Search
Close this search box.

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

ریتم زندگی سریع و مدرن این روزهایمان به خصوص در کشورهای پیشرفته‌تر موجب شده است که مسیر رسیدن به رویاها و تحقق آرزوهای عده‌ای از ما از ایستگاه تحصیلات تکمیلی بگذرد. آن‌هایی که سقف آرزوهایشان بلندتر است تصمیم می‌گیرند دانشگاه‌های خارج از کشور را امتحان کنند، اما دانشگاه تنها مرجع ارائه‌دهندهٔ تحصیلات تکمیلی نیست. ممکن است شما هم کلمهٔ کالج را شنیده و کنجکاو شده باشید تفاوت کالج و دانشگاه را بدانید. در این مطلب دربارهٔ تفاوت این دو سازمان آموزشی مشابه اما متفاوت صحبت می‌کنیم.

کالج چیست؟

کالج یکی از مراکز ارائه‌دهندهٔ تحصیلات تکمیلی است که در کشورهای مختلف معانی مختلف دارد. در اسپانیا به دورهٔ دبیرستان و در ایران به دانشکده کالج گفته می‌شود. در بعضی از کشورهای آمریکایی و اروپایی کالج به معنی دانشکده به کار می‌رود و گاهی اوقات هم به جای واژهٔ دانشگاه استفاده می‌شود. بنابراین جای تعجب نیست که دربارهٔ تفاوت کالج و دانشگاه نیاز به شفاف‌‌سازی باشد. در حالت کلی، کالج‌ها مراکز آموزشی نسبتا کوچکی هستند که اکثرا، اما نه همیشه، خصوصی اداره می‌شوند و ممکن است به سازمان‌های مذهبی وابسته‌ باشند.
در مقایسه با دانشگاه، کالج تعداد دانشجویان کمتر و جو صمیمانه‌تری دارد. تنوع و گسترهٔ رشته‌های ارائه‌شده در کالج محدودتر است. با این‌حال کالج‌ هم انواع مختلفی دارد. کالج‌ها را می‌توان به سه دستهٔ کلی زیر تقسیم کرد.

انواع کالج

کالج هنرهای آزاد (Liberal Arts College)

کالج هنرهای آزاد متقاضیان را با طیف وسیعی از رشته‌های مختلف آشنا می‌کند و بر خلاف باور عموم محدود به رشته‌های علوم انسانی نیست. در این نوع کالج، علاوه بر رشته‌های علوم انسانی دروسی چون شیمی و موسیقی هم ارائه می‌شوند. از آنجا که برنامهٔ درسی کالج هنرهای آزاد مبتنی بر یک رشته یا حرفهٔ خاص نیست متقاضیان می‌توانند با گذراندن طیف وسیعی از واحدهای درسی علاقه‌مندی خود به رشته‌های مختلف را ارزیابی کنند.

کالج محلی (Community College)

کالج‌های محلی معمولا دوره‌های آموزشی دو ساله دارند و در پایان دوره، مدرک و گواهی می‌دهند. این سازمان آموزشی به خاطر شهریه‌های اقتصادی، کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر و تقریبا شخصی‌سازی‌شده طرفدار دارد. شما دوست دارید در کلاسی تقریبا ۱۵۰-۲۰۰ نفره باشید یا یک کلاس ۵۰ نفره؟ خیلی از متقاضیان تحصیلات تکمیلی تصمیم می‌گیرند یک دورهٔ آموزشی عمومی در یک کالج محلی بگذرانند و سپس با رویکردی تخصصی‌تر برای اخذ مدرک کارشناسی و بالاتر به دانشگاه بروند.

کالج فنی حرفه‌ای (Technical Vocational College)

این کالج‌ها که به مدارس کسب‌و‌کار معروفند با رویکردی تخصص و مهارت‌محور فراگیرانشان را برای فعالیت حرفه‌ای در شغلی خاص آماده می‌کنند. کالج‌های فنی حرفه‌ای هم عموما دوره‌های دو ساله دارند.

بر خلاف دو نوع کالج قبلی که به آن‌ها اشاره شد، کالج‌های فنی حرفه‌ای آموزش تخصصی و رشته‌محور را جایگزین آموزش عمومی کرده‌اند و فارغ‌التحصیلان این مراکز آموزشی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی، بر مبنای مهارت، مدرک یا گواهی کسب‌شده به بازار کار ملحق شوند.

علاوه بر سه دسته‌بندی اصلی که گفته شد انواع دیگری از کالج مانند کالج‌ هنر، کالج‌های مذهبی،‌ کالج‌های تک‌جنسیتی و کالج‌های ماموریت‌محور نیز وجود دارند.

دانشگاه چیست؟

دانشگاه‌ها مراکز آموزشی خصوصی یا دولتی هستند که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری دوره‌های آموزشی دارند. دانشگاه‌ها معمولا با تنوع فرهنگی و محیطی، دانشکده‌های بزرگ و طیف وسیع دوره‌های آموزشی‌شان شناخته می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی ممکن است سالانه هزاران دانشجو در رشته‌های مختلف پذیرش کنند اما دانشگاه‌های خصوصی از این لحاظ گزیده‌تر و سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند.

دیگر تفاوت کالج و دانشگاه در رویکرد تحقیقاتی آن‌هاست. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید دانشگاه‌ها تعهد بیشتری به پژوهش دارند و با داشتن امکانات مالی و غیرمالی و آزمایشگاه‌های متعدد به تعهدات تحقیقاتی خود عمل می‌کنند. خیلی از دانشگاه‌ها مراکز صرفا تحقیقاتی دارند و مبالغ زیادی را سالانه به پژوهش اختصاص می‌دهند.

طیف استادان دانشگاهی نیز ویژگی مهمی است که یکی دیگر از تفاوت‌های دانشگاه و کالج را رقم می‌زند. در دانشگاه استادان معمولا از چهره‌های شناخته‌شده و مطرح رشتهٔ تحصیلی‌شان هستند و این ویژگی برای خیلی از دانشجویان برگ برنده‌ای به شمار می‌رود.

انواع دانشگاه

دانشگاه‌ها را نیز می‌توان به چند دستهٔ کلی زیر تقسیم کرد:

  • دانشگاه‌های دولتی؛
  • دانشگاه‌های خصوصی؛
  • دانشگاه‌های پژوهشی.

دانشگاه‌ دولتی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است دانشگاه‌های دولتی توسط دولت حمایت مالی می‌شوند، معمولا از دانشگاه‌های خصوصی بزرگترند و البته شهریهٔ کمتری دارند. با اینکه شهریهٔ دانشگاه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است اما ممکن است دانشجویان بین‌المللی شهریهٔ بیشتری در مقایسه با دانشجویان بومی بپردازند.

دانشگاه خصوصی

از آن‌جا که بودجهٔ دانشگاه‌های خصوصی را دولت تامین نمی‌کند، این موسسات باید از راه شهریه و مبالغ اهدایی هزینه‌های خود را فراهم کند. بنابراین تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی پرهزینه‌تر است. شهریهٔ پرداختی دانشجوهای بین‌المللی و بومی یکسان است و چون انواع کمک‌هزینهٔ تحصیلی و بورسیه فراهم است، متقاضیان درس‌خوان و کوشا می‌توانند آسوده‌خاطرتر باشند.

دانشگاه‌های خصوصی به دو دستهٔ دانشگاه‌های انتفاعی و غیرانتفاعی نیز تقسیم می‌شوند. در دانشگاه‌های انتفاعی، هدف درآمدزایی برای سهام‌داران مرکز آموزشی در اولویت بالاتری نسبت به ارائهٔ دوره‌های آموزشی باکیفیت قرار گرفته است. در دانشگاه‌های غیرانتفاعی این اولویت جابه‌جا می‌شود و درآمدزایی اولین و مهم‌ترین هدف نیست.

دانشگاه‌های پژوهشی

دانشگاه‌های پژوهشی می‌توانند انتفاعی یا غیرانتفاعی باشند اما دوره‌ها و رشته‌هایشان را معمولا در مقطع دکتری تعریف می‌کنند و با ارائهٔ بودجه‌های پژوهشی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی، نقش مهمی در توسعه و گسترش علم ایجاد می‌کنند.

تحصیل در کالج بهتر است یا دانشگاه؟

پاسخ‌دادن به این سوال کار آسانی نیست چون افراد مختلف ممکن است اهداف متنوعی از ادامه تحصیل در ذهن داشته باشند. در این بخش به بررسی مزایا و معایب کالج و دانشگاه می‌پردازیم.

مزایا و معایب کالج

+ کالج‌ها معمولا آموزش‌محور هستند و نه پژوهش‌محور.
+ ادامه تحصیل در کالج به مراتب کم‌هزینه‌تر از ادامه تحصیل در دانشگاه است.
+ از آن‌جا که دوره‌های کالج معمولا به مدت دو سال تعریف می‌‌شوند،‌ داوطلبان فرصت بیشتری برای گسترش دامنهٔ علم خود و مطالعاتشان دارند.
+ تعداد کمتر دانشجویان در کالج باعث اختصاص فضا و زمان آموزشی بیشتر به دانشجو است. استادان و هیئت علمی نیز فرصت بیشتری به رسیدگی به امور دانشجویان دارند.

و اما معایب تحصیل در کالج

– دوره‌های دو سالهٔ کالج‌ها گاه محدود است و تنوع دوره‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها را ندارد.
– تعداد کمتر فراگیران در کالج گاهی مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و از تنوع فرهنگی و اجتماعی کم می‌کند.
– از آنجا که تعداد بورسیه‌ها و کمک‌های مالی ارائه‌شده در کالج چندان زیاد نیست، ممکن است تحصیل بدون کمک مالی در کالج گران‌تر از تحصیل در دانشگاه با کمک‌هزینهٔ تحصیلی انجام شود.

مزایا و معایب دانشگاه

پرداختن به مزایا و معایب دانشگاه شاید نور بیشتری بر تفاوت‌ کالج و دانشگاه بتاباند. ابتدا از مزایا شروع می‌کنیم تا به تفاوت کالج و یونیورسیتی یا همان دانشگاه برسیم:

+ تنوع دوره‌ها و رشته‌های ارائه شده بسیار زیاد است. بنابراین می‌توانید مناسب‌ترین گزینهٔ ممکن را در راستای مهارت‌، علاقه‌مندی یا مسیر حرفه‌ای خود انتخاب کنید.
+ وسعت فضای فیزیکی و محوطهٔ دانشگاه موجب تنوع فرهنگی می‌شود. بنابراین می‌توانید در طول دوران تحصیل خود با دانشجویان، کارمندان و استادانی که از پیشینه‌ها و فرهنگ‌های مختلفی هستند تعامل داشته باشید.
+ اخذ مدرک کارشناسی (و بالاتر) که در دانشگاه‌ها میسر است می‌تواند روی انتخاب‌های شغلی شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

حضور در دانشگاه با معایبی نیز همراه است:

– اگر هدف‌تان از تحصیل با کارهای پژوهشی فاصله دارد احتمالا حال و هوای کلاس‌ها چندان به مذاق شما خوش نیاید.
– هزینهٔ تحصیل دانشگاهی شامل شهریه، اقامت و خوابگاه، خوراک، کتاب‌ها و لوازم دانشگاهی در مقایسه با هزینه‌های کالج گران‌تر است و ممکن است پایان تحصیلتان در دانشگاه با آغاز بدهکاری‌ وام‌های دانشجویی همراه شود.
– خیلی از دانشگاه‌های دولتی بزرگ با محدودیت‌هایی در ظرفیت آموزشی همراهند. پذیرش این جو رقابتی برای همه دلپذیر و آسان نیست.
– عده‌ای از افراد در شلوغی هم احساس تنهایی می‌کنند، به خصوص در شلوغی متنوعی که شامل افرادی از فرهنگ‌ها و عقاید مختلف است. انتخاب این افراد حضور در جمع‌های کوچک اما همگن است و قطعا دانشگاه از این لحاظ گزینهٔ مناسبی برای آن‌ها نیست.

هزینه تحصیل در کالج در مقایسه با دانشگاه

تفاوت کالج و دانشگاه در نوع، گسترهٔ فعالیت و رشته‌های تحصیلی که ارائه می‌دهند، نمود پیدا می‌کند و این تنوع ایجادشده باعث بالا و پایین‌شدن قیمت‌ها می‌شود. اینکه کالج یا دانشگاه خصوصی است یا دولتی، اینکه انتخاب کنید در خوابگاه دانشگاه اقامت داشته باشید یا در یک آپارتمان یا سوئیت مستقل یا اشتراکی، اینکه واجد شرایط کمک‌هزینهٔ تحصیلی باشید یا نه و با چه مبلغی، اینکه چه رشته‌ای را در چه مقطعی بخوانید و عواملی از این دست روی هزینه تحصیل کالج و دانشگاه تاثیر می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کالج با دانشگاه را رقم می‌زنند. پیشنهاد ما برایتان این است: بعد از اینکه دربارهٔ مقصد مهاجرتی، رشته و مقطع تحصیلی گزینه‌هایتان را محدودتر کردید با مشاوران ما در آکادمی اپلای صحبت کنید تا بتوانید بین کالج و دانشگاه انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

جمع‌بندی

شاید شباهت دو مرجع آموزشی برای عده‌ای گمراه‌کننده باشد اما پرداختن به تفاوت کالج و دانشگاه می‌تواند به داوطلبان تحصیلات تکمیلی بینشی دهد که منابع مالی و غیرمالی خود را بهینه استفاده کرده و در زمان کمتری اهداف خود را به واقعیت نزدیک‌تر کنند. قطعا نمی‌توان به همهٔ متقاضیان یک راهکار یکسان پیشنهاد داد اما امیدواریم بررسی تفاوت کالج و دانشگاه به شما کمک کرده باشد تا گزینهٔ مناسب رسیدن به اهدافتان را بیابید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 1]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند