Search
Close this search box.

مراحل اقدام جهت تحصیل دکترا در کانادا در سال 2024

این روزها، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا برای ایجاد آینده‌ای بهتر در زندگی و کار خود، از مهاجرت تحصیلی استفاده کنند. برخی دیگر نیز از ابتدا هدف خود را تحصیل در خارج از کشور، به‌خصوص کانادا تعیین می‌کنند. در این میان، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند جهت تحصیل در مقطع دکترا، به کشورهایی مانند کانادا مهاجرت کنند.

تحصیل دکترا در کانادا، این امکان را به افراد می‌دهد که با کمک بزرگترین اساتید و متخصصان، علاوه بر بالا‌بردن سطح علمی، آینده کاری خود را نیز تضمین کنند. اگر قصد تحصیل مقطع دکتری در کانادا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با شرایط و جزئیات مربوط به این موضوع آشنا کنیم.

شرایط تحصیل دکتری در کانادا

درصورتی‌که به‌دنبال تحصیل دکتری در کانادا باشید، در ابتدا باید شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را بدانید. هر دانشگاه، با توجه به مسائل مختلف، شرایط خاصی را برای دانشجویان خود در مقطع دکتری مشخص می‌کند؛ بااین‌وجود شرط ورود به بسیاری از این دانشگاه‌ها با یکدیگر مشترک است و تنها ممکن است در بخش‌های کوچکی با هم اختلاف داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین شرایط گزینش دانشگاه‌ها و تحصیل دکترا در کانادا، داشتن سوابق علمی مناسب است.

مقطع دکترا، جزو بالاترین سطوح علمی برای یک رشته است و دانشجویان باید بتوانند نشان دهند که توانایی لازم را برای تحصیل در این مقطع دارند. این موضوع سبب می‌شود تا بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجویان با معدل بالاتر از 16 در مقطع کارشناسی‌ارشد را برای تحصیل در مقطع دکتری پذیرش کنند؛ البته این حداقل، در هر دانشگاه متفاوت است و به همین دلیل نیز دانشگاه‌ها، ریزنمرات مقطع کارشناسی‌ارشد را از دانشجویان متقاضی درخواست می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ها، از دانشجویان دکتری، مقالات معتبر و کتاب یا پژوهش‌های آنان را نیز درخواست می‌کنند؛ به همین دلیل چاپ مقالات معتبر در مجلات علمی بین‌المللی، شانس دریافت پذیرش را برای متقاضیان بالاتر می‌برد.

یکی دیگر از شرایط مهم برای تحصیل دکتری در کانادا، داشتن مدرک زبان انگلیسی است. از آنجا که زبان رسمی تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، در اکثر موارد انگلیسی است، دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی مدرکی را درخواست می‌کنند تا تسلط آن‌ها را به این زبان ارزیابی کنند.

آزمون‌های معتبر مختلفی برای بررسی سطح زبان افراد وجود دارد که آزمون‌های آیلتس و تافل دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها هستند. هر چه نمره زبان شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش از دانشگاه خواهید داشت.

علاوه بر این دو مورد، دانشجویان باید برنامه تحصیلی خود را در طول دوره دکتری، در انگیزه‌نامه خود، شرح دهند و رزومه کاری خود را نیز بنویسند. در نظر داشته باشید، با وجود اینکه شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا اعلام نشده است، بهترین زمان برای اقدام، تا پیش از 32 سالگی است؛ چرا که فرآیند کار آسان‌تر خواهد بود. در نهایت، برخی از دانشگاه‌ها، از متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری درخواست می‌کنند که یک مصاحبه حضوری یا آنلاین نیز با آن‌ها داشته باشند.

نحوه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

1- در قدم اول باید بتوانید رشته و دانشگاه موردنظر خود را پیدا کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها در کانادا، رشته‌های مختلفی را در مقطع دکترا ارائه می‌دهند؛ بااین‌وجود شما می‌توانید با توجه به شرایط و رشته تحصیلی خود، در سایت دانشگاه موردنظر، تمامی رشته‌های ارائه‌شده را پیدا کنید.

2- پس از آنکه چند مورد از اولویت‌های خود را انتخاب کردید، باید شرایط لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه موردنظرتان را بررسی کنید. هر دانشگاهی ممکن است، با توجه به میزان اعتبار علمی یا سطح خود، شرایط خاصی را برای گزینش دانشجویان در نظر بگیرد. طبق آنچه پیش از این برای شرایط تحصیل در مقطع دکتری مطرح شد، درصورتی‌که این شرایط را داشته باشید، می‌توانید برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

3- پس از مشخص‌شدن حداقل نمره‌ها برای دانشگاه موردنظر، باید برای شرکت در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی اقدام کنید؛ البته این در صورتی است که از قبل، مدرک زبان انگلیسی را نداشته باشید. دو آزمون آیلتس و تافل، از برترین و معتبرترین آزمون‌های زبان هستند که تقریبا تمامی دانشگاه‌های کانادا آن‌ها را می‌پذیرند.

4- پس از انتخاب دانشگاه و رشته موردنظر و بررسی شرایط، حال لازم است که یک سوپروایزر یا استاد راهنما انتخاب کنید. این بخش، نقش مهمی در دریافت پذیرش در مقطع دکتری دارد.

5- در قدم بعدی، شما باید هدف خود را از تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه موردنظر، در یک انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP) حرفه‌ای شرح دهید.

6- پس از تهیه تمامی مدارک موردنیاز، تنها کافی است که پیش از پایان ددلاین دانشگاه موردنظر، تمامی مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کنید و منتظر نتیجه باشید.

7- درصورتی‌که بتوانید پذیرش دانشگاه موردنظر را دریافت کنید، می‌توانید اقدامات لازم را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا آغاز کنید.

مدارک و پیش‌نیازهای لازم جهت تحصیل دکترا در کانادا

تهیه مدارک، یکی از مراحل مهم برای درخواست تحصیل دکترا در کانادا است. تمامی مدارکی که متقاضیان برای دانشگاه ارسال می‌کنند، باید به زبان انگلیسی ترجمه شود؛ علاوه بر این، چنانچه قصد تحصیل دکترا در کانادا را دارید، بهتر است یک لیست از تمامی مدارک نیز تهیه کنید. با این روش، احتمال فراموش‌شدن یا مشکلات دیگر برای مدارک از بین می‌رود. مدارک لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور کانادا، شامل موارد زیر می‌شود:

  • ریزنمرات دوران کارشناسی‌ارشد؛
  • مدرک دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • ارائه نمره آزمون‌ GRE یا آزمون GMAT (برای برخی از رشته‌ها)؛
  • حداقل 2 توصیه‌نامه؛
  • انگیزه‌نامه یا SOP؛
  • مدارک مربوط به مقالات علمی معتبر (یا کتاب‌های تألیف‌شده)؛
  • مدارک هویتی؛
  • رزومه؛
  • گواهی تمکن مالی؛

طول دوره و هزینه تحصیل در مقطع دکترا

معمولا بسیاری از دوره‌های دکترا در کشور کانادا، 4 سال طول می‌کشند؛ البته ممکن است برخی از دوره‌ها تا 6 سال نیز به طول بینجامند.

در مورد هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری، نمی‌توان مبلغ خاصی را تعیین کرد؛ زیرا هر دانشگاه، با توجه به رشته موردنظر شما، مبلغ متفاوتی را تعیین می‌کند. هزینه تحصیل در مقطع دکتری تنها به شهریه دانشگاه ختم نمی‌شود و دانشجویان باید هزینه‌های دیگری مانند هزینه اسکان، بیمه، هزینه‌های مربوط به انجمن‌های دانشجویی، خورد و خوراک، پوشاک و… را نیز در نظر بگیرند. با وجود اینکه بسیاری از این هزینه‌ها، به سبک زندگی افراد بستگی دارند، درنظرگرفتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
درصورتی‌که دانشجویان قصد داشته باشند که خانواده خود را نیز برای تحصیل همراه خود به کانادا ببرند، این هزینه‌ها شامل حال آن‌ها نیز خواهد شد. اگرچه هزینه‌ تحصیل دکتری در کانادا گران است، اما دولت این کشور، راه‌های مختلفی را برای جبران بخشی از این هزینه‌ها برای دانشجویان فراهم کرده است. در ادامه، این راه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل دکترا در کانادا را دارند، می‌توانند برای جبران هزینه‌های تحصیل خود، از فاند دکترا یا بورسیه‌های تحصیلی کانادا ارائه‌شده استفاده کنند.

بورسیه‌های تحصیلی، از طرف دانشگاه، دولت یا سازمان‌های خصوصی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. در برخی از موارد، دانشجویان دکترا می‌توانند از طریق اساتید خود نیز بورسیه شوند. دریافت بورسیه در مقطع دکتری، نسبت به مقاطع دیگر، آسان‌تر است؛ زیرا تعداد این بورسیه‌ها، تعداد و تنوع بیشتری دارند؛ بااین‌وجود هر فردی نمی‌تواند از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کند و متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند

تعداد زیادی از این بورسیه‌ها، به دانشجویان شایسته اهدا می‌شود که افراد در صورت داشتن نمرات و سطح علمی بالا یا پیشرفت تحصیلی از ترم‌های اول، می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند. برخی دیگر از بورسیه‌ها، موارد دیگری را هم بررسی می‌کنند؛ برای مثال، داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا نیز می‌تواند شانس دریافت بورسیه را افزایش دهد.

دانشجویان در رشته‌های خاص نیز می‌توانند با شرکت در آزمون‌های GRE یا GMAT و کسب نمرات بالا، نمرات پایین در معدل دوره‌های گذشته و… را جبران کنند و احتمال دریافت بورسیه را برای خود افزایش دهند.

بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع، بسیار زیاد هستند و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند به تحصیل رایگان دکترا در کانادا کمک نیز کنند. در ادامه، تعدادی از این بورسیه‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بورسیه IDRC Doctoral Research Awards: این بورسیه به دانشجویان مقطع دکتری ارائه می‌شود و تا سقف 20000 دلار ارزش دارد.
  • بورسیه The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship: بورسیه دکتری چهار ساله دانشگاه بریتیش کلمبیا، حداقل 18200 دلار کانادا در سال ارزش دارد. این بورسیه، به دانشجویان برجسته دکتری بین‌المللی، برای هر چهار سال تحصیل ارائه می‌شود و تمام شهریه آن‌ها را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه The Vanier Canada Graduate Scholarships: این بورسیه، 50,000 دلار ارزش دارد و در هر سال به دانشجویان شایسته بین‌المللی و داخلی برای دکترا در زمینه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و بهداشت اعطا می‌شود.

رشته‌های تحصیلی مقطع دکترا در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل دکترا در کانادا را دارند، می‌توانند تقریبا در هر رشته‌ای که بخواهند در این کشور تحصیل کنند. در کشور کانادا، دانشجویان از ابتدای دوره تحصیلی خود، با برنامه‌های تحقیقاتی مختلفی مواجه می‌شوند. اکثر برنامه‌های دکترا در کانادا، ساختار منحصربه‌فرد خود را دارند و توسط هر دانشگاه مشخص می‌شوند.

بسیاری از واحدهای درسی، بر مبنای آموزش مهارت‌های کاربردی مثل تکنیک‌های تحقیق و توسعه هستند. برخی از دانشگاه‌ها، پس‌ از 2 یا 1 سال بعد از تحصیل، یک آزمون جامع برگزار می‌کنند تا توانمندی‌های دانشجویان را ارزیابی کنند.

دانشگاه‌های برتر کانادا در مقطع دکتری

بسیاری از دانشگاه‌های کشور کانادا، از اعتبار علمی بالایی برخوردار هستند و در سطح جهانی نیز خوش درخشیده‌اند؛ بنابراین انتخاب یک دانشگاه مناسب در این کشور کار دشواری نیست. بااین‌وجود، آشنایی با دانشگاه‌های برتر کانادا در مقطع دکتری، به متقاضیان این امکان را می‌دهد که علاوه بر آشنایی با شرایط آن‌ها، مقصد مناسبی را نیز برای خود انتخاب کنند.
در ادامه، تعدادی از برترین دانشگاه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

اگرچه این دانشگاه‌ها، به‌عنوان برترین دانشگاه‌های کشور کانادا برای تحصیل در مقطع دکتری معرفی شدند، اما بهتر است بدانید که این کشور، دانشگاه‌های بسیار خوب دیگری نیز دارد که می‌توانید در آن‌ها مشغول‌به‌تحصیل شوید.

بررسی شرایط کار بعد از اتمام تحصیل در مقطع دکتری

درصورتی‌که قصد دارید در کشور کانادا مشغول‌به‌کار شوید، نیازی نیست تا پایان تحصیل خود منتظر بمانید! دانشجویان، فرصت کار ضمن تحصیل در کانادا را دارند که به‌مدت محدودی در هر هفته، در داخل یا خارج از دانشگاه مشغول‌به‌کار شوند. این زمان محدود، حداکثر 20 ساعت در هفته است؛ البته این در شرایطی است که کارکردن به شرایط دانشجو در دانشگاه آسیب نزند.

شرایط کار پس از اتمام تحصیل در مقطع دکتری نیز در کشور کانادا فراهم است. از آنجا که اعتبار دانشگاه‌های کانادا بسیار بالا است، دانشجویان می‌توانند پس از پایان مقطع دکتری، در زمینه تحصیلی خود مشغول‌به‌کار شوند؛ علاوه بر این، دولت کانادا، همواره به دانشجویان کمک می‌کند تا از توانمندی‌های خود استفاده کنند و به همین دلیل نیز ویزای کار پس از تحصیل را برای آن‌ها فراهم کرده است.

بررسی شرایط اقامت بعد از اتمام تحصیل در مقطع دکتری

از آنجا که بسیاری از افرادی که برای تحصیل دکتری در کانادا به این کشور سفر می‌کنند، ویزای دانشجویی دارند، باید پس از پایان تحصیل خود، برای ماندن در کانادا، ویزای خود را تغییر دهند؛ بنابراین مانند آنچه پیش از این مطرح شد، این افراد می‌توانند از طریق دریافت ویزای کار پس از تحصیل، به‌مدت 3 سال در کانادا اقامت داشته باشند یا با دریافت جاب آفر و روش‌های دیگر، برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنند.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی تمامی شرایط لازم برای تحصیل دکترا در کانادا پرداختیم. تحصیل در مقطع دکتری، یکی از بهترین تصمیمات برای افرادی است که قصد دارند آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده فراهم کنند و یک امتیاز درخشان در رزومه کاری خود به ثبت برسانند.

درصورتی‌که متقاضیان، شرایط لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور را داشته باشند، می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی و فاندهای موجود برای دانشجویان دکتری نیز استفاده کنند. این بورسیه‌ها، ارزش‌های متفاوتی دارند و می‌توانند یک بخش یا کل شهریه دانشجویان را پوشش دهند.

با توجه به اینکه دانشگاه‌های کشور کانادا بسیار معتبر هستند و افراد زیادی تمایل دارند که دانشجویان را پس از پایان تحصیل استخدام کنند، فرصت‌های کاری پس از تحصیل نیز برای دانشجویان فراهم می‌شود؛ البته دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا چندان آسان نیست و چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را داشته باشید، بهتر است از مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.

آیا تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا امکان‌پذیر است؟

بله، درصورتی‌که شما از سطح علمی بالا و شایستگی لازم برخوردار باشید، می‌توانید از بورسیه‌های فول فاند کانادا بهره ببرید.

آیا به همسر متقاضی تحصیل در مقطع دکتری ویزای همراه تعلق می‌گیرد؟

بله، متقاضیان می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 21 سال خود، ویزای همراه دریافت کنند.

آیا امکان اخذ اقامت دائم از طریق تحصیل در مقطع دکتری وجود دارد؟

متقاضیان باید پس از پایان تحصیل، از طریق تغییر ویزا به ویزای کار پس از تحصیل یا ویزای کاری، پس از مدتی برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند