Search
Close this search box.

گپ تحصیلی چیست و چگونه آن را توجیه کنیم؟

اگر تا به حال به فکر مهاجرت تحصیلی بوده‌اید؟ اگر قصد اقدام برای آن را دارید، یکی از فاکتورهای مهم، گپ تحصیلی است. می‌توان گفت تقریبا تمامی دانشگاه‌های خارج از کشور به این موضوع توجه می‌کنند و آن را جزء ملاک‌های پذیرش خود در نظر می‌گیرند. حال شاید بپرسید گپ تحصیلی چیست؟

فاصلۀ زمانی بین مقاطع تحصیلی یا هرگونه وقفه تحصیلی با نام گپ تحصیلی شناخته می‌شود. با این وجود این موضوع نکات مختلفی را در بر دارد که باید در زمان اقدام برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به آن توجه کنید. در این مطلب همهٔ نکات مربوط به گپ تحصیلی را برای شما توضیح می‌دهیم.

آیا وجود گپ تحصیلی در اخذ پذیرش موثر است؟

اگر از زمانی که آخرین مدرک تحصیلی خود را دریافت می‌کنید، تا وقتی که برای تحصیل در دانشگاه جدید اقدام می‌کنید، فاصله‌ای ایجاد شود، شما گپ تحصیلی خواهید داشت. این وقفۀ زمانی ممکن است از چند ماه تا چند سال باشد. با این وجود این مدت وقفه تاثیر زیادی در اخذ پذیرش شما خواهد داشت.

برای این‌که بتوانید برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنید، باید در ابتدا مدارک موردنیاز آن‌ها را بررسی کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها مواردی مانند مدارک تحصیلی، مالی و هویتی را از شما درخواست می‌کنند. با این وجود حساسیت ویژ‌ه‌ای روی شرایطی مانند سن، معدل، نمرۀ زبان و … وجود دارد. گپ تحصیلی نیز از جمله مواردی است که توسط بسیاری از دانشگاه‌ها بررسی می‌شود. ممکن است بپرسید علت اهمیت گپ تحصیلی چیست؟

در صورتی که وقفۀ تحصیلی بین دو مدرک شما بسیار زیاد باشد، احتمال این‌که با درخواست شما برای تحصیل موافقت نشود، بسیار زیاد است. دلایل مختلفی نیز برای این موضوع وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دانشگاه موردنظر شما بستگی دارد. همچنین، در صورتی که فاصلۀ زیادی بین مقاطع تحصیلیتان ایجاد شود، ممکن است آفیسر پروندۀ شما با درخواست ویزا موافقت نکند و علت اقدامتان برای ویزا از نظر او توجیهی نداشته باشد.

مدت منطقی و مجاز گپ تحصیلی چقدر است؟

افراد مختلف نظرات متفاوتی برای مدت زمان منطقی و مناسب برای گپ تحصیلی دارند. علاوه‌بر آن، این مدت زمان با توجه به آخرین مقطع تحصیلی متفاوت است. برای مثال به طور معمول مدت زمان ۲ تا ۳ سال برای افرادی که آخرین مدرک تحصیلی آنان دیپلم یا پیش‌دانشگاهی است و قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را داشته باشند، مناسب است.

اگر متقاضیان دارای مدرک کارشناسی باشند، می‌توانند با داشتن گپ تحصیلی تا حداکثر ۵ سال، برای مقطع کارشناسی ارشد در کشورهای مختلف اقدام کنند. افرادی که تمایل به تحصیل در مقطع دکتری را دارند، می‌توانند بدون نگرانی از سال‌های گپ تحصیلی خود، برای دانشگاه‌های کشورهای دیگر اقدام کنند. البته فاکتورهای دیگری buy legal methandienone برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری وجود دارد که با داشتن آن‌ها می‌توانند در هر سنی (حداکثر ۴۵ سال) برای تحصیل اقدام کنند.

دلایل توجیه گپ تحصیلی چیست؟

درصورتی که بین ۲ تا ۵ سال گپ تحصیلی داشته باشید، یا بخواهید برای مقطع دکتری اقدام کنید، لازم است تا وقفۀ تحصیلی خود را برای افسر پرونده و دانشگاهتان توجیه کنید. اگر قصد دریافت نامۀ پذیرش از دانشگاه‌های کشورهایی مانند کانادا، انگلیس، آمریکا و یا کشورهای حوزۀ شینگن را داشته باشید، توجیه گپ تحصیلی اهمیت بسیاری خواهد داشت.

علت این موضوع آن است که ویزای این کشورها اعتبار بالایی دارد و افراد زیادی نیز برای دریافت آن تقاضا می‌کنند؛ بنابراین سخت‌گیری‌های بسیاری برای موافقت با پذیرش دانشجویان وجود دارد.

اگر بدون توجیه، گپ تحصیلی طولانی داشته باشید، اثرات منفی آن روی پروندۀ شما ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. برای این‌که این تاثیر منفی را کاهش دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • دوره‌های زبان: یکی از بهترین راه‌ها برای توجیه گپ تحصیلی این است که شما بتوانید اثبات کنید که در این مدت مشغول یادگیری زبان و گذراندن دوره‌های آن بوده‌اید. برای اثبات این موضوع نیز می‌توانید مدارکی مانند آیلتس، تافل، GRE یا … را ارائه دهید.
  • پروژه‌های تحقیقاتی: در صورتی که مقاله، کتاب یا فعالیت‌های علمی خاصی انجام داده‌اید، می‌توانید از آن به عنوان یک دلیل قابل قبول برای وقفۀ تحصیلی خود استفاده کنید.
  • سربازی: یکی از دلایل بسیار مناسب برای آقایان، خدمت سربازی است. البته باید توجه داشته باشید که شما می‌توانید تنها 24 ماه از گپ تحصیلی خود را از طریق خدمت سربازی توجیه کنید. برای اثبات این موضوع نیز باید کارت پایان خدمت خود را به صورت رسمی ترجمه کنید.
  • بیماری: برخی از افراد به طور ناگهان به علت ایجاد بیماری‌های خاص، شانس خود را برای ادامه تحصیل بدون وقفه از دست می‌دهند. این افراد می‌توانند با ارائۀ مدارک پزشکی معتبر و اثبات این موضوع، گپ تحصیلی خود را توجیه کنند.
  • اشتغال: یکی دیگر از مواردی که می‌توان برای این موضوع مطرح کرد، اشتغال و فعالیت‌های کاری است. البته این فعالیت کاری باید مرتبط با رشتۀ تحصیلی افراد باشد.
    باردار شدن: اگر خانم‌ها در حین تحصیل باردار شوند، می‌توانند به مدت مشخصی تحصیل خود را متوقف کنند. بنابراین این موضوع توجیه خوبی برای گپ تحصیلی آن‌ها خواهد بود.
  • رزومهٔ قوی: اگر یک رزومۀ علمی قوی و پربار شامل مدارک دوره‌های مختلف، مقالات علمی و … داشته باشید، دلایل قابل قبولی برای فاصله‌افتادن بین مقاطع تحصیلی شما وجود خواهد داشت.
  • مشکلات مالی: تحصیل در خارج از کشور هزینۀ بسیاری دارد و دانشجویانی که بودجه و توانایی مالی کافی برای آن را ندارند، ممکن است برای سازماندهی شرایط خود به اندکی زمان احتیاج داشته باشند. از آن‌جا که گواهی تمکن مالی یکی از اصلی‌ترین مدارک لازم برای شروع فرآیند درخواست است، افراد می‌توانند از این دلیل برای توجیه وقفۀ تحصیلی استفاده کنند.
  • مشکلات خانوادگی: مشکلات خانوادگی یکی از سخت‌ترین جنبه‌های زندگی هر فرد است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد. در شرایط خاص، مشکلات مهم خانوادگی مانند طلاق، مرگ نزدیکان یا حتی ازدواج نیز ممکن است مانع از تمرکز اشخاص روی درس شود. درخواست‌کنندگان می‌توانند این خلاهای آموزشی را به خوبی برای دانشگاه‌ها توضیح دهند تا راه آن‌ها برای تحصیل در کشور مقصد باز شود.

مدارک لازم جهت توجیه گپ تحصیلی چیست؟

برای رفع مشکل گپ تحصیلی در هر یک از مقاطع، شما باید مدارک خاصی را به دانشگاه و یا وزارت‌خانۀ کشور مقصد ارسال کنید. این مدارک می‌توانند تا حد بالایی امتیاز منفی ایجادشده از طریق گپ تحصیلی را توجیه کنند.

  • مدارک مربوط به سوابق کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی (به مدت حداقل ۲ سال)؛
  • کسب نمرات بالا در مقاطع تحصیلی قبلی و معدل بالا؛
  • کسب نمرات بسیار خوب در آزمون‌های بین‌المللی زبان؛
  • ارائه یک طرح تحقیق یا ریسرچ پلن منسجم؛
  • مدارک و گواهینامه‌های معتبر برای شرکت در کارگاه‌های مرتبط با رشتۀ دانشگاهی؛
  • گواهی تمکن مالی؛
  • سوابق تدریس یا برگزاری کنفرانس، کارگاه و دیگر کلاس‌های آموزشی مرتبط با رشته؛
  • رزومهٔ تحصیلی و تحقیقاتی مناسب؛
  • توصیه‌نامه از چند استاد دانشگاه خود؛
  • مدارک مربوط به دلیل توجیه گپ تحصیلی (کارت پایان خدمت و …).

توجه داشته باشید که اگر توجیه مناسبی برای گپ تحصیلی خود نداشته باشید، همچنان می‌توانید با اقدام برای دانشگاه‌ها یا کشورهایی که اهمیت کمتری به این موضوع می‌دهند، به هدف خود برسید.

گپ تحصیلی قابل قبول هر کشور چقدر است؟

هر کشور در دنیا با توجه به شرایط، میزان اعتبار و دانشگاه‌های خود حداکثر زمان خاصی را برای گپ تحصیلی مجاز می‌داند. بنابراین پیش از هر چیز باید بدانید که این زمان مجاز در هر دانشگاه برای گپ تحصیلی چیست. در ادامه شرایط برخی از کشورهای پرتقاضا مانند کانادا، استرالیا و آمریکا را بررسی می‌کنیم.

گپ تحصیل در کانادا

سیستم آموزشی در کشور کانادا به گونه‌ای است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با توجیه گپ تحصیلی خود در این کشور تحصیل کنند. البته این افراد نیازمند تلاش بیشتر و البته ارائهٔ مدارک موردنیاز برای توجیه گپ تحصیلی خود خواهند بود.

  • مدت زمان فاصلۀ مجاز بین دو مقطع تا حد زیادی به مدرک تحصیلی افراد وابسته است.
  • متقاضیانی که قصد اقدام برای مقاطع دیپلم یا کارشناسی در کانادا را دارند، بهتر است حداکثر ۲ سال گپ تحصیلی داشته باشند.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که حداکثر ۵ سال وقفۀ تحصیلی دارند، می‌توانند برای تحصیل در کانادا اقدام کنند.
  • دانشجویانی که بیش از ۵ سال برای تحصیل خود در این کشور تاخیر داشته‌اند نیز می‌توانند با شرایط خاصی ویزای دانشجویی کانادا را دریافت کند.

گپ تحصیلی در استرالیا

دانشگاه‌های استرالیا نیز گپ تحصیلی را با شرط اینکه دانشجو بتواند دلایل واقعی همراه با اسناد قابل اعتماد برای آن ارائه دهد، می‌پذیرند. با این وجود باید در نظر داشته باشید که وقفۀ بیش از یک سال ممکن است محدودیت زیادی برای دریافت پذیرش در موسسات با رتبه‌های بالاتر ایجاد کند.

وقفه تحصیلی طولانی مانند ۵ سال تاثیر منفی قابل‌توجهی برای پذیرش شما در استرالیا خواهد داشت. بنابراین اگر به هر دلیلی مجبور شده‌اید که بیش از ۵ سال پس از اتمام آخرین دورۀ خود برای تحصیل در استرالیا اقدام کنید، توصیه می‌شود که یک رزومۀ قوی شامل تجربۀ کاری مرتبط یا مدارک معتبری برای اثبات دلایل این وقفه داشته باشید.

لازم به ذکر است که دفاتر پذیرش استرالیا اصالت مدارک ارسالی شما را بسیار جدی بررسی می‌کنند؛ بنابراین ارائۀ اطلاعات نادرست یا جعلی در مورد اعتبار مدارک به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.

گپ تحصیلی در آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا ترجیح می‌دهد که دانشجویان را تشویق به یادگیری زندگی از جنبه‌های مختلف ‌کند. به عبارت دیگر دانشجویان را تشویق می‌کند تا مهارت‌های خود را در دنیای واقعی بیاموزند. بنابراین وقفۀ تحصیلی را تا حدی مانند سایر کشورها می‌پذیرد و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا تحصیلات خود را دوباره از سر بگیرند. با این حال، دانشجویان باید این وقفه را به خوبی توجیه کنند.

معمولاً یک سال فاصله از درس در ایالات متحده قابل قبول است. با این وجود دانشجویان با داشتن وقفۀ بیش از یک سال نیز احتمال تحصیل در این کشور را خواهند داشت. در واقع هرچه گپ تحصیلی شما بیشتر باشد، احتمال کمتری برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های برتر آمریکا خواهید داشت.

کلام آخر

در این مطلب به پرسش اساسی گپ تحصیلی چیست پاسخ و شرایط آن را شرح دادیم. گپ تحصیلی یک مبحث مهم در هنگام اقدام برای تحصیل در کشورهای دیگر است. با این وجود اگرچه نداشتن آن امتیاز بالاتری برای افراد دارد، اما در صورتی که دلایل قانع‌کننده‌ای برای توجیه این فاصله داشته باشید، می‌توانید به راحتی امتیاز منفی آن را کمرنگ‌تر کنید.

توجه داشته باشید که دلایلی که برای توجیه این وقفه مطرح می‌کنید، تاثیر زیادی بر پذیرش یا رد درخواست شما خواهد داشت. بنابراین اگر فاصلۀ زیادی بین مقاطع تحصیلی شما ایجاد شده است، بهتر است از افراد متخصص برای توجیه آن کمک بگیرید. در صورتی که پرسشی در این زمینه دارید، می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا با وجود گپ تحصیلی امکان اخذ پذیرش دانشگاه وجود دارد؟

بله، اما باید توجیه مناسبی برای آن داشته باشید.

آیا وجود گپ تحصیلی در اخذ ویزای تحصیلی مشکل‌ساز خواهد شد؟

در صورتی که بتوانید دلایل خود را برای گپ تحصیلی مطرح کرده و آن را اثبات کنید، مشکلی در این روند ایجاد نخواهد شد.

حد مجاز گپ تحصیلی برای مقطع لیسانس چقدر است؟

به طور معمول این حد مجاز بین 2 تا 3 سال است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند