Search
Close this search box.

چگونه یک استادی پلن حرفه‌ای نگارش کنیم؟

استادی پلن، استادی پرمیت، مدارک هویتی، نامه پذیرش و… تنها بخش کوچکی از مدارکی است که در هنگام مهاجرت از طریق تحصیل از شما خواسته می‌شود. در این میان، یکی از مدارک مورد نیاز و البته بسیار مهم که شاید کمتر دربارهٔ آن صحبت شده، استادی پلن است.

در این مقاله از آکادمی اپلای، ابتدا با تعریف و چرایی استادی پلن آشنا می‌شویم و بعد از آن نحوه نگارش یک استادی پلن حرفه‌ای را باهم یاد می‌گیریم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید این مطلب مهم را از دست ندهید.

استادی پلن چیست؟

هنگامی‌که قصد درخواست ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید، یکی از مدارکی که باید برای اداره مهاجرت ارسال کنید، استادی پلن است. استادی پلن (Study plan) به معنای برنامه تحصیلی است. بسیاری از دانشگاه‌ها، در هنگام اپلای، از شما یک برنامه تحصیلی می‌خواهند تا بتوانید دلایل خود را برای مهاجرت تحصیلی به کشور مقصد، در قالب یک نامه، بیان کنید.

استادی پلن، در حقیقت مانند یک نقشه راه است که باعث می‌شود تا فعالیت‌های آموزشی خود را مدیریت و سازماندهی کنید؛ علاوه بر این، به افسر پرونده کمک می‌کند تا روند تحصیلی شما را به‌خوبی بداند و دید بهتری نسبت به شما داشته باشد.

اهمیت نگارش استادی پلن چیست؟

نگارش یک برنامه تحصیلی مناسب، با رعایت نکات و موارد مختلف، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علت این موضوع هم این است که شما قرار است با نوشتن استادی پلن توانایی‌ها، تجربیات و انگیزه خود را از تحصیل در رشته و دانشگاه موردنظر خود بیان کنید؛ به عبارت دیگر از طریق این نامه، افسر ویزا را از برنامۀ آینده خود آگاه می‌کنید و نشان می‌دهید که یک برنامه بلندمدت دارید.

همان‌طور که می‌دانید، رشته‌های تحصیلی بسیاری در کشورهای مختلف ارائه می‌شوند و قاعدتا شما در کشور مبدا خود نیز می‌توانید این دروس را بگذرانید؛ بااین‌حال شما تصمیم می‌گیرید که به دلایل مختلف، برای ادامه تحصیل، به یک کشور دیگر سفر کنید. افسر سفارت باید بداند که چه چیزی موجب شده است که شما تمامی این هزینه‌ها و دشواری‌ها را بپذیرید و برای رفتن به کشور مقصد اقدام کنید. نگارش یک استادی پلن مناسب، تاثیر بسیار زیادی در روند اخذ ویزای تحصیلی شما خواهد داشت. به‌خاطر داشته باشید که یک Study plan ضعیف نیز ممکن است باعث ریجکت ویزای شما شود.

چه مواردی در استادی پلن باید ذکر شود؟

حال زمان آن رسیده است که به محتوای درون استادی پلن بپردازیم. هدف اصلی نوشتن Study plan توضیح این است که چرا برای برنامه انتخابی، موسسه آموزشی، کشور و شهر تحصیلی مقصد، مناسب هستید. به‌طور کلی برنامه تحصیلی شما باید به‌صورت مختصر و البته قانع‌کننده، به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چرا باید به من ویزا بدهید؟

در پاسخ به این سوال می‌توانید در رابطه با بک‌گراند تحصیلی خود یا سوابق‌کاری‌تان توضیحاتی را ارائه دهید. بهتر است این سوابق کاری یا تحصیلی، ارتباط و تناسبی با رشته شما داشته باشند تا بتوانند دلایل خوبی برای اخذ ویزا به‌شمار روند.

  • چرا این رشته تحصیلی را انتخاب کرده‌ام؟

این سوال را می‌توانید در راستای سوالات بعدی نیز جواب دهید تا مجبور به ارائه توضیحات اضافی و جداگانه برای آن نباشید.

  • علت انتخاب این دانشگاه و کشور خاص چه بوده است؟

می‌توانید از اهداف تحصیلی خود برای تحصیل در این دانشگاه صحبت کنید: برای مثال از کیفیت دانشگاه، رنکینگ یا جایگاه آن نسبت به دانشگاه‌های موجود در کشور خود بگویید.

  • دلایل من برای علاقه به تحصیل در این زمینه چیست؟

می‌توانید دلایل مختلفی را برای انتخاب زمینه تحصیلی خود بیان کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل می‌تواند پیشینه تحصیلی شما یا مقالات و پژوهش‌های انجام‌شده توسط شما باشد.

پس از اینکه به این سوالات پاسخ دادید، می‌توانید از مواردی مانند سوابق سفرهای خارجی خود نیز برای اثبات تمکن مالی جهت مهاجرت تحصیلی استفاده کنید.

برای نوشتن استادی پلن می‌توانید از روش‌های مختلفی در جهت پاسخ به این سوالات استفاده کنید. در ادامه، این روش‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

چگونه یک استادی پلن حرفه‌ای بنویسیم؟

برای نوشتن استادی پلن حرفه‌ای، به‌صورت کلی دو روش وجود دارد.

روش اول، استفاده از قالب مقاله یا essay برای پاسخ به سوالات موردنیاز و مطرح‌کردن موارد مختلف است.

در این روش، شما می‌توانید مطالب را پاراگراف‌بندی و اولویت‌های خود را مشخص کنید؛ برای مثال می‌توانید قالب خود را با شروع از مقطع کارشناسی آغاز کنید و توضیحاتی راجع ‌به آن بدهید. پس از آن به سراغ سوابق کاری خود بروید و نکات موردنیاز را با توجه به نوشته خود در آن جای دهید.

به این طریق می‌توانید از یک سیر طبیعی، برای بیان توضیحات کافی راجع ‌به خود استفاده کنید. در نظر داشته باشید که بسیاری از مواقع، داشتن گپ تحصیلی یک امتیاز منفی محسوب می‌شود؛ بنابراین استادی پلن یک فرصت مناسب برای توجیه این فاصله است که می‌توانید با ارائه دلایل قانع‌کننده در آن، گپ تحصیلی خود را توجیه کنید. در این روش، شما این امکان را دارید که تحصیل خود را به سوابق کاری مرتبط کنید و یک روند منظم و دقیق را پیش بگیرد.

روش دوم: از روش “طرح سوال و پاسخ به آن” برای نگارش استادی پلن خود استفاده کنید.

این روش به معنی آن است که در ابتدا یک سوال را مطرح می‌کنید و سپس به‌صورت کامل به آن پاسخ می‌دهید. در نظر داشته باشید که برای بهبود سطح استادی پلن خود، از رفرنس و منابع کمک بگیرید. در مورد دانشگاه و رشته موردنظر خود تحقیقات کاملی انجام دهید و از منابع معتبر استفاده کنید. درصورتی‌که جوایز خاصی را برنده شده‌اید یا مقالات معتبری نوشته‌اید که قصد دارید راجع ‌به آن‌ها مطالبی بنویسید، حتما به‌صورت کامل و با جزئیات، به این موضوع بپردازید.

عناصر اصلی در یک استادی پلن چیست؟

یک برنامه مطالعاتی قوی، حاوی عناصری است که شواهدی از ماهیت واقعی شما، به‌عنوان یک دانشجو، ارائه می‌دهد. این عناصر، در سراسر برنامه تحصیلی شما و سایر اجزای درخواست مجوز تحصیل‌تان وجود دارند. به یاد داشته باشید، داستان‌های متناقض، اعتبار استادی پلن شما را کاهش می‌دهند و نگرانی‌هایی را در افسر مهاجرت ایجاد می‌کنند که ممکن است به ضرر شما تمام شود. برای جلوگیری از ایجاد شک و تردید، مطمئن شوید که Study plan شما دارای عناصر زیر است:

  • چشم‌انداز شغلی آینده؛
  • تحقیقات در مورد رشته و دانشگاه؛
  • نگارش متقاعدکننده و منسجم؛
  • نگارش معتبر (بدون سرقت ادبی)؛
  • تجزیه‌و‌تحلیل فرصت‌ها در کشور مقصد؛
  • پاسخ مناسب به همه مسائل؛
  • عواملی که موجب وابستگی به کشور مبدا می‌شوند؛

توجه داشته باشید که مورد آخر از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که ویزای تحصیلی به‌صورت موقت است، شما باید افسر مهاجرت را قانع کنید که پس از پایان تحصیل خود، به کشور مبدا باز خواهید گشت؛ بنابراین از مواردی مانند روابط خانوادگی، کار و… در کشور مبدا صحبت کنید.

بررسی نمونه استادی پلن

یکی از روش‌هایی که می‌تواند کمک بسیار زیادی برای نگارش استادی پلن شما بکند، مطالعه نمونه استادی پلن فارسی است. استادی پلن‌ها باید به زبان انگلیسی نوشته شوند؛ اما شما می‌توانید درصورتی‌که سطح زبان بسیار خوبی نداشته باشید، نمونه‌های موجود در اینترنت را بررسی یا حتی به زبان فارسی ترجمه کنید تا بتوانید برای نگارش برنامه تحصیلی خود آماده‌تر باشید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از نمونه‌ها کپی نکنید و تلاش کنید خودتان استادی پلن‌تان را بنویسید.

در ادامه، یک نمونه‌ استادی پلن‌ را که می‌توانید از آن‌ ایده بگیرید، برای شما آورده‌ایم:

در نگارش استادی پلن چه نکاتی باید رعایت شود؟

حال ممکن است از خود بپرسید که مهم‌ترین نکات هنگام نگارش استادی پلن چیست؟

برای نوشتن یک استادی پلن مناسب، باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید. اصلی‌ترین مواردی که باید هنگام نگارش استادی پلن به آن‌ها توجه کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مختصر باشد.
  • بهتر است استدلال‌های خود را بر اساس حقایق قرار دهید و از فرضیات استفاده نکنید (در مورد دانشگاه و کشور مقصد کمی تحقیق کنید).
  • بنویسید، بخوانید، دوباره بنویسید و بررسی کنید (مطمئن شوید که بهترین راه‌ها را برای بیان ایده‌های خود پیدا کرده‌اید).
  • از شخصی با مهارت‌های نوشتاری انگلیسی قوی بخواهید تا استادی پلن شما را بررسی و ویرایش کند.
  • برای استادی پلن، بیشتر از دو یا سه صفحه مطلب ننویسید.
  • مسائل حاشیه‌ای را توضیح ندهید و به مسائل اصلی بپردازید.
  • تا حدممکن سعی کنید یک روند طبیعی را در استادی پلن خود طی کنید.

کلام آخر

در این مطلب، به پرسش مهم “استادی پلن چیست” پاسخ دادیم و به روش‌ها و نکات مهم برای نگارش آن پرداختیم. یک استادی پلن خوب، ویژگی‌های مختلفی دارد که بدون توجه به آنها، امکان ریجکت ویزای شما افزایش خواهد یافت.

در‌صورتی‌که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید یا به‌دنبال اخذ ویزای تحصیلی خود هستید، بهتر است مدتی پیش از زمان ارسال درخواست ، روند نوشتن برنامه مطالعاتی خود را آغاز کنید؛ در این صورت می‌توانید با خیالی راحت‌تر چندین بار نامه را مطالعه و بازنویسی کنید و آن را بهبود ببخشید. چنانچه در این زمینه پرسشی داشته باشید، می‌توانید از طریق کامنت یا ارتباط با متخصصان و مشاوران آکادمی اپلای، ابهامات خود را برطرف کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند