Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا چگونه است؟

خانواده‌ها همیشه در تلاشند تا بالاترین سطح ممکن رفاه و زمینهٔ پیشرفت را در جنبه‌های مختلف زندگی برای فرزندانشان فراهم کنند و یکی از نمودهای این پیشرفت ادامه‌ تحصیل است. این مسئله آن‌قدر مهم است که عده‌ای از آن‌ها تصمیم می‌گیرند فرزندانشان را از همان کودکی یا نوجوانی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بفرستند. از طرفی دیگر، موج بزرگ مهاجرت ایرانی‌ها به کانادا موجب شده است تا کودکان و نوجوانان خانواده‌های مهاجر، محصل مدارس کانادا باشند.

اگر مهاجرت به طور کلی و مهاجرت به این سرزمین جزء گزینه‌های زندگی‌تان است حتما به اطلاعات بیشتری دربارهٔ تحصیل در مدارس کانادا نیاز دارید. تا پایان این مطلب جذاب با آکادمی اپلای همراه باشید.

انواع مدارس کانادا

تحصیل در کانادا از روش‌های مختلف و در مراکز آموزشی متفاوتی ممکن است. به طور کلی می‌توان مدارس کانادا را به انواع زیر تقسیم کرد:

  1. مدارس دولتی: طرح درس و دروس تدریس‌شده در مدارس دولتی آمریکا هماهنگ و تایید شده است. تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان این کشور رایگان و برای مهاجران با هزینه‌ای همراه است که جلوتر دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم.
  2. مدارس خصوصی روزانه: مدارس خصوصی در کانادا به صورت مستقل عمل می‌کنند و موظف نیستند از قوانین دولتی یا استانی پیروی کنند. این مدارس خودگردان بودجهٔ خود را از طریق شهریه و کمک‌های حمایتی تامین می‌کنند و عموما کیفیت آموزشی بالاتری را در مقایسه با مدارس دولتی ارائه می‌دهند.
  3. مدارس خصوصی شبانه‌روزی: این مدارس نیز مانند مدارس خصوصی روزانه هستند با این تفاوت که امکان اقامت شبانه‌روزی دانش‌آموزان در آن‌ها فراهم شده است. خانواده‌هایی که مایلند فرزندانشان از سنین کم مستقل شده و با سرد و گرم زندگی آشنا شوند به گزینهٔ مدارس خصوصی شبانه‌روزی جدی‌تر فکر می‌کنند. علاوه بر دروس متداول مدرسه، عموما مهارت‌های نرم و تجربه‌محور نیز در این مدارس محور فعالیت قرار می‌گیرند.
  4. مدارس بین‌المللی: این دسته از مدارس نیز جزء مدارس خصوصی محسوب می‌شوند و نیاز به پرداخت شهریه‌های گاه زیادی دارند. با این‌که محصلین این مدارس اغلب از کشورهای مختلف هستند، کودکان و نوجوانان کانادایی نیز می‌توانند در این مدارس ثبت‌نام کنند. هدف از تاسیس این مدارس پرورش نسل‌ جوانی است که «شهروندان بین‌المللی» باشند.

علاوه‌ بر این دسته‌بندی، مدارس کانادا طبق زبان و رویکردشان به انواع مدارس تک‌زبانه (انگلیسی یا فرانسوی) و مدارس دوزبانه نیز دسته‌بندی می‌شوند. در بعضی استان‌های کانادا مدارس دولتی تحت آموزش کلیسای کاتولیک وجود دارد. اکثر مدارس مختلط هستند اما تعدادی مدرسهٔ خصوصی نیز وجود دارد که به صورت تک‌جنسیتی به امر آموزش می‌پردازند. در کانادا مدارس خصوصی مخصوص ایرانیان نیز وجود دارد.

شرایط تحصیل و اخذ پذیرش از دبیرستان های کانادا:

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا اجباری است و از سن ۶ سالگی تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌افتد. انتخاب نوع مدرسه به عهدهٔ خانواده‌ها و تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما تحصیل الزامی است. به خاطر داشته باشید در مانیبوتا، نیوبرونسویک و اونتاریو سن خروج از مدرسه (ترک تحصیل) به ۱۸ سالگی تغییر پیدا کرده است.

قوانین مدارس کانادا

قوانینی که برای آرامش و نظم مدارس کانادا وضع شده‌اند همان بایدها و نبایدهای متداولی هستند که در اکثر مدارس دنیا لازم‌الاجرا هستند:

  • دانش‌آموزان باید سروقت در کلاس حاضر شوند و به جزء در شرایط خاص غیبت کلاسی نداشته باشند.
  • دانش‌آموزان نباید با لحن توهین‌آمیز یا بی‌ادبانه با سایر دانش‌آموزان، معلمان و کادر مدرسه صحبت کنند.
  • سیگارکشیدن، استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی و هرگونه عمل خشونت‌آمیز در فضای مدرسه (کلاس‌، راه‌روها و محوطه) ممنوع است.
  • هر نوع توهین فیزیکی و جنسی ممنوع است. مدرسه حق دارد در صورت مشاهده پلیس را مطلع ساخته و ممکن است برای دانش‌آموز سابقهٔ کیفری محسوب شود.
  • همراه داشتن انواع سلاح گرم و سرد ممنوع است.
  • سرقت یا تخریب اموال عمومی مدرسه نیز ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

تحصیل در مدارس کانادا

سیستم نمره‌دهی در مدارس کانادا

برای تحصیل در مدارس کانادا لازم است بدانید مبنای ارزش‌یابی‌ها و معنای آن‌ها چیست. جدول زیر سیستم نمره دهی مدارس کانادا را توضیح می‌دهد:

نمره نمره از ۱۰۰ طبقه‌بندی
A ۱۰۰ - ۹۰ عالی
B ۸۹ - ۸۰ خوب
C ۷۹ - ۷۰ متوسط
D ۶۹ - ۶۰ ضعیف
F زیر ۶۰ خیلی ضعیف

شهریه مدارس کانادا چقدر است؟

همان‌طور که بالا ذکر شد، برای تحصیل در مدارس کانادا گزینه‌های متنوعی وجود دارد و با توجه به نوع مدرسه شهریه نیز متفاوت است. به طور کلی شهریهٔ مدارس دولتی از ۹۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار کانادا است. اما در مورد مدارس خصوصی قیمت‌ها بسیار متفاوت است. شهریهٔ مدارس خصوصی روزانه از ۱۵۰۰۰ دلار تا ۳۰۰۰۰ دلار کانادا و شهریهٔ مدارس خصوصی شبانه‌روزی از ۶۳۰۰۰ تا ۸۳۰۰۰ دلار کانادا است. نوع و تعداد دروس ارائه‌شده، فعالیت‌های فوق‌برنامه و عوامل متعدد دیگری بر شهریهٔ مدارس تاثیر می‌گذارند.

مزایای تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا با تجربه‌های ناب و ارزشمندی همراه است که قطعا ارزش صبوری‌کردن در برابر دشواری‌هایش را دارد. از مزایای تحصیل در مدارس این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد در محیطی با کیفیت با ارزش افزودهٔ تجربه‌های غنی فرهنگی: کانادا به خاطر بافت مهاجرپذیرش میزبان افراد مختلفی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف بوده و این بافت چندملیتی به مدارس نیز سرایت کرده است. بنابراین، شاید تعبیر «کانادا، کشوری به وسعت جهان» اغراق‌آمیز نباشد و قطعا تحصیل کودکان و نوجوانان در این مدارس، آموزش و پرورش معنادارتر و عمیق‌تری برایشان به همراه دارد. رشدکردن به همراه دروس نظری و درس‌های مهم زندگی هیجان‌انگیز و بهینه نیست؟
  • مدارس به‌روز، مدرسان کارآمد و باتجربه: مدارس کانادا به خاطر کیفیت بالای آموزشی‌شان در جهان مطرح هستند. فراهم‌کردن شرایطی برای تحصیل کودکان در این مدارس نوعی سرمایه‌گذاری برای آیندهٔ نسل جوان‌تر محسوب می‌شود. نسل جوانی که قرار است آیندهٔ بهتری رقم بزند این‌جا و اکنون و در این مدارس تربیت می‌شوند.
  • مدارس کانادا در کل جهان معتبرند: با تحصیل در مدارس کانادا، نه تنها به آموزش و پرورش باکیفیتی توسط مدرسان برتر در محیطی غنی دسترسی پیدا می‌کنید بلکه مدرک‌تان در اکثر نقاط دنیا معتبر است و روی دانش و مهارت شما حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. البته اگر قصد نداشته باشید در کالج‌های خود کانادا ادامه‌تحصیل دهید.

زمان شروع و تعطیلی مدارس در کانادا

مدارس کانادا از هفتهٔ اول سپتامبر تا آخر ماه ژوئن به مدت ده ماه ادامه دارند و به نیمسال‌های تحصیلی تقسیم می‌شوند. دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵ یا ۱۵:۳۰ در مدرسه هستند. دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان نیز از ۸:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ بعدازظهر در مدرسه حضور دارند. بعد از این بازهٔ زمانی، بسته به نوع و تعداد فعالیت‌های فوق‌برنامهٔ مدرسه، دانش‌آموزان می‌توانند زمان بیشتری حضور داشته باشند.
در مدارس دولتی شنبه و یکشنبه روز تعطیل محسوب شده و کلاس‌ها از دوشنبه تا جمعه برگزار می‌شوند.

لباس فرم مدارس کانادا

پوشیدن لباس فرم در مدارس دولتی کانادا الزامی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند با لباس‌های روزمره در مدرسه حاضر شوند. البته ممکن است در موقعیت‌های خاص مانند اجراهای مدرسه‌ای یا اردوهای بین‌المللی استفاده از لباس فرم مدرسه الزامی باشد.

شرایط و مدارک اخذ پذیرش از مدارس کانادا

برای این‌که تحصیل در مدارس کانادا محقق شود لازم است مدارک زیر (به همراه ترجمهٔ رسمی‌شان) ارائه شود:

  • اسناد هویتی مانند گواهی تولد و پاسپورت؛
  • گواهی حضانت؛
  • گواهی اقامت در کانادا؛
  • سابقهٔ واکسیناسیون.

مراحل اخذ پذیرش از مدارس کانادا

قبل از اینکه کودک یا نوجوانی برای اولین بار در مدارس کانادا ثبت‌نام ‌شود توسط هیئت علمی مرکز آموزشی تعیین‌سطح می‌شود تا دو تصمیم دربارهٔ او گرفته شود:

  1. در کدام مقطع تحصیلی باید ثبت‌نام شود؟
  2. آیا به آموزش‌های تکمیلی زبان (فرانسوی یا انگلیسی) نیاز دارد یا خیر؟

برای ثبت‌نام کودک یا نوجوان‌تان در مدارس کانادا باید با مدارس نزدیک محل سکونت خود تماس بگیرید، بنابراین معمولا بیش از یک گزینه پیش روی شماست.

مدرک زبان معتبر برای تحصیل در مدارس کانادا

برای تحصیل در مدارس کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان نیست اما همان‌طور که گفته شد از دانش‌آموز در بدو ورود آزمون زبان تعیین سطحی گرفته می‌شود تا آموزش‌های متناسب با نیازهای منحصربه‌فردش ارائه شود.

تحصیل در دبیرستان های کانادا

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از مدارس کانادا

برای اخذ بورسیه از مدارس کانادا گزینه‌های زیادی روی میز دارید. البته لازم است به خاطر داشته باشید اکثر بورسیه‌ها مختص کشور کانادا نیستند؛ بلکه برای نقاط خاصی از جهان ارائه می‌شوند و کشور کانادا را نیز در بر می‌گیرند. این بورسیه‌ها بسیار متنوع هستند و سطوح مختلفی از نیازهای مالی دریافت‌کنندگان را پوشش می‌دهند: «گاهی در حد پرداخت شهریه» و گاهی «در حد پرداخت شهریه و تمام هزینه‌های زندگی و اقامت.»

در جدول زیر با تعدادی از این بورسیه‌ها آشنا خواهید شد:

نام بورسیه تحصیلی مبلغ شرایط احراز
ThePensters Essay Writing Contest ۱۰۰۰ دلار آمریکا نگارش مقاله ۵۰۰ تا ۷۰۰ کلمه‌ای درباره موضوع تعیین‌شده (موضوع هرسال متفاوت است)  
BeArt Presets Academic Scholarships ۵.۰۰۰ دلار داوطلب باید سال آخر دبیرستان باشد نامه پذیرش از یک دبیرستان معتبر داشته باشد نگارش و ارسال یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای عضویت در فیسبوک
Microsoft Imagine Cup Global Competition ۱۰۰.۰۰۰ دلار آمریکا سن بالای ۱۶ سال کسب مقام اول در مسابقه
Berows International Scholarship Program Test (BISPT) ۱) فول فاند ۲) ۱۶.۰۰۰ دلار آمریکا ثبت‌نام و پرداخت هزینه آزمون (۲ دلار آمریکا) موفقیت در آزمون

با توجه به گستردگی این موضوع، چنانچه می‌خواهید دربارهٔ اخذ بورسیه تحصیلی کانادا اطلاعات بیشتری داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره رایگان با وکلای ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

شرایط ویزای همراه دانش آموزان در کانادا

دانش‌آموزان غیرکانادایی که به قصد تحصیل در مدارس کانادا به این کشور مهاجرت می‌کنند لازم است ویزای دانش‌آموزی داشته باشند. هم‌چنین دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از والدین خود دعوت کنند با اخذ ویزای توریستی و با در دست‌داشتن مدارک TRV یا eTA به عنوان مهمان به کانادا بیایند.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی دربارهٔ ویزای همراه دانش‌آموزان حتما این مقاله آکادمی اپلای را بخوانید.

شرایط ورود به دانشگاه پس از تحصیل در مدارس کانادا

با توجه به فضای رقابتی ورود به کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا، دانش‌آموزانی که در مدارس کانادا تحصیل کرده‌اند الزاما از امتیاز ویژه‌تری برخوردار نیستند و لازم است فرآیند پذیرش را مانند سایرین طی کنند. البته از آنجا که کیفیت آموزش در مدارس کانادا بالاست این افراد نوعی مزیت دانشی دارند.

وضعیت اقامت حین و پس از تحصیل در مدارس کانادا چگونه است؟

سن قانونی در بعضی استان‌های کانادا ۱۸ سالگی و در بعضی دیگر ۱۹ سالگی است. همه افراد زیر ۱۸ یا ۱۹ سالی که مهاجر محسوب می‌شوند و با یکی از والدین (با ویزای مهمان) به کانادا سفر کرده‌اند نیاز به ویزای تحصیلی دارند. همچنین محصلینی که به تنهایی سفر کرده‌اند نیازی به داشتن ویزای تحصیلی یا Study Permit ندارند البته توصیه می‌شود این ویزا را دریافت کنند چون:

  • می‌توانند حتی بعد از رسیدن به سن قانونی در مدرسه باقی بمانند؛
  • ویزای کاری co-op دریافت کنند؛
  • در بعضی از استان‌ها به خدمات اجتماعی دسترسی داشته باشند.

دانش‌آموزان برای تمدید ویزای تحصیلی خود باید حتما از داخل کشور کانادا برای این فرآیند اقدام کنند. مدت زمان اعتبار ویزای دانش آموزی کانادا بستگی به نامهٔ پذیرش از مرکز آموزشی دارد. البته مطمئن باشید که حداقل ۹۰ روز پیش از منقضی‌شدن ویزای خود جهت تمدید آن اقدام می‌کنید. تاریخ انقضای ویزا روی آن درج شده است.

افرادی که زیر سن قانونی هستند و ویزای تحصیلی ندارند لازم است ویزای مهمان یا گواهی eTA داشته باشند. بدیهی است که پس از پایان تحصیل و تغییر وضعیت دانش‌آموز، نوع ویزای او نیز باید متناسب با وضعیت جدید تغییر کند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات کاملی دربارة تحصیل در مدارس کانادا جمع‌آوری و ارائه کنیم تا بتوانید با دانستن همة جوانب دربارة این تصمیم مهم زندگی خود و فرزندتان برنامه‌ریزی کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند