Search
Close this search box.

44 اصطلاح پذیرش تحصیلی یا اپلای به زبان ساده

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی کسب اطلاعات کامل و جامع دربارهٔ مسیر پیش‌رو است. در هرکدام از مراحل کار، اصطلاحات اپلای مختلفی به‌کار برده شود که ممکن است معنای آن را ندانید.

در این مطلب قصد داریم تا همهٔ اصطلاحات پذیرش تحصیلی را که ممکن است در پروسهٔ مهاجرت با آن مواجه شوید، برایتان توضیح دهیم. تا پایان این مقالهٔ جذاب با آکادمی اپلای همراه باشید.

  1. Apply (اپلای): اولین و پرکاربردترین اصطلاحی که باید با آن آشنا شوید، اپلای است. اگرچه واژۀ اپلای به معنای درخواست است، اما در حقیقت یک روند کاری را در بر می‌گیرد. هنگامی که یک متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر درخواست می‌دهد، اصطلاحا اپلای کرده است.
  2. Freshman , sophomore , Junior , Senior: افرادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در هر مقطع با عنوان مشخصی شناخته می‌شوند. برای مثال دانشجویان سال اول کارشناسی با نام Freshman، سال دوم با نام Sophomore، سال سوم با نام Junior و سال چهارم با نام Senior معرفی می‌شوند.
  3. Undergraduate: به مقطع کارشناسی در دانشگاه Undergraduate گفته می‌شود.
  4. Graduate: این اصطلاح برای مقطع کارشناسی ارشد اطلاق می‌شود.
  5. Postgraduate: برخی از رشته‌ها امکان تحصیل در مقطع پسادکتری را نیز دارند و در این صورت افراد در مقطع postgraduate تحصیل می‌کنند. نکته: پسادکتری به دوره‌ای اطلاق می‌شود که فرد بعد از اتمام مقطع دکتری به‌عنوان محقق در دانشگاه مشغول به‌کار می‌شود و دربارهٔ یک موضوع مشخص پژوهش می‌کند. دورهٔ پسادکتری معمولا ۵ سال است و بعد از اتمام آن در بیشتر کشورها مدرکی تحت این عنوان به‌فرد داده نشده و صرفا به‌عنوان سابقهٔ پژوهشی در رزومهٔ متقاضی ثبت می‌شود. در ایران مقطع «پسادکتری» تحت عنوان «فوق دکتری» در بعضی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.
  6. CV یا curriculum vitae (رزومه تحصیلی): این واژه به معنای رزومۀ تحصیلی است که شامل تمامی فعالیت‌های آموزشی، اطلاعات شخصی و … می‌شود. برای این‌که بتوانید برای رشتۀ موردنظر خود اپلای کنید، در بیشتر مواقع از شما درخواست خواهد شد تا یک CV یا رزومۀ تحصیلی برای دانشگاه ارسال کنید. شما می‌توانید علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و مدارک تحصیلی خود، فعالیت‌هایی را که در رشته‌های هنری و یا ورزشی نیز داشته‌اید در رزومۀ تحصیلی خود بگنجانید.
  7. Research Proposal: طرح تحقیق یک سند علمی است که در آن به دانشگاه توضیح می‌دهید که قصد تحقیق و پژوهش در چه زمینه‌ای داشته و چه توجیهی برای این انتخاب دارید. همچنین بهتر است برنامه‌ریزی و رویکرد علمی خود را نیز برای موضوع مورد نظر در این سند مطرح کنید.
  8. SOP (انگیزه نامه تحصیلی): انگیزه‌نامه یا SOP نیز یکی دیگر از اصطلاحات اپلای است که دانستن آن اهمیت زیادی دارد. انگیزه‌نامه در حقیقت یک فرم است که دانشگاه‌های مختلف برای پذیرش دانشجو به آن احتیاج دارند. در یک انگیزه نامه تحصیلی خوب، دانشجو باید اهداف خود از تحصیل در کشور موردنظر، علت انتخاب رشتۀ انتخابی و دیگر موارد موردنیاز را مطرح کند. دقت داشته باشید که انگیزه‌نامه نباید طولانی باشد و تمامی این موارد باید به صورت خلاصه بیان شوند.
  9. Cover Letter: برای تحصیل در یک دانشگاه خارجی (مخصوصا کانادا)، باید با یکی از استادان دانشگاه موردنظر مکاتبه کنید و از او بخواهید که شما را به عنوان دانشجوی خود بپذیرد. همچنین در صورت تمایل به دریافت بورسیه هم نیاز است خود را به شرکت یا استاد موردنظر معرفی کنید. کاور لتر یک فرم است که با کمک آن می‌توانید خود را معرفی کنید.بهتر است کاور لتر طوری نوشته شود که استاد موردنظر برای پذیرش شما ترغیب شود؛ بنابراین باید نکات خاصی را در نوشتن آن رعایت کنید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات کامل‌تر راجع به این فرم، مقالۀ مربوط به کاورلتر را نیز مطالعه کنید.
  10. آزمون GMAT: این اصطلاح نام یکی از آزمون‌های سنجش مهارت بوده که مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است. دانشجویانی که در رشته‌های خاص مانند MBA ،MPA، اقتصاد، امور مالی، حسابداری و … تحصیل کرده‌اند، ممکن است برای تکمیل تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد به این مدرک نیاز داشته باشند. در این مطلب میتوانید درباره این آزمون بیشتر بخوانید: َشرایط آزمون GMAT
  11. آزمون GRE: GRE یا Graduate Record Examinations یکی دیگر از آزمون‌های سنجش توانایی دانشجویان برای ارزیابی میزان دانش، مهارت منطق و توانایی‌ تحلیلی آن‌ها در برخی از رشته‌ها است. در این مطلب میتوانید درباره این آزمون بیشتر بخوانید: َشرایط آزمون GRE
  12. Academic adviser (استاد راهنما): هنگامی که استادی با پذیرش شما در یک دانشگاه موافقت می‌کند، در حقیقت این فرد استاد راهنمای شما خواهد بود که در اصطلاح Academic adviser نامیده می‌شود.
  13. Recommendation letter (توصیه نامه): این فرم با نام توصیه‌نامه شناخته می‌شود که یکی دیگر از اصطلاحات اپلای است. شما باید توصیه‌نامه را از استادانی که در گذشته با آن‌ها همکاری داشته‌اید، دریافت کنید. بهتر است توصیه‌نامه توسط استادانی که بیشتر شناخته‌شده هستند یا از نظر علمی سطح بالایی دارند ارائه شود. این توصیه‌نامه در حقیقت مانند یک ضمانت است که توانایی افراد را برای ورود به مقطع تحصیلی بالاتر تایید می‌کند. دقت کنید برای آن‌که توصیه‌نامۀ شما معتبر باشد، باید حتما توسط ادارۀ آموزش دانشگاه مهر شود.
  14. Study plan (استادی پلن): نقشهٔ راه یا استادی پلن یک فرم است که در آن دانشجو باید اهداف و برنامه‌های خود را برای تحصیل در مقطع تحصیلی موردنظر بیان کند. در این مطلب میتوانید درباره نحوه نگارشت استادی پلن بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن استادی پلن
  15. Study permit (مجوز تحصیلی): این اصطلاح به معنای مجوز تحصیلی بوده که برای دانشجویان خارجی ارائه می‌شود و افراد باید برای اخذ ویزای تحصیلی ابتدا این مجوز را دریافت کنند.
  16. Research interests: زمانی که با استاد راهنما برای زمینه‌های تحقیقاتی مکاتبه می‌کنید، بهتر است زمینه‌های موردعلاقۀ خود را مطرح کنید تا استاد موردنظر بتواند اشتراک شما با او در این زمینه را بررسی کند.
  17. Research Assistantship (RA): این اصطلاح برای دانشجویانی به کار برده می‌شود که با کمک استاد خود روی پروژۀ تحقیقاتی خاصی کار می‌کنند.
  18. Teaching assistantship (TA): دانشجویان برای دریافت کمک‌هزینۀ تحصیلی می‌توانند برخی از کارها مانند تصحیح برگه‌های امتحانی یا برگزاری کلاس‌های حل تمرین را برای استاد خود برعهده بگیرند. در این صورت این افراد اصطلاحا Teaching assistant نامیده می‌شوند.
  19. Work certificate: برای نشان دادن توانایی‌های عملی و حرفه‌ای خود در هنگام اپلای، بهتر است یک Work certificate معتبر داشته باشید. این گواهی باید در سربرگ شرکت تنظیم و امضا شده باشد و تمامی اطلاعات مربوط به کار شما مانند حقوق و مزایای دریافتی، میزان سابقهٔ کاری و … را در خود جای دهد. اگرچه این گواهی به اندازۀ مقاله و مدرک زبان امتیازآور نیست، اما در احتمال دریافت پذیرش شما تاثیرگذار است.
  20. Job offer (پیشنهاد کاری): این اصطلاح به معنای پیشنهاد کار است که از طرف کارفرمای شرکت‌ها برای همکاری ارسال می‌شود. یک جاب آفر معمولا تمامی اطلاعات مربوط به شغل پیشنهادی مانند ساعت کاری، تعداد روزهای مرخصی، حقوق ماهانه و محل کار را در خود جای می‌دهد.
  21. Application fee: ارسال و ثبت درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی هزینه‌ای بالغ‌بر 80 تا 130 دلار دارد. این هزینه با نام Application fee شناخته می‌شود.
  22. Admission Fee: در برخی از دانشگاه‌ها پس از اعطای پذیرش، دانشجویان باید هزینه‌ای را بپردازند تا دانشگاه از قصد تحصیل آن‌ها اطمینان کامل پیدا کند. این هزینه همانAdmission Fee نامیده می‌شود.
  23. Tuition (شهریه): یکی دیگر از اصطلاحات پذیرش تحصیلی Tuition یا شهریه دانشگاه است. تمامی دانشجویان خارجی که بدون بورسیۀ تحصیلی در دانشگاهی پذیرفته شده‌اند، باید این مبلغ را بپردازند. معمولا همهٔ دانشگاه‌ها میزان شهریۀ را در سایت رسمی خود اعلام کرده و افراد باید در زمان انتخاب واحد این هزینه را پرداخت کنند.
  24. Study Gap (گپ تحصیلی): گپ تحصیلی که از مهم‌ترین اصطلاحات اپلای بوده و به‌معنای وقفۀ تحصیلی یا فاصلۀ بین دو مقطع تحصیلی است. این وقفه ممکن است به دلایل مختلفی مانند کار، ازدواج، طلاق، یادگیری زبان و … ایجاد شود.
  25. Bank statement: برخی از دانشگاه‌ها برای اطمینان از توان پرداخت شهریه توسط دانشجو، از او گواهی بانکی یا Bank statement درخواست می‌کنند.
  26. Financial need یا financial aid: این کمک‌هزینه برای دانشجویانی است که از لحاظ علمی توانایی بالایی داشته، اما از لحاظ مالی امکان تحصیل ندارند. این نوع کمک‌هزینه معمولا برای دانشجویان بومی ارائه می‌شود.
  27. Fund: فاند یا کمک‌هزینۀ تحصیلی بخشی از شهریه یا تمام آن را پوشش می‌دهد. این مبلغ توسط استاد راهنما به دانشجو اعطا می‌شود.
  28. Fellowship: یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی است که معمولا به دانشجویان دکتری ارائه می‌شود. در بسیاری از مواقع برای دریافت این بورسیه دانشجویان باید قصد انجام تحقیق روی موضوعات خاصی را داشته باشند.
  29. Waiver: این نوع کمک‌هزینه به دانشجویان (معمولا بومی) واجد شرایط برای حضور در کنفرانس‌های مختلف یا انجام پروژه‌های تحقیقاتی داده می‌شود.
  30. Transcript: یکی دیگر از مدارکی که باید در زمان اپلای برای دانشگاه ارسال کنید، ریز نمرات یا Transcript دوره‌های پیشین تحصیلی است. این مدرک برای بررسی وضعیت دانشجو در دروس مختلف دریافت می‌شود و افرادی که نمرات بالاتری داشته باشند، یک امتیاز مثبت برای دریافت پذیرش خواهند داشت. درخواست‌کنندگان باید ریز نمرات خود را به همراه ترجمۀ رسمی به دانشگاه موردنظرشان ارسال کنند.
  31. GPA (معدل): این اصطلاح مخفف عبارت Grade Point Average بوده و به معنای معدل است. از آن‌جا که سیستم نمره‌دهی در هر کشور تفاوت دارد، متقاضیان می‌توانند با کمک GPA این نمرات را معادل‌سازی کنند.
  32. Admission requirement: هنگامی که قصد تحصیل در دانشگاه خاصی را دارید، جهت دریافت اطلاعات لازم برای پذیرش باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و از طریق بخشی با این نام مدارک موردنیاز را بررسی کنید.
  33. Unconditional admission: یکی از شیرین‌ترین اصطلاحات اپلای برای دانشجویان Unconditional admission بوده که به معنای پذیرش قطعی و بدون شرط است. در این شرایط دانشجو می‌تواند در دانشگاه موردنظر خود ثبت نام کند.
  34. Open admission: این اصطلاح به موسسات آموزشی گفته می‌شود که اساس پذیرش دانشجو در آن‌ها میزان ظرفیت دانشگاه است. در حقیقت این دانشگاه‌ها چندان به شرایط دانشجویان اهمیت نمی‌دهند و سخت‌گیری کمتری در پذیرش آن‌ها دارند.
  35. Applicant: این کلمه به متقاضیان تحصیل در دانشگاه اطلاق می‌شود.
  36. Defer: در برخی از موارد پس از دریافت پذیرش، دانشجو موقتا در آن بازهٔ زمانی امکان تحصیل در دانشگاه را ندارد؛ در این صورت او می‌تواند از دیفر برای تاخیر در شروع به تحصیل خود استفاده کند. البته این دیفر باید از طرف دانشگاه تایید شده و با آن موافقت شود.
  37. Deposit: برخی از رشته‌های پرطرفدار نیازمند پرداخت بیعانه هستند و دانشجویان باید پس از دریافت پذیرش تحصیلی آن را بپردازند. برخی از دانشگاه‌ها ابتدا یک ایمیل برای پذیرش موقت به دانشجویان ارسال می‌کنند و تا زمانی که آن‌ها مبلغ Deposit را پرداخت نکنند، پذیرش‌شان قطعی نخواهد شد.
  38. Deadline: هر درخواستی یک مهلت مشخص داشته و افراد تنها تا آن زمان امکان ارسال درخواست خود را دارند؛ به این بازهٔ زمانی که آخرین روز یا ساعت مهلت ارسال درخواست است، ددلاین گفته می‌شود.
  39. Domestic students: دانشجویان بومی که تبعۀ همان کشور هستند، Domestic students نامیده می‌شوند. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است شرایط خاصی را برای دانشجویان بومی یا خارجی خود در نظر بگیرند که به این عبارت معروف است.
  40. International student: این اصطلاح به دانشجویان بین‌المللی یا خارجی گفته می‌شود.
  41. Visiting student: این اصطلاح به دانشجویان مهمان که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا گذراندن برخی از واحدهای درسی به یک دانشگاه می‌روند، گفته می‌‌شود.
  42. Pick up: بعد از صدور ویزا، درخواست‌کنندگان باید به سفارت مراجعه کرده و ویزای خود را دریافت یا اصطلاحا Pick up کنند.
  43. Ranking: در هنگام بررسی دانشگاه‌ها، یکی از موارد مهم رنکینگ آن‌ها است. این رنکینگ یا رتبه‌بندی سطح علمی دانشگاه را در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور موردنظر یا جهان مشخص می‌کند.
  44. World education services (WES): دانشجویان برای تحصیل در برخی از کشورها مانند آمریکا یا کانادا باید مدارک خود را به یک مرکز معتبر جهت ارزیابی ارائه کنند. WES یکی از این مراکز بوده که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است.

کلام آخر

در این مطلب مهم‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحات اپلای یا پذیرش تحصیلی را برای شما توضیح دادیم. هنگامی که قصد ارسال درخواست برای دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید، با اصطلاحات مختلفی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است سردرگمتان کنند. با خواندن این مطلب علاوه بر آشنایی با هرکدام از این اصطلاحات اپلای، کاربرد آن را نیز یاد می‌گیرید.

علاوه‌بر این، در صورتی که نیاز به اطلاعات دقیق‌تری راجع‌به این اصطلاحات دارید، می‌توانید مقالات اختصاصی نگارش‌شده توسط وکلای آکادمی اپلای برای هرکدام از آن‌ها را بخوانید. آکادمی اپلای از نقطهٔ آغاز تا پایان پروسهٔ مهاجرت تحصیلی در کنار شماست؛ برای مشاورهٔ رایگان با وکیل مهاجرت همین حالا با ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند