Search
Close this search box.

آشنایی با قوانین و شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا

موضوع تامین هزینه تحصیل در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های بسیار مهم افرادی است که تصمیم گرفته‌اند برای تحصیل به کشورهای دیگر سفر کنند. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، در کشور کانادا قرار دارند که همین مورد به عنوان یکی از دلایل اساسی برای تقاضای بالای مهاجرت تحصیلی به کانادا محسوب می‌شود.

حال سوالی که پیش می‌آید این است: «چگونه می‌توانیم تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل در کشور کانادا را تامین کنیم؟» دولت این کشور برای این حل این مشکل، علاوه بر ارائه برنامه‌های گوناگون بورسیه تحصیلی کانادا، امکان کار ضمن تحصیل را هم برای دانشجویان در نظر گرفته است. در این مقاله از آکادمی اپلای، شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا را به صورت کامل توصیح می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

نرخ بیکاری در کانادا

یکی از فاکتورهای اصلی که برای بررسی شرایط کاری در یک کشور در نظر گرفته می‌شود، نرخ بیکاری است. کانادا، از لحاظ وسعت بسیار بزرگ است؛ اما جمعیت نسبتا کمی دارد و همین موضوع نیز موجب شده است تا این کشور، همواره به‌دنبال نیروی کار و متخصص در زمینه‌های مختلف باشد.

نرخ بیکاری کشور کانادا در سال 2022، حدود 5 درصد بوده است. این نرخ بسیار پایین، نشان‌دهنده این است که این کشور یک اقتصاد پویا و پیشرو دارد و شرایط کار را برای افراد ایجاد می‌کند؛ بنابراین افرادی که قصد کار در کشور کانادا را دارند، می‌توانند به‌سرعت وارد بازار کار این کشور شوند و از حقوق و مزایای آن استفاده کنند.

این شرایط، به خوبی نشان می‌دهد که دانشجویان نیز می‌توانند از شرایط کار حین تحصیل در کانادا استفاده کنند.

میزان هزینه زندگی دانشجو در کانادا

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا فاکتورهای مختلفی را در بر می‌گیرد. بخش بسیار مهمی از هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان، شامل هزینه شهریه دانشگاه است. کانادا، دانشگاه‌های معتبر زیادی دارد که هر کدام از آن‌ها، با توجه به شرایطی که دارند، هزینه متفاوتی را برای هر رشته تحصیلی مشخص کرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان هزینه مشخصی برای شهریه دانشگاه‌های مختلف مشخص کرد.

با این وجود، هزینه‌ای که به‌صورت معمول باید برای شهریه دانشگاه در کانادا پرداخت کنید، بین 20000 تا 40000 دلار کانادا در سال، برای مقاطع مختلف تحصیلی خواهد بود؛ البته برخی از رشته‌های خاص، ممکن است شهریه بیشتری نیز داشته باشند؛ به عنوان مثال تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، نسبت به برخی رشته‌های دیگر پرهزینه‌تر است.

بخش دیگری از هزینه‌های تحصیل در کانادا، مربوط به مواردی مانند اسکان، خورد و خوراک، پوشاک و هزینه‌های شخصی می‌شود؛ قسمت مهمی از این مخارج نیز صرف هزینه اسکان خواهد شد. دانشجویان در کانادا می‌توانند از طریق اجاره آپارتمان‌های اشتراکی، زندگی در خانه‌ با خانواده‌های کانادایی یا خوابگاه، از میزان این هزینه‌ها بکاهند. البته درصد زیادی از دانشجویان ترجیح می‌دهند تا از خوابگاه‌های دانشگاه برای صرفه‌جویی در مخارج خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که این هزینه‌ها، در هر یک از ایالت‌های کشور کانادا متفاوت است؛ برای مثال هزینه‌های ماهانه برای یک دانشجو در ایالت کبک، حدود 917 دلار کانادا است، درحالی‌که ممکن است در ایالت‌های دیگر، کمتر یا بیشتر از این باشد.

کار دانشجویی در کانادا

مزایای کار دانشجویی در کانادا

شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا برای دانشجویان بسیار مناسب است و مزایای متعددی دارد. کانادا، یک کشور بسیار پیشرفته است و دانشگاه‌های کانادا نیز از اعتبار بالایی برخوردار هستند؛ به همین دلیل نیز اگر شما در حال تحصیل در این دانشگاه‌ها باشید یا مدرک خود را از هر یک از این دانشگاه‌ها دریافت کنید، مدرک شما مورد‌قبول بسیاری از کارفرمایان کانادایی خواهد بود.

این موضوع موجب می‌شود تا نه‌تنها در زمان تحصیل، بلکه پس از فارغ‌‌التحصیلی نیز نقطه قوتی در رزومه شما ایجاد باشد؛ بنابراین می‌توانید در زمان تحصیل نیز برای استفاده از شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا، از آن استفاده کنید. علاوه بر این، اگر بتوانید شغلی را متناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنید، در این صورت می‌توانید از کار دانشجویی به‌عنوان یک سابقه کار یا کارآموزی نیز استفاده و آن را در رزومه خود ثبت کنید.

همه این موارد، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌ها و مزایای کار دانشجویی در کشور کانادا بودند. برخی دیگر از مزایای کار هم‌زمان با تحصیل در کانادا، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • امکان استفاده از شرایط مناسب کاری؛
  • حقوق مناسب؛
  • امکان آشنایی بیشتر با شرایط محیط کار در کانادا؛
  • تقویت زبان انگلیسی برای کار؛
  • آشنایی با توانایی‌های لازم جهت کار در کانادا؛
  • شبکه‌سازی با افراد مختلف و کسب تجربه کاری در کانادا.

شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا

حال که با نکات ابتدایی در مورد کار دانشجویی در کانادا آشنا شدید، وقت آن است که درباره موضوع اصلی صحبت کنیم. شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا برای دانشجویان، بسیار مناسب و سنجیده است. دولت، برای ایجاد تعادل میان کار و تحصیل، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا تنها زمان محدودی را در حین تحصیل، مشغول به کار شوند. بر همین اساس، آن‌ها می‌توانند به‌مدت حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

لازم است بدانید که این محدودیت زمانی، تنها به ایام تحصیل در دانشگاه مربوط می‌شود و در زمان‌هایی که دانشگاه‌ها، به‌دلیل وجود تعطیلات رسمی یا کریسمس تعطیل هستند، دانشجویان می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت نیز در این کشور کار کنند؛ بنابراین داوطلبان در تعطیلات تابستانی این امکان را دارند که به‌صورت تمام‌وقت نیز مشغول به کار شوند و از فرصت انجام کارهای تابستانی استفاده کنند.

متقاضیان می‌توانند از روش‌های مختلفی به کار دانشجویی بپردازند؛ برای مثال می‌توانند از شرایط کار ضمن تحصیل در داخل یا خارج از پردیس دانشگاهی استفاده کنند. بااین‌وجود شرایط خاصی وجود دارد که دانشجویان تنها با داشتن آن‌ها، اجازه کار در داخل یا خارج از دانشگاه را خواهند داشت. این شرایط، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تحصیل دانشجویان در مقطع و دوره موردنظر آغاز شده باشد.
  • طول دوره تحصیلی حداقل 6 ماه یا بیشتر باشد.
  • دانشجویان در پایان دوره تحصیل، یک مدرک یا گواهی موردقبول وزارت کار کانادا را دریافت کنند.
  • متقاضیان باید در یک موسسه یا دانشگاه معتبر و مشخص دانشجو باشند.
  • دانشجویان باید در یکی از دوره‌های تمام‌وقت دانشگاهها مشغول‌به ‌تحصیل باشند و افرادی که در دوره‌های پاره‌وقت تحصیل می‌کنند، حتی با داشتن شرایط ذکرشده نیز اجازه کار در دانشگاه را نخواهند داشت و باید در خارج از دانشگاه مشغول‌به‌کار شوند.
  • داشتن SIN برای اخذ خدمات تامین اجتماعی و بیمه، برای تمامی افرادی که قصد استفاده از شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا را دارند، الزامی است.

سین نامبر که به نام (Social Insurance Number) شناخته می‌شود، یک شماره 9 رقمی است که هر فردی با اقامت در کانادا، به‌صورت تحصیلی یا کاری، آن را دریافت می‌کند. این شماره، در حقیقت همان کد ملی در کانادا است که علاوه بر شناسایی افراد، جهت استفاده از خدمات دولتی برای دانشجویان نیز کاربرد دارد.

در نظر داشته باشید که دانشجویان اجازه ندارند بیش از ساعت اعلام‌شده در دوران تحصیل خود در این کشور مشغول‌به‌کار شوند. درصورتی‌ که این زمان بیشتر از حد مجاز اعلام‌شده باشد، ممکن است افراد، از کار در این کشور محروم شوند.

نکته: افرادی که قصد دارند برای شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی، به‌عنوان زبان دوم، در کشور کانادا اقدام کنند، اجازه کار خارج از کانادا را نخواهند داشت.

شرایط کار حین تحصیل در کانادا

میزان درآمد کار ضمن تحصیل در کانادا

یکی از نکات مهمی که هنگام کار حین تحصیل در کانادا باید به آن توجه کرد، میزان حقوق و دستمزد در این کشور است. دانشجویان، مانند دیگر افرادی که در این کشور کار می‌کنند، می‌توانند از حقوق مناسبی برخوردار باشند؛ البته این میزان حقوق، با توجه به رشته تحصیلی و تخصص هر فرد یا حتی ایالتی که در آن مشغول‌به‌کار می‌شود، متفاوت خواهد بود. دلیل این اتفاق نیز به این موضوع برمی‌گردد که هر ایالتی در کانادا، قوانین خاص خود را دارد؛ بنابراین هر فردی می‌تواند با توجه به میزان ساعت کاری و البته زمینه‌ و شغلی که قصد کار در آن را دارد، حقوق مناسبی دریافت کند.

حقوق کار دانشجویی در کانادا ممکن است در مقایسه با کارهایی که می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی انجام داد، کمتر باشد؛ برای مثال در یک نوع شغل، متقاضی تمام‌وقت ممکن است تا 57 دلار کانادا در هر ساعت درآمد داشته باشد. این در حالی است که یک دانشجو ممکن است بین 15 تا 20 دلار حقوق دریافت کنند. در هر صورت این میزان کار در هفته، به دانشجویان کمک می‌کند تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را در کشور کانادا پوشش دهند.

مالیات بر درآمد حقوق دانشجویی در کانادا

درصورتی که به کمک روش اعزام دانشجو به کانادا و به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی وارد این کشور شوید و تحصیل کنید، مانند سایر مردم در صورت داشتن درآمد باید مالیات خود را پرداخت کنید. در واقع تمامی افرادی که برای تحصیل به کشور کانادا وارد می‌شوند، باید یک اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

سیستم مالیات در کشور کانادا، بر اساس شهروندی نیست و هر فردی با اقامت در این کشور مشمول آن می‌شود. هر یک از شرایط زیر نشان می‌دهد که شما با کشور کانادا وابستگی اقامتی دارید:

  • داشتن شماره بیمه یا SIN نامبر؛
  • داشتن حساب بانکی در کانادا؛
  • داشتن بیمه دانشجویی کانادا؛
  • داشتن گواهینامه رانندگی در کانادا؛
  • اقامت بیشتر از ۱۸۳ روز در یک سال در کشور کانادا؛
  • داشتن همراه برای زندگی در کانادا.

هر فرد باید مجموع درآمد خود را در زمان کار حین تحصیل، در پایان هر سال مالی، در اظهارنامه مالیاتی به دولت کانادا گزارش دهد. پس از آن، با توجه به استانی که در آن ساکن هستید، مشمول قوانین خاصی خواهید شد. درصورتی‌ که یک فرد درآمد سالیانه بیشتری از حداقل درآمد استان محل سکونت خود داشته باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند.

لیست مشاغل مناسب دانشجویان در کانادا

در کشور کانادا، انواع مختلفی از کارهای دانشجویی وجود دارد. در ادامه، هر یک از این کارها را معرفی و شرایط آن را بررسی می‌کنیم:

کار دانشجویی در محیط دانشگاه (On Campus)

اگر دانشجوی تمام وقت باشید و یک ویزای معتبر تحصیلی هم داشته باشید، می‌توانید در دانشگاه محل تحصیل خود مشغول به کار شوید. در این حالت، نیازی به مجوز کار نخواهید داشت و کارفرمای شما خود دانشگاه، سازمان دانشجویی یا پیمانکار در محدوده دانشگاه خواهد بود.

کار دانشجویی در خارج از محیط دانشگاه (Off Campus)

چنانچه شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا را داشته باشید، می‌توانید در مدت تعیین‌شده، در خارج از محیط دانشگاه مشغول به کار شوید.

دانشجویان در کشور کانادا می‌توانند در مشاغل مختلفی کار کنند. تقریبا تمامی کارهایی که امکان انجام آن‌ها به صورت پاره‌وقت وجود دارد، برای دانشجویان مناسب است. برخی از بهترین شغل‌‌های دانشجویی در کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دستیار برای تدریس استاد؛
  • فریلنسر؛
  • مترجم؛
  • معلم خصوصی؛
  • فروشندگی؛
  • پیشخدمت در رستوران‌ها؛
  • پرستاری از کودکان؛
  • پیک تحویل غذا؛
  • راننده تاکسی‌های اینترنتی.

کار همزمان با تحصیل در کانادا

مراحل یافتن کار ضمن تحصیل در کانادا

برای اینکه در کشور کانادا یک کار مناسب بیابید، در قدم اول، باید یک رزومه مناسب تهیه کنید. شما باید در رزومه خود، سوابق کاری گذشته، مهارت‌ها و دیگر موارد موردنیاز را شرح دهید. پس از آنکه رزومه خود را تهیه کردید، می‌توانید به‌دنبال کار دانشجویی باشید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جستجو جهت کاریابی در کانادا، استفاده از شبکه‌های اجتماعی وبسایت‌های کاریابی است. برخی از معتبرترین سایت‌های کاریابی در کانادا شامل مواردی مانند Career، Monster، Eluta، Workopolis، SimplyHired و Jooble می‌شوند.

یکی دیگر از بهترین وبسایت‌ها و شبکه‌های کاریابی که در تمامی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایت لینکدین است. شما می‌توانید از طریق تکمیل پروفایل خود در این سایت، علاوه بر ارتباط برقرار کردن و ساختن شبکه با کارفرمایان، از فرصت‌های کاری موجود در این وب‌سایت نیز استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که در دوران دانشجویی، کارهای داوطلبانه زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. این برنامه‌ها و کارهای داوطلبانه، معمولا فرصت بسیار مناسبی برای کاریابی دانشجویان فراهم می‌کنند. یکی از بهترین مزیت‌ها هنگام استفاده از این مشاغل این است که می‌تواند رزومه بسیار خوبی برای شما ایجاد کند؛ علاوه بر این، در برخی از مواقع ممکن است کارفرما از کار شما راضی باشد و پس از پایان تحصیل نیز از شما درخواست کند تا در آنجا کار کنید.

یکی دیگر از راه‌های کاریابی در کانادا، شرکت در دوره‌های کارآموزی یا CO-OP است. در این دوره‌ها، شما می‌توانید آموزش‌های لازم را برای پیداکردن شغل دریافت کنید و پس از آن، نهایت استفاده را از موقعیت‌های کاری مناسب ببرید. این دوره‌ها، بدون حقوق و دستمزد هستند؛ اما برخی از مواقع ممکن است کارفرما تصمیم بگیرد که مبلغی را به‌عنوان حقوق تشویقی به کارآموز اهدا کند.

اجازه کار همراه دانشجو در کانادا

بسیاری از افراد، به‌عنوان همراه دانشجو، به این کشور مهاجرت می‌کنند. دانشجویان، در این شرایط می‌توانند از طریق دریافت ویزای همراه کانادا برای خانواده، همسر یا فرزند زیر 22 سال خود را نیز به کانادا ببرند. در این صورت همسر متقاضی می‌تواند با داشتن ورک پرمیت یا اجازه کار، به‌راحتی و بدون محدودیت خاصی در این کشور کار کند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در کانادا

همان‌طور که می‌دانید، درصورتی ‌که از طریق ویزای تحصیلی کانادا به این کشور مهاجرت کرده باشید، بلافاصله پس از پایان تحصیل، ویزای شما به اتمام می‌رسد و باید به کشور مبدا بازگردید؛ بنابراین، اگر قصد دارید پس از فارغ‌التحصیلی نیز در کشور کانادا بمانید و مشغول به کار شوید، باید برای تبدیل ویزای خود به ویزای کاری اقدام کنید.

به‌صورت معمول، چنانچه مدت تحصیل شما بیش از 8 ماه باشد، به همان اندازه نیز اجازه ماندن در کانادا و فرجه برای کاریابی خواهید داشت؛ زیرا کانادا ترجیح می‌دهد که نیروهای متخصص را به کار گیرد و به همین دلیل به آن‌ها فرصتی برای کاریابی می‌دهد.

اگر بتوانید در این مدت یک کار مناسبی پیدا کنید، به راحتی می‌توانید از طریق روش‌های مختلف مانند اکسپرس اینتری، برنامه‌های استانی و سایر برنامه‌های فدرال، برای دریافت ویزای خود اقدام کنید و در کانادا بمانید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا پرداختیم. کشور کانادا، یک مقصد ایدئال برای دانشجویان است و علاقه‌مندان می‌توانند از دانشگاه‌های معتبر موجود در این کشور پذیرش دریافت کنند. کشور کانادا، برای کمک به دانشجویان و حمایت از آنان، این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که در زمان تحصیل خود در این کشور، مشغول‌به‌کار شوند.

فرصت کار حین تحصیل، این امکان را به دانشجویان می‌دهد که علاوه بر کسب تجربه کاری در کشور کانادا، رزومه خوبی را نیز برای خود ایجاد کنند؛ البته دانشجویان تنها با داشتن شرایطی خاص می‌توانند خارج از دانشگاه کار کنند. اگر سوالی در زمینه شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی از وکلا و متخصصان ما در آکادمی اپلای سوالات و ابهامات خود را برطرف کنید. ما در آکادمی اپلای خدمات مشاوره را به صورت رایگان و تا پایان فرآیند مهاجرت به متقاضیان عزیز ارائه می‌دهیم. برای دریافت مشاوره تنها کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید.

سوالات متداول

1. میزان ساعات مجاز در هفته برای کار دانشجویی در کانادا چیست؟

دانشجویان، به‌مدت 20 ساعت در هفته مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا هستند.

2. محدودیت زمانی کار دانشجویی در زمان‌هایی که دانشگاه‌ها تعطیل هستند به چه صورت است؟

دانشجویان در تعطیلات دانشگاه این امکان را دارند که به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار شوند.

3. آیا همراه دانشجو هم در کانادا اجازه کار دارد؟

بله، همراه دانشجو می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت در کانادا مشغول‌به‌کار شود.

4. چه مشاغلی برای کار ضمن تحصیل در کانادا وجود دارد؟

دانشجویان می‌توانند مشاغل پاره‌وقت مختلفی را در داخل یا خارج از دانشگاه پیدا کنند. برخی از این کار‌ها شامل فروشندگی، کار در رستوران و... می‌شوند.

5. اگر دانشجویان بیشتر از ساعت مجاز در کانادا کار کنند چه عواقبی دارد؟

درصورتی‌ زمان کار دانشجویی بیشتر از حد مجاز اعلام‌شده باشد، ممکن است افراد از کار در این کشور محروم شوند.

6. حداقل درآمد کار دانشجویی در کانادا چقدر است؟

میزان حقوق، با توجه به رشته تحصیلی و تخصص هر فرد یا حتی ایالتی که در آن مشغول‌به‌کار می‌شود، متفاوت خواهد بود. اما حداقل درآمد کار دانشجویی از ساعتی 15 دلار کانادا شروع می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند