Search
Close this search box.

صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل در آلمان به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی کارآمد، کیفیت بالای آموزشی، رنکینگ بالای دانشگاه‌ها و تنوع رشته‌های تحصیلی و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کار و تحصیل است. هر سال بیش از ۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. علاوه‌بر ویژگی‌های ممتاز آموزشی، سطح امنیت و رفاه در این کشور نیز بسیار بالا است. پایین بودن آمار جرم و جنایت، سطح بالای علمی دانشگاه‌ها و فرصت‌های عالی برای ورود به بازار کار بعد از فارغ‌التحصیلی باعث محبوبیت مهاجرت تحصیلی به آلمان بین دانشجویان بین‌المللی شده است.

پذیرش تضمینی

آکادمی اپلای طرف قرارداد دانشگاه‌های معتبر در کشورهای مختلفی است و با توجه به این قراردادها، خدمات اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای از طرف ما دریافت نمی‌شود.

مشاوره تخصصی
تاریخ و ساعت مورد نظرتان را انتخاب کنید و به‌صورت آنلاین وقت مشاوره رزرو کنید تا با کارشناسان با تجربه ما، درباره بهترین گزینه متناسب با شرایط و اولویت‌های شما مشورت کنید. مشاوره هم به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت حضوری قابل انجام است.
دانشگاه‌ها و کالج‌ها
لیست کاملی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مدارس و موسسه‌های مناسب پذیرش را جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما بتوانید به‌راحتی دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف را هم در یک‌جا مقایسه کنید و رشته موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

آشنایی با نظام آموزشی و مقاطع تحصیلی در آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان است که سیستم آموزشی قوی برای تربیت افراد مستعد و آموزش نیروهای ماهر دارد. دوره تحصیل اجباری در این کشور از سن ۶ سالگی و با ورود به دوره ابتدایی آغاز می‌شود. دوره‌های پیش‌دبستانی برای کودکان سه تا شش ساله وجود دارد؛ اما شرکت در آن‌ها اجباری نیست.
سیستم آموزشی این کشور از همان ابتدا بر مبنای نیاز بازار کار و تربیت نیروی انسانی متخصص بنا شده است. مدارس و دانشگاه‌های آلمان، دانش کاربردی و تخصصی لازم برای اشتغال را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا به‌راحتی فعالیت حرفه‌ای خود را پس از تحصیل آغاز کنند.

تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه در آلمان

تحصیل در مدارس آلمان از ۶ سالگی به‌صورت اجباری آغاز می‌شود. اکثر مدارس دولتی در شهرهای بزرگ قرار دارند و تحصیل در این مدارس معمولا با امکانات عالی و استانداردهای تحصیلی بالا در کلاس‌های کم جمعیت و شهریه رایگان انجام می‌گیرد. در این مدارس، زبان تحصیل معمولا آلمانی است؛ اما زبان تحصیل در بیشتر مدارس بین‌المللی و خصوصی آلمان، انگلیسی است. گاهی زبان دوم نیز تدریس می‌شود که شامل زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی است. فرآیند ثبت‌نام در مدارس آلمان شامل انتخاب مدرسه، تهیه مدارک، داشتن پاسپورت معتبر، پوشش بیمه، توجه به محدودیت‌های سنی و زبان، بررسی هزینه‌ها و ارائه درخواست برای پذیرش می‌شود. توجه داشته باشید که متقاضیان غیر اتحادیه اروپا باید ویزای دانش آموزی آلمان دریافت کنند.

آشنایی با انواع مدارس آلمان

مدارس بین‌المللی در آلمان هم به‌صورت خصوصی و هم دولتی اداره می‌شوند و انواع مختلفی دارند. در ادامه با انواع مدارس آلمان آشنا می‌شویم:
Realschule: این مدارس مختص دروس نظری هستند. از پایه پنجم تا دهم را پوشش می‌دهند و عمومیت بالایی در آلمان دارند.
Hauptschule: این مدارس از نوع فنی‌وحرفه‌ای هستند. از پایه پنجم تا نهم را پوشش می‌دهند و دانش‌آموز پس از پایان تحصیل می‌تواند وارد بازار کار یا دانشگاه شود.
Gymnasium: این نوع از مدارس آلمانی مختص دانش‌آموزان استعداد درخشان و تیزهوش هستند و سطح بالایی دارند. هدف این مدارس آماده‌کردن دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌های برتر آلمان است.
Gesamtschule: در این مدارس ترکیبی فشرده از برنامه‌های سایر مدارس که در موارد قبل ذکر شد ارائه می‌شود.
Mittelschule: این مدارس ترکیبی از برنامه‌های درسی Hauptschule و Realschule را ارائه می‌دهند. سطح متوسطی دارند و از مقطع پنجم تا دهم را پوشش می‌دهند.
Sportschule: این مدرسه‌ها مختص علوم ورزشی و تربیت بدنی هستند. در برنامه‌های درسی این مراکز آموزشی، دروس اصلی مانند ریاضیات یا ادبیات هم تدریس می‌شود؛ اما تمرکز اصلی روی رشته‌های ورزشی خاص است.
پس از پایان دوره مدرسه که عموما ۱۲ تا ۱۳ سال طول می‌کشد، دانش‌آموزان مستعد می‌توانند بر‌حسب معرفی مدارس و شرکت در آزمون‌های جامع، وارد دانشگاه‌هایی شوند که با مهارت‌ها و استعدادهایشان تناسب دارد.

شرایط تحصیل در کالج‌های آلمان

کالج یک مقطع یک ساله پس از پایان دوره متوسطه است که دانش‌آموزان برای ورود به برخی رشته‌های دانشگاهی خاص مانند پزشکی یا مهندسی باید آن را بگذرانند. این دوره برای آمادگی دانشجویان خارجی و معادل‌سازی مدرکشان با این کشور نیز کاربرد دارد. پس از کالج، آزمونی برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آن، می‌توانید وارد دانشگاه شوید. به‌عنوان مثال متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی حتما باید در آزمون tms آلمان شرکت کنند؛ بنابراین دانش‌آموزان بین‌المللی باید دوره یک ساله کالج در آلمان را بگذرانند و سپس برای ورود به مقطع لیسانس اقدامات لازم را انجام دهند.

تحصیل دوره کارشناسی در آلمان

متقاضیان برای ورود به دوره کارشناسی در آلمان نیاز به مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی دارند. در‌صورتی‌که مدرک متقاضیان موردتایید دانشگاه‌های آلمان نباشد باید در دوره‌های کالج آلمان شرکت کنید. دانشجویان بین‌المللی در بسیاری از ایالت‌های آلمان امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای شروع تحصیل کارشناسی در آلمان ابتدا باید رشته و دانشگاه مورد‌نظرتان را انتخاب و برای اخذ پذیرش از آن اقدام کنید. زبان تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان در دوره کارشناسی به زبان آلمانی است. مهم‌ترین مدارکی که برای پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان نیاز دارید شامل مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، گواهی مدرک تحصیلی و ریز نمرات و گواهی تمکن مالی می‌شود.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

دوره کارشناسی ارشد در آلمان معمولا یک دوره ۱ تا ۲ ساله است. برای تحصیل در این مقطع داشتن مدرک کارشناسی که مورد تایید دانشگاه‌های آلمان باشد، ضروری است. سوابق تحصیلی خوب شانس پذیرش کارشناسی ارشد در آلمان را افزایش می‌دهد. دوره‌های تحصیلی در این مقطع به دو زبان آلمانی یا انگلیسی تدریس می‌شوند.
دانشجویان می‌توانند در طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی از جمله مدیریت بازرگانی بین‌المللی، هوش مصنوعی، گردشگری، مدیریت رویدادها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و رشته‌های دیگر تحصیل کنند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان در این مقطع معمولا رایگان است. هزینه‌های تحصیلی عمدتا به عنوان سهم ترم شناخته می‌شود که شامل هزینه‌های اداری، دانشجویی و حمل و نقل عمومی می‌شود.

تحصیل دکترا در آلمان

دوره دکترا در آلمان معمولا بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. تحصیل در این دوره برای دانشجویان بین‌المللی معمولا رایگان و به زبان انگلیسی است. تحصیل دکترا در آلمان به دو دوره Individual Doctoral Studies و Structured PhD Programmes تقسیم می‌شود. دوزه اول مختص پژوهش‌های آزاد و انفرادی روی تز دکترا است و معمولا ۳ تا ۵ ساله است. دوره Structured PhD Programmes نیز مربوط به کارهای پژوهشی گروهی است و نهایتا ۳ سال زمان می‌برد. در پایان این مقطع دانشجویان ملزم به ارائه رساله دکتری و کسب نمرات خوب در آزمون‌های شفاهی هستند.

مدارک و نحوه پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

برای ورود به دانشگاه‌های آلمان بسته به مقطع تحصیلی باید از شرایط سنی متناسب با آن دوره برخوردار باشید. به‌عنوان مثال برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشید. به‌طور‌کلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:
• مدرک تحصیلی ترجمه‌شده مقاطع پیشین با تاییدیه دفتر اسناد رسمی
• مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل یا سطح B1 زبان آلمانی
• پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
• ریزنمرات دوره‌های تحصیلی قبلی
• شرکت در دوره‌های کالج یک ساله برای معادل‌سازی مدرک برای دوره کارشناسی
بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد‌نظر ممکن است محدودیت‌های مرتبط با سن و مدارک مورد‌نیاز برای اخذ پذیرش تغییر کند و سخت‌گیرانه‌تر شود.

مدرک زبان مورد‌نیاز برای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان‌پذیر خواهد بود. تعداد رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند معمولا در دوره‌ کارشناسی کمتر است و بیشتر توسط دانشگاه‌های خصوصی آلمان ارائه می‌شوند. توجه داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها معمولا ملزم به پرداخت شهریه هستند؛ اما با ورود به مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا تعداد برنامه‌های تحصیلی انگلیسی زبان در دانشگاه‌های دولتی آلمان بیشتر و متنوع‌تر می‌شود. برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان معمولا به یکی از مدارک زبان آیلتس یا تافل نیاز خواهید داشت.
برای برنامه‌های آلمانی زبان نیز برای دوره‌های اوسبیلدونگ و کالج به سطح B1، برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به سطح B2 و برای تحصیل در مقطع دکترا به سطح C1 زبان آلمانی نیاز دارید.

برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان، مراحل و اقدامات مشخصی وجود دارد که باید به دقت انجام شوند. در ادامه، مراحل کلیدی برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان توضیح داده شده است:
• نامه پذیرش از دانشگاه
• تکمیل فرم درخواست ویزا
• پاسپورت معتبر
• مدارک مالی (اثبات توانایی مالی برای تامین هزینه‌های زندگی در آلمان)
• گواهی سلامت
• گواهی عدم سوء‌پیشینه
• بیمه درمانی
• ۲ قطعه عکس
• رزرو وقت سفارت یا کنسولگری
• پرداخت هزینه
• شرکت در مصاحبه
توصیه می‌شود قبل از اقدام برای دریافت ویزا، با سفارت یا کنسولگری آلمان از یک کارشناس مهاجرت کمک بگیرید تا از جزئیات دقیق و هرگونه تغییر احتمالی در روند اخذ ویزا اطلاع حاصل کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که فرآیند دریافت ویزا ممکن است بسته به کشور و شرایط خاص متفاوت باشد.

بررسی شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه‌های متعددی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان وجود دارد. بورسیه‌ها ممکن است از سوی دولت یا نهادهای غیردولتی مانند دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی ارائه شوند. کسب نمرات بالا، مهارت بالا در زبان انگلیسی یا آلمانی و نیاز مالی از مهم‌ترین شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان هستند.
همچنین دانشجویان بین‌المللی از لحظه ورود به آلمان تا پایان تحصیل می‌توانند از حمایت‌های سازمان امور دانشجویان بین‌الملل بهره‌مند شوند. حمایت‌های مالی دولت آلمان از دانشجویان به دو شکل تخفیف‌های دانشجویی و بورسیه تحصیلی آلمان ارائه می‌شود. انواع بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی و دولتی آلمان، هزینه‌هایی مانند خرید کتاب، شهریه دانشگاه، هزینه‌های زندگی دانشجویی شامل بیمه، اجاره خانه، غذا و سایر مخارج ضروری زندگی را پوشش می‌دهند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آلمان برای دانشجویان بین‌المللی بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است. اکثر دانشگاه‌های دولتی شهریه بسیار پایینی دریافت می‌کنند. همچنین تحصیل در دوره‌های آلمانی زبان این دانشگاه‌ها معمولا رایگان است. دولت آلمان برای حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی در این کشور، از دانشجویان بومی و بین‌المللی شهریه بالایی دریافت نمی‌کند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان معمولا بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال متغیر است. عمده هزینه‌ای که دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان پرداخت می‌کنند مربوط به هزینه‌های اداری و خدمات دانشجویی می‌شود.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

در ویزای تحصیلی آلمان شرایطی برای کار دانشجویی به‌صورت مشروط در نظر گرفته شده است. به موجب این مجوز دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت و ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. در ایام تعطیلات رسمی و تعطیلات بین ترم دانشجویان اجازه کار تمام‌وقت خواهند داشت. اکثر دانشجویان در کافه و رستوران‌ها یا بوفه و کتابخانه دانشگاه مشغول به کار می‌شوند. با کار دانشجویی می‌توانید بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های زندگی در آلمان را پوشش دهید.

معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان

براساس آخرین رتبه‌بندی سایت QS بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه RWTH آخن
  • انستیتو تکنولوژی KIT
  • دانشگاه هومبولدت
  • دانشگاه TU برلین
  • دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ
  • دانشگاه هامبورگ

این دانشگاه‌ها به دلیل ارائه‌های آموزش‌های به‌روز، استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز و تربیت نیروهای ماهر، رتبه‌های بالایی در سطح بین‌المللی دارند.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در آلمان

دانشجویانی که در دانشگاه‌های آلمان تحصیل می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیل تا ۱۸ ماه اجازه اقامت در آلمان برای جستجوی کار را خواهند داشت. در‌صورتی‌که دانشجو در مدت تحصیل خود شغلی پیدا کند، بلافاصله پس از تحصیل می‌تواند اقدامات لازم برای دریافت اقامت کاری آلمان را انجام دهد. اقامت کاری معمولی و اقامت بلو کارت آلمان (EU Blue Card) داده می‌شود. برای اخذ کارت آبی اروپا، متقاضی باید حداقل درآمد سالانه مشخص و مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشد. بعد از چند سال کار مداوم و تمدید ویزای کاری، شرایط دریافت اقامت دائم آلمان را خواهید داشت.

مهاجرت تحصیلی آلمان ممکن است برای برخی از افراد امری پیچیده و چالش‌برانگیز باشد. به‌خصوص برای کسانی که با فرآیندها و قوانین مربوطه آشنایی ندارند. در چنین مواردی کارشناسان موسسه آکادمی اپلای با اطلاع از قوانین مهاجرت تحصیلی و جدیدترین شرایط پذیرش از دانشگاه‌ها و اخذ ویزای تحصیلی آلمان راهنمای شما خواهند بود.
مشاوران تحصیلی آکادمی اپلای به روزترین اطلاعات درباره قوانین و مقررات مربوط به ویزای دانشجویی و مهاجرت تحصیلی شامل شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزا، محدودیت‌های کار دانشجویی و مسائل مربوط به اقامت پس از تحصیل را در اختیار شما خواهند گذاشت. همچنین ما شما را با‌توجه‌به شرایط و علاقه‌مندی‌هایتان در انتخاب دانشگاه و رشته مورد‌نظر راهنمایی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره رایگان یا رزرو وقت مشاوره حضوری می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دانشگاه‌های معتبر دنیا
کانادا
Flag_of_Australia_(converted).svg
استرالیا
پرچم آمریکا
آمریکا
آدرس

به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند