Search
Close this search box.

راهنمای جامع دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

آلمان به عنوان یک مقصد ایدئال برای دانشجویان بین‌المللی، شرایط خوبی برای ادامه تحصیل و زندگی ارائه می‌کند. از مهم‌ترین دلایلی که این کشور را به مقصدی مناسب برای دانشجویان خارجی تبدیل می‌کند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی آلمان و ارزان‌بودن تحصیل در این کشور است.

در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی خارج یا داخل اروپا، آلمان به عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل دانشجویان شناخته می‌شود.

تخمین زده می‌شود که هزینه‌ زندگی در آلمان، حدود ۹۳۴ یورو در ماه است. از آنجا که این مسئله می‌تواند برای دانشجویان خارجی یک چالش باشد، برنامه‌هایی وجود دارد که به متقاضیان این فرصت را می‌دهد تا برای دریافت حمایت مالی در قالب بورسیه درخواست دهند.

در ادامه، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان را بررسی می‌کنیم.

برای اطلاع از صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به آلمان کلیک کنید

انواع بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان وجود دارد. این کمک‌هزینه‌ها می‌توانند برای دانشجویانی که مشکلات مالی دارند، واقعاً مفید باشند و هزینه‌های تحصیل آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند.

انواع بورسیه تحصیلی آلمان، به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شوند:

۱) بورسیه‌های دولتی

۲) بورسیه‌های غیردولتی

در ادامه، هر یک از این بورسیه‌ها را معرفی و تفاوت‌های آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بورسیه‌های دولتی آلمان

به‌طور کلی میزان کمک هزینه بورسیه تحصیلی آلمان، پس از در نظر گرفتن شرایط مالی دانشجو تعیین می‌شود. بورسیه‌های دولتی این کشور، اساساً توسط دولت آلمان تأمین می‌شوند و به‌راحتی قابل‌دسترس هستند. این کمک‌هزینه‌ها در یک دوره ۱۲ ماهه، حدود ۱۵۰ تا ۸۰۰ یورو از هزینه‌های دانشجویان را پوشش می‌دهند.

برخی از محبوب‌ترین بورسیه‌های دولتی آلمان، عبارتند از:

بورسیه DADD آلمان:

بورسیه DAAD آلمان توسط سرویس تبادل علمی (DAAD)، برای دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل در این کشور ارائه می‌شود. این سازمان، حدود ۲۱۵ بورسیه تحصیلی رایگان آلمان و کمک‌هزینه مالی را به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند.

این بورسیه به بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی آلمانی، غیرآلمانی و همچنین محققین اعطاء می‌شود. بورسیه‌های DAAD از محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل (فول فاند) در آلمان هستند.

بورسیه اراسموس آلمان:

بورسیه اراسموس آلمان، بزرگ‌ترین ارائه‌کننده بورسیه تحصیلی در اتحادیه اروپا است و توسط کمیسیون اروپا تأمین مالی می‌شود. در بورسیه اراسموس، متوسط کمک‌هزینه ماهانه ارائه‌شده به یک دانشجو، می‌تواند تا ۳۵۰ یورو باشد. این بورسیه با کمک به دانشجویان بین‌المللی، شرایط تحصیل آن‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا را تسهیل می‌کند.

بورسیه‌های غیردولتی آلمان

چنین بورسیه‌هایی توسط دولت تأمین نمی‌شوند؛ بلکه سایر نهادها این برنامه‌ها را تأمین مالی می‌کنند. در ادامه، برخی از بورسیه‌های غیر‌دولتی محبوب برای آلمان را معرفی کرده‌ایم:

بورسیه هاینریش بول برای دانشجویان بین‌المللی:

بنیاد هاینریش بول، بورسیه تحصیلی آلمان را به تمام دانشجویان بین‌المللی این کشور، از جمله پناهندگان ارائه می‌کند. این بنیاد عمدتاً به دانشجویانی که قصد مطالعه در زمینه‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) و به‌ویژه برنامه‌های متمرکز بر علوم محیطی را دارند، بورسیه می‌دهد. سایر بورسیه‌ها به دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری، مطالعات اقتصادی یا حقوقی و مدرک هنر دارند، تعلق می‌گیرند.

بورسیه بنیاد بایر:

بنیاد بایر به دانشجویانی که قصد انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف را دارند بورسیه اعطاء می‌کند. به‌طور کلی، این بورسیه به دانشجویان آلمانی و بین‌المللی ارائه می‌شود. تنها شرط لازم برای دانشجویان این است که نتایج تحصیلی عالی ارائه کنند و یک پروژه تحقیقاتی متمرکز بر یک موضوع و رویکرد نوآورانه داشته باشند.

بورسیه تحصیلی (KAS):

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در آلمان را دارند، واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند. متقاضی برای دریافت بورسیه KAS، باید کمتر از ۳۰ سال داشته و مدرک کارشناسی‌شان را در کشور خود دریافت کرده باشد. همچنین لازم است نمرات علمی بالایی ارائه کند و فعالانه در کارهای داوطلبانه‌ای که به نفع جامعه است، مشارکت داشته باشد.

بنیاد فردریش ایبرت:

این سازمان، بورسیه تحصیلی خود را به دانشجویان آلمانی و بین‌المللی که به مسائل اجتماعی و سیاسی تمایل دارند، ارائه می‌کند. متقاضیان برای دریافت بورسیه بنیاد فردریش ایبرت، باید نتایج تحصیلی بالاتر از میانگین و احساس مسئولیت مدنی داشته باشند.

دانشجویان دارای این بورسیه، می‌توانند با دریافت حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه، هزینه‌های ثبت‌نام، بیمه درمانی، کتاب‌های درسی موردنیاز و سایر مواد آموزشی خود را به‌راحتی پرداخت کنند.

بورسیه تحصیلی ماویستا:

این بورسیه به متقاضیانی ارائه می‌شود که قصد دارند در کنار نگهداری از کودک خود، در آلمان تحصیل کنند. مبلغ اعطایی حدود ۵۰۰ یورو در ماه است.

بورسیه بین‌المللی ماری کوری (IIF) برای کشورهای در حال توسعه:

این بورسیه‌ها به محققانی که از سایر نقاط جهان به اروپا می‌روند، ارائه می‌شود. دانشجویانی که قصد دارند تحقیقات پسادکتری خود را در آلمان ادامه دهند، می‌توانند با اخذ بورسیه بین‌المللی ماری کوری، از کمک‌هزینه (حدأکثر) ۱۵.۰۰۰ یورویی آن استفاده کنند.

بورسیه آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی

انواع بورسیه در آلمان با مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در دسترس است. در ادامه به برخی از بورسیه‌های رایج برای انواع مدارک تحصیلی نگاهی می‌اندازیم:

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی

دانشجویان برای اخذ مدرک کارشناسی در آلمان، مجبور نیستند که در طول ترم شهریه‌ای پرداخت کنند (البته این موضوع در ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) صدق نمی‌کند!) با این حال دانشجویان بین‌المللی هزینه‌های مختلفی در طول ترم دارند که می‌تواند بسته به شرایط هر دانشگاه، متفاوت باشد.

برخی از محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در آلمان برای دانشجویان مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • دانشگاه فنی مونیخ: بورسیه اسکار کارل فاستر برای کتاب و مواد آموزشی؛
  • مدرسه بازرگانی مونیخ: کمک‌های مالی داخلی و بین‌المللی دولتی؛
  • دانشگاه هوف: بورسیه دولتی DAAD باواریا؛
  • بیناد KAS: بورسیه تحصیلی غیردولتی؛
  • بنیاد لیکی: بورسیه تحصیلی جوآن کاگزول تاندر برای دانشجویان سراسر جهان.

شما می‌توانید با کمک وکلای مهاجرت ما، بورسیه‌های دیگری نیز برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان پیدا کنید و برای دریافت هرکدام از آن‌ها، درخواست دهید. این بورسیه‌ها، بودجه جزئی یا بودجه کامل (بورسیه فول فاند آلمان) را ارائه می‌کنند. با این کمک‌هزینه‌ها می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را به عنوان یک دانشجوی کارشناسی در این کشور، کاهش دهید.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، باید بخشی از هزینه شهریه را پرداخت کنند. مدیریت هزینه‌های تحصیل همراه با هزینه زندگی در این کشور، برای برخی از دانشجویان بین‌المللی چالش‌برانگیز است؛ بنابراین، بورسیه‌ و کمک‌هزینه‌های مختلفی برای داوطلبان این مقطع نیز در نظر گرفته شده است که هزینه‌های لازم را کاملاً یا به‌صورت جزئی، پوشش دهند.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد، عبارتند از:

  • بورسیه‌های DAAD برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی؛
  • برنامه DAAD هلموت اشمیت؛
  • بورسیه هاینریش بول در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی؛
  • بورسیه‌های کارشناسی ارشد گوته.

به‌طور کلی، بورسیه‌های DAAD از محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی هستند که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی این بنیاد، برای دریافت آن‌ها اقدام کنید.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دکتری

در میان گزینه‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی فراوان، بد نیست که بورسیه‌های معروف دکتری در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی را نیز بررسی کنیم:

  • بورسیه‌های DAAD برای مطالعات تحقیقاتی؛
  • بورسیه تحصیلی آزمایشی برای دانشجویانی که مقطع دکتری را برای تحصیل در آلمان انتخاب می‌کنند؛
  • بورسیه‌های بین المللی دکتری دانشگاه کلن.

دانشجویان می‌توانند با جستجوی آنلاین، بررسی وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها یا پایگاه داده DAAD برای بورسیه‌های تحصیلی، برنامه‌های مختلفی پیدا کنند.

آیا تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی رایگان است؟

از اکتبر سال ۲۰۱۴، لازم نیست که دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آلمان، به‌صورت ترمی شهریه‌ای بپردازند. فقط در برخی از ایالات، حدود ۵۰ یورو به عنوان کمک‌هزینه ترم یا هزینه‌های اداری دریافت می‌شود.

البته ممکن است که در آینده، این ساختار شهریه تغییر کند. مثلاً همانطور که گفتیم، ایالت بادن-وورتمبرگ، از شهروندان کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا، ۱۵۰۰ یورو برای هر ترم در مقاطع مختلف تحصیلی (دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و مدرک ایالتی) دریافت می‌کند.

با این اوصاف، بهتر است که پیش از اپلای و اقدام به اخذ ویزای تحصیلی آلمان، با کمک وکلای آکادمی اپلای، شرایط هر دانشگاه و هزینه لازم برای تحصیل در آن را بررسی کنید.

برای اطلاع از شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان کلیک کنید

شرایط دریافت بورسیه فول فاند آلمان

جهت دریافت بورسیه فول فاند DAAD و درک شرایط بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد یا کارشناسی، لازم است که مدارکی ارائه کرده و الزامات تعیین‌شده را رعایت کنید:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین؛
  • رزومه تحصیلی؛
  • گواهی ثبت‌نام که توسط موسسه مبدأ به عنوان مدرک ثبت‌نام پر شده است؛
  • NOC (گواهی عدم اعتراض) که توسط مؤسسه مبدا تکمیل و مهر شده است؛
  • فرم درخواست توسط میزبان آلمانی که توسط سرپرست آلمانی تکمیل شده است؛
  • دعوت‌نامه از سوپروایزر آلمانی؛
  • ارجاع از استاد دانشگاه مؤسسه مبدا شما؛
  • انگیزه‌نامه (در صورت درخواست برای بورسیه تحصیلی)؛
  • پروپوزال مفصل (در صورت درخواست برای کمک‌هزینه تحقیقاتی)؛
  • ریزنمرات دانشگاهی.

شرایط و مدارک لازم دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

هر بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی، شرایط و مدارک مخصوص به خود را دارد. ما در این مقاله، شرایط دریافت بورسیه فول فاند آلمان را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کمک‌هزینه‌های تحصیلی بررسی می‌کنیم.

بورسیه تحصیلی DAAD به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند برای شرکت در یک دوره تحصیلی تمام‌وقت، در آلمان حضور داشته باشند. در ادامه، معیارهای واجد شرایط‌بودن بورسیه DAAD برای همه دانشجویان بین‌المللی ذکر شده است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

  • دو سال تجربه کاری مرتبط و ثابت‌شده، کار تحقیقاتی یا فعالیت به عنوان دستیار تدریس؛
  • دارا بودن شرایط زبانی DAAD؛
  • مدرک تحصیلی نباید برای بیش از ۶ سال پیش باشد؛ یعنی متقاضی باید مدرک کارشناسی خود را در ۶ سال گذشته تکمیل کرده باشد؛
  • اگر می‌خواهید برای مدتی به اندازه کمتر از ۶ ماه به آلمان بیایید، باید در زمان درخواست حداقل یک سال در کشور محل اقامت خود زندگی کرده باشید؛
  • اگر می‌خواهید برای مدتی بیش از ۶ ماه به آلمان بیایید، باید آخرین مدرک تحصیلی خود را در کشور محل اقامت خود گرفته باشید.

در حالی که این موارد شرایط استاندارد دریافت بورسیه DAAD هستند، برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، به وبسایت رسمی این بنیاد مراجعه کنید یا از وکلای مهاجرتی ما کمک بگیرید.

مدارک دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

برای تکمیل مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی آلمان، از ارائه موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

برای درخواست اخذ بورسیه تحصیلی آلمان، تنها کافی است که طی ۲۵ تا ۳۰ دقیقه، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • سایت بورسیه موردنظر خود را بررسی کنید؛
  • به دنبال یک برنامه بورسیه تحصیلی متناسب با شرایط خود باشید؛
  • ثبت نام بورسیه آلمان را انجام دهید و تمام فیلدهای درخواست‌شده را تکمیل کنید؛
  • تمام مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.
  • منتظر جواب بررسی درخواستتان بمانید.

لیست بهترین دانشگاه های آلمان دارای بورسیه تحصیلی

در جدول زیر، برخی از بهترین دانشگاه‌های آلمان که به دانشجویان بین‌المللی بورسیه ارائه می‌کنند، معرفی شده‌اند:

نام موسسه بورسیه تحصیلی
دانشگاه هایدلبرگ ((Heidelberg University ارائهٔ بورسیه‌های تحصیلی مختلف به دانشجویان بین‌المللی از رشته‌های مختلف؛ به عنوان مثال می‌توان به بورسیه سفیر بین‌المللی برای دانشجویان مقطع کارشناسی اشاره کرد.
دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ (Hamburg University of Applied Sciences) تا سقف ۴۰۰ یورو
دانشگاه آخن  (Aachen University) تا ۵۰ درصد پوشش شهریه
دانشگاه هومبولت  (Humboldt University) ارائهٔ بورسیه تحقیقاتی بین‌المللی در رشته‌های تاریخ، مردم‌شناسی، حقوق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، جغرافیا، اقتصاد یا مطالعات منطقه
دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University) انواع بورسیه و کمک‌های مالی
دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت (Frankfurt School of Finance & Management) این بورسیه برای رشته‌های ریاضی، مالی، حسابداری و مدیریت بازرگانی قابل‌استفاده است.
برای مشاهده بهترین دانشگاه‌های آلمان کلیک کنید

خدمات آکادمی اپلای برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

امروزه آلمان به یکی از پرتقاضاترین مقاصد مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. کیفیت بالای آموزشی در کنار برنامه‌های مختلف بورسیه که تحصیل در این کشور را تسهیل می‌کنند، از جمله دلایل این اتفاق هستند.

وکلای ما آمادهٔ انجام صفر تا صد پروسهٔ مهاجرت تحصیلی شما به آلمان از جمله دریافت پذیرش از دانشگاه، جمع‌آوری مدارک، ترجمهٔ رسمی مدارک، پرداخت‌های ارزی و… هستند.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با تحصیل در مؤسسات آموزشی آلمانی و سایر کشورهایی که امکان بورسیه فول فاند دارند، می‌توانید با مشاوران مهاجرتی ما تماس بگیرید. متخصصین باتجربه آکادمی اپلای می‌توانند از صفر تا صد این مسیر، شما را همراهی کنند.

برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. اما گپ تحصیلی نباید وجود داشته باشد یا اگر دارید باید آن را با سابقه کار یا موارد قابل‌قبول مشابه پر کنید.

مقدار بورسیه تحصیلی آلمان در ماه چقدر است؟

بسته به نوع بورسیه‌ای که دریافت می‌کنید مبلغ آن متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند