Search
Close this search box.

شرایط تحصیل دکتری در انگلستان چگونه است؟

بریتانیا خانه برخی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است، اما تحصیل در مقطع دکترا چیزی بیش از قدمت و شهرت دانشگاه می‌طلبد. خوشبختانه، برنامه‌های تحقیقاتی بریتانیا نیز نوآورانه و پیشرو هستند. رویکرد مدرن دانشگاه‌های بریتانیا برای دوره دکترا و بودجه سخاوتمندانه‌ای که در دسترس دانشجویان رشته‌های مختلف گذاشته می‌شود، دلایل مناسبی برای پرطرفدار بودن تحصیل دکتری در انگلستان هستند. در صورتی که به دنبال اپلای دکتری در انگلستان هستید، این مقاله برای شماست. از شرایط مورد نیاز برای اپلای گرفته تا اطلاعات مربوط بورسیه‌ها، هزینه، دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی را در این مطلب خواهید یافت.

شرایط عمومی تحصیل دکتری در انگلستان

شرایط تحصیل در دوره دکتری در انگلستان ممکن است بین دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، تفاوت داشته باشد، اما در کل، برخی شرایط و مراحل عمومی برای ورود به برنامه دکتری در انگلستان وجود دارد.

معمولاً برای پذیرش در مقطع دکتری در انگلستان به موارد زیر نیاز دارید:

  • مدرک کارشناسی ارشد مرتبط. همچنین ممکن است در برخی رشته‌ها مدرک کارشناسی کافی باشد.
  • مدرکی دال بر مهارت زبان (اگر زبان انگلیسی زبان اول شما نیست).
  • شواهدی مبنی بر داشتن توان مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان (برای دانشجویان بین‌المللی).
  • سایر مواد کاربردی از جمله پروپوزال تحقیق یا انگیزنامه.

لازم به ذکر است که برای تحصیل دکتری در انگلستان باید یک سوپروایزر یا استاد راهنما برای تکمیل برنامه تحقیقاتی داشته باشید. در حال حاضر محدودیت سنی برای تحصیل دکترا در انگلستان وجود ندارد. به علاوه، ورود به مقطع دکترا در این کشور مستلزم داشتن معدل ۱۶ با بالا است.

مدارک مورد نیاز پذیرش برای تحصیل دکتری در انگلستان

اولین چیزی که برای تحصیل در مقطع دکترا در انگلیس نیاز دارید، ویزای تحصیلی این کشور است که تحت عنوان Tier4 شناخته می‌شود.

سایر مدارک برای اپلای دکتری در انگلستان به شرح زیر است:

  • پاسپورت دارای ۶ ماه اعتبار
  • شناسنامه و کارت ملی
  • سند ازدواج در صورتی که متاهل هستید
  • مدارک دال بر تمکن مالی
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات
  • CAS letter
  • آیلتس ۷
  • انگیزه نامه

مدرک زبان تحصیل دکتری در انگلستان

برای تحصیل در دوره دکتری در انگلستان، باید تسلط مناسبی بر زبان انگلیسی داشته باشید. آیلتس رایج‌ترین آزمون برای ارزیابی تسلط زبان انگلیسی است. برای تحصیل در دوره دکتری، بسیاری از دانشگاه‌ها در انگلستان حداقل نمره 7 در آزمون آیلتس را ضروری می‌دانند. هم‌چنین، حداقل سطح مورد تایید برای دریافت پذیرش تحصیل در دکترا، B2 است.

طول دوره تحصیل دکتری در انگلستان

در دوره تحصیل دکتری در انگلستان، دانشجویان به طور عمده درگیر پژوهش‌های اصلی در رشته تخصصی خود هستند و یک پروژه تحقیقاتی جامع را به اتمام می‌رسانند. طول دوره تحصیل دکتری در انگلستان به عواملی چون رشته تحصیلی، نوع پروژه تحقیقاتی و نحوه تحصیل (تمام وقت یا پاره وقت) بستگی دارد.

در حالت کلی، دوره دکتری تمام وقت معمولاً سه یا چهار سال طول می‌کشد و دوره دکتری پاره وقت می‌تواند شش یا هفت سال طول بکشد. با این حال، مهلت پایان نامه به تشخیص موسسه آموزشی تا چهار سال قابل تمدید است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید وبسایت دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید.

شرایط پیدا کردن سوپروایزر برای تحصیل دکترا در انگلستان

استاد راهنمای دکتری یا سوپروایزر شما نقش مهمی در تحصیلات‌تان ایفا خواهد کرد و راهنمایی، بازخورد و حمایت لازم برای موفقیت را در اختیارتان قرار می‌دهد. به همین دلیل مهم است که وقت کافی صرف یافتن سوپروایزی کنید که برای شما و پروژه‌تان مناسب باشد. اما چطور چنین استادی پیدا کنیم و شرایط پیدا کردن سوپروایزر برای تحصیل دکترا در انگلستان چیست؟

اینکه چگونه سوپروایزر دکتری خود را پیدا کنید بستگی به این دارد که آیا برای یک پروژه‌ آگهی شده درخواست می‌دهید یا پروپوزال خودتان را ارائه می‌دهید.

اگر برای پروژه‌ای درخواست می‌دهید که آگهی شده است، روند پیدا کردن یک سوپروایزر ساده است. معمولاً از همان دانشگاهی که پروژه مورد نظر را ارائه داده می‌توانید استاد راهنما را پیدا و درخواست خود را برای او ارسال کنید.

در چنین شرایطی اهمیت زیادی دارد که از آنچه در این پروژه تحقیقاتی می‌خواهند مطلع باشید و بتوانید در تماس اولیه سؤالات معقول و مشخصی در مورد پروژه بپرسید. پروژه های آگهی شده اغلب بودجه از قبل ضمیمه شده دارند و بیشتر در موضوعات STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) ارائه می‌شوند.

در صورتی که خودتان برای پروژه دکتری پروپوزال می‌دهید، باید تحقیقات انجام دهید و دانشگاهی را پیدا کنید که با علایق تحقیقاتی شما مطابقت دارد. برای پیدا کردن سوپروایزر نیز مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرور بخش کارکنان دانشگاه در وبسایت دانشگاه‌ها. همین‌جاست که اساتید، علایق تحقیقاتی، انتشارات و موضوعاتی که استادها تمایل به نظارت بر دانشجویان دکترا دارند فهرست شده است.
  • بررسی اینکه چه کسی در حوزه تحقیقاتی شما پرکار بوده است. احتمالاً چند نام پیدا خواهید کرد. کارهای فعلی آنها (نشریات، مقالات و …) را بخوانید تا متوجه شوید که آیا سوپروایزری شما را می‌پذیرند یا نه.
  • هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و ایده خوبی از چشم انداز آکادمیک موضوع دکتری خود به دست آوردید، باید فهرست کوتاهی از حدود سه استاد راهنمای بالقوه آماده کنید. دقت کنید که پیش از تماس با آنها باید از سوابق تحصیلی و پروژه‌های فعلی‌شان به خوبی مطلع باشید. به این ترتیب می‌توانید هنگام صحبت با آن‌ها، اثرگذار باشید.

برای تماس با افراد مورد نظرتان می‌توانید ایمیل حاوی اطلاعات زیر را برای آن‌ها ارسال کنید:

  • رزومه دانشگاهی
  • پیام حاوی اطلاعات کاملا روشن و بدون ابهام
  • ذکر مهارت‌ها و سابقه تحصیلی‌تان
  • رشته‌ای که قرار است در آن تحقیق کنید

در پایان ایمیل‌تان قید کنید که آیا امکان گفتگو با آن‌ها از طریق تلفن یا اپلیکیشن‌های دارای امکان تماس وجود دارد یا نه. اگر پاسخ ایمیل‌تان را تا دو هفته بعد نگرفتید، می‌توانید با ایمیل دیگری موضوع را پیگیری کنید.

انواع دوره های دکتری در انگلستان

عمدتاً پنج نوع دکتری وجود دارد که توسط دانشگاه‌های بریتانیا ارائه می‌شود: استاندارد، یکپارچه، حرفه‌ای، آموزش از راه دور و Ph.D. از طریق انتشار. پنج نوع دکتری در انگلستان به طور خلاصه به شرح زیر است:

دکتری استاندارد:

یک دوره 3 تا 4 ساله تمام وقت در دانشگاه است که به 3 بخش تقسیم می‌شود. در سال اول، دانش‌آموزان در مورد پیشنهادات پژوهشی با سوپروایزرها گفتگو و برنامه‌ای را طراحی می‌کنند. جمع آوری داده‌ها و انجام تحقیق بخشی از برنامه درسی سال دوم و سوم است. در نهایت، در سال آخر، دانشجویان پایان نامه خود را می‌نویسند و آن را برای viva ارسال می‌کنند.

دکتری یکپارچه:

ترکیبی از یک دوره کارشناسی ارشدِ پژوهشیِ یک‌ساله (MRes) با یک دوره دکتری سه‌ساله است که در بیش از 30 دانشگاه ارائه شده است. هدف اصلی این دوره، ترکیب آموزش با تحقیقات مستقل است و به دانشجویان در یادگیری متدلوژی‌های مختلف کمک می‌کند.

دکتری حرفه‌ای:

این نوع Ph.D. عمدتاً برای رشته‌های حرفه‌ای مانند پزشکی، مهندسی و آموزش است. تمرکز این برنامه آماده‌سازی دانشجویان برای اشتغال در آینده است. از این رو، پایان‌نامه‌های تحقیقاتی کمتر و پروژه‌های بیشتر را که حول مسائل واقعی هستند، شامل می‌شود. عناوین رایج عبارتند از: دکترای مدیریت بازرگانی، دکترای آموزش، دکترای مهندسی و غیره.

دوره دکتری از راه دور:

دانشجویان بین‌المللی که تعهدات کاری یا خانوادگی دارند این نوع Ph.D را انتخاب می‌کنند. این نوع دکتری هم‌چنین برای زمانی که موضوع انتخاب‌شده، حضور محقق در یک مکان خاص را ایجاب می‌کند، گزینه مناسبی است. دانشجویان از طریق تلفن، ایمیل یا اسکایپ با سوپروایزر خود در ارتباطند و سالی یک یا دو هفته در دانشگاه حضور دارند. تکمیل این دوره دکتری 5 تا 6 سال طول می‌کشد.

دکتری از طریق انتشار:

این دوره به عنوان دکترای عالی نیز شناخته می‌شود و به دانشجویانی اعطا می‌شود که قبلاً آثاری چون چند فصل از یک کتاب، مقاله یا کتاب کامل را منتشر کرده باشند. با این حال، اکثر دانشگاه‌های انگلستان فقط فارغ‌التحصیلان خود را برای این شکل از دوره دکتری می‌پذیرند. دانشجویان باید پنج تا هشت اثر منتشر شده و یک بیانیه کتبی حمایتی حاوی 5000 تا 20000 کلمه داشته باشند.

بهترین رشته ها برای تحصیل دکتری در انگلستان

در انگلستان، امکانات بسیار خوبی برای تحصیل در سطح دکترا وجود دارد و انتخاب رشته بستگی به علاقه‌ها، توانایی‌ها و هدف شخصی شما دارد. با این حال، چند رشته شناخته شده و محبوب برای تحصیل دکتری در انگلستان عبارتند از:

  • برنامه‌نویسی؛
  • سیستم اطلاعات و شبکه‌ها؛
  • معماری،
  • مهندسی برق؛
  • مهندسی محیط زیست؛
  • مهندسی الکترونیک؛
  • مدیریت کسب و کار؛
  • مشاوره روانشناسی؛
  • روانکاوری؛
  • فناوری اطلاعات؛
  • مدیریت بازاریابی؛
  • مطالعات بین‌الملل؛
  • حقوق؛
  • ژنتیک.
برای مشاهده رشته‌‌های تحصیلی در انگلستان کلیک کنید

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکتری در انگلستان

دانشجویان بین‌المللی جذب تحصیلات باکیفیت دانشگاه‌های برتر انگلستان می‌شوند. بر اساس رتبه‌بندی QS در سال 2023، چهار دانشگاه در بریتانیا بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده PhD در انگلستان را ملاحظه می‌کنید:

دانشگاه رشته‌های ارائه شده هزینه سالانه
آکسفورد علوم کامپیوتر، علوم مهندسی، حقوق، اقتصاد، فلسفه، پزشکی بالینی، اخترفیزیک ۲۵ تا ۳۰ هزار پوند
کالج امپریال لندن مهندسی شیمی، فیزیک، بازرگانی، علوم مغز، مهندسی مکانیک ۲۰تا ۴۰ هزار پوند
دانشگاه کمبریج معماری، باستان شناسی، بیوشیمی، پزشکی بالینی، اقتصاد، حقوق، علوم پزشکی، انکولوژی، جراحی ۲۵ تا ۵۵ هزار پوند
دانشگاه منچستر حسابداری و مالی، جرم شناسی، معماری، حقوق، ریاضیات، مهندسی نفت، جامعه شناسی ۲۱ هزار پوند
دانشگاه ادینبرو مطالعات پرستاری، حقوق، مهندسی، مطالعات فرهنگی اجتماعی، اقتصاد، حسابداری ۲۴۸۰۰ تا ۲۹۷۰۰ پوند
برای مشاهده دانشگاه‌های انگلستان کلیک کنید

هزینه‌های تحصیل دکتری در انگلستان

متاسفانه دانشجویان بین المللی برای تحصیل در انگلستان باید هزینه‌های بالاتری بپردازند. هزینه شهریه بر اساس رشته مورد نظرتان و دانشگاه متفاوت است. به طور کلی انتظار داشته باشید که هزینه تحصیل دکتری در انگلستان سالانه حدود 20000 تا 35000 پوند باشد. حتی برخی از رشته‌ها ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

مزایا و معایب تحصیل دکتری در انگلستان

دانشجویان از سراسر جهان، بریتانیا را یکی از اصلی‌ترین مقاصد خود برای تحصیل دکتری می‌دانند. اگر شما هم علاقه‌مند به اپلای دکتری در انگلستان در این کشور هستید، بد نیست تمام مزایا و معایب تحصیل دکتری در این کشور را بدانید تا آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

مزایا

محیط چندفرهنگی: این ویژگی برای دانشجویان بین المللی جذابیت زیادی دارد چرا که می‌توانند از یک محیط دوستانه و سالم لذت ببرید.

امکان شغل‌یابی بعد از اتمام تحصیلات: هنگامی که درستان را تمام کردید، می‌توانید به راحتی از قرار گرفتن در بازار کاری خوب و صنعت شکوفای انگلستان لذت ببرید. در چنین شرایطی ممکن است به راحتی یک پیشنهاد شغلی خوب دریافت کنید.

افزایش مهارت: بریتانیا مشارکت در تحقیقات را تشویق می‌کند و این به خودی خود مهارت‌های بین فردی شما را افزایش و استعدادهایتان را توسعه می‌دهد.

در کنار موارد بالا امکان استفاده از تجهیزات به روز و اساتید برجسته نیز قابل چشم‌پوشی نیست. به علاوه، مدرک تحصیلی‌تان هم اعتبار جهانی دارد.

معایب

اجبار برای انجام کار زیاد در زمان کوتاه: در انگلیس لازم است تحت فشار زیاد کار و تحقیقتان را انجام بدهید.

محل اقامت: ممکن است خوابگاه پیدا نکنید و هزینه زندگی در انگلستان برای شما گران تمام شود.

هزینه بالای تحصیلات: انگلستان یکی از گران‌ترین کشورها برای تحصیل است.

بورسیه تحصیلی انگلیس در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در انگلستان هزینه بالایی دارد. به همین دلیل دانشگاه‌های انگلستان بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می دهند تا هزینه آن‌ها را کاهش دهند. این بورسیه‌ها عموما بر اساس نیاز دانشجو، شایستگی دانشجو و بعضا منحصر به برخی رشته‌های خاص هستند. در جدول زیر برخی از از این بورسیه‌ها را می‌بینید:

عنوان بورسیه دانشگاه ارائه دهنده رقم بورسیه
بورسیه بنیاد اسکات تراست که بر أساس نیاز دانشجو ارائه می‌شود دانشگاه لندن پرداخت هزینه‌های تحصیل به طور کامل یا ۵۰۰۰ پوند کمک هزینه
بورسیه تحصیلی مدرک پایه (Foundation Degree Scholarship) دانشگاه وست‌مینستر ۱۵۰۰ پوند در سال برای هزینه‌های تحصیل حداکثر تا ۴ سال
بورسیه بین المللی  PGT Merit دانشگاه لستر برای مدارک معادل درجه دو انگلستان ۳۰۰۰ پوند و برای مدارک درجه یک، ۵۰۰۰ پوند
بورسیه دانشگاه ادینبرو بورسیه دکترای ادینبرو در رشته‌های تاریخ و باستان‌شناسی هزینه دوره یا ۱۵۰۰۰ پوند کمک هزینه سالانه
بورسیه دانشگاه منچستر بورسیه تحقیقاتی دکترا برای رشته‌های علوم انسانی 19500 سالانه به مدت 3 سال

شرایط ویزای همراه دانشجویان دکتری در انگلستان

شریک زندگی و فرزندان‌ شما می‌توانند برای آمدن به بریتانیا یا اقامت طولانی‌تری در این کشور درخواست دهند، در صورتی که یکی از این موارد زیر در مورد شما صدق کند:

  • دانشجوی تمام وقت در دوره تحصیلات تکمیلی (سطح RQF 7 یا بالاتر) باشید که تحصیلات‌تان بیش از ۹ ماه طول بکشد
  • دانشجوی تحت حمایت دولت انگلیس باشید در دوره‌ای که بیش از 6 ماه طول می‌کشد

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای همراه انگلستان به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید.

شرایط اقامت پس از تحصیل در مقطع دکتری در انگلستان چگونه است؟

پس از اتمام دوره دکترا، می‌توانید تا چهار ماه در بریتانیا بمانید و همچنان تحت پوشش شرایط ویزای دانشجویی خود خواهید بود. از این دوره می‌توانید برای جستجوی کار استفاده کنید و برای ویزای دیگری درخواست دهید. از طرف دیگر، می‌توانید برای ویزای مسیر فارغ‌التحصیلی انگلستان درخواست دهید. مسیر فارغ‌التحصیلی یک گزینه جدید ویزای کار پس از تحصیل در انگلستان است که برای دانشجویان بین‌المللی که دوره دکترا را پس از 1 ژوئیه 2021 تکمیل می‌کنند معرفی شده است. با این ویزا می‌توانید تا حداکثر سه سال پس از دکترا در بریتانیا بمانید.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی جزئیات مربوط به تحصیل دکتری در انگلستان را بررسی کردیم. بدیهی است که شرایط شما در روند دریافت پذیرش و بعد از آن اخذ ویزای تحصیلی انگلستان ثاثیرگذار خواهد بود. برای بررسی دقیق پرونده‌ و شروع پروسه اپلای دانشگاه‌های انگلستان، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند