Search
Close this search box.

همه چیز دربارۀ دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا و رفع آن بدانید

کانادا کشور محبوبی است. خیلی‌‌ها این سرزمین را به خاطر فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و طبیعت بکر و چشم‌نوازش و جوان‌ترها به خاطر کیفیت بالای دانشگاه‌هایش تحسین می‌کنند. در میان خیل انبوه کسانی که دانشگاه‌های این کشور را به عنوان یک مقصد تحصیلی انتخاب می‌کنند، افرادی هستند که ریجکت ویزای تحصیلی کانادا را تجربه کرده‌اند؛ تجربه‌ای که چندان خوشایند نیست.

در ادامۀ این مطلب می‌خواهیم زیروبم ریجکت ویزای تحصیلی کانادا را دربیاوریم تا این بخش از سفر تحصیلی‌تان آسان و کم‌استرس باشد. آیا می‌دانید ویزای تحصیلی کانادا چرا ریجکت می‌شود؟

شش دلیل اصلی برای ریجکت ویزای تحصیلی کانادا و روش‌های پیشگیری

آمار و ارقام می‌گویند تعداد دانشجویانی که مایلند در دانشگاه‌های کانادا ادامه تحصیل دهند روز به روز در حال افزایش است اما تعداد صندلی‌های دانشگاه‌های کانادا، خیر. به همین دلیل دریافت ویزای تحصیلی دشوارتر از قبل شده است. فرآیند دریافت ویزای کانادا شفاف است و می‌توان با اندکی پیش‌بینی از ریجکت ویزای تحصیلی جلوگیری کرد.

ویزای شما ممکن است به دلایل زیر ریجکت شود:

یک) عدم تمکن مالی

متقاضیان اعزام دانشجو به کانادا باید ثابت کنند که می‌توانند حداقل به مدت یک سال هزینه‌های خود را بپردازند. موجودی حساب بانکی‌ مهاجران احتمالی به مقصد کانادا و تراکنش‌های آن‌ها این بلوغ اقتصادی و استقلال مالی را به افسر مهاجرتی ثابت می‌کند. ادارۀ مهاجرت ظاهرا رابطۀ خوبی با ابهامات مالی ندارد و اگر نتوانید با مدارک معتبر و مستدل ثابت کنید که می‌توانید هزینه‌های مربوط به تحصیل و ضروریات زندگی در کانادا را به مدت حداقل یک سال بپردازید، ویزای شما ریجکت می‌شود. جدول زیر حداقل هزینه‌های مورد نیاز برای گواهی تمکن مالی را به وقت سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد:

تعداد نفرات هزینهٔ سالانه (به جزء شهریهٔ دانشگاه) هزینهٔ ماهانه (به جزء شهریه دانشگاه)
دانشجو ۱۰ هزار دلار کانادا ۸۳۳ دلار کانادا
اعضای خانواده درجه یک (یک نفر) ۴ هزار دلار کانادا ۳۳۳ دلار کانادا
سایر همراهان (یک نفر) ۳ هزار دلار کانادا ۲۵۵ دلار کانادا

البته این هزینه‌ها برای منطقهٔ کِبک نیست و این استان از کانادا جدول اختصاصی ریزهزینه‌های خود را دارد. طبق جدول بالا، اگر یک دانشجو بخواهد با یک نفر از اعضای خانوادهٔ درجه یک و یک همراه دیگر به شهری در کانادا (به جزء کبک) بیاید باید حداقل ۱۷ هزار دلار سرمایه داشته باشد (۱۰ + ۴ + ۳ = ۱۷ هزار دلار کانادا). یادتان باشد بسته به نوع فاند یا حمایت مالی که دریافت کرده‌اید و دانشگاه و مقطعی که از آن پذیرش گرفته‌اید هزینه‌هایتان ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.

راه‌حل: پیش از اپلای، حساب بانکی‌تان را شارژ کنید و مطمئن باشید بانک‌های کانادایی می‌توانند از تمکن مالی‌تان مطمئن شوند تا احتمال ریجکت شدن ویزای کانادای شما به میزان محسوسی کاهش یابد.

دو) پیشینۀ سفر و اسناد هویتی مبهم

دردسرهای کاغذبازی به دنیای دیجیتال هم سرایت کرده است. لازم است در فرآیند اپلای و گرفتن ویزا تمام مراحل به دقت طی شود. در این مسیر از جزئیات غافل نشوید که ممکن است جدی نگرفتن یک نکتهٔ کوچک به قیمت از بین‌رفتن کلیت ماجراجویی تحصیلی‌تان در کانادا تمام شود.

این‌جا هم لازم است اسناد و مدارک قانع‌کننده و معتبر را به پیشینۀ سفر خود سنجاق کنید تا ریجکت شدن ویزای شما دشوارتر شود. اسناد هویتی، سایز عکس پاسپورت، فرم‌های اداریِ تکمیل‌شده و هر سند هویتی دیگر باید دقیقا همان طوری باشد که خواسته شده است. علاوه بر این، همۀ اطلاعاتی که در فرم‌ها نوشته‌اید باید با اصل مدرک تطابق داشته باشند. یادتان نرود جزئیات سرنوشت‌سازند.

راه‌حل: حین تکمیل و قبل از تحویل نهایی هر فرم، از درست و دقیق‌بودن اطلاعات ثبت‌شده اطمینان صددرصدی حاصل کنید.

سه) عملکرد علمی ضعیف

جملۀ «نمره فقط یک عدد است.» متاسفانه یا خوشبختانه این‌جا جواب نمی‌دهد و افسر مسئول پرونده‌تان ممکن است شما را به خاطر یک نمرۀ ناقابل از ادامهٔ تحصیل در دانشگاه رویاهایتان در کانادا محروم کند. پروندۀ تحصیلی و ریزنمرات شما در دانشگاه بررسی خواهد شد و بالابودن آن‌ها بسیار مهم است.

البته نمره‌گرایی دوستان کانادایی ما به همین‌جا هم ختم نمی‌شود و علاوه بر نمرات بالای دانشگاه، لازم است نمرهٔ زبان خوبی هم داشته باشید که بسته به دانشگاه مقصد متغیر است. بنابراین از بالا بودن نمره‌تان در آزمون‌های بسندگی زبانی مانند آیلتس و تافل غافل نشوید.

راه‌حل: از انواع مشاوره‌های دوره‌های آموزشی زبان استفاده کنید تا مطمئن باشید نمره‌تان در آزمون مشکل‌ساز نخواهد شد. پیشگیری بهتر از درمان است.

• دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا
چهار) عدم حصول اطمینان از بازگشت به کشور مبدا

کارکرد ویزای تحصیلی فقط ادامه تحصیل در یکی از مراکز معتبر دانشگاهی کانادا است و مشخصا تاریخ انقضاء دارد. خیلی از دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند تمایل زیادی برای بازگشت به کشورشان ندارند! البته مسئولان کانادایی حساب همه چیز را کرده‌اند و تا وقتی مطمئن نشده‌اند متقاضی تحصیل در کانادا پس از پایان مدت تحصیل این سرزمین را ترک می‌کند، به او اجازهٔ ورود به کشور را نمی‌دهند.

اگر کانادایی‌ها تشخیص دهند که در کشور شما فرصت‌های شغلی محدودی وجود دارد، خانواده‌ای منتظر بازگشت‌تان نیست و در یک کلام، دلیل محکمی برای بازگشت به کشورتان را ندارید، به احتمال زیاد با تقاضای ویزای تحصیلی شما موافقت نمی‌کند.

راه‌حل: حتما باید افسر مسئول بررسی پروندۀ مهاجرت تحصیلی خود را قانع کنید که در کشورتان فرصت‌های شغلی فراوانی برای پیشرفت وجود دارد و به محض این‌که درستان در یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا تمام شد به کشور خود برمی‌گردید.

پنج) عدم هم‌خوانی تحصیلات و تجربۀ شغلی پیشین

کارشناسی رشتۀ الف خوانده‌اید و ارشد، رشتۀ ب و سابقۀ کاری‌تان در زمینۀ ج است؟ هشدار! یکی از دلایل اصلی ریجکت ویزای تحصیلی کانادا این است که رشتۀ تحصیلی و سابقۀ شغلی متقاضیان در یک راستا نبوده است. مثلا ممکن است یک دانشجوی متقاضی در دانشگاه، رشتۀ پرستاری خوانده باشد و با چهارسال سابقهٔ حرفه‌ای پرستاری، الان با هدف ادامۀ تحصیل در رشته هتلداری تقاضای ویزا داده باشد. کمی سوال‌برانگیز است. نه؟

اگر اتفاق مشابهی برای شما افتاده است ولی الان از ادامۀ مسیرتان و رشته‌ای که برای ادامۀ تحصیل انتخاب کرده‌اید مطمئن هستید، ناامید نشوید. هنوز هم در فرآیند مصاحبه و حین نوشتن انگیزه‌نامه فرصت دارید افسر مسئول پرونده‌تان را متقاعد کنید که علت تغییر مسیر تحصیلی و حرفه‌ایتان چه بوده است. مدارک قانع‌کننده و معتبر برای ضمیمه‌کردن به پرونده فراموش نشود.

راه‌حل: دربارۀ رشتۀ تحصیلی مورد نظرتان، دانشگاه و کشور مقصد اطلاعات تکمیلی و جانبی داشته باشید. توصیهٔ همیشگی ما: مدارک معتبر و قانع‌کننده.

شش) نامۀ پذیرش

تا وقتی که از یکی مراکز آموزشی مورد تایید کانادا – که به آن DLI هم گفته‌ می‌شود – نامۀ پذیرش نداشته باشید، درخواست ویزای تحصیلی معنا و کاربردی ندارد. این نامه باید تحویل مقامات ادارهٔ مهاجرت شود و اگر به هر دلیلی وجود نداشته باشد، ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود.

پذیرش شما باید حتما از یکی از مراکز آموزشی مورد تایید کانادا باشد. قبل از هرکاری، صحت علمی نامۀ پذیرش و قانونی‌بودن دانشگاهی را که در آن پذیرش گرفته‌اید، بررسی کنید.

راه‌حل: متاسفانه راه در رو ندارد. هرکاری لازم است انجام دهید تا از دانشگاه مورد علاقه‌تان پذیرش بگیرید.

مهم‌ترین اقداماتی که پس از ریجکتی باید انجام دهید کدام‌ها هستند؟

اگر همۀ موارد بالا را رعایت کردید و باز هم ویزای شما ریجکت شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک نفس عمیق بکشید، ناامید نشوید و به یکی از گزینه‌های زیر فکر کنید:

  1.  می‌توانید درخواست مجدد ویزای تحصیلی کانادا را بدهید. البته یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. شما می‌توانید نکاتی را که افسر پرونده‌تان پیرامون علل ریجکت‌شدن ثبت کرده است داشته باشید. موارد را به دقت بررسی کنید و ابتدا متوجه بشوید علت رد شدن شما دقیقا چه بوده است. سپس همهٔ تلاش‌تان را معطوف به رفع کاستی‌های احتمالی کنید. شاید یکی از مدارک ارسالی به اندازهٔ کافی قانع‌کننده نبوده است. دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا را بخوانید تا به جزئیات بیشتری دربارۀ آن پی ببرید. شاید لازم باشد برای رفع نواقص احتمالی با یکی از وکلای مهاجرت ما مشورت کنید.
  2. اگر درخواست شما چندین مرتبه پشت سر هم رد شده است، شاید خوب باشد درخواست ویزا برای کشورهای دیگری مانند استرالیا و آمریکا را نیز امتحان کنید. جهان که فقط کانادا نیست.
  3. قبل از ارسال تقاضای مجدد، همهٔ مدارک را به دقت چک کنید و از صحت مطالب نوشته‌شده روی فرم‌ها و معتبر و قانونی‌بودن‌شان اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید همهٔ اطلاعات خوانا و دقیق هستند.

درخواست مجدد ویزای تحصیلی کانادا فرآیند زمان‌بری است. شاید لازم باشد با دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید تماس بگیرید و پیش از هر اقدام دیگری از آن‌ها بخواهید پذیرش‌تان را تمدید کنند یا راه‌حل قانونی دیگری پیش پایتان بگذارند. وگرنه ممکن است تلاش مجددتان در اخذ ویزا به خاطر منقضی‌شدن اعتبار نامۀ پذیرش دانشگاه با شکست مواجه شود.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

در نامۀ ریجکت ویزای کانادا چه مواردی ذکر می‌شود؟

ریجکت ویزای تحصیلی کانادا متاسفانه اتفاق رایجی است. اگر ویزای شما رد شود، این خبر ناخوشایند از طریق نامه یا ایمیلی به اطلاعتان خواهد رسید. با این‌حال، هم‌چنان این حق قانونی را دارید تا پیگیری بیشتری انجام دهید و از افسر پرونده‌تان بخواهید دلایل ریجکت ویزای شما را با جزئیات بیشتری به اطلاعتان برساند.

توصیۀ ما این است که این پیگیری را انجام دهید و از علت دقیق ریجکت ویزای تحصیلی کانادا مطلع شوید. داشتن این اطلاعات چراغ راهتان می‌شود تا ادامۀ مسیرتان را با قطعیت و شفافیت بیشتری پیش ببرید. به طور مثال، شاید سندی که به نظر شما قانع‌کننده است از دیدگاه مقامات ادارۀ مهاجرت کانادا آن‌قدرها هم که شما فکر می‌کردید قانع‌کننده نبوده است. با داشتن این اطلاعات تکمیلی می‌توانید سند قانع‌کننده‌تری فراهم کنید و احتمال اخذ ویزا را در تلاش بعدی‌تان بالاتر ببرید.

خدمات آکادمی اپلای در زمینۀ رفع ریجکت ویزای کانادا

آکادمی اپلای به عنوان مرجعی کامل و مطمئن همراه شماست که ویزای کانادای خود را دریافت کرده یا در صورت رد شدن، رفع ریجکت کنید. در این مسیر، آکادمی اپلای به شما کمک می‌کند تا:

  1. رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و مدارک را صحیح و دقیق جمع‌آوری و ارسال کنید؛
  2.  نامۀ پذیرش (LOA) خود را از دانشگاه‌های مورد تایید دریافت کنید؛
  3. اگر رزومه یا انگیزه‌نامهٔ شما به اندازهٔ کافی قانع‌کننده نبوده است، رزومۀ متقاعدکننده‌تری بنویسید؛
  4. با ارائۀ مشاورۀ تخصصی، فاند و فول‌فاند بگیرید؛
  5. مدارک، گواهی‌های تحصیلی و ریزنمرات خود را زیر نظر مترجمان قوه قضاییه و مورد تایید کشور کانادا، همراه با در اختیار داشتن مهرهای NAATI و NAJIT ترجمه کنید.

جمع‌بندی

کانادا یکی از مقاصد جذاب دانشگاهی برای جوانان زیادی است که مسیر پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ایشان را پشت صندلی‌های دانشگاه‌های کانادا جست‌وجو می‌کنند و در این مسیر، گاهی با سختی‌ها و ناکامی‌هایی مواجه می‌شوند؛ موانعی چون ریجکت ویزای تحصیلی کانادا.

در این مقاله تلاش کردیم دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا را بررسی کرده و از وقوع آن جلوگیری کنیم. همین‌طور راهکارهایی پیشنهاد دادیم تا در صورت رخ‌دادن این اتفاق بسیار متداول چطور اقدامات جبرانی انجام دهید و رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا را با موفقیت پشت سر بگذارید. ما در آکادمی اپلای همراه شما هستیم تا نقشهٔ راه سفر تحصیلی خود را با شفافیت بیشتری طراحی کنید. سوالات خود‌ دربارهٔ دلایل ریجکت و دیدگاه‌تان راجع به این مقاله را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند