Search
Close this search box.

بهترین رشته‌های تحصیلی کانادا جهت مهاجرت به این کشور

اگر کانادا را برای تحصیل در مقاطع بالاتر انتخاب کرده باشید حتما این سوال برایتان مطرح شده است که بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا کدام هستند؟ پاسخ این سوال به فرد مهاجر و علایق و اولویت‌های او در زندگی بستگی دارد؛ اما در مجموع می‌توان رشته‌های مختلف را از نظر تعداد اپلای‌کنندگان، آینده‌ شغلی، پول‌سازبودن رشته و ویژگی‌های این چنینی بررسی کرد و بهترین رشته‌ را برگزید.

این کشور، سالانه، برای بیش از نیم میلیون نفر ویزای تحصیلی صادر می‌کند. اگر علاقه‌مند مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید، در ادامه مقاله با بررسی بهترین رشته‌های تحصیلی در این کشور با ما همراه باشید.

مزایای ادامه‌تحصیل در کشور کانادا

یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت به کانادا، پذیرش تحصیلی است. این کشور، سالانه، مقصد هزاران دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل است. سطح علمی و مدارک دانشگاه‌های کانادا نیز از مقبولیت زیادی برخوردار هستند. در سال 2022، در رنکینگ برترین دانشگاه‌های جهان تایمز، 32 دانشگاه کانادا حضور داشتند که از این تعداد، 5 دانشگاه، جزو 100 دانشگاه برتر نیز هستند.

کشور کانادا، اهمیت زیادی برای کیفیت آموزشی قائل است؛ بنابراین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور، از درآمد بالایی در فرصت‌های شغلی آینده‌شان در هر نقطه جهان برخوردار خواهند بود. سایر مزایای تحصیل در کانادا عبارت‌ هستند از:

  • رقابت، مخصوصاً برای ورود به رشته‌های مربوط به علوم تجربی، نسبت به ایران کم‌تر است.
  • تدریس در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی و فرانسوی است.
  • دانشگاه‌های این کشور در سطح استانداردهای بالای جهانی قرار دارند.
  • ساختار آموزشی کانادا پیشرو و توسعه‌یافته است.
  • امکان گرفتن ویزای کاری بعد از تحصیل و تبدیل آن به اقامت دائم وجود دارد.

پرمتقاضی‌ترین و بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا

بخش زیادی از نیاز کانادا به نیروی کار، از طریق مهاجران کاری و تحصیلی به این کشور تامین می‌شود؛ به همین دلیل اگر رشته‌ای که انتخاب می‌کنید بازار کار خوبی داشته باشد، بعد از اتمام تحصیل، به‌راحتی می‌توانید شغل هم پیدا کنید. در جدول زیر، پرمتقاضی‌ترین و بهترین رشته‌های تحصیلی کانادا را مشاهده می‌کنید:

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا

علوم مهندسی برنامه‌نویسی کامپیوتر مهندسی مکانیک مهندسی فناوری‌های زیست‌پزشکی
تکنسین مهندسی برق مهندسی عمران توسعه‌ی سیستم‌های بسته
علوم پزشکی بهداشت دهان و دندان پزشکی عمومی پرستاری
دندان‌‌پزشکی داروسازی بیوتکنولوژی
سایر رشته ها مدیریت پروژه مدیریت لجستیک و زنجیره تامین مدیریت تجارت ورزشی
مدیریت تولید پیشرفته مدیریت تجارت بین‌الملل تحلیل داده
MBA مدیریت خدمات و امور مراقبت های بهداشتی حقوق
تحلیل مالی منابع انسانی طراحی گرافیک

در ادامه، به بررسی دقیق‌تر مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های کانادا می‌پردازیم و بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده هر رشته را نیز معرفی می‌کنیم:

پزشکی

رشته پزشکی، در بین اپلای‌کنندگان کشور کانادا، بسیار محبوب و پرطرفدار است. از طرف دیگر، برای تحصیل این رشته در ایران با سد کنکور مواجه خواهید بود. با تحصیل پزشکی در کانادا، هم می‌توانید از سد کنکور عبور کنید و هم ویزای تحصیلی کانادا را در اختیار داشته باشید. این رشته، زیرشاخه‌های متعددی دارد؛ ولی در مجموع، یکی از پردرآمدترین و پرمتقاضی‌ترین رشته‌های تحصیلی کانادا است.

بازار کار پزشکی در کشور کانادا، به استان محل زندگی‌تان بستگی دارد. درمجموع، پیش‌بینی می‌شود که این کشور تا ده سال آینده، با کمبود نیروی پزشکی مواجه شود؛ بنابراین یکی بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت به کانادا، پزشکی است.

با توجه به کیفیت بالای آموزش این کشور، چنانچه فردی بتواند مجوز طبابت در کانادا را دریافت کند، درآمدی بین 68 تا 340 هزار دلار کانادا در سال خواهد داشت. متوسط درآمد همه رشته‌های حوزه علوم پزشکی نیز حدود 39735 دلار کانادا در سال است. برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته پزشکی، به‌شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  2. دانشگاه تورنتو
  3. دانشگاه آلبرتا
  4. دانشگاه مک گیل
  5. دانشگاه منیتوبا
  6. دانشگاه مونترال
  7. دانشگاه وسترن آنتاریو
  8. دانشگاه لاوال

مهندسی عمران

مهندسان عمران، در گرایش‌های مختلفی می‌توانند در کانادا به تحصیل و کار بپردازند. شهریه تحصیل در این رشته، بسته به دانشگاه ممکن است تا 40000 دلار کانادا در سال باشد. پس از اتمام تحصیلات در این رشته، می‌توانید با دریافت مجوز مهندس حرفه‌ای یا PE، مشغول‌به‌کار شوید. متوسط دستمزد مهندسان عمران در کانادا، 63227 دلار در سال است. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته، به‌شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه واترلو
  2. دانشگاه تورنتو
  3. دانشگاه مک گیل
  4. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  5. دانشگاه آلبرتا
  6. دانشگاه دالهاوزی
  7. دانشگاه کنکوردیا
  8. دانشگاه وسترن
  9. دانشگاه کلگری

 حقوق

دانشجویان خارجی می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی، برای رشته حقوق اپلای کنند. این رشته، یکی از رشته‌های پرطرفدار در کانادا است. هزینه تحصیل در رشته حقوق، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ ولی به‌طور متوسط سالانه باید مبلغی بین 30 تا 40 هزار دلار کانادا شهریه بپردازید، البته امکان گرفتن بورسیه نیز وجود دارد.

پس از اتمام تحصیلات و کسب مجوزهای لازم، یک حقوق‌دان به‌طور متوسط، 97 تا 105 هزار دلار کانادا در سال درآمد خواهد داشت؛ البته برخی از وکلای با تجربه، درآمدهای بالای 300 هزار دلار نیز به‌دست می‌آورند. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته عبارت هستند از:

  1. دانشگاه تورنتو
  2. دانشگاه مک گیل
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  4. دانشگاه یورک

 علم داده

علم داده (Data Science) یک گرایش بین‌رشته‌ای است که از روش‌های علمی، فرایندها، الگوریتم‌ها و سیستم‌ها، به‌منظور فهم و تحلیل داده های ساختاریافته و غیرساختاریافته استفاد می‌کند. این رشته، با زمینه‌هایی مانند یادگیری ماشین، داده‌کاوی و داده‌های بزرگ در ارتباط است. علم داده، با توسعه شبکه‌های اجتماعی و… بسیار مورد توجه گرفته است و بازار کار خوبی هم دارد.

برای خواندن این رشته، بسته به دانشگاهی که پذیرش می‌گیرید، باید سالانه بین 10 تا 32 هزار دلار کانادا شهریه پرداخت کنید. پس از فارغ‌التحصیلی، یک دانشمند علم داده می‌تواند به‌طور متوسط، سالانه 81087 دلار دستمزد دریافت کند. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته، در جدول زیر معرفی شده‌اند:

  1. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  2. دانشگاه تورنتو
  3. دانشگاه مک گیل
  4. دانشگاه کویینز
  5. دانشگاه وسترن انتاریو
  6. دانشگاه HEC مونترال
  7. دانشگاه سایمون فریز
  8. دانشگاه رایرسون
  9. دانشگاه کارلتون
  10. دانشگاه واترلو

زمین‌شناسی

کانادا، یکی از وسیع‌ترین کشورهای دنیا به‌شمار می‌رود و تقاضا برای زمین‌شناسی در آن بسیار زیاد است. برای مطالعه این رشته در کانادا، باید سالانه حدود 27 تا 38 هزار دلار کانادا شهریه پرداخت کنید. پس از فارغ‌التحصیلی، امکان شاغل‌شدن در این رشته در کانادا بسیار زیاد است. متوسط دستمزد زمین‌شناسان در کانادا، سالانه حدود 77554 دلار است. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

  1. دانشگاه تورنتو
  2. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  3. دانشگاه مک گیل
  4. دانشگاه آلبرتا
  5. دانشگاه کلگری
  6. دانشگاه دالهاوزی
  7. دانشگاه ویکتوریا کانادا
  8. دانشگاه واترلو

 داروسازی

برای ورود به رشته داروسازی، همانند رشته پزشکی، گذراندن یکی از رشته‌های علوم پایه، حداقل به‌مدت دو سال ضروری است. با پرداخت شهریه‌ای معادل 22443 تا 54848 دلار کانادا در سال، می‌توانید در این رشته به تحصیل بپردازید. پس از اتمام تحصیل و دریافت دکترای داروسازی، باید در آزمون Pharmacy Examining Board of Canada PEBC شرکت کنید که در صورت قبولی، فرصت کار‌کردن در این حوزه را پیدا خواهید کرد. متوسط حقوق داروسازان در کانادا، حدود 85779 دلار در سال است. برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته داروسازی به‌شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  2. دانشگاه تورنتو
  3. دانشگاه آلبرتا
  4. دانشگاه مک گیل
  5. دانشگاه منیتوبا
  6. دانشگاه مونترال
  7. دانشگاه وسترن آنتاریو
  8. دانشگاه لاوال

مدیریت

تحصیل در گرایش‌های مختلف مدیریت، مانند مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و حوزه‌هایی مانند MBA و… در کانادا امکان‌پذیر است و در مجموع، این رشته نیز بازار کار بسیار خوبی دارد. هزینه تحصیل این رشته در مقاطع مختلف، بسته به گرایش و دانشگاه محل تحصیل، چیزی بین 30 تا 70 هزار دلار کانادا در سال خواهد بود. متوسط دستمزد مدیریت در کانادا، حدود 65724 دلار در سال است. برخی گرایش‌های مدیریت، جزو رشته‌های شناور در کانادا محسوب می‌شوند. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته به‌شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه تورنتو
  2. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  3. دانشگاه مک گیل
  4. دانشگاه آلبرتا
  5. دانشگاه کلگری
  6. دانشگاه مونترال
  7. دانشگاه وسترن
  8. دانشگاه واترلو
  9. دانشگاه مک مستر
  10. دانشگاه کوئینز

 مهندسی نفت یا شیمی

کانادا، جزء کشورهایی است منابع نفت و گاز عظیمی دارد. مهندسی نفت (Petroleum Engineering) در این کشور با تقاضای زیادی همراه است و این رشته، یکی از رشته‌های پول‌ساز در کانادا محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در این رشته برای دانشجویان خارجی، حدود 40290 دلار کانادا در سال است. فارغ‌التحصیلان این رشته، به بازار کاری گسترده و متوسط دستمزد 110301 دلار کانادا در سال دست پیدا خواهند کرد. بهترین دانشگاه‌ها برای مطالعه این رشته را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

  1. دانشگاه مک گیل
  2. دانشگاه کلگری
  3. دانشگاه منیتوبا
  4. دانشگاه گوئلف
  5. دانشگاه نیوفوندلند
  6. دانشگاه رجینا
  7. دانشگاه لاکهید
  8. دانشگاه کیپ برتون
  9. دانشگاه اتاوا

سوالات متداول

پرمتقاضی‌ترین رشته‌های تحصیلی در کانادا چیست؟

پنج رشته پرمتقاضی کانادا، به‌ترتیب عبارت هستند از: تجارت و فایننس، علوم کامپیوتر و آی‌تی، مهندسی، بهداشت و پزشکی، رسانه و روزنامه‌نگاری.

کدام رشته‌ها در کانادا بازار کار خوبی دارد؟

آی‌تی و مهندسی نرم‌افزار، متخصص امنیت سایبری، توسعه‌دهنده وب، توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل، متخصص علم داده، متخصص بازاریابی و مدیریت لجستیک و حمل‌ونقل، از جمله رشته‌هایی هستند که بازار کار خوبی دارند.

کدام رشته‌ها بورسیه تحصیلی بیشتری دارند؟

در بسیاری از رشته‌های تحصیلی در کانادا، امکان گرفتن بورسیه وجود دارد؛ ولی در مجموع بورسیه رشته‌های مهندسی به نسبت بهتر است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 3]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند