Search
Close this search box.

دریافت مجوز کار بعد از تحصیل در کانادا و تبدیل اقامت دائم

ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا، در واقع برگِ ‌برنده‌ای است که با داشتنِ آن، شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی، در کانادا حضور داشته و مشغول به کار شوید.
دریافت این ویزا شرایط خاص خود را دارد و محدوده استفاده از آن نیز حداکثر 3 سال خواهد بود. برای عموم افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا را دارند، گاهی این سوال مطرح می‌شود که ویزای Post-Graduation Work Permit یا اقامت بعد از تحصیل در کانادا چگونه اخذ می‌شود؟

در ادامه، حتماً با آکادمی اپلای همراه باشید؛ چراکه می‌خواهیم از صفر تا صد ویزای کار پس از تحصیل در کانادا را بررسی کنیم و اطلاعات کامل و جذابی به شما ارائه دهیم که می‌تواند زندگی و آینده شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مجوز کار بعد از تحصیل در کانادا (PGWP) چیست؟

اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق کار، پیش‌نیاز اصلیِ حضور شما در این کشور برای ادامه زندگی و کار است. مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، به دانشجویانی که از یک مؤسسه تحصیلات تکمیلی کانادایی، فارغ‌التحصیل شده‌اند، این اجازه را می‌دهد تا تجربه کاری ارزشمندی در کشور کانادا به‌دست آورند. تجربه کاری به‌دست آمده از طریق برنامه PGWP، ممکن است به حمایت از درخواست شما برای اقامت دائم کانادا نیز کمک ویژه‌ای کند.

البته استفاده از ویزای کار پس از تحصیل در کانادا، شرایطی هم دارد که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما موضوع مهم این است که، شما باید بدانید تمامی دانشگاه‌ها، برنامه‌ها و مدارج تحصیلی، نمی‌توانند موجب دریافت این مدرک شوند.

در نتیجه، حتماً باید قبل از اقدام برای ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا، لیستی تحت عنوان DLI را کنترل کنید. در این لیست دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مؤسساتی که مورد تأیید اداره مهاجرت هستند در دسترس بوده و شما با استفاده از آن می‌توانید مجوز کار بعد از تحصیل را دریافت کنید.

دریافت مجوز کار پس از تحصیل چه شرایطی دارد؟

متقاضیان می‌توانند تنها 1 مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در طول عمر خود دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این مجوز، باید شرایط لازم را داشته باشند که در ادامه، به این موارد اشاره شده است.

برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، متقاضی باید در حال حاضر دارای وضعیت اقامت موقتِ معتبر (ویزای دانشجویی و…) بوده و یا کانادا را ترک کرده باشد. این دانشجویان باید از یک مؤسسه آموزشی واجد شرایط (DLI) فارغ‌التحصیل شده باشند. آنها همچنین باید شواهد روشنی ارائه دهند که نشان دهد تمام معیارهای ذیل را دارند:

  1. دانشجویان باید یک برنامه آموزشی آکادمیک یا حرفه‌ای را در یک مؤسسه واجد شرایط در کانادا به پایان رسانده‌ باشند(مدت زمان آن، حداقل 8 ماه است). در نهایت نیز، مدرک دیپلم یا گواهینامه خود را دریافت می‌کنند.
  2. آن‌ها یک رونوشت و یک نامه رسمی از DLI واجد شرایط دریافت کرده‌ باشند که تأیید ‌کند شرایط لازم برای تکمیل برنامه تحصیلی خود را دارند.
  3. ظرف 180 روز از تاریخ درخواست برای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، متقاضیان باید یک مجوز تحصیلی معتبر و گواهیِ عدم استفاده از مجوز کار پس از تحصیل در کانادا را داشته باشند.

پس از پاس کردن تمامی موارد بالا، ویزای کار بعد از تحصیل کانادا بر اساس مراحلی که برای آن در نظر گرفته شده است، توسط سازمان مهاجرت این کشور ثبت می‌گردد.
همچنین، مراکز آموزشی ذیل، قادر به ارائه مدرک مبتنی بر دریافت این مجوز خواهند بود:

  • مدارس دولتی پس از متوسطه، مانند کالج، مدرسه تجاری/فنی یا دانشگاه، یا CEGEP
  • مدرسه خصوصی پس از متوسطه که تحت قوانین مشابه مدارس دولتی کار می‌کند.
  • دبیرستان خصوصی که برنامه‌های واجد شرایط 900 ساعت یا بیشتر را ارائه می‌دهد که منجر به دریافت دیپلم حرفه‌ای (DEP) یا گواهی‌نامه تخصصی حرفه‌ای (ASP) می‌شود.
  • مدرسه خصوصی کانادایی که طبق قانون استانی می‌تواند به طور قانونی مدرک اعطا کند.

چه افرادی واجد شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل نیستند؟

زمانی که دانشجویان بین‌المللی از یک برنامه واجد شرایط در یک مؤسسه عالی کانادا (DLI) فارغ‌التحصیل شدند، ممکن است واجد شرایط درخواست ویزای کار پس از تحصیل در کانادا باشند؛ اما بنا بر ۸ دلیل، این درخواست رد می‌شود. اکنون قصد داریم این ۸ دلیل را به‌صورت مفید و مختصر بررسی کنیم.

دانش‌آموزان در مدارسِ غیر واجد شرایط PGWP تحصیل کردند

برای واجد شرایط بودن در PGWP، باید برنامه تحصیلی را در یک کالج یا دانشگاه دولتی یا در یک مدرسه خصوصی بگذرانید که قادر به اعطای گواهینامه، دیپلم یا مدرک مطابق با قوانین استانی باشد.

بسیاری از مدارس خصوصی وجود دارند که با این شرایط مطابقت ندارند. مدارس خصوصی زبان، مدارس حرفه‌ای و کالج‌های خصوصی به‌طورکلی قادر به صدور گواهینامه‌های آموزشی معتبر استانی نیستند و تکمیل برنامه‌های آن‌ها به دانش‌آموز اجازه نمی‌دهد که PGWP دریافت کند.

درس خواندن در مقطع نیمه‌وقت

فقط در ترم آخر، مجاز به تحصیل پاره‌وقت هستید؛ بنابراین اگر در هر دوره‌ای قبل از ترم آخر، درخواست تحصیل به‌صورت پاره‌وقت را بدهید، درخواست شما رد می‌شود!

مرخصی ترمی

تحصیل به‌صورت ترم مرخصی (شکاف تحصیلی) به دلیل شکست در یک دوره، اعتصاب معلم، تغییر مدرسه یا برنامه، کاهش توان شخصی یا دلایل مالی، به‌خصوص در صورتی‌که دلایل ترک تحصیل به‌صورت موقت مشخص نشود، می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

مجوز تحصیل منقضی شده و از وضعیت خارج شده است

اجازه تحصیل شما نباید در طول درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، منقضی شود. اگر منقضی شده است، باید 200 دلار هزینه بازسازی بپردازید و بر اساس آن، مجدداً درخواست دهید. عدم انجام این کار، منجر به رد درخواستِ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا می‌شود.

خارج از دوره تمدید 90 روزه

اگر خارج از دوره تمدید ویزا، در تایم 90 روزه باشید، IRCC درخواست شما را نخواهد پذیرفت. علاوه بر این، حتی درخواست شما رد خواهد شد.

فقدان کارنامه آموزشی

اگر ریز نمرات مؤسسه آموزشی خود را وارد نکنید، مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی شما رد خواهد شد.

کار غیرمجاز؛ بیش از 20 ساعت در هفته!

اگر در طول تحصیل خود، بیش از 20 ساعت در هفته، قبل از شروع مدرسه کار کرده‌اید یا درحالی‌که در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌ و کار کرده‌اید، این موضوع توسط سازمان، غیرمجاز است و درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی شما احتمالاً برای آن رد خواهد شد.

اشتباهات نیروی انسانی IRCC

گاهی اوقات IRCC و افسران ویزای کار پس از تحصیل در کانادا ممکن است اشتباه کنند که این بسیار بعید بوده اما ممکن است! در چنین مواردی، امکان دارد درخواست شما رد شود.

برای دریافت ویزای کار پس از فارغ‌التحصیلی چه مدارکی نیاز است؟

قبل از اینکه بتوانید برای PGWP درخواست دهید، برای اثبات این‌که تحصیلات خود را کامل کرده‌اید، به یکی از موارد ذیل نیاز دارید:

  • مدرک دانشگاهی یا دیپلم
  • یک نامه رسمی از مدرسه و یا دانشگاه شما
  • یک رونوشت رسمی یا یک کپی از مدارک شناسایی شما از وب‌سایت مدرسه (در این‌صورت عموماً مدرک نهایی دارای مهرهای تأیید طلایی خواهد بود که می‌توانید با استناد به آن، درخواست خود را به مرحله اجرایی برسانید.)

پس از دریافت درخواست، ممکن است مدارک دیگری را نیز از شما برای ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا دریافت کنند. در این مورد یا با شما تماس گرفته خواهد شد یا ایمیلی از سوی سازمان مهاجرت کشور مقصد دریافت می‌کنید که در آن، توضیحات لازم در مورد این موضوع ذکر شده است. این‌که چگونه می‌توانید برای PGWP درخواست دهید، بستگی به محل درخواست شما دارد.

اگر در حال تمدید یا تغییر شرایط PGWP خود هستید، باید روی کاغذ درخواست دهید. فقط در صورتی می‌توانید PGWP خود را تمدید کنید که گذرنامه شما قبل از اتمام اعتبار PGWP منقضی شده باشد.

دریافت مجوز PGWP چه مقدار هزینه دارد؟

هزینه مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی، 155 دلار کانادا است. بااین‌حال، شما باید هزینه 10,000 دلار برای مجوز ” Open Work Permit Holder” نیز بپردازید. تا 90 روز پس از انقضای مجوز تحصیل خود، فرصت دارید تا برای PGWP درخواست دهید و وضعیت دانشجویی خود را بازیابی کنید. در این صورت اگر قصدتان احیای وضعیت دانشجویی است، به این رقم، 350 دلار هم افزوده خواهد شد.

البته طبیعتاً برای شما هزینه‌های اضافه‌ای مانند حمل‌ونقل مدارک یا مراجعه و دریافت نوبت هم به بار خواهد نشست که شامل هزینه‌های فرعی بوده و رقم آن ناچیز است.

پروسه دریافت ویزای کار بعد از تحصیل چه مدت طول می‌کشد؟

مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (PGWPs)، مجوزهای کار آزاد هستند که به دانشجویان بین‌المللی که از یک برنامه تحصیلی کانادا فارغ التحصیل می شوند، اختصاص می‌یاید. اقامت پس از تحصیل در کانادا از طریق کار، به دارنده این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی، به میزان ساعات محدودی، در هر نقطه از کانادا کار کند.

PGWP بین ۸ ماه تا ۳ سال معتبر است و پردازش یک PGWP می‌تواند بین 80 تا 180 روز طول بکشد. در حالی که منتظر PGWP خود هستید، می‌توانید در کانادا کار کنید، مشروط بر اینکه قبل از تاریخ انقضای مجوز دانشجویی خود درخواست دهید. شما 180 روز فرصت دارید تا برای PGWP خود از تاریخی که تمام الزامات برنامه تحصیلی خود را تکمیل کردید، درخواست دهید.

آیا قوانین ویزای کار پس از تحصیل در استان‌های مختلف کانادا فرق می‎کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، تفاوت اساسی ندارد. مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی،در واقع یک مجوز کار آزاد است. این بدان معنی است که شما می‌توانید در هر شغلی و در هر استانی کار کنید و هر زمان که بخواهید کارفرما را تغییر دهید.

البته لازم به‌ذکر است که شما نمی‌توانید برای کارفرمای موجود در لیست کارفرمایان غیر واجد شرایط، کار کنید. برخلاف اکثر مجوزهای کار کانادایی، PGWP نیازی به ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) ندارد. PGWP فارغ‌التحصیلان واجد شرایط را قادر می‌سازد تا تجربه کاری ارزشمندی در کانادا به دست آورند.

با داشتن تجربه کاری کافی در کانادا، بسیاری از اتباع خارجی، واجد شرایط برنامه‌های اقامت دائم کانادا می‌شوند، از جمله این روش‌ها، شامل موارد ذیل است:

  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)
  • Federal Skilled Worker (FSW)
  • مشاغل ماهر فدرال (FST)
  • برنامه‌های نامزدی استانی (PNP)
  • Quebec Immigration Programs

بهترین فرصت اقدام جهت دریافت ویزای کار پس از تحصیل چه زمانی است؟

دقت کنید همان‌طور که پیش‌از این هم اشاره کردیم، مجوز کار کانادا پس از فارغ‌التحصیلی ممکن است در عرض 80 الی 180 روز صادر شود و در این مراحل، شاید سازمان مهاجرت از شما مدارکی دریافت کند. درصورتی‌که قبل از تاریخ انقضای مجوز دانشجویی خود، درخواست دهید به‌طبع، به درخواست شما رسیدگی می‌شود.

شما 180 روز فرصت خواهید داشت تا برای PGWP خود از تاریخی که تمام الزامات برنامه تحصیلی خود را تکمیل کردید، درخواست دهید. پس به‌جای این‌که از کشور خارج شوید، بهتر است این کار را در آستانه اتمام تحصیل پیگیری کرده و دقت کنید که در صورت ثبت درخواستِ مجوز کار بعد از تحصیل در کانادا، در خارج از این کشور ممکن است از شما مدارک اضافه دریافت شود و طبیعتاً این پروسه برای شما طولانی‌تر خواهد شد.

آیا می‌توانیم بعد از اتمام اعتبار PGWP برای مجوز کار اقدام کنیم؟

دریافت مجوز کار بعد از اتمام اعتبار PGWP هم سوال اکثر افراد است. هیچ بندی در مورد PGWP وجود ندارد که مانع از درخواست شما برای مجوز کار دیگری در آینده شود. اگر واجد شرایط هستید، می‌توانید برای هر مجوز معافیت LMIA درخواست دهید. اما باتوجه ‌به این‌که قبلاً تجربه کاری در کانادا دارید، شاید بتوانید مجوز اقامت دائم در این کشور را دریافت کنید.

جمع‌بندی و کلام پایانی

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که قبل از انقضای مجوز تحصیل خود برای PGWP درخواست می‌کنند، می‌توانند به طور قانونی در کانادا کار کنند. ویزای کار بعد از تحصیل کانادا در حال حاضر یکی از روش‌های عالی برای دریافت مدرک قانونی حضور در این کشور است. البته دریافت آن، نیاز به بررسی‌های دقیق و همین‌طور جمع‌آوری مدارک موردنیاز خواهد داشت. امیدواریم این مطلب، کمکی مفید و چراغی پُر نور در مسیر زندگی شما باشد. از این‌که تا پایان مقاله با آکادمی اپلای همراه بودید بینهایت سپاسگزاریم.


آکادمی اپلای با بیش از یک دهه تجربه، متخصص در اعزام دانشجو به کانادا ست، ما نه تنها در ابتدای مسیر، بلکه تا دریافت مجوز کار پس از تحصیل نیز همراه شما خواهیم بود. بنابراین اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید به صورت رایگان با وکلای ما در ارتباط باشید و یا سوالات خود را در انتهای همین مقاله کامنت کنید. در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان هستیم. 


سؤالات متداول

مهلت ثبت درخواست ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا چقدر است؟

بین 80 تا 180 روز

برای ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا چه مدارکی نیاز است؟

گواهی تحصیلی، یک نامه از دانشگاه یا مدرسه و مدارک هویتی مورد تأیید سایت دانشگاه

ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا چه مدت اعتبار دارد؟

بین هشت ماه تا سه سال.

ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا توسط چه سازمانی صادر می‌شود؟

سازمان مهاجرت کشور کانادا.

شرایط سنی ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا چند است؟

شما باید بالای 18 سال داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند