Search
Close this search box.

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان چیست؟

انگلستان یکی از پرطرفدارترین مقاصد افرادی است که به دنبال تحصیل در رشته فیزیوتراپی هستند. این امر با توجه به کیفیت بالای سیستم آموزشی انگلستان در رشته‌های متفاوت، از جمله فیزیوتراپی، طبیعی به نظر می‌رسد. هرچند بسیاری از فارغ‌‌التحصیلان رشته تجربی در دبیرستان آرزوی تحصیل در رشته‌هایی چون پزشکی و دندان‌پزشکی را دارند، اما این بدان معنا نیست که تنها رشته‌های پرطرفدار تجربی همین دو رشته هستند. بسیاری از داوطلبان نیز به دنبال تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی مثل فیزیوتراپی هستند که در میان رشته‌های پردرآمد قرار دارد. فیزیوتراپی در واقع از رشته‌های توانبخشی است که دانشجویان طی تحصیل در آن فعالیت‌هایی را می‌آموزند و به وسیله‌ آن‌ها به بهبود حرکتِ افراد دارای ناتوانی و مشکلات جسمی، کمک می‌کنند.

اما برای تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان به چه مدارکی نیاز داریم؟ هزینه تحصیل در این رشته چقدر است؟ مهاجرت تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در انگلیس چه شرایطی دارد؟ پاسخ این سوالات و بسیاری دیگر را در این مقاله خواهید یافت.

گرایش‌های رشته فیزیوتراپی در انگلستان

فیزیوتراپی به عنوان یکی از رشته‌های پزشکی که به بهبود عملکرد بدن از طریق تمرینات و درمان‌های فیزیکی می‌پردازد، اهداف درمانی متنوعی دارد. به همین دلیل، برای اینکه بتوان به بهترین شکل ممکن به بیماران کمک کرد و درمان مناسب با شرایط‌شان را ارائه داد، فیزیوتراپی به زیرشاخه های مختلف تقسیم شده‌است. تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان هم به همین ترتیب است.

به طور کلی، گرایش‌های فیزیوتراپی برای تخصصی شدن رویکرد درمانی ایجاد شده‌اند. با توجه به مشکل بیمار، گرایش متفاوتی از فیزیوتراپی به درد می‌خورد. برخی از گرایش‌های فیزیوتراپی در انگلستان به شرح زیر است:

  • فیزیوتراپی عصبی
  • فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی
  • فیزیوتراپی ورزشی
  • فیزیوتراپی قلب و تنفسی
  • فیزیوتراپی دامپزشکی
  • مهارت‌های پیشرفته بالینی
  • بهداشت عمومی

دروس رشته فیزیوتراپی در انگلستان

برای دریافت مدرک کارشناسی فیزیوتراپی در انگلستان لازم است ۱۸۰ واحد درسی را بگذرانید.  دروس ارائه شده در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

سال اول دروس فیزیولوژی، بیماری‌های اسکلتی عضلانی شایع، مهارت‌های پایه تحقیقاتی، توسعه فردی و حرفه‌ای، آناتومی، پاتوفیزیولوژی ۱ و ۲، اختلالات عضلانی اسکلتی، مطالعات ماهیچه‌ای عصبی، توسعه حرفه‌ای پایدار
سال دوم مدیریت شرایط پیچیده و طولانی مدت، مدیریت شرایط نوئورولوژیک، مدیریت شرایط اسکلتی ماهیچه‌ای، مدیریت شرایط قلبی نفسی ‌توسعه حرفه ای مداوم 2  توسعه تحقیقاتی
سال سوم توسعه حرفه‌ای مداوم 3، تمرین عملی و درمانی ، فعالیت فیزیکی برای سلامت، پایان نامه فیزیوتراپی،  ورزش پزشکی و صدمات ، سلامت ذهنی، ٰ تجزیه و تحلیل حرکت انسانی، مراقبت از اطفال

شرایط پذیرش برای تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان

رشته فیزیوتراپی در انگلستان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود که هر یک از این مقاطع شرایط خاص خود را می‌طلبند.  شرایط پذیرش در هر مقطع به شرح زیر است:

تحصیل در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی

برای تحصیل در این مقطع لازم است که مدرک دیپلم ۱۲ ساله داشته باشید، دوره A level  را سپری کنید و نمره آیلتس ۶ تا ۶.۵ باشد. تحصیل فیزیوتراپی انگلیس (کارشناسی) حدود سه سال طول می‌کشد و دروس به مرور تخصصی می‌شود. هر چه نمره و معدل‌تان بالاتر باشد احتمال قبولی در رشته فیزیوتراپی هم افزایش می‌یابد. نمره بالا در دروس زیست شناسی، فیزیک، ریاضی و شیمی تاثیر مثبتی در پذیرش شما دارد. ناگفته نماند، داوطلب رشته فیزیوتراپی باید حداقل ۱۷ سال و ۹ ماه سن داشته باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

طبیعی است که در سطح کارشناسی ارشد، دروس ارائه‌شده تخصصی‌تر باشند. دوره کارشناسی ارشد دو ساله است و دانشجویان علاوه بر گذراندن آن‌ها، کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هم باید انجام بدهند. اما شرط ورود به مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی در انگلستان، ارائه مدرک کارشناسی این رشته یا رشته‌های مرتبط با معدل خوب است. به علاوه، نمره آیلتس هم باید ۷ باشد.

تحصیل در مقطع دکترای فیزیوتراپی

برای تحصیل در این مقطع لازم است استاد راهنما یا سوپروایزر داشته باشید. بنابراین پیش از هر کاری باید با دانشگاه مکاتبه کنید و بعد از دریافت تاییدیه سوپروایزر،‌ نسبت به تکمیل سایر مدارک خود اقدام نمایید. هم‌چنین نمره آیلتس ۷ تا ۷.۵ برای این مقطع لازم است. به علاوه معدل بالا در مقطع قبل و مقالات چاپ شده هم ضرورت دارد.

دوره پری مدیکال برای تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان

دوره پری مدیکال در واقع نه فقط برای رشته فیزیوتراپی بلکه برای تمامی رشته‌های پزشکی است و برای افرادی‌ست که تمایل دارند در کشورهای اروپایی به تحصیل رشته‌های پزشکی از جمله فیزیوتراپی بپردازند. در این دوره داوطلبان زبان تخصصی پزشکی را می‌آموزند، برای مصاحبه‌های ورودی رشته‌های علوم پزشکی آماده می‌شوند، دروس پایه علوم پزشکی را آموزش می‌بینند و برای آزمون‌های کتبی رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های اروپایی آماده می‌شوند. این دوره در ایران هم برگزار می‌شود.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی فیزیوتراپی در انگلستان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان بستگی به مقطعی دارد که می‌خواهید در آن تحصیل کنید اما به طور کلی مدارک زیر برای تحصیل در این رشته مورد نیاز است:

  • دیپلم
  • مدرک A level
  • آیلتس ۶.۵، ۷ و ۷.۵ به ترتیب برای کارشناسی، ارشد و دکترا
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات از مقطع دبیرستان تا مقطعی که خوانده‌اید
  • انگیزه‌نامه قوی
  • رزومه
  • گذرنامه

معادلسازی مدرک فیزیوتراپی در انگلستان

افرادی که در رشته فیزیوتراپی تحصیل کرده‌اند، تنها بعد از معادل سازی مدرک‌شان می‌توانند وارد بازار کار کشورهای دیگر شوند. این امکان به ویژه در شرایطی که انگلستان نیاز مبرمی به فیزیوتراپیست دارد بسیار قابل توجه است. برای معادل سازی مدرک فیزیوتراپی در انگلستان لازم است که سطح دانش زبان‌تان بالا باشد و نمره خوبی هم در آزمون‌های معادل‌سازی به دست بیاورید. در انگلستان، برای معادل‌سازی مدرک باید به سایت شورای مشاغل سلامت و مراقبت (HCPC) مراجعه کنید.

هزینه‌‌های تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان به طور کلی به دو عامل بستگی دارد: نوع دوره و دانشگاهی که در آن ثبت نام می‌کنید. البته مقطع تحصیلی هم عامل اثرگذاری در تعیین هزینه دانشگاه است. هم‌چنین مهم است بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر و شهرهای بزرگ مانند لندن و ادینبرو بیشتر است. دانشجویان بین المللی برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند به دنبال کمک‌های مالی و بورسیه باشند.  به طور کلی می‌توان گفت هزینه تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان از ۹۰۰۰ پوند تا ۳۰۰۰۰ پوند بسته به مقطع و دانشگاه متفاوت است.

طول مدت تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان

طول مدت تحصیل در رشته فیزیوتراپی بسته به مقطع تحصیلی و نوع دوره متفاوت است. برای مقطع لیسانس فیزیوتراپی، باید یک دوره سه سال را بگذرانید. برخی از دانشگاه‌ها، دوره‌های 4 ساله نیز ارائه می‌دهند. مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی در انگلستان، حدود یک تا دو سال زمان می‌برد. برخی دانشگاه‌ها نیز دوره‌های کوتاه مدت برای تخصص‌هایی مثل فیزیوتراپی ورزشی ارائه می‌دهند. دوره دکترای فیزیوتراپی نیز حدود ۴ سال زمان می‌برد.

بورسیه و فول فاند فیزیوتراپی در انگلستان

خوشبختانه دریافت بورسیه برای تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان ممکن است اما می‌توان گفت شرایط سختی دارد. برای دریافت بورسیه فیزیوتراپی در انگلستان باید:

  • سطح علمی بالایی داشته باشید
  • معدل‌تان بالا باشد
  • روی زبان انگلیسی مسلط باشید
  • رزومه کاری خوبی داشته باشید

در اینجا چند بورسیه فیزیوتراپی در انگلستان را می‌بینید:

  • بورسیه دانشگاه متروپولیتن انگلستان که برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. تامین هزینه تحصیلات توسط این بورسیه حدود ۶ تا ۸ هزار پوند است و تنها بخشی از مخارج دانشجو را تامین می کند. این بورسیه را می‌توان برای تمامی رشته‌هایی که توسط این دانشگاه ارائه می‌شوند دریافت کرد.
  • بورسیه دانشگاه بریستول که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. بورسیه این دانشگاه که تحت عنوان برنامه Think Big ارائه می‌شود، بودجه‌ای ۳۰ میلیون پوندی برای سال ۲۰۲۳ و دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته ‌است.
  • بورسیه دانشگاه بیرمنگام که در مقطع دکترای رشته فیزیوتراپی به دانشجویان برتر ارائه می‌شود.
  • بورسیه دانشگاه روهمپتون برای مقطع کارشناسی ارشد. این بورسیه تا ۴۰۰۰ پوند تخفیف سالانه را به دانشجویان برتر بین‌المللی ارائه می‌دهد.

شرایط ویزای همراه دانشجویی در انگلستان

امکان اخذ ویزای همراه تحصیلی انگلستان برای خانواده‌ دانشجو، یکی از مواردی است که جذابیت تحصیل در انگلستان را افزایش می‌دهد. شریک زندگی و فرزندان‌ شما می‌توانند برای آمدن به بریتانیا یا اقامت طولانی‌تری در این کشور درخواست دهند، در صورتی که یکی از این موارد در مورد شما صدق کند:

  • دانشجوی تمام وقت در دوره تحصیلات تکمیلی (سطح RQF 7 یا بالاتر) باشید که تحصیلات‌تان بیش از ۹ ماه طول بکشد
  • دانشجوی تحت حمایت دولت انگلیس باشید در دوره‌ای که بیش از 6 ماه طول می‌کشد
  • دانشجوی طرح تمدید دکتر باشید

شریک زندگی یا فرزندتان که می‌تواند ویزای همراه را دریافت کند یکی از موارد زیر است:

  • شوهر، همسر یا شریک مدنی‌تان
  • شریک زندگی‌تان که با او ازدواج نکرده‌اید
  • فرزند زیر 18 سال‌تان – از جمله فرزندی که در مدت اقامت شما در انگلستان متولد شده باشد

هنگام درخواست، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گواهی ازدواج یا مشارکت مدنی
  • گواهی تولد فرزندتان

اگر فرزندتان در تاریخ درخواست 16 یا 17 سال دارد، باید ثابت کنید که زندگی مستقلی ندارد و ازدواج نکرده و در یک مشارکت مدنی نیست.

هم‌چنین باید ثابت کنید که:

  • فرزندتان کجا زندگی می‌کند و علت جدا زندگی کردن او
  • ارائه اطلاعات در مورد اجاره‌ای که هر ماه برای سکونت فرزندتان پرداخت می‌کنید
  • ارائه مدارک حمایت مالی شما از فرزندتان

اگر فرزندتان با شما زندگی می کند، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اظهارنامه بانکی
  • صورت‌حساب‌های کارت اعتباری
  • گواهینامه رانندگی
  • سند ثبت NHS
  • نامه رسمی از دانشگاه یا کالج فرزندتان

شرایط کار در حین تحصیل و بعد از تحصیل رشته فیزیوتراپی در انگلستان

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی در انگلستان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. البته این امکان برای دانشجویانی است که در مراکز تحصیلی موجود در فهرست UKVI درس بخوانند. دانشجویان می‌توانند بعد از اتمام تحصیلات تا دو سال در انگلستان بمانند و برای کار در این کشور اقدام کنند. پس از پیدا کردن کار نیز امکان اقدام برای دریافت ویزای کاری وجود دارد. بعد از ۵ سال کار در انگلستان و پرداخت مالیات امکان اقدام برای اقامت دائم این کشور وجود دارد.

اما بازار کار و حقوق فیزیوتراپیست در انگلستان چطور است؟ فیزیوتراپی در انگلستان بازار کار خوبی دارد و افراد مشغول در این رشته بین ۶۷۰۰۰ پوند تا ۱۹۹۰۰۰ پوند در سال درآمد دارند. با این حال، برای شروع فعالیت به عنوان یک فیزیوتراپیست در انگلستان باید در شورای مشاغل بهداشت و مراقبت (HCPC) ثبت نام کنید. فقط در صورتی می‌توانید به عنوان فیزیوتراپیست فعالیت کنید که نام‌تان در HCPC ثبت شده باشد.

بهترین دانشگاه های فیزیوتراپی در انگلستان

رشته فیزیوتراپی در مقاطع مختلفی در دانشگاه‌های کشور انگلستان ارائه می‌شود. نکته شایان ذکر این است که برای تحصیل فیزیوتراپی در برترین دانگشاه‌های انگلیس باید رزومه قوی داشته باشید و انگلیسی‌تان نیز در سطح عالی باشد. برخی از برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده فیزیوتراپی در انگلستان را در جدول زیر می‌بینید:

عنوان دانشگاه رتبه در انگلستان
دانشگاه ساوتهمپتون ۱
دانشگاه کالدونیان گلاسکو ۲
دانشگاه روبرت گوردون ۳
دانشگاه لیورپول ۴
دانشگاه بیرمنگام ۵
کینگز کالج لندن ۶
دانشگاه ناتینگهام ۷
دانشگاه مرکزی لانکشایر ۸

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در انگلستان

مهاجرت به انگلستان برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد به ویژه اگر برای اقدام به تحصیل خود از موسسات معتبر و آشنا به نحوه کار کمک بگیرید. دریافت مشاوره مهاجرتی از آکادمی اپلای به عنوان یکی از معتبرترین موسسات فعال در حوزه مهاجرت می‌تواند مسیرتان را هموار کند. در صورتی که تصمیم به تحصیل فیزیوتراپی در انگلستان دارید، می‌توانید از آکادمی اپلای مشاوره بگیرید تا مطمئن شوید که با توجه به شرایط‌تان، فیزیوتراپی در انگلیس مناسب شماست یا خیر.

جمع‌بندی

در این نوشتار تمامی جنبه‌های اپلای فیزیوتراپی انگلستان را با جزئیات قابل اهمیت در اختیارتان قرار دادیم. در نهایت بعد از مشاوره با افراد ذی‌صلاح، می‌توانید بهترین تصمیم را برای تحصیل و مهاجرت بگیرید. اگر در این مسیر نیاز به راهنمایی داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند