Search
Close this search box.

معرفی برترین کالج‌های کانادا و شرایط تحصیل در آن

مناظر چشم‌ربا و آرام‌بخش، محیط پیشرفته و فناورانه، کیفیت بالا و فرهنگ چندملیتی کانادا این کشور را به یکی از مقاصد ایدئال ادامه تحصیل برای جوانان سراسر دنیا به خصوص متقاضیان ایرانی تبدیل کرده ‌است. ما هم در این مقاله همهٔ تلاشمان را می‌کنیم تا هر آنچه لازم است دربارهٔ شرایط تحصیل در کالج‌های کانادا بدانید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید:‌

آشنایی با کالج‌های کشور کانادا و انواع آن

در سیستم آموزشی کانادا، کالج دوره‌ای نسبتا کوتاه و معمولا با رویکرد فنی-حرفه‌ای بوده که داشتن مدرک پایان دبیرستان برای شرکت در آن لازم است. بر خلاف تصور عموم، کالج الزاما مرحلهٔ پیش‌نیاز دانشگاه نیست و می‌توان پس از دریافت مدرک کارشناسی نیز جهت عمق‌بخشیدن به مهارت‌های حرفه‌ای یا سایر مهارت‌های دلخواه در دوره‌های ارائه‌شده در کالج شرکت کرد. در واقع بعضی‌ افراد تصمیم می‌گیرند بعد از سه یا چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی به کالج بپیوندند تا دانش نظری و عملی خود را در رشتهٔ دلخواهشان گسترش دهند.

کالج‌های کانادا را ممکن است با اسامی متفاوتی بشناسید:‌

  • کالج هنرهای کاربردی و تکنولوژی
  • کالج‌های آزاد
  • مراکز فناوری
  • پلی‌تکنیک

با توجه به دو زبانه‌بودن کشور کانادا (زبان‌های انگلیسی و فرانسوی) دوره‌های ارائه‌شده در کالج‌های کانادا به سه دسته تقسیم می‌شوند:‌

  1. دوره‌های انگلیسی؛
  2. دوره‌های فرانسوی؛
  3. دوره‌های دو زبانه.

شرایط تحصیل در کالج‌های کشور کانادا

در کالج‌های کانادایی محدودیت سنی خاصی جهت ادامه‌ تحصیل وجود ندارد و متقاضیان با هر سنی می‌توانند در آن شرکت کنند. دانشجویان بین‌المللی نیز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید به افسران ادارهٔ مهاجرت ثابت کنند که به درس و رشتهٔ تحصیلی‌شان واقعا علاقه‌مند هستند، تنها هدفشان از مهاجرت به این کشور دنبال‌کردن رویای ادامهٔ تحصیل در یکی از دانشگاه‌های درجه ‌یک این کشور است و حتما بعد از فارغ‌التحصیلی از یکی از کالج‌های کانادا، به کشور خود باز می‌گردند.

معدل و نمرهٔ زبان از دیگر ملزومات پذیرش در کالج‌های این کشورند که بسته به مرکز آموزشی و رشتهٔ مورد نظر متغیر است. پیشنهاد ما این است که برای داشتن اطلاعات دقیق در این باره به وبسایت کالج خود مراجعه کرده یا با وکلای ما مشورت کنید.

تحصیل در کالج‌های کشور کانادا بدون مدرک زبان

خوشبختانه یا متاسفانه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا بدون مدرک زبان ممکن نیست. با توجه به اینکه دوره‌ها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه یا هر دو ارائه می‌شوند متقاضیان ادامهٔ تحصیل باید در یکی از آزمون‌های تافل، آیلتس یا CAEL (آزمون آکادمیک زبان انگلیسی کانادایی) به حد نصاب نمره دست یافته باشند. حداقل نمرهٔ ۶.۵ آیلتس (یا معادل آن) ضروری است.

شاید شما هم مطالبی تحت عنوان تحصیل در کالج‌های کانادا بدون مدرک زبان دیده باشید. لازم است بدانید چنین مواردی صحت ندارد. تنها تبصرهٔ قانونی موجود مرتبط با تحصیل در برترین کالج‌های کانادا به بی‌نیازی از مدرک آیلتس برمی‌گردد و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • دانشجویان بین‌المللی که در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی می‌کنند؛
  • دانشجویان بین‌المللی که بتوانند با اسناد معتبر ثابت کنند حداقل ۴ سال در یک مدرسه یا دانشگاه انگلیسی‌زبان تحصیل کرده‌اند؛
  • دانشجویان بین‌المللی که نمرات سایر آزمون‌های معتبر زبان چون آزمون دولینگو،تافل یا PTE را ارائه داده‌اند.

از آنجا که پیش‌نیازهای زبانی با توجه به کالج و رشته متغیر است پیشنهاد می‌کنیم حتما در بخش دانشجویان بین‌الملل کالج مدنظرتان، اطلاعات مورد نیاز را بررسی کنید.

تحصیل در کالج با مدرک دیپلم در کشور کانادا

با داشتن مدرک دیپلم یا همان گواهی پایان دبیرستان هم می‌توان به یکی از کالج‌های کانادا راه یافت. البته اگر سایر شرایط مورد نیاز را دارا باشید.

مدارک لازم جهت پذیرش در کالج‌های کانادا

اولین اقدام شما در فرآیند پذیرش در یکی از کالج‌های کانادا این است که از ارائه‌شدن دورهٔ مدنظرتان را در کالج مطمئن شوید. اگر دورهٔ تحصیلی دلخواه‌تان ارائه می‌شد، در گام بعدی لازم است چک کنید در کدام نیمسال تحصیلی و با چه ظرفیتی ارائه می‌شود.

نیمسال‌های تحصیلی کانادا به این صورت هستند:‌

  • نیمسال پاییز (شروع از ماه سپتامبر)؛
  • نیمسال زمستان (شروع از ماه ژانویه)؛
  • نیمسال تابستان (شروع از ماه می)

نیمسال پاییز و زمستان معمولا بین دانشجوها پرطرفدارند اما نیمسال تابستان یا همان ترم تابستانی به دلیل محدودیت تعداد دوره‌های ارائه‌شده و فشردگی دروس معمولا محبوبیت کمتری بین متقاضیان دارد. شروع فرآیند پذیرش از ماه‌ها قبل آغاز می‌شود و ممکن است بین یک تا ۹ ماه به طول انجامد.

مدارکی که باید برای اپلای ارائه دهید از یک الگوی کلی پیروی می‌کند. با این‌حال ممکن است تفاوت‌های جزئی بین‌دانشگاهی نیز وجود داشته باشد. پیشنهاد ما این است که حتما وبسایت کالج مدنظر خود را به دقت بررسی کنید و در صورت هرگونه ابهام با وکلای حرفه‌ای ما مشورت کنید. مدارک مورد نیاز شما برای اپلای به شرح زیر است:

  • فایل اسکن‌شدهٔ صفحات گذرنامه؛
  • ترجمهٔ رسمی مدارک، سوابق و ریزنمرات تحصیلی؛
  • مدرک زبان.

اینکه کدام‌یک از مدارک زبان و با چه نمره‌ای برای کالج قابل قبول بوده در وبسایت کالج درج شده است. همچنین در نظر داشته باشید که در این مرحله لازم است هزینه‌ای برای اپلای به صورت آنلاین پرداخت کنید که این مبلغ غیرقابل بازگشت است. اگر نمی‌دانید چطور هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام را آنلاین پرداخت کنید کارشناسان ما می‌توانند تمامی پرداخت‌های ارزی شما را در اسرع وقت برایتان انجام دهند.

دوره‌ها و مقاطع تحصیلی کالج‌های کشور کانادا

دوره‌های ارائه‌شده در کالج‌های کشور کانادا حرفه‌ و تخصص‌محور و کوتاه‌مدت هستند. با این‌حال تعداد محدودی از کالج‌ها در مقطع کارشناسی هم دانشجو جذب می‌کنند. دوره‌های ارشد و دکتری در کالج‌های کانادا ارائه نمی‌شوند.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

شرایط ورود به دانشگاه‌های کانادا پس از تحصیل در کالج

سه دسته از افراد ممکن است قصد داشته باشند در یکی از بهترین کالج‌های کانادا شرکت کنند:

  1.  ممکن است شما با در دست‌داشتن مدرک دیپلم (مدرک پایان دبیرستان) و با فرض واجد سایر شرایط‌بودن قصد داشته باشید از یکی از کالج‌های کانادا پذیرش بگیرید.
  2. فرد بالای ۱۸ سالی هستید که قصد دارد جهت دانش‌افزایی یا فراگیری مهارتی خاص به کالج بیاید.
  3. عده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها که برای هم‌سو‌ کردن دانش نظری و عملی‌شان در گرایشی خاص به کالج می‌آیند.

پس شرکت در کالج الزاما پیش‌نیاز پذیرش‌گرفتن از دانشگاه‌های کانادا نیست. به طور کلی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید موارد متعددی را لحاظ کنید. هرچند ممکن است تفاوت‌های جزئی بین قوانین پذیرش دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، اما قوانین زیر دربارهٔ بیشتر دانشگاه‌ها صدق می‌کند:

  1. آیا واجد شرایط هستید؟
    هر یک از دانشگاه‌های کانادا شرایط منحصربه‌فردی برای پذیرش دانشجو دارند، ولی شرط اولیه و حداقلی‌شان فارغ‌التحصیلی از مقطع دبیرستان با نمرات بالا است.
  2. مدارک مورد نیاز کدامند؟
    ریزنمرات مقاطع قبلی و نسخٔ ترجمه‌شده گواهی به زبان انگلیسی یا فرانسوی جزء ضروریات اولیه هستند. صحت علمی مدارک شما باید به تایید کشور کانادا هم برسد.
  3. آیا مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید؟
    تمام دانشجویان بین‌المللی در کانادا باید در سطح قابل‌قبولی از مهارت زبانی در یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی برخوردار باشند. برای اکثر دانشگاه‌های انگلیسی داشتن سطحی از آزمون‌های استاندارد مانند آیلتس، تافل، یا دولینگو کفایت می‌کند. دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان هم روش‌های بررسی خودشان را دارند. اگر معدل دروس دبیرستان شما بالاست اما نمرهٔ زبانتان به اندازهٔ کافی خوب نیست می‌توانید از انواع دوره‌های زبانی ‌استفاده کنید تا به سطح مطلوب برسید.
  4. فرآیند پذیرش به چه صورت انجام می‌شود؟
    قوانین مربوط به فرآیند پذیرش از منطقه‌ای به منطقهٔ دیگر تفاوت دارد. در بعضی از مناطق، یک سیستم پذیرش مرکزی وجود دارد و در بعضی مناطق شما باید به صورت موردی و جداگانه برای هر دانشگاه تقاضا بدهید. پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای بیش از یک دانشگاه درخواست بدهید تا در صورت عدم قبولی در یکی از انتخاب‌هایتان، فرصت شما هدر نرود.
  5. چه زمانی درخواست پذیرش بدهیم؟
    زمان‌ها و تاریخ‌های ثبت‌نام هم متغیرند اما به طور کلی بهتر است هشت تا دوازده‌ماه زودتر از آغاز ترم تحصیلی اقدام کرده باشید. دانشجویان بین‌المللی معمولا از ترم پاییز یا زمستان شروع به تحصیل می‌کنند.

بعد از اینکه از دانشگاه دلخواهتان پذیرش گرفتید وارد مرحلهٔ مهم اخذ ویزای دانشجویی خواهید شد که آن ‌هم جزئیات مربوط به خود را دارد و پیشنهاد می‌کنیم جهت حصول اطمینان خاطر از پیشرفت صحیح این فرآیند این مطلب را دربارهٔ دریافت ویزای تحصیلی کانادا بخوانید.

معرفی برترین کالج‌های کشور کانادا

در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی برترین کالج‌های این مقصد دوست‌داشتنی دانشجوها بپردازیم:

کالج جورج براون (George Brown College)

کالج جورج براون که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده، یکی از بزرگ‌ترین کالج‌ها و مراکز پژوهشی کانادا است. پردیس‌های این مرکز آموزشی در شهر تورنتو قرار گرفته است و دسترسی آسانی از شهرهای همجوار دارد. امکانات موجود در محوطهٔ کالج نیز به علاوهٔ کادر علمی درخشان و البته سختگیرش به جذابیت این کالج برای دانشجوهای بین‌المللی افزوده است. هفت مرکز آکادمیک این کالج به ارائهٔ‌ دروسی در رشته‌های «هنر، طراحی و فناوری اطلاعات»، «تجارت»، «خدمات اجتماعی و کودک»، «سازندگی و تکنولوژی مهندسی»، «علوم سلامت»، «مهمانداری و آشپزی» و «مطالعات مقدماتی و آزاد» می‌پردازند.

کالج سنتینیال (Centennial College)

این کالج که در تورنتوی کانادا واقع شده، پذیرای طیف گسترده‌ای از دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه بیش از پنجاه سال پیش تاسیس شده و به خاطر کیفیت بالای دروس ارائه‌شده و امکانات دانشکده‌هایش مشهور است. بیش از صد رشتهٔ تحصیلی از جمله گرایش‌های مختلف تجارت، ارتباطات، هنر، حسابداری کاربردی، تکنولوژی مهندسی، علوم سلامت، سفر و گردشگری، موسیقی، تئاتر، فیلم و طراحی در این کالج ارائه می‌شود.

کالج هامبر (Humber College)

کالج هامبر به عنوان یک کالج دولتی که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده جزء بهترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی کانادا است. این کالج با هدف گسترش ارتباطات بین‌فرهنگی و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز فراگیری مادام‌العمر بنیان‌گذاری شده است و شش دانشکدهٔ اصلی به نام‌های دانشکدهٔ علوم کاربردی و تکنولوژی، دانشکدهٔ تجارت، دانشکدهٔ علوم سلامت و رفاه، دانشکدهٔ علوم و هنرهای آزاد، دانشکدهٔ رسانه و دانشکدهٔ خدمات اجتماعی و جمعی دارد. کالج هامبر نیز در تورنتو واقع شده است.

کالج آلگونکوئن (Algonquin College)

این کالج نیز که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است در مقایسه با سایر کالج‌ها تاکید بیشتری بر دوره‌های فنی‌حرفه‌ای دارد و در رشته‌های علوم سلامت، تجارت، آشپزی، مهمانداری و تفریحات، خدمات اجتماعی و جمعی، امنیت عمومی و مطالعات حقوقی، رسانه و ارتباطات، حمل‌ونقل، هنر و طراحی، علوم کاربردی و محیط‌زیستی،‌ و فناوری پیشرفته دوره‌های کارآموزی، تمام‌وقت، پاره‌وقت و آنلاین ارائه می‌دهد. ساختمان اصلی کالج در ایالت اونتاریو واقع شده است اما جهت رفاه ‌حال دانشجویان بین‌المللی، پردیس بین‌الملل کالج را در کشور کویت تاسیس کرده‌اند.

کالج سنکا

کالج سنکا در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده و یکی از مراکز آموزشی کانادا واقع در اونتاریو است. این کالج دولتی با دوره‌های متفاوتی در رشته‌های «هوانوردی»، «تجارت»، «هنرهای خلاقه، پویانمایی و طراحی»، «آموزش و خدمات اجتماعی و جمعی»، «فناوری مهندسی»، «سلامتی و بهزیستی»،‌ «گردشگری»، «فناوری اطلاعات»، «حقوق، امور اجرایی و امنیت عمومی»، «هنرهای آزاد»، «رسانه و ارتباطات»، «علوم» و مدرسهٔ تابستانه میزبان دانشجوهای بین‌المللی زیادی است.

جدول زیر رنکینگ این پنج کالج برگزیده را در مقیاس QS نشان می‌دهد:

نام کالج رنکینگ QS (سال ۲۰۲۲)
کالج جورج براون ۱۰۳۱
کالج سنتینیال ۱۰۳۲
کالج هامبر ۱۴۲۳
کالج آلگونکوئن ۱۵۳۱
کالج سنکا ۱۵۷۲

هزینه تحصیل در کالج های کانادا

هزینه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا

با درنظر گرفتن تنوع دوره‌ها و کالج‌های کانادایی شاید نتوان الزاما ارزان‌ترین موسسهٔ آموزشی را معرفی کرد. خوب است بدانید هزینهٔ تحصیل در کالج‌های کانادا عموما ارزان‌تر از تحصیل در دانشگاه‌های کانادا است و حتی به خاطر ماهیت حرفه‌ای و کارآموزی بعضی رشته‌ها، شما ممکن است درآمدزایی هم داشته باشید. اکثر کالج‌های کانادا در حومهٔ شهرهای بزرگ (با دسترسی آسان) واقع شده‌اند که خود باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. برای دانستن هزینهٔ دقیق تحصیل در کالج‌های کانادا حتما قیمت‌‌ها را در وبسایت کالج مدنظر خود بررسی کنید.

کالج‌ها معمولا سالانه حدود ۲۰۰۰ تا ۱۸.۰۰۰ دلار کانادا را برای شهریه در نظر می‌گیرند. (هزینه‌های مربوط به اپلای کردن جداگانه محسوب می‌شود.) هزینهٔ سالانهٔ زندگی نیز حداقل ۱۲.۰۰۰ دلار کانادا (بدون در نظر‌گرفتن هزینهٔ اجارهٔ مسکن) تخمین زده شده است.

برای اطلاع دقیق از هزینه های تحصیل در کانادا در سال 2023 این مطلب را بخوانید.

بورسیه‌های تحصیلی که در کالج‌های کانادا ارائه می‌شود

بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده در کالج‌های کانادا برای دانشجویان بین‌الملل بسیار محدود هستند و رقابت تنگاتنگی برای به دست‌آوردن آن‌ها در جریان است. یکی از معدود بورسیه‌های موجود برای دانشجویان بین‌المللی بورسیهٔ کالج امپریال است. این کمک‌هزینهٔ تحصیلی تا مبلغ ۲۰۰.۰۰۰ دلار کانادا را برای تحصیل در همهٔ رشته‌های مقطع کارشناسی در این کالج ارائه داده و بسیار پرطرفدار است.

صفر تا صد دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

تحصیل در برترین کالج‌های کشور کانادا با آکادمی اپلای

آکادمی اپلای در انتخاب کالج و رشتهٔ دلخواه‌تان، جمع‌آوری دقیق و ترجمهٔ رسمی مدارک جهت اخذ پذیرش، دریافت ویزای تحصیلی کانادا و پرداخت ارزی شهریه و سایر هزینه‌ها در کنار شماست. برای تحصیل در برترین کالج‌های کانادا همین حالا با وکلای ما در آژانس تحصیلی آکادمی اپلای تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی دربارهٔ تحصیل در کالج‌های کانادا در اختیار علاقه‌مندان به انتخاب این روش مهاجرتی قرار دهیم. ادامهٔ مسیر تحصیلی بخش مهمی از زندگی افراد امروزی محسوب می‌شود و لازم است با اطلاعات کافی وارد این مسیر پرچالش شد. ما در آکادمی اپلای همراه شما هستیم تا انتخاب‌های صحیحی برای ادامهٔ تحصیلتان داشته باشید. از خواندن دیدگاه‌های شما در بخش نظرات این مطلب خوشحال خواهیم شد.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند