Search
Close this search box.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان چیست؟

می‌خواهید در آلمان وارد رشته پزشکی شوید؟ قطعا یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن را کرده‌اید! با تحصیل پزشکی در آلمان، می‌توانید علاوه‌بر تحصیل ارزان و نزدیک به رایگان، وارد یک بازار کار گسترده و پردرآمد شوید. این کشور، بهترین مراکز آموزشی و درمانی در حوزه‌های مختلف پزشکی را دارد و در سطح جهانی جزء صادرکنندگان این علم به دنیا محسوب می‌شود. اگر نمی‌دانید شرایط ورود به رشته پزشکی در آلمان چیست و چه میزان هزینه‌ای باید برای آن کنار بگذارید، حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید. 

دریافت ویزا برای تحصیل پزشکی در آلمان

برای دریافت ویزای رشته پزشکی در آلمان به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اصل پاسپورت با اعتبار بالای ۶ ماه
  • حداقل ۳ قطعه عکس جدید پاسپورتی پشت‌نویسی شده
  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی از نامه پذیرش دانشگاه
  • تکمیل و ارائه فرم مخصوص ویزای تحصیلی آلمان
  • پرینت حساب و نامه تمکن مالی معتبر متقاضی یا حامی مالی او
  • مدرک تحصیلی کارشناسی (برای کسانی که با لیسانس یکی از رشته‌های علوم پایه وارد رشته پزشکی می‌شوند)
  • مدرک دیپلم ترجمه‌شده به زبان آلمانی با تایید دفتر اسناد رسمی
  • ریزنمرات دوران تحصیلی دانشجو به همراه گواهی معادل‌سازی واحدها به آلمانی

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

  • برای ورود به رشته پزشکی در آلمان، باید حداقل ۱۸ سال تمام باشید. این شرط سنی برای این است که دانشگاه مربوطه، از پایان دوره متوسطه و اخذ مدرک دیپلم به صورت قانونی اطمینان حاصل کند. 
  • حداکثر سن ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان، ۳۰ سال (در برخی از دانشگاه‌ها شرایط سنی وجود ندارد) است.
  • کشور آلمان روی گپ تحصیلی دانشجویان بسیار حساس است؛ به این معنا که اگر از پایان آخرین دوره تحصیلی شما، بیش از ۴ سال گذشته باشد، حتما باید آن را با فعالیت کاری یا پژوهشی مرتبط توجیه کنید. 
  • بهتر است هنگام ارسال درخواست اپلای، بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن داشته باشید تا احتمال رد شدن درخواست‌تان به حداقل ممکن برسد.

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

شما می‌توانید با مدرک دیپلم مرتبط برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در آلمان درخواست ارسال کنید. در این روش باید در یک دوره یک‌ ساله (پیش‌نیاز) به نام M Course شرکت کرده و در آزمون پایانی آن نمره قبولی را کسب کنید. در نهایت نمره آزمون با نمره مدرک دیپلم جمع خواهد شد؛ بنابراین هرچه معدلتان بالاتر باشد شانس بیشتری برای قبولی خواهید داشت. 

انواع دوره پزشکی در آلمان

پیش از ارسال درخواست برای تحصیل پزشکی در کشور آلمان، باید بدانید که ورود به دوره‌های پزشکی این کشور دو حالت دارد: 

۱- ورود با شرکت در کنکور ایران

در صورتی که در کنکور ایران شرکت کرده و وارد رشته پزشکی یکی از دانشگاه‌های داخلی شده‌اید، همچنان امکان مهاجرت تحصیلی به آلمان برای ادامه تحصیل را خواهید داشت. در این حالت، باید حداقل ۴۰ واحد درسی مرتبط با پزشکی عمومی را به صورت تئوری بگذرانید. با معادل‌سازی این واحدها به آلمانی، می‌توانید وارد دانشگاه‌های مختلف در این کشور شوید. 

در یک حالت دیگر، این امکان را دارید که وارد رشته‌های علوم پایه شوید و پس از دریافت مدرک کارشناسی، درخواست خود را برای دانشگاه‌های پزشکی آلمان ارسال کنید. در این حالت نیز پس از معادل‌سازی واحدهای گذرانده‌شده، می‌توانید پذیرش بگیرید. 

۲- ورود با دوره آمادگی M Course و آزمون در آلمان

برخی ترجیح می‌دهند بلافاصله پس از دریافت دیپلم، برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام کنند. اتفاقا، این روش بسیار متداول‌تر از حالت اول است و احتمال قبولی آن نیز بیشتر خواهد بود. در این حالت، شما ابتدا دیپلم مرتبط با رشته پزشکی را به دانشگاه موردنظر ارائه می‌کنید. 

دانشگاه پس از تایید سوابق تحصیلی، به شما اجازه می‌دهد که به مدت یک سال در دوره‌های M course شرکت کنید. پس از پایان این دوره، آزمون می‌دهید و مدرکی دریافت می‌کنید که در واقع به عنوان مدرک پیش‌دانشگاهی شناخته می‌شود. 

برای قبولی در این آزمون که FPS نام دارد، باید سطح شما از ۱ تا ۵، بین ۱ تا ۲ باشد. نمره قبولی یا همان سطح شما، بر اساس نمره مدرک دیپلم و نتیجه آزمون تعیین خواهد شد. 

مزیت این روش این است که یک‌ سال برای تقویت زبان و آشنایی با دروس پزشکی در آلمان فرصت دارید و می‌توانید با کسب نمره بالا در آزمون، شانس خود را برای کسب بورسیه‌های تحصیلی نیز بالا ببرید. 

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان

بسته به نوع ورود شما به دانشگاه، مدارک متفاوت خواهند بود. در حالت کلی، در مراحل پذیرش و ثبت‌نام رشته پزشکی در آلمان به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدرک دیپلم ترجمه‌شده با مهر تایید وزارت امور خارجه یا دفاتر رسمی در ایران؛
  • ریزنمرات دوران تحصیل به همراه گواهی معادل‌سازی با واحدهای درسی آلمانی؛
  • ارائه ریزنمرات ۴۰ واحد درسی پزشکی و معادل‌سازی آن‌ها (برای ورود از طریق کنکور)؛
  • گواهی قبولی در آزمون M Course برای افرادی که با مدرک دیپلم درخواست داده‌اند؛
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس ۶.۵ یا تافل ۸۰ به بالا) یا مدرک آلمانی (B۲ برای دوره M course و C1 برای ورود مستقیم به پزشکی)؛
  • توجیه گپ تحصیلی با ارائه مدرک زبان، اشتغال یا پژوهش برای سنین بالای ۲۴ سال.

طول مدت تحصیل پزشکی در آلمان

برای گذراندن دوره پزشکی در آلمان، بین ۶ تا ۷ سال زمان برای دریافت مدرک خود نیاز خواهید داشت. در صورتی که بخواهید با دوره M Course وارد رشته پزشکی شوید، این زمان به ۷ تا ۸ سال افزایش خواهد یافت. دوره پزشکی آلمان، شامل ۳ سال تحصیل تئوری و ۳ تا ۴ سال فعالیت عملی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها خواهد بود. بدیهی است که پس از پایان این دوره، مدرک پزشکی عمومی دریافت می‌کنید و می‌توانید برای دریافت تخصص، مجددا ادامه تحصیل دهید. 

زبان تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

در آلمان می‌توانید به دو زبان انگلیسی یا آلمانی تحصیل کنید. انتخاب زبان آلمانی چند مزیت مهم دارد:

  • ورود آسان‌تر به بازار کار؛
  • شهریه کمتر و تحصیل نسبتا رایگان در مراکز دولتی؛
  • اولویت برای دریافت بورسیه‌ها؛
  • ایجاد روابط عمومی بهتر در دوران اقامت.

در صورت انتخاب زبان انگلیسی برای رشته پزشکی در آلمان، باید مدرک آیلتس ۶.۵ داشته باشید. برای زبان آلمانی هم نیاز به سطح B1 یا B2 خواهید داشت. 

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

یکی از مزایای بزرگ درس‌خواندن در آلمان، این است که از کم‌هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل است. دولت آلمان بر اساس سیاست‌های آموزشی خاصی که دارد، در دانشگاه‌های دولتی شهریه دریافت نمی‌کند و دانشجویان در هر ترم، تنها هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام را که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو است، می‌پردازند. 

برای تحصیل پزشکی در آلمان، برخی دانشگاه‌های دولتی، از دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، سالانه ۳۰۰۰ یورو شهریه می‌گیرند. این مقدار، در مقایسه با شهریه رشته پزشکی در سایر کشورها بسیار ناچیز است. 

شهریه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی آلمان، بین ۱۸.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال متغیر است. برای پرداخت این شهریه‌ها، می‌توانید از انواع بورسیه‌های تحصیلی بهره‌مند شوید و علاوه بر هزینه تحصیل، مخارج زندگی خود در آلمان را نیز تامین کنید. 

بورسیه پزشکی در آلمان

زندگی دانشجویی برای کسی که وارد رشته پزشکی در آلمان شده‌ است، ماهانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو هزینه خواهد داشت. در صورتی که بتوانید اثبات کنید درآمد سالانه خودتان یا حامیان مالی شما کمتر از این مقدار است، می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی آلمان بهره‌مند شوید. 

از جمله بهترین بورسیه‌ها برای رشته پزشکی در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DAAD: کمک‌هزینه‌های این نوع بورسیه، بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. این نوع کمک‌های تحصیلی، به دانشجویان کشورهای خاورمیانه، کشورهای جنوب آسیا، آسیای جنوب شرقی، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین تعلق می‌گیرد. این بورسیه تنها مختص هزینه‌های تحصیل نیست و سایر موارد مانند هزینه درمان، اقامت و حمل ونقل را نیز شامل می‌شود. 
  • ERASMUS: این بورسیه محدودیتی از نظر رشته تحصیلی و ملیت ندارد. دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند از ۲۳.۰۰۰ یورو کمک هزینه بهره‌مند شوند. این مبلغ برای دانشجویانی که از کشورهای دیگر هستند، به حدود ۴۸.۰۰۰ دلار در سال می‌رسد. 
  • بورسیه‌های دانشگاهی: علاوه بر موارد گفته‌شده، دانشگاه‌های پزشکی در آلمان نیز بورسیه‌های خاص خود را دارند. این نوع بورسیه‌ها که به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرند، ممکن است تنها مختص هزینه‌های تحصیلی باشند یا مخارج زندگی دانشجویی را نیز پوشش دهند. 

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان

هیچ دوره‌ای در کشور آلمان به صورت کاملا رایگان ارائه نمی‌شود. با این حال، تحصیل در رشته پزشکی در آلمان به صورت دولتی آن‌قدر ارزان است که نمی‌توان نام آن را شهریه گذاشت. هزینه تحصیل در هر ترم، از ۲۵۰ یورو تجاوز نمی‌کند؛ یعنی سالانه حدود ۵۰۰ یورو یا کمتر! 

در صورتی که بخواهید در دانشگاه‌های خصوصی یا شهریه‌پرداز هم تحصیل کنید، با استفاده از بورسیه پزشکی در آلمان می‌توانید هزینه‌های تحصیلی خود را به صفر برسانید. بنابراین این کشور از نظر هزینه‌های دانشگاه، بسیار مقرون‌به‌صرفه و ایدئال است. 

آینده شغلی رشته پزشکی در آلمان

دانشجویان رشته پزشکی در آلمان، به هیچ وجه نگران آینده شغلی خود نخواهند بود؛ زیرا در بهترین و مجهزترین مراکز پزشکی جهان تحصیل کرده‌اند. آلمان، هزاران مرکز درمانی مجهز دارد که پس از تحصیل می‌توانید به راحتی در آن‌ها مشغول به کار شوید. مهم‌ترین ملاک برای دریافت مجوز شغلی در این کشور، تسلط به زبان آلمانی در سطح C1 است. به جزء این موضوع، هیچ محدودیتی از بابت نژاد و ملیت نخواهید داشت. 

درآمد پزشکان در آلمان نسبت به هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار مناسب بوده و بر حسب تجربه، بین ۴.۰۰۰ تا ۹.۰۰۰ یورو متغیر است. در صورتی که بتوانید تخصص خود را در رشته‌های مختلف پزشکی دریافت کنید، بازه درآمد شما تا ۲۰.۰۰۰ یورو در ماه نیز گسترش خواهد یافت. 

وضعیت اقامت پس از تحصیل پزشکی در آلمان

یکی از مزایای تحصیل در کشور آلمان، این است که پس از اتمام دوران تحصیل به راحتی می‌توانید مجوز فعالیت دریافت کنید و مشغول به کار شوید. کشور آلمان، اولویت اقامت کاری را به کسانی می‌دهد که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده باشند. به همین دلیل، پس از اتمام دوره پزشکی در آلمان، به سادگی می‌توانید در مراکز درمانی دولتی یا خصوصی کار کنید. 

توجه داشته باشید که اقامت و اشتغال در آلمان، نیاز به یادگیری زبان اصلی این کشور را خواهد داشت. حتی اگر دوره تحصیل پزشکی خود را به انگلیسی گذرانده باشید، باز هم باید مدرک C1 زبان آلمانی ارائه دهید تا اجازه فعالیت بگیرید. 

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در آلمان

دانشگاه‌های زیر از جمله بهترین مراکز دولتی برای تحصیل در رشته پزشکی آلمان هستند:

نام دانشگاه رتبه میان دانشگاه‌های پزشکی رتبه کل جهانی
دانشگاه مونیخ ۵۳ ۴۷
دانشگاه هایدلبرگ ۳۸ ۵۷
دانشگاه هومبولت برلین ۶۶ ۶۱
دانشگاه آزاد برلین ۸۰ ۸۷

جمع‌بندی

آلمان یکی از ایدئال‌ترین کشورهای دنیا برای ادامه‌ تحصیل است. رشته پزشکی در این کشور، در دانشگاه‌های دولتی به صورت تقریبا رایگان ارائه می‌شود. در آلمان، می‌توانید به زبان انگلیسی یا آلمانی در رشته پزشکی تحصیل کرده و آینده شغلی ایدئالی را برای خود رقم بزنید. بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، حتما نام این کشور را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهید و پیش از هر اقدامی با وکلای ما در آژانس تحصیلی آکادمی اپلای مشاوره رایگان داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند