Search
Close this search box.

شرایط تحصیل روانشناسی در کانادا چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید : نمایش

هنگامی که تحصیل در کانادا را به عنوان یک هدف انتخاب می‌کنید، بررسی شرایط رشته‌های مختلف در این کشور برای هموارترکردن مسیر شما، از اهمیت بالایی برخوردار است. دوره‌های مختلف مربوط به رشتۀ روانشناسی جزء محبوب‌ترین دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در تقریباً تمام دانشگاه‌های کانادا هستند.

معمولاً همۀ دانشکده‌های روانشناسی در دانشگاه‌های مختلف دوره‌های یکسانی را برای متقاضیان ارائه نمی‌دهند و در برخی از موارد با یکدیگر متفاوت‌اند.به همین دلیل اگر تصمیم به تحصیل روانشناسی در کانادا را دارید، ابتدا لازم است از شرایط تحصیل در این رشته، گرایش‌ها و دیگر جزئیات مربوط به آن اطلاع داشته باشید.

در این مطلب تمامی نکات مهم مربوط به تحصیل در رشتۀ روانشناسی در کانادا را بررسی می‌کنیم تا بتوانید به درستی برای انتخاب این رشته اقدام کنید.

گرایش های رشته روانشناسی در کانادا

روانشناسی علم رفتار و ذهن انسان است و به تمامی بخش‌های زندگی از اقتصاد و سیاست تا پزشکی وارد می‌شود. بنابراین، این دانش به شاخه‌های متعددی تقسیم شده که در هر یک از آن‌ها تحقیقات مختلف به صورت تخصصی روی یکی از جنبه‌های زندگی انجام می‌شود. هنگامی که تصمیم دارید این رشته را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنید، باید در ابتدا گرایش موردعلاقهٔ خود را مشخص کنید و تحقیقات خود را در رابطه با آن انجام دهید.

گرایش‌های رشتۀ روانشناسی شامل موارد گوناگونی می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

نام رشته‌ها
روانشناسی مدرسه روانشناسی بالینی سلامت رواشناسی جنایی روانشناسی بهداشت شغلی
روانشناسی بالینی روانشناسی محیطی روانشناسی ورزشی روانشناسی سیاسی
روانشناسی بالینی کودکان روانشناسی ارگونومی روانشناسی پزشکی قانونی روانشناسی دینی
نوروسایکولوژی روانشناسی ژنتیک رفتاری

دروس رشته روانشناسی در کانادا

دانشجویانی که در رشتۀ روانشناسی تحصیل می‌کنند ممکن است باتوجه به گرایش و دانشگاه‌ خود دروس مختلفی را بگذرانند. به صورت کلی دروسی که برای این دانشجویان ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • دروس عمومی رشته؛
  • روانشناسی یادگیری؛
  • روانشناسی کودک؛
  • روانشناسی جنایی؛
  • آسیب‌شناسی روانی؛
  • مددکاری اجتماعی.

شرایط پذیرش برای تحصیل روانشناسی در کانادا

متقاضیان تحصیل روانشناسی در کانادا می‌توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند. برای تحصیل در این رشته، نه تنها نیاز به اشتیاق برای تحقیقات رفتاری و روانشناسی انسان دارید، بلکه باید مهارت‌های خاصی برای تحلیل، انجام محاسبات و پردازش داده‌ها هم داشته باشید.

علاوه بر این، تحصیل در این رشته نیازمند برآورده‌کردن برخی از شرایط و الزامات عمومی نیز هست که در دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. یکی از مهم‌ترین شرایط، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی است و به همین دلیل تمامی متقاضیان باید در یک آزمون زبان معتبر شرکت کنند و حداقل نمرۀ موردنیاز دانشگاه را به‌دست آورند.

افرادی که قصد تحصیل در رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی را دارند باید دیپلم ۱۲ سالۀ خود را دریافت کرده باشند. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد نیز باید مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده باشند. همچنین برای افزایش احتمال پذیرفته‌شدن در دانشگاه بهتر است متقاضی در مقطع تحصیلی پیشین از نمرات و معدل بالایی برخوردار باشد. در صورتی که قصد تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشید بهتر است سوابق کاری، پژوهشی یا دیگر پروژه‌های مرتبط با روانشناسی را نیز برای دانشگاه موردنظر خود ارسال کنید.

علاوه بر این موارد، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که نمرات آزمون‌هایی مانند GRE را برای آن‌ها ارسال کنند.

آیا تحصیل روانشناسی در کانادا با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

در کانادا ۴ نوع مدرک در رشته روانشناسی وجود دارد که به افراد امکان می‌دهد با داشتن مدرک دیپلم یا بالاتر برای تحصیل در این رشته اقدام کنند:

  • مدرک کاردانی روانشناسی (Associate Degree): این دوره تنها ۲ سال طول می‌کشد و متقاضیان می‌توانند برای شرکت در آن در دانشگاه یا کالج‌ها اقدام کنند.
  • مدرک کارشناسی (Bachelor’s Degree): در این دوره دانشجویان مهارت‌ها و دانش لازم در زمینۀ روانشناسی را به صورت پایه آموزش خواهند دید.
  • مدرک کارشناسی ارشد (Master’s Degree): مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی در کانادا به دانشجویان مهارت به‌کارگیری آموخته‌های تئوری به صورت عملی را می‌آموزد.

کارشناسی ارشد روانشناسی در کانادا

  • مدرک دکتری (Ph.D): متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی را دارند باید بین ۵ تا ۷ سال مشغول به تحصیل شوند. در این مدت لازم است در بیمارستان تحت نظارت یک پزشک تمرین کنند و تمام آن‌چه را که در دوره‌های قبل آموخته‌اند، به‌کار گیرند.

شرایط سنی اپلای روانشناسی کانادا

تمام متقاضیانی که دیپلم ۱۲ سالهٔ خود را دریافت کنند و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند می‌توانند برای تحصیل روانشناسی در کانادا اقدام کنند. در صورتی که قصد دارید در سنین بالاتر برای تحصیل در کانادا اقدام کنید، اگرچه ممکن است دشواری‌های بیشتری برای اخذ پذیرش داشته باشید، اما این کار برای شما غیرممکن نخواهد بود.

شرط معدل برای اپلای روانشناسی کانادا

هنگامی ‌که قصد اپلای برای تحصیل در کانادا را دارید، لازم است به دانشگاه خود اثبات کنید که توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشتۀ روانشناسی را خواهید داشت. کسب معدل بالا در مقاطع پیشین به شما کمک می‌کند که شانس بیشتری برای اخذ پذیرش داشته باشید. حداقل معدل لازم برای تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی در رشتۀ روانشناسی به شرح زیر است:

  • مقطع کارشناسی: حداقل معدل ۱۵ یا B- و نمرات قابل قبول در دروس زیست‌شناسی، زبان‌ انگلیسی و ریاضیات؛
  • مقطع کارشناسی ارشد: حداقل معدل ۱۶ یا B و نمرات دروس تخصصی؛
  • مقطع دکتری: حداقل معدل ۱۷ یا A-.

البته در نظر داشته باشید که دانشگاه‌هایی که رنکینگ بالاتری دارند، ممکن است برای پذیرش داوطلبان به نمرات بالاتری احتیاج داشته باشند.

مدارک لازم پذیرش برای تحصیل روانشناسی در کانادا

هنگامی‌ که تصمیم به اپلای روانشناسی کانادا می‌گیرید در قدم اول باید تمامی مدارک موردنیاز را جمع‌آوری و ترجمه کنید و در زمان مشخص برای دانشگاه ارسال کنید.

این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک هویتی؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • ریزنمرات مقطع پیشین؛
  • مدرک مقطع پیشین تحصیلی؛
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • مدرک نمرات آزمون‌های موردنیاز مانند آزمون GRE (در صورت نیاز)؛
  • مقالات یا پژوهش‌های انجام‌شده (در صورت وجود)؛
  • سوابق کاری (در صورت وجود)؛
  • گواهی اثبات تمکن مالی؛
  • توصیه‌نامه؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • رزومه یا CV؛

مدرک زبان معتبر برای اپلای روانشناسی کانادا

یکی از مهم‌ترین مدارکی که داوطلبان باید برای تحصیل در رشته روانشناسی در کانادا تهیه کنند، مدرک زبان است. بسیاری از دانشگاه‌ها در کانادا دروس خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌دهند و به همین دلیل تمامی دانشجویان بین‌المللی که زبان مادری آن‌ها جزء این دو زبان نباشد باید برای اخذ پذیرش در آزمون‌های زبان شرکت کنند. معمولاً هر دانشگاه نمرات مشخصی را برای آزمون‌های موردپذیرش خود مشخص می‌کند.

آیلتس و تافل جزء معتبرترین و محبوب‌ترین آزمون‌هایی است که معمولا تمامی دانشگاه‌ها نتایج آن‌ها را می‌پذیرند. با این وجود برخی از دانشگاه‌ها نتایج آزمون‌های PTE و CAEL را نیز از دانشجویان قبول می‌کنند. حداقل نمرات موردنیاز برای تحصیل در رشته روانشناسی در مقاطع مختلف متفاوت است.

به صورت متوسط این حداقل نمرات در جدول زیر قابل مشاهده است:

نام آزمون حداقل نمرۀ موردنیاز
آزمون آیلتس ۶.۰۰ -۷.۰۰
آزمون تافل ۹۷- ۱۰۰
آزمون CAEL ۷۰
آزمون PTE ۶۸

دریافت ویزا برای تحصیل روانشناسی در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل روانشناسی در کانادا را دارند باید برای ورود به این کشور ویزای دانشجویی دریافت کنند. این ویزا که با نام ویزای تحصیلی شناخته می‌شود به آن‌ها اجازه می‌دهد که در مدت تحصیل خود در کانادا اقامت داشته باشند.
برای دریافت این ویزا لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. ابتدا باید برای یکی از دانشگاه‌های معتبر در کانادا اپلای کنید و پس از پذیرفته‌شدن، نامۀ ثبت‌نام خود را دریافت کنید؛
  2. سپس باید تمامی مدارک موردنیاز برای اخذ ویزا را از طریق سایت ادارۀ مهاجرت کانادا بررسی و تهیه کنید؛
  3. پس از آن‌که همهٔ مدارک خود را جمع‌آوری کردید، در وب‌سایت ادارۀ مهاجرت کانادا ثبت‌نام کرده و مدارک خود را ارسال کنید؛
  4. در این مرحله ممکن است لازم باشد که برای شرکت در مصاحبه نیز آماده شوید، در غیر این صورت می‌توانید منتظر نتیجۀ ویزای خود باشید.

اپلای روانشناسی کانادا

هزینه تحصیل روانشناسی در کانادا

هزینه‌های تحصیل در رشتۀ روانشناسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که مقطع تحصیلی و دانشگاه موردنظر جزء مهم‌ترین آن‌ها است. از طرفی دانشجویان باید علاوه‌بر هزینه‌های تحصیل، هزینۀ زندگی در کانادا را نیز در نظر بگیرند.

به صورت متوسط، هزینۀ شهریۀ دانشگاه برای رشتۀ روانشناسی بین ۱۰.۰۰۰ تا ۲۹.۰۰۰ دلار کانادا در سال است. این مبلغ برای برخی از دانشگاه‌ها ممکن است تا سالانه ۶۰.۰۰۰ دلار کانادا در سال باشد.هزینه‌های زندگی در کانادا تا حد زیادی به سبک زندگی و ترجیحات هر فرد بستگی دارد. به صورت تخمینی یک دانشجوی بین‌المللی باید بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا برای مخارج ماهانۀ خود در نظر بگیرد.

طول مدت تحصیل روانشناسی در کانادا

طول مدت تحصیل روانشناسی در کانادا برای مقاطع مختلف متفاوت است. متقاضیان تحصیل در دورۀ کاردانی معمولاً ۲ سال در کالج یا دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. مقطع کارشناسی روانشناسی ۴ سال طول می‌کشد و سپس دانشجویان می‌توانند در صورت تمایل تحصیلات خود را ۲ تا ۳ سال دیگر ادامه دهند و مدرک کارشناسی ارشد را به‌دست آورند. تحصیل در مقطع دکتری نیز بین ۵ تا ۷ سال زمان‌ می‌برد.

بورسیه تحصیلی رشته روانشناسی در کانادا

از آن‌جا که هزینۀ تحصیل در کانادا در رشتۀ روانشناسی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی گران است، متقاضیان می‌توانند در صورت داشتن شرایط و صلاحیت‌های لازم از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. این بورسیه‌ها برای دانشجویان مقاطع مختلف اعطا می‌شود اما از آن‌جا که رقابت برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی بسیار زیاد بوده، دریافت آن در برخی از مقاطع تحصیلی دشوار است. برای مثال احتمال دریافت فاند و بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به نسبت بسیار بالاتر از مقطع کارشناسی است.

شرایط مهمی که شانس شما را برای دریافت بورسیۀ تحصیلی کانادا افزایش می‌دهد عبارتند از:

  • داشتن رزومۀ آکادمیک قوی؛
  • نمرۀ آیلتس یا تافل بالا؛
  • معدل بالا؛
  • چاپ مقاله‌های علمی و داشتن فعالیت‌های پژوهشی.

بورسیه‌ها مقادیر متفاوتی دارند که از طرف دولت، سازمان‌های خصوصی یا خود دانشگاه‌ها به دانشجویان واجد شرایط داده می‌شوند.

بازار کار روانشناسی در کانادا

باتوجه به این‌که رشتۀ روانشناسی در کانادا گرایش‌های مختلفی را در خود جای می‌دهد، دامنۀ شغل‌های موردنیاز برای روانشناسان نیز افزایش یافته‌ است. فارغ‌التحصیلان رشتۀ روانشناسی در کانادا می‌توانند فرصت‌های شغلی متنوعی را در موقعیت‌های مختلف پیدا کنند.

برخی از مشاغل پرطرفدار و حقوق آن‌ها در زیر ذکر شده است:

نام شغل میانگین درآمد سالانه بر حسب ساعت
روان‌درمانگر مجازی (Virtual Psychotherapist) ۸۰ تا ۱۰۰ دلار کانادا
مشاور فردی و کودک (Child and Youth Counsellor) ۳۰ تا ۵۰ دلار کانادا
دستیار رفتاردرمانگر (Behavior Care Support Assistant) ۳۰ تا ۵۰ دلار کانادا
هماهنگ‌کنندهٔ تحقیقات بالینی  (Clinical Research Coordinator) ۲۰ تا ۳۰ دلار کانادا
مداخله‌گر رفتاری (Behavioral Interventionist) ۱۵ تا ۲۵ دلار کانادا

شرایط کار درحین تحصیل و بعد از تحصیل رشته روانشناسی در کانادا

دارندگان ویزای تحصیلی کانادا می‌توانند در مدت تحصیل خود در این کشور در صورت داشتن مجوز کاری به مدت حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. البته این تنها در شرایطی است که کار ضمن تحصیل در کانادا خللی در وضعیت تحصیلی ایجاد نکند.

پس از آن‌که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدید، می‌توانید به مدت تحصیل خود در کانادا (بیش از ۸ ماه)، در این کشور کار کنید. برای مثال در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اید، می‌توانید به مدت دو سال در کانادا به دنبال کار بگردید و بعد از پیداکردن شغل موردعلاقهٔ خود، ویزایتان را از تحصیلی به کاری تغییر دهید.

شرایط اخذ مجوز مطب روانشناسی

روانشناسان برای آغاز کار خود در کانادا نیاز به مجوز کاری دارند. معمولا این مجوز‌ها توسط هر یک از استان‌ها و مناطق کانادا ارائه می‌شود. در برخی از ایالت‌ها مانند کبک، انتاریو، مانیتوبا و بریتیش کلمبیا افراد تنها با داشتن مدرک دکتری می‌توانند برای اخذ مجوز اقدام کنند اما در برخی دیگر از مناطق امکان دریافت آن با مدرک کارشناسی ارشد نیز میسر است.

برای این‌کار لازم است که در آزمون تمرین حرفه‌ای روانشناسی یا EPPP شرکت کنید. این آزمون توسط استان‌های کانادا و کشور آمریکا جهت ارزیابی متخصصان ایجاد شده است. آزمون EPPP شامل ۲۲۵ سوال چندگزینه‌ای است که داوطلبان باید در مدت حدود ۴ ساعت به آن پاسخ دهند. این پرسش‌ها شامل هشت بخش بیولوژیکی، شناختی- عاطفی، اجتماعی- فرهنگی رفتار، رشد و توسعه، تشخیص و ارزیابی، درمان و نظارت، آمار و روش تحقیق، اخلاق حرفه‌ای و مسائل حقوقی می‌شود.

وضعیت اقامت پس از تحصیل روانشناسی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی برای ورود به کانادا از ویزای تحصیلی – که یک ویزای اقامت موقت است – استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در صورتی که تحصیل آن‌ها به پایان برسد باید کشور کانادا را ترک کنند. بنابراین اگر جزء دارندگان ویزای تحصیلی کانادا باشید، برای اقامت و کار پس از تحصیل لازم است که نوع ویزای خود را تغییر دهید.
در این شرایط می‌توانید با پیداکردن شغل مناسب برای اخذ انواع ویزاهای دیگر مانند ویزای کاری کانادا اقدام کنید.

بهترین دانشگاه های روانشناسی کانادا

بسیاری از دانشگاه‌ها در کانادا دوره‌های روانشناسی را در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. بنابراین هنگامی ‌که قصد تحصیل در این رشته را دارید بهتر است تعدادی از بهترین دانشگاه‌هایی را که می‌توانید در آن‌ها تحصیل کنید، بشناسید.

در ادامه ۵ مورد از برترین دانشگاه‌های کانادا برای شما را معرفی می‌کنیم.

  1. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
    یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل روانشناسی در کانادا دانشگاه تورنتو است که رتبۀ ۳۴ جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه رشتۀ روانشناسی را در مقطع کارشناسی و دکتری ارائه می‌دهد و میانگین شهریۀ آن بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار کانادا در سال است.
  2. دانشگاه مک گیل (McGill University)
    این دانشگاه رتبۀ ۳۱ در بین برترین دانشگاه‌های جهان را دارد و رشتۀ روانشناسی را در مقطع کارشناسی و دکتری ارائه می‌دهد. میانگین شهریه در این دانشگاه بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ دلار کانادا است.
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
    دانشکدۀ روانشناسی در این دانشگاه جزء قوی‌ترین دانشکده‌ها است که رتبۀ ۱۶ را برای همین رشته دارد. دانشجویان می‌توانند در این دانشگاه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل شوند.
  4. دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)
    این دانشگاه که رتبۀ ۳۲۸ جهان را دارد، رشتۀ روانشناسی را برای دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی باید سالانه تا حداکثر ۳۰۰۰۰ دلار کانادا برای شهریۀ خود بپردازند.
  5. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
    یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای متقاضیان تحصیل در رشتۀ روانشناسی دانشگاه آلبرتا کانادا است. این دانشگاه گرایش‌های متنوعی از روانشناسی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای متقاضیان ارائه می‌دهد.

بهترین شهر کانادا برای روانشناسان

به صورت کلی استان‌های شمالی کانادا فرصت‌های شغلی کمتری برای روانشناسان دارد اما استان‌های مانیتوبا، آلبرتا و ساسکاچوان جزء بهترین مناطق برای روانشناسان به حساب می‌آیند.

مشاوره مهاجرتی برای اپلای روانشناسی کانادا

از آن‌جا که اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزا پروسۀ دشوار و پیچیده‌ای دارد، بسیاری از افراد ممکن است از انجام آن منصرف شوند. علاوه بر این در صورتی که خودتان قصد انجام تمامی این مراحل را داشته باشید، وجود هرگونه اشکال یا خطا در پروسه ممکن است احتمال پذیرش و تحصیل روانشناسی در کانادا را برایتان کاهش دهد.

برای جلوگیری از ریجکت پرونده‌تان توسط ادارهٔ مهاجرت کانادا، می‌توانید با مشاوران امور مهاجرت در ارتباط باشید. متخصصان ما در آکادمی اپلای به شما کمک می‌کنند تا تمامی این مراحل را به درستی طی کنید و در کمترین زمان ممکن به خواستۀ خود برسید.

برخی از خدمات آکادمی اپلای برای مشتریان خود عبارتند از:

  1. ارائهٔ چک‌لیست جامع و اختصاصی برای جمع‌آوری مدارک؛
  2. ترجمهٔ رسمی تمامی اسناد؛
  3. نگارش حرفه‌ای رزومه و انگیزه‌نامه؛
  4. انتخاب بهترین دانشگاه مطابق با شرایط شما؛
  5. رفع ریجکتی پرونده‌های تحصیلی؛
  6. پرداخت ارزی در کمترین زمان ممکن؛
  7. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روانشناسی کانادا در کمترین زمان ممکن؛
  8. و ده‌ها خدمات دیگر.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی تمامی شرایط لازم برای تحصیل روانشناسی در کانادا پرداختیم. رقابت برای تحصیل در رشتۀ روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور کانادا بسیار زیاد است. اکثر دانشگاه‌ها تنها ۱۰٪ از متقاضیان را در دوره‌های دکترای روانشناسی می‌پذیرند. بنابراین در صورتی که در این زمینه به کمک بیشتری احتیاج دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 3]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند