته باشید که اگر پس از ثبت‌نام در آزمون، به‌هردلیلی نتوانید در آن شرکت کنید، بهتر است تا یک هفته پیش از تاریخ برگزاری آزمون درخواست خود را لغو کنید. در این صورت می‌توانید 80 دلار از هزینه آزمون را دریافت کنید؛ البته اگر کمتر از یک هفته به آزمون باقی‌مانده باشد و نتوانید در آن شرکت کنید، تمام هزینه پرداخت‌شده ‌هدر می‌رود و امکان دریافت آن وجود نخواهد داشت. چنانچه قصد تغییر مکان یا تاریخ آزمون را داشته باشید، می‌توانید با پرداخت 50 دلار اضافه، تغییرات موردنظر را اعمال کنید.

پس شرکت در آزمون، می‌توانید نتایج غیررسمی خود را مشاهده و درصورت عدم‌رضایت، نسبت به آن اعتراض کنید. علاوه بر این درصورتی‌که نمره مناسبی دریافت نکرده باشید، تا 72 ساعت پس از آزمون فرصت دارید که با پرداخت هزینه اضافی، نمره آن را لغو کنید؛ در غیر این‌صورت نتایج این آزمون، برای دانشگاه‌های شما ارسال خواهد شد.

برای ثبت‌نام در آزمونGMAT، باید وارد سایت رسمی این آزمون شوید و مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

تاریخ ثبت‌نام و برگزاری آزمون GMAT

متاسفانه امکان شرکت در آزمون GMAT در ایران وجود ندارد و افراد باید برای شرکت در این آزمون، باید به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان، گرجستان یا ارمنستان سفر کنند؛ بنابراین تمامی هزینه‌های مربوط به ویزا و… نیز برعهده خود متقاضیان خواهد بود.

داوطلبان می‌توانند 6 ماه تا 24 ساعت پیش از تاریخ برنامه‌ریزی‌شده برای شرکت در آزمون، ثبت‌نام خود را تکمیل کنند؛ بااین‌وجود به‌دلیل اینکه آزمون‌ها ظرفیت خاصی دارند، بهتر است حداقل از 2 تا 3 ماه قبل، برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کنید.

داوطلبان می‌توانند نتیجه آزمون خود را به‌صورت مستقیم برای 5 دانشگاه مختلف ارسال کنند؛ البته در صورت نیاز می‌توانید نتیجه آزمون خود را برای بیش از 5 دانشگاه نیز ارسال کنید. در این صورت باید به ازای هر دانشگاه، 28 دلار دیگر نیز بپردازید.

مدت‌زمان آزمون GMAT

به‌صورت کلی مدت‌زمان برگزاری آزمون GMAT، حدود 3 ساعت و نیم است. این زمان در میان هر 4 بخش آزمون تقسیم و هر بخش به‌صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود. بخش نگارش تحلیلی و استدلال یکپارچه، هر کدام 30 دقیقه فرصت دارند. پس از آن بخش Quantitative Reasoning یا تحلیل محاسباتی 62 دقیقه و بخش کلامی یا Verbal نیز 65 دقیقه زمان دارند.

تفاوت آزمون GMAT و GRE

پس از آنکه متوجه شدید آزمون GMAT‌ چیست، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که GMAT چه فرقی با آزمون GRE دارد؟

همان‌طور که پیش از این هم مطرح شد، آزمون ،GMAT برای افرادی است که قصد تحصیل در رشته‌های مدیریت یا بیزینس اسکول‌ها را داشته باشند. اولین و اصلی‌ترین تفاوت آزمون GMAT و GRE در همین موضوع است. آزمون GRE، طیف وسیع‌تری از رشته‌ها را در بر می‌گیرد؛ بااین‌وجود آزمون GMAT همواره مورداستقبال بیشتری قرار گرفته است و برای متقاضیان، اولویت بالاتری دارد.

در نظر داشته باشید افرادی که توانایی بالاتری در رشته ریاضیات دارند، بهتر می‌توانند در آزمون GMAT ظرفیت‌‌های خود را نشان دهند؛ زیرا سوالات ریاضی در آزمون GRE، اغلب بسیار آسان‌تر از GMAT هستند. از طرفی سوالات تحلیلی در آزمون ،GMAT تمرکز خاصی بر مهارت‌های مدیریتی افراد دارند و می‌توانند مدیران قوی را محک بزنند؛ البته بهتر است بدانید که بخش کلامی یا Verbal در آزمون GRE، دشوارتر است و تمرکز بیشتری روی دایره واژگان افراد دارد.

بهترین منابع برای آمادگی آزمون GMAT

درصورتی‌که قصد شرکت در این آزمون را داشته باشید، در ابتدا باید بتوانید آمادگی کافی را برای آن کسب کنید. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که منابع آزمون GMAT چیست؟

انتشارات بسیاری، برای آمادگی جهت شرکت در آزمون GMAT، کتاب‌های راهنما منتشر کرده‌اند؛ بااین‌وجود تنها تعداد محدودی از این کتاب‌ها، برای کسب نمره مناسب در این آزمون کافی هستند. تعدادی از بهترین منابع برای آزمون GMAT عبارت هستند از:

  • GMAT Official Guide 2022
  • Kaplan GMAT Complete 2022
  • Powerscore verbal trilogy Bible
  • Manhattan Prep GMAT Strategy Guide Set

علاوه بر این موارد، وب‌سایت‌های معتبر و مرتبطی نیز وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها، اطلاعات مفیدی را درباره این آزمون کسب کنید. سایت‌هایی مانند e-GMAT، Manhattan Prep، Economist GMAT Tutor و… نمونه‌هایی از این سایت‌ها هستند.

نمونه‌سوالات آزمون GMAT

برای اینکه درک بهتری از این آزمون داشته باشید و بهتر متوجه شوید که آزمون GMAT چیست، در ادامه، تعدادی از نمونه‌سوالات این آزمون را برای شما قرار داده‌ایم:

کلام آخر

در این مقاله، به سوال آزمون GMAT چیست، پاسخ دادیم. همان‌طور که گفتیم، این آزمون تنها برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های خاصی موردنیاز است و تمامی افراد ملزم به شرکت در آن نیستند.

این آزمون، نسبتاً دشوار است و تنها 6 درصد از افراد شرکت‌کننده، نمره بالاتر از 750 دریافت می‌کنند؛ بنابراین درصورتی‌که قصد شرکت در آزمون GMAT را دارید، بهتر است برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت آمادگی برای این آزمون انجام دهید.

 

سوالات متداول

آیا آزمون GMAT در ایران برگزار می‌شود؟

خیر، متاسفانه هیچ‌کدام از مراکز برگزاری این آزمون، در ایران قرار ندارد و داوطلبان، برای شرکت در این آزمون، باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه سفر کنند.

آزمون GMAT به چه زبانی است؟

این آزمون، به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

آیا امکان شرکت ایرانیان، به‌صورت آنلاین، در آزمون GMAT وجود دارد؟

خیر، برای شرکت در این آزمون، تنها باید به‌صورت حضوری به مراکز برگزاری آن مراجعه کنید.

آیا برای اپلای در تمامی رشته‌ها، به مدرک GMAT نیاز است؟

خیر، این آزمون تنها برای متقاضیان رشته‌های مدیریت، MBA، حسابداری و امور مالی موردنیاز است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 3.5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند