Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در آمریکا و اخذ پذیرش تحصیلی این کشور

به گمان بسیاری از افراد، کشور آمریکا یکی از دشوارترین کشورها برای مهاجرت است. این در حالی است که راه‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد و مهاجرت تحصیلی، یکی از جذاب‌ترین این روش‌ها محسوب می‌شود.

هر ساله، ایرانیان بسیار زیادی برای ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت‌ می‌کنند. این کشور به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و کیفیت زندگی بسیار بالا، مورد استقبال بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است.

بنابراین اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید که قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارند، بهتر است پیش از هر چیز شرایط تحصیل در آمریکا و اخذ پذیرش این کشور را بدانید. در این مقاله همراه ما باشید تا همه اطلاعات لازم جهت تحصیل در کشور آمریکا را برای شما شرح دهیم.

مزایا و معایب تحصیل در آمریکا

کشورهای مختلف برای جذب دانشجویان باهوش، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند و همین موجب‌ می‌شود تا به طور مستمر به دنبال بهبود وضعیت دانشگاه‌های خود باشند. دانشگاه‌های کشور آمریکا نیز از این امر مستثنی نیستند و مزیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه، هر یک از این مزیت‌ها را بررسی‌ می‌کنیم.

  • مردم و فرهنگ: تحصیل در ایالات متحده می‌تواند ابعاد جدیدی از پذیرش ارزش‌های فرهنگی جدید، تجربیات متنوع و ایده‌های نوآورانه را برای شما بگشاید. زیرا افراد با پیشینه‌ها و نژادهای مختلف، بدون مشکل با هم کار و مطالعه می‌کنند. برخلاف تصور عمومی در مورد آمریکایی‌ها، آن‌ها کنجکاوی بسیاری برای یادگیری فرهنگ‌های جدید نشان‌ می‌دهند و افراد مهمان‌نوازی هستند.
  • امکانات و تجهیزات زیاد: اکثر موسسات دانشگاهی آمریکا، دارای دفاتر تحقیقاتی مجهز و همچنین آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های رایانه، کتابخانه‌ها، امکانات فنی و… هستند که به دانشجویان اجازه می‌دهد آزمایش کنند و با جنبه‌های نظری موضوع مورد مطالعه خود هماهنگ شوند. ساختمان‌های دانشگاهی نیز به خوبی مبله و نگهداری‌ می‌شوند. علاوه بر این، دانشگاه‌ها تماماً دارای سیستم‌های گرمایش، سرمایش و ایمنی لازم هستند.
  • سطح کیفیت آموزشی بالا: انجمن پیشرفت مدارس دانشگاهی کسب و کار (AACSB)، یک ارگان جهت اعتبار دادن به مدارس بازرگانی در سراسر جهان است. برای اعتبار سنجی AACSB، دانشگاه‌ها باید معیارهای دقیق مربوط به کیفیت استادان و دانشجویان، تحقیقات انجام‌شده، زیرساخت‌ها و… را رعایت کنند. طبق داده‌های سال گذشته، تنها 531 کالج و دانشگاه در سراسر جهان دارای اعتبار AACSB هستند که بیش از 400 مورد از آن‌ها مدارس و دانشگاه‌های آمریکایی هستند.
  • اعتبار جهانی مدرک دانشگاهی: تحصیلات در یک دانشگاه آمریکایی، در سطح جهانی ارزشمند و شناخته شده است. در نتیجه پس از پایان تحصیلات خود، شانس مناسبی برای گرفتن شغلی با درآمد بالا در هر نقطه از جهان خواهید داشت.
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی:اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌های ایالات متحده، بورسیه تحصیلی و دستیاری تحصیلی ارائه‌ می‌دهند. این بدان معناست که با کمک‌هزینه تحصیلی یا بورسیه کامل، نیازی به پرداخت هزینه‌های تحت پوشش بورسیه خود ندارید. علاوه بر این، برخی از بورسیه‌ها مقداری کمک‌هزینه ماهانه برای پوشش هزینه‌های زندگی نیز‌ ارائه می‌دهند.

علاوه بر همه مزایای تحصیل در آمریکا، معایبی نیز برای آن وجود دارد که پیش از درخواست تحصیل در این کشور بهتر است بدانید. برخی از معایب تحصیل در آمریکا، شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • هزینه زندگی بالا: هزینه زندگی در آمریکا نسبت به کشورهایی مانند کانادا یا استرالیا بالاتراست. اگرچه هزیه غذا، پوشاک، محل اقامت و سایر هزینه‌های روزانه ممکن است در مناطق مختلف، متفاوت باشد.
  • نداشتن ضمانت شغلی از سوی دانشگاه‌ها یا شرکت‌های آمریکا:عوامل مختلفی مانند عملکرد اقتصادی فعلی، رشته تحصیلی شما، شهرت دانشگاه، مهارت‌های جستجوی شغل، شخصیت، مهارت‌های ارتباطی، بهره عاطفی، دانش و تجربیات، برای یافتن شغلی در آمریکا موثر هستند. اما‌ می‌توان گفت هیچ ضمانتی وجود ندارد که شما بتوانید بلافاصله پس از پایان تحصیل، شغلی در این کشور به‌دست آورید.
  • برنامه‌های تحصیلی متنوع:به دلیل این که هر کدام از ایالت‌های آمریکا از برنامه‌های درسی متنوعی پیروی‌ می‌کنند، دانشجویان با استانداردها و شرایط متفاوت تربیت می‌شوند.

شرایط کلی تحصیل در آمریکا:

به طور کلی متقاضیان‌ می‌توانند در هر مقطعی برای تحصیل در کشور آمریکا اقدام کنند. شرایط تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف، اندکی تفاوت دارد. اما برخی از شرایط عمومی تحصیل در این کشور شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • ارائه فرم گواهی پایان دوره متوسطه (معمولا 12 سال تحصیل)؛
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی (معمولاً نمره آزمون انگلیسی TOEFL)؛
  • مدارک تمکن مالی (الزامی برای فرم I-20 -)؛
  • رعایت شرایط سنی تحصیل در آمریکا؛
  • دریافت پذیرش از یکی از موسسات یا کالج‌های آمریکا.

آشنایی با سیستم آموزشی آمریکا

دانش‌آموزان و دانشجویانی که در کشور آمریکا تحصیل‌ می‌کنند، به خوبی شاهد طیف وسیعی از برنامه‌های تحصیلی و مراکز مختلف هستند. بنابراین این موضوع باعث‌ می‌شود که انتخاب یک مرکز مناسب برای تحصیل، اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.

در ساختار سیستم آموزشی کشور آمریکا، کودکان از 6 سالگی در کلاس اول ابتدایی تحصیل‌ می‌کنند و تا پایان دبیرستان که جمعاً 12 سال طول‌ می‌کشد، مشغول به تحصیل هستند. پس از گذشت 12 سال، دانش آموزان دیپلم خود را دریافت‌ می‌کنند و‌ می‌توانند برای آینده خود، جهت رفتن به دانشگاه یا کالج تصمیم‌گیری کنند.

در کشور آمریکا، تحصیلات دانشگاهی با نام Post-Secondary Education شناخته‌ می‌شود. در صورتی که افراد تمایلی به تحصیل در دانشگاه نداشته باشند،‌ می‌توانند با ورود به کالج در رشته مورد علاقه خود یا بهترین رشته‌های تحصیلی در آمریکا و گذراندن آن، مدرک Associate که معادل فوق دیپلم است را دریافت کنند. اما اگر بخواهند،‌ می‌توانند برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروند.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی امریکا

شرایط تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف، تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به شرایط هر کدام‌ می‌پردازیم.

شرایط تحصیل در کالج‌های آمریکا:

کشور آمریکا بیش از 3 هزار کالج و دانشگاه دارد که دانشجویان بین‌المللی‌ می‌توانند از میان این کالج‌ها و دانشگاه‌ها، انتخاب مناسب خود را داشته باشند. هدف از تحصیل در کالج‌، فراگیری دانش و تخصص به صورت فشرده و برای ورود سریع به بازار کار است. علاوه بر این، افراد‌ می‌توانند جهت آمادگی برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا نیز دوره کالج را بگذرانند.

برای مثال افراد‌ می‌توانند برای به‌دست آوردن شرایط لازم جهت تحصیل در دانشگاه، حدوداً یکسال در کالج تحصیل کنند. در غیر این صورت‌ می‌توانند به مدت 2 تا 3 سال برای ورود به بازار کار، دانش‌های لازم را به‌دست آورند.

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی:

در صورتی که بتوانید 12 سال دوره متوسطه را بگذرانید،‌ می‌توانید واجد شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا باشید. دانشجویان در این مقطع‌ می‌توانند با گذراندن یک دوره 2 ساله، مدرک فوق دیپلم را دریافت کنند یا با یک دوره 4 ساله، مقطع کارشناسی را بگذرانند. برخی دیگر از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی، شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • حداقل آیلتس 6 یا مدرک تافل؛
  • معدل بالاتر از 16؛
  • داشتن مدارک آزمون SAT.

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد:

چنانچه متقاضیان قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشند، باید حداقل 16 سال (12 سال تحصیل متوسطه و 4 سال کارشناسی) تحصیل کرده باشند. معمولا دوره‌های کارشناسی ارشد 2 سال طول‌ می‌کشد و حداقل معدل برای تحصیل در آمریکا در این مقطع 16 است. برخی از شرایط دیگر عبارتند از:

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس با حداقل نمره 6؛
  • مدارک آزمون GRE، GMAT، LSAT و MCAT.

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا:

دانشجویان بین‌المللی‌ می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکترا نیز به آمریکا مهاجرت کنند. نکته مهم برای دریافت پذیرش در این مقطع، داشتن یک رزومه قوی و مدارک زبان بالا است. علاوه بر این، داشتن یک سوپروایزر یا استاد راهنما‌ می‌تواند بسیار کارساز باشد.

این مقطع تحصیلی حدود 4 تا 6 سال طول‌ می‌کشد و بالاترین اعتبار را در این کشور دارد. برخی دیگر از شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • حداقل آیلتس 7 یا معادل آن در مدرک تافل؛
  • داشتن مقالات معتبر؛
  • داشتن حداقل معدل 14 در کارشناسی ارشد؛
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی

توجه داشته باشید که شما باید برای تحصیل در هر یک از این مقاطع، تمکن مالی خود را اثبات کنید.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا، انواع مختلفی دارد و افراد‌ می‌توانند با توجه به شرایط خود از نوع خاصی ویزا استفاده کنند. در ادامه، انواع ویزای آمریکا را برای شما شرح‌ می‌دهیم. ویزای نوع F یکی از رایج‌ترین انواع ویزا برای دانشجویان است که افراد‌ می‌توانند در صورتی که قصد تحصیل در هر یک از کالج‌ها یا دانشگاه‌های آمریکا را داشته باشند، آن را دریافت کنند.

البته در حقیقت دانشجویان از ویزای F-1 استفاده‌ می‌کنند. روند دریافت این ویزا چندان دشوار نیست اما‌ می‌تواند مدت زیادی به طول بیانجامد. ویزای M یکی دیگر از ویزاهای مناسب تحصیل در آمریکا است. ویزای M تقریبا مشابه ویزای قبلی است. متقاضیان ویزای M-1، عموما افرادی هستند که قصد دارند در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از این ویزا استفاده نمی‌کنند.

احتمالاً با افرادی برخورد داشته‌اید که در دانشگاهی دیگر تحصیل‌ می‌کنند اما از فرصت مطالعاتی برای تحصیل در دانشگاه کشور دیگری استفاده‌ می‌کنند. این افراد در صورتی که تمایل به استفاده از فرصت مطالعاتی خود در دانشگاه‌های آمریکا داشته باشند،‌ می‌توانند از ویزای J-1  استفاده کنند.

مدت زمان اعتبار این ویزا به مدت دوره تحصیل فرد بستگی داشته و حداکثر 2 سال اعتبار دارد. در صورتی که افراد بخواهند پس از این زمان در آمریکا بمانند، باید این کشور را ترک کرده و مجدداً برای دریافت ویزایی دیگر اقدام کنند.

شرایط کار حین تحصیل در امریکا

دانشجویان بین‌المللی‌ می‌توانند در حین تحصیل خود در آمریکا مشغول به کار شوند. این شرایط، به خصوص برای دانشجویان کارشناسی ارشد بسیار مناسب است؛ چرا که کارفرمایان متعددی تمایل به همکاری با این دانشجویان را دارند.

در صورتی که دانشجویان با ویزای F-1 به آمریکا بروند، در سال اول تحصیل خود امکان کار کردن را ندارند. اما پس از آن‌ می‌توانند به مدت 20 ساعت در هفته کار کنند.

اخذ اقامت دائم امریکا پس از تحصیل

از آن‌ جا که ویزای تحصیلی آمریکا تنها به میزان دوره تحصیلی دانشجو اعتبار دارند، دانشجویان موظف هستند که پس از پایان زمان اعتبار ویزا، به کشور خود بازگشته یا برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.

دانشجویانی که در کشور آمریکا تحصیل کرده‌اند،‌ می‌توانند به مدت یک سال پس از پایان تحصیل خود در این کشور کار کنند. بنابراین این افراد باید ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهند. ویزای کاری مناسب برای این افراد، H1-B نام دارد. در نهایت در صورتی که افراد بتوانند به مدت 5 سال در کشور آمریکا کار کنند،‌ می‌توانند برای دریافت اقامت دائم و گرین کارت آمریکا اقدام کنند.

شرایط بورسیه تحصیلی در امریکا

برای این که بتوانید در دانشگاه‌های آمریکا پذیرش دریافت کنید، شرایط مختلفی وجود دارد. به صورت کلی شما‌ می‌توانید در هر زمان با هزینه شخصی خود، برای تحصیل در این کشور اقدام کنید. اما کشور آمریکا بورسیه‌هایی را نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار‌ می‌دهد. با این وجود، دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا برای مقطع دکترا شرایط خاصی مانند معدل بالا، نمرات عالی، زبان قوی و مقالات متعدد ISI را‌ می‌طلبد.

نکات مهم برای تحصیل در امریکا

  • یکی از شرایط تحصیل در آمریکا، موضوع هزینه‌های بالا است. بهتر است در نظر داشته باشید که تحصیل رایگان در آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد و افراد تنها می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را پوشش دهند.
  • علاوه بر این، افراد باید شرایط سنی تحصیل در آمریکا را رعایت کنند. بنابراین دانشجویان نمی‌توانند با سن زیر 17 سال برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنند.
  • دانشجویان در آمریکا‌ می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند که‌ می‌تواند کمک مناسبی برای پرداخت هزینه تحصیل در آمریکا باشد.

مشاوره مهاجرت تحصیلی به امریکا

پروسه دریافت ویزای تحصیلی برای آمریکا‌، می‌تواند بسیار دشوار و زمان‌بر باشد. به همین دلیل استفاده از کمک‌های یک مشاور و متخصص در این زمینه‌، می‌تواند کمک بسیار زیادی برای شما باشد. با داشتن یک مشاور مناسب، می‌توانید در هر رشته و دانشگاهی که مدنظر دارید پذیرش دریافت کنید و تمامی شرایط متناسب با علاقه خود را داشته باشید.

علاوه بر این از آن‌جا که مشاوران در این زمینه تخصص کافی دارند،‌ می‌توانند روند دریافت ویزای آمریکا را برای شما تسریع ببخشند. بنابراین اگر قصد تحصیل در کشور آمریکا را دارید، پیشنهاد‌ می‌کنیم با مشاورین آکادمی اپلای در ارتباط باشید تا بتوانند در این مسیر، همراه شما باشند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تمامی شرایط تحصیل در آمریکا پرداختیم. کشور آمریکا یکی از مقاصد بسیار پرطرفدار برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است و هر سال تعداد زیادی از متقاضیان، در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل‌ می‌شوند.

بنابراین اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را دارید، بهتر است برای دریافت مشاوره اقدام کنید؛ زیرا این پروسه‌ می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین منظور شما‌ می‌توانید از فرصت ویژه دریافت مشاوره رایگان از متخصصین آکادمی اپلای استفاده کرده و آینده روشنی را برای خود رقم بزنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند