Search
Close this search box.

تحصیل رشته هنر در کانادا و دانشگاه‌ها برتر این رشته

کشور کانادا، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در هر رشته دانشگاهی است؛ بنابراین دانشجویان هنر نیز می‌توانند این کشور را به‌عنوان برترین مقصد تحصیلی خود در نظر بگیرند. تنوع رشته‌های هنری در کشور کانادا بسیار زیاد است و مردم در این کشور، احترام بسیار زیادی برای هنرمندان قائل‌ هستند؛ به همین دلیل نیز رشته‌های هنری همیشه در این کشور درآمد خوبی دارند و مورد حمایت مردم قرار ‌می‌گیرند.

اگر قصد ‌تحصیل رشته هنر در کانادا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا علت انتخاب کشور کانادا به‌عنوان مقصد تحصیلی را برای شما شرح دهیم.

معرفی رشته‌های هنر در کانادا

رشته‌های هنر، یکی از زمینه‌های جذاب برای تحصیل در کانادا هستند و اگر نگاهی به گالری‌های هنری بیاندازید، همواره شاهد استقبال مردم از آن‌ها خواهید بود. تحصیل رشته هنر در کانادا، این امکان را به شما می‌دهد که از میان بیش از 300 رشته هنری موجود در دانشگاه‌های این دانشگاه، زمینه مورد علاقه خود را پیدا کنید.
به‌صورت کلی می‌توان گفت که رشته‌های هنری در کشور کانادا به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ این سه دسته عبارت هستند از:

  • هنرهای تصویری (Visual art)؛
  • هنرهای مرتبط با ادبیات (Art connected to literature)؛
  • هنرهای اجرایی (Performance art)؛

دسته اول که هنرهای تصویری یا بصری نام دارد، شامل گرایش‌هایی مانند سفالگری، فیلم‌سازی، نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی و حتی معماری می‌شود. رشته‌های هنری مانند قصه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، شعر و… در دسته دوم قرار می‌گیرند. دسته سوم نیز شامل هنرهایی مانند رقص، موسیقی، تئاتر و سینما است.

در نظر داشته باشید که هر یک از این رشته‌های هنری در کانادا، گرایش‌های بسیار زیادی دارند که در اینجا تنها به تعداد محدودی از آن‌ها اشاره شد؛ بنابراین درصورتی‌که قصد تحصیل رشته هنر در کانادا را داشته باشید، انتخاب‌های بسیار زیادی خواهید داشت.

شرایط ادامه‌تحصیل در رشته هنر در کانادا

دانشجویان برای ‌تحصیل رشته هنر در کانادا می‌توانند از هر مقطع تحصیلی اقدام کنند. درصورتی‌که بتوانید حداقل شرایط موردنیاز برای تحصیل در کانادا را برآورده کنید، ممکن است شانس تحصیل در دانشگاه‌های بسیار معتبر این کشور را نیز داشته باشید؛ البته اگر معدل چندان مناسبی نداشته باشید، باز هم شانس یافتن دوره‌های مناسب خود را خواهید داشت. به‌صورت کلی می‌توان گفت که اگر شما بتوانید معدلی بالای 14 کسب کنید، شانس قبولی در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا را خواهید داشت.

اولین قدم برای ادامه تحصیل در این کشور، بررسی شرایط موردنیاز دانشگاه‌ها و تصمیم‌گیری برای انتخاب دوره موردنظر است. از آنجا که شرایط تحصیل در رشته هنر در کانادا برای هر یک از مقاطع تحصیلی ممکن است اندکی متفاوت باشد، بهتر است هر یک از این مقاطع را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم:

    • مقطع لیسانس

اولین سطح از آموزش هنر در دانشگا‌ه‌های کانادا، از مقطع کارشناسی آغاز می‌شود. در این مقطع، رقابت میان دانشجویان بسیار زیاد است و به همین دلیل شرایط ممکن است برای دانشجویان بین‌المللی اندکی دشوار باشد؛ بنابراین درصورتی‌که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی رشته‌های هنر در کانادا را دارید بهتر است سوابق علمی خوبی داشته باشید و تمامی شرایط زیر را نیز برآورده کنید:

  • مدرک دیپلم 12 ساله؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • ریزنمارت سه سال آخر تحصیل؛
  • مدرک تمکن مالی؛
    • مقطع فوق لیسانس

بیشترین دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کنند. در این مقطع، رشته‌های هنری تنوع بسیار بالایی دارند و از آنجا که مدت تحصیل تنها 1 یا 2 سال است، شرایط برای دانشجویان بهتر به‌نظر می‌‌آید؛ چراکه هزینه‌های تحصیل کمتر از کارشناسی خواهد شد. علاوه بر این، شانس دریافت بورسیه تحصیلی نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد بسیار بیشتر از کارشناسی است . شرایط تحصیل رشته هنر در کانادا برای مقطع کارشناسی‌ارشد شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن مدرک دیپلم و کارشناسی از دانشگاه معتبر؛
  • ارائه ریزنمرات مقطع کارشناسی؛
  • انگیزه‌نامه تحصیلی؛
  • توصیه‌نامه؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • مدرک تمکن مالی؛
  • مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا، شباهت بسیار زیادی به مقطع کارشناسی‌ارشد دارد. در این مقطع نیز دانشجویان می‌توانند با ارائه نمرات مناسب، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره خوب و تمکن مالی کافی، در هر یک از دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند.

در مقطع دکتری، ممکن است از دانشجویان رشته هنر، پورتفولیو یا نمونه‌کار نیز درخواست شود تا کار آن‌ها را بررسی کنند؛ علاوه بر این، ارائه توصیه‌نامه از اساتید دانشگاه و انگیزه‌نامه مناسب نیز شانس دریافت پذیرش در رشته هنر را افزایش می‌دهد.

برترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته‌های هنری در کانادا

هنگامی‌که قصد تحصیل در کانادا را داشته باشید، یکی از نکات مهمی که لازم است آن را بررسی کنید، دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته‌ها است. اگرچه دانشگاه‌های زیادی در کانادا، در دانشکده هنر خود دروس این رشته‌ها را تدریس می‌کنند، اما بهتر است برترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته‌ها را بشناسید. در ادامه، تعدادی از برترین دانشگاه‌های کانادا که رشته ‌هنر را ارائه می‌دهند، معرفی می‌کنیم:

دانشگاه هنر آلبرتا (Alberta University of Art)

یکی از برترین دانشگاه‌هایی که رشته هنر را به دانشجویان ارائه می‌دهد، دانشگاه هنر آلبرتا است. این دانشگاه، دانشجویان را تشویق می‌کند تا آثار هنری خود را ارائه کنند و نوآوری‌های خود را نشان دهند. در این دانشگاه، هنرمندان مشهور جهانی کلاس‌هایی را برگزار می‌کنند. در حال حاضر این دانشگاه به دانشجویان خود، مدرک لیسانس هنر، لیسانس طراحی و فوق لیسانس هنر را اهدا می‌کند. شهریه تحصیل در این دانشگاه، به‌طور تقریبی، بین 31000 تا 53000 دلار در سال است.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار (Emily Carr University of Art and Design)

دومین دانشگاه برتر در زمینه ارائه رشته‌های هنری، دانشگاه امیلی کار است. این دانشگاه، در ونکوور قرار دارد و دانشجویان را در مقطح کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هنر و طراحی پذیرش می‌کند. هزینه شهریه هر ترم در این دانشگاه حدود 13000 تا 20000 دلار است.

دانشگاه کنکوردیا واحد هنرهای بصری (Concordia University, Department of visual Arts)

این دانشگاه، یکی از برترین دانشگاه‌ها در زمینه رشته‌های هنری است که بیش از 53% از دانشجویان آن بین‌المللی هستند. دانشگاه کنکوردیا، تقریبا در تمامی رشته‌های هنری، مدرک کارشناسی را ارائه می‌دهد؛ اما تعداد رشته‌های آن برای مقاطع تحصیلات تکمیلی محدودتر است. هزینه شهریه این دانشگاه حدود 19300 دلار است.
علاوه بر این موارد، برخی دیگر از برترین دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان هنر شامل دانشگاه‌های زیر می‌شود:

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی رشته هنر در کانادا

  • درصورتی‌که قصد اخذ پذیرش رشته هنر در کانادا را داشته باشید، باید در ابتدا شرایط لازم را که پیش از این مطرح شد بررسی و با وضعیت خود مقایسه کنید. بهتر است دانشگاه موردنظر خود را نیز بررسی و حداقل شرایط آن را مطالعه کنید. چنانچه مدرک زبان انگلیسی ندارید، در یکی از آزمون‌های معتبر مانند تافل یا آیلتس شرکت کنید و نمره موردنیاز دانشگاه خود را به‌دست آورید.

در مرحله بعد، باید یک رزومه و انگیزه‌نامه حرفه‌ای برای دانشگاه بنویسید. پس از تکمیل تمام این موارد، باید مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه موردنظر را تهیه و پیش از پایان ددلاین دانشگاه، برای آن‌ها ارسال کنید و منتظر نتیجه بمانید. در صورتی که موفق به پذیرش دانشگاه موردنظر خود شوید، می‌توانید برای اخذ ویزا اقدام کنید.

مدارک لازم جهت ادامه‌تحصیل در رشته هنر در کانادا

یکی از قدم‌های اصلی برای تحصیل رشته هنر در کانادا، تهیه مدارک موردنیاز دانشگاه است. هر دانشگاهی ممکن است، با توجه به شرایط ویژه خود، مدارک خاصی را از دانشجویان بخواهد؛ بااین‌وجود بسیاری از این مدارک در بین تمامی دانشگاه‌ها مشترک هستند. این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدرک مقطع پیشین تحصیلی (مقطع دیپلم برای دانشجویان کارشناسی و مقطع کارشناسی برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد)؛
  • ریزنمرات دوره قبلی تحصیلی؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • رزومه؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • توصیه‌نامه اساتید؛
  • مدارک هویتی و پاسپورت؛

از آنجا که زبان رسمی در اکثر دانشگاه‌های کانادا، انگلیسی یا فرانسوی است، دانشجویان باید برای تحصیل در این دانشگاه‌ها تسلط خود را به این زبان اثبات کنند؛ بنابراین باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند تافل، آیلتس و… شرکت و نمره قبولی کسب کنند. هر دانشگاه، نمره حداقل موردنیاز خود را بیان کرده است و دانشجویان باید با توجه به آن، حداقل نمره موردنیاز را کسب کنند.

در نظر داشته باشید که رزومه یا نمونه‌کارها، نقش بسیار زیادی در پذیرش دانشجویان هنر دارند؛ بنابراین باید حتما مطمئن شوید که تمامی سابقه‌های هنری، تحقیقات یا مقالات، سابقه همکاری با اساتید یا تدریس خود را در رزومه گنجانده‌اید.

هزینه‌های ادامه‌تحصیل در رشته هنر در کانادا

یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان برای ادامه‌تحصیل، مخارج و هزینه‌های تحصیل در کانادا است. این هزینه‌ها، شامل هزینه شهریه دانشگاه، اجاره‌ خانه یا زندگی در خوابگاه، هزینه خورد و خوراک، لوازم هنری موردنیاز و… می‌شود. درصورتی‌که بخواهید در یک آپارتمان یا سوئیت زندگی کنید، هزینه‌های دیگری مانند هزینه انرژی و اینترنت نیز وجود خواهد داشت؛ البته بسیاری از این موارد به سبک زندگی افراد نیز بستگی دارد. این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی شامل موارد دیگری مانند درخواست ویزا، هزینه سفر و… نیز می‌شود.

با وجود تمام این هزینه‌ها، آنچه در ابتدا برای افراد اهمیت دارد، هزینه شهریه دانشگاه است. این هزینه، برای دانشجویان در مقاطع مختلف، دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری گوناگون، تفاوت دارد؛ البته این هزینه‌ها برای دانشجویان هنر در کانادا، نسبت به دیگر کشورهای جهان، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و سالانه حدود 20 تا 30 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

راه‌های مختلفی برای جبران هزینه‌های تحصیل نیز وجود دارد که به دانشجویان کمک می‌کند تا با دغدغه کمتری در زمینه مسائل مالی، برای تحصیل رشته هنر در کانادا اقدام کنند. در ادامه مطلب، این راه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

بورسیه تحصیلی رشته‌های هنری در کانادا

همان‌طور که پیش از این هم مطرح شد، دانشگاه‌ها و دولت کانادا، راه‌هایی را برای جبران هزینه‌های دانشگاه ایجاد کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین راه‌ها، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی متنوع است؛ البته استفاده از این بورسیه‌های تحصیلی نیازمند داشتن سوابق تحصلیی و نمرات مناسب یا پیشرفت تحصیلی است.

این بورسیه‌ها، از طریق دانشگاه‌ها، دولت یا موسسات خصوصی به دانشجویان اعطا می‌شوند؛ برای مثال دانشگاه‌های مختلفی برای رشته هنر بورسیه‌های تحصیلی فراهم کرده‌اند که در ادامه، به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

بورسیه بنیاد هنر آلبرتا

یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی که دانشگاه هنر آلبرتا به دانشجویان کارشناسی‌ارشد در رشته‌های هنر و طراحی خود اعطا می‌کند، بورسیه بنیاد هنر آلبرتا است. این بورسیه، در هر ترم به 4 دانشجو در رشته‌های نقاشی، طراحی، رسانه، چاپ و مجسمه‌سازی تعلق می‌گیرد که می‌تواند هزینه 2 سال تحصیل دانشجویان را پوشش دهد؛ به عبارت دیگر، درصورتی‌که بتوانید این بورسیه را دریافت کنید، امکان تحصیل رایگان هنر در کانادا برای شما فراهم خواهد بود. برای دریافت این بورسیه، نمره‌های ترم اول دانشجو اهمیت بسیاری دارد.

بورسیه یادواره آلوین بالکایند

این بورسیه، برای دانشجویان مقاطع لیسانس یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله که در دانشگاه امیلی کار تحصیل می‌کنند، فراهم شده است. در هر سال تحصیلی، تنها یک نفر می‌تواند از این بورسیه استفاده کند و تمام هزینه‌های تحصیل تا پایان دوره را برای دانشجو پوشش می‌دهد؛ البته برای دریافت این بورسیه نیز باید حداقل یک ترم در دانشگاه امیلی کار تحصیل و نمرات مناسبی را کسب کرده باشید.

علاوه بر این بورسیه‌ها، سازمان‌های خصوصی مختلفی نیز بورسیه‌های تحصیلی مخصوص دانشجویان هنر را فراهم کرده‌اند که می‌توانید با دریافت آن‌ها، هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید.

مشاغل مرتبط با رشته هنر در بازار کار کانادا

در کشور کانادا، شما می‌توانید با توجه به شاخه موردنظر خود در رشته هنر، از فرصت‌های شغلی بسیاری استفاده کنید. رشته‌های هنری پرطرفدار در کانادا، بسیار زیاد هستند و به همین دلیل فرصت‌های کاری زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. یکی از بهترین مشاغل برای دانشجویان هنر، تدریس آن است؛ علاوه بر این، برخی دیگر از پرطرفدارترین مشاغل مربوط به رشته هنر در کشور کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • منتقد معماری؛
  • متخصص آثار عتیقه؛
  • مشاور طراحی؛
  • گرافیست؛
  • مسئول موزه؛
  • طراح نور، طراح اتومبیل؛
  • ادیتور فیلم؛
  • موسیقیدان یا معلم موسیقی؛
  • طراح داخلی؛
  • طراح لباس؛
  • عکاس؛

البته به‌جز این موارد، درصورتی‌که قصد کار در مسیر آکادمیک خود را نیز داشته باشید، می‌توانید با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی یا دانشگاه‌های کانادا ارتباط بگیرید تا بتوانید در آن‌ها مشغول‌به‌کار شوید. این موسسات و دانشگاه‌ها، این فرصت را به شما می‌دهند که در زمینه موردعلاقه خود به پژوهش و کار بپردازید. تمامی این موارد، به خوبی نشان می‌دهند که اگر شما در یکی از زمینه‌های هنری در کشور کانادا مشغول‌به‌تحصیل شوید، امکان یافتن کار مناسب را نیز خواهید داشت.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی تمامی شرایط لازم برای تحصیل رشته هنر در کانادا پرداختیم. تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، برای دانشجویان هنر، بسیار مناسب است. افراد می‌توانند با تلاش و پیشرفت در دوره دانشگاه، از بورسیه‌های تحصیلی نیز استفاده و به‌صورت رایگان در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

این شرایط برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیز بسیار مناسب است؛ چراکه افراد می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی، با اتکا به مدرک تحصیلی خود، در زمینه موردعلاقه‌شان مشغول‌به‌کار شوند.

اگرچه شرایط دانشجویان برای تحصیل رشته هنر در کانادا بسیار مناسب است، دانشجویان برای طی‌کردن این مسیر نیاز به کمک خواهند داشت؛ بنابراین چنانچه قصد ادامه‌تحصیل در رشته هنر را دارید، بهتر است از مشاوره افراد متبحر کمک بگیرید تا این مسیر را برای شما آسان‌تر کنند.

سوالات متداول

آیا امکان دریافت بورسیه در رشته‌های هنری در کانادا وجود دارد؟

بله، دانشجویان می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، از بورسیه‌های دانشگاهی، خصوصی و دولتی کشور کانادا استفاده کنند

آیا برای اخذ پذیرش در رشته های هنر به سابقه کار نیاز است؟

به‌صورت کلی، شرایط مربوط به پذیرش در هر دانشگاه متفاوت است؛ بااین‌وجود افرادی که سابقه کاری بیشتری دارند، شانس بیشتری نیز برای اخذ پذیرش خواهند داشت.

آیا امکان پذیرش مشروط (مدرک زبان) برای رشته های هنر در کانادا وجود دارد؟

درصورتی‌که دانشجویان از سطح زبان انگلیسی پایینی برخوردار باشند یا مدرک زبان نداشته باشند، برخی از دانشگاه‌ها این اجازه را به آن‌ها می‌دهند که پس از گذراندن دوره‌های زبان، مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها شوند؛ بااین‌وجود یکی از اصلی‌ترین شروط پذیرش، داشتن مدرک زبان انگلیسی است.

برای تحصیل رشته هنر در کانادا چقدر هزینه لازم است؟

هزینه کلی برای تحصیل رشته هنر در کانادا مشخص نیست و هزینه‌های زندگی نیز به سبک زندگی افراد بستگی دارد؛ بااین‌وجود کشور کانادا، نسبت به دیگر کشورهای جهان، هزینه‌های کمتری برای رشته‌های هنر دارد.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند