Search
Close this search box.

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا

«اقامت دائم، شهروندی، کارت PR، سیتزن‌شیپ، رزیدنسی» … شما هم در حال بررسی گزینه‌های موجود برای اقامت در کانادا هستید و با شنیدن این کلمات سردرگم شده‌اید و تفاوت‌شان را نمی‌دانید؟ دست نگه دارید. در این مطلب تصمیم داریم به تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا بپردازیم. اگر قصد مهاجرت به کانادا دارید و دوست دارید از امکانات مهاجرتی‌تان مطلع شوید تا پایان این مقاله همراه آکادمی اپلای باشید:

اقامت دائم کانادا (Permanent Residency) چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا بپردازیم بهتر است این مفاهیم را تعریف کنیم. کسی که اقامت دائم کانادا دارد به موجب شرایطی می‌تواند تا مدت معینی در این کشور زندگی کند و از حقوقی بهره‌مند باشد. این مدت معین معمولا پنج سال است و دارندگان این کارت باید در موعد مقرر با پرداخت ۵۰ دلار کانادا به ازای هر نفر براساس تعرفه‌های سال ۲۰۲۲، کارت اقامت خود را تمدید کنند. همچنین پس از سه سال اقامت و اشتغال، با داشتن کارت PR می‌توانند برای شهروندی اپلای کنند. شخصی که کارت اقامت دائم کانادا را دارد الزاما شهروند این کشور محسوب نمی‌شود.

داشتن اقامت دائم کانادا مزایای زیر را به دنبال دارد:

۱- دسترسی به مزایای اجتماعی شامل خدمات بیمه؛
۲- حق زندگی، اشتغال و تحصیل در هر نقطه از کانادا؛
۳- قرار گرفتن تحت حمایت قانون و منشور حقوق و آزادی کشور کانادا؛
۴- حق درخواست شهروندی کانادا.

شهروندی کانادا (Citizenship) چیست؟

کسی که شهروندی کانادا یا سیتیزن‌شیپ این کشور را به دست آورده است در واقع فردی است که ابتدا اقامت دائم این کشور یا کارت PR را به دست آورده و سپس اقامت دائم را به مزیت شهروندی تبدیل کرده است. این تبدیل نوع اقامت، حق و حقوقی را برای این افراد به ارمغان می‌آورد. اصلی‌ترین تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا این است که شهروندان قانونی این کشور حق رای دارند، می‌توانند برای مشاغل دولتی و سیاسی تقاضا دهند، آزادانه سفر کنند، فرزندانشان تابعیت کانادایی دریافت کنند، و بدون محدودیت هرجا تمایل داشتند زندگی کنند.

تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا

با وجود شباهت‌های حقوقی زیاد اقامت دائم با شهروندی کانادا بازهم نمی‌توان تفاوت‌هایشان را نادیده گرفت. تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا به شرح زیر است:

  1. کسانی که اقامت دائمی کانادا را دارند در شرایط خاص، مانند تخطی از قوانین این کشور، ممکن است ملزم به ترک خاک کانادا شوند.
  2. شهروندان کانادا پاسپورت کانادايی دارند و می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۳ کشور سفر کنند. کسانی که کارت اقامت دائم دارند از این مزیت بی‌بهره‌اند؛ البته همچنان آسان‌تر می‌توانند ویزا بگیرند.
  3. کسانی که اقامت دائم کانادا دارند حق رای‌دادن و شرکت در فعالیت‌های ملی – سیاسی ندارند.
    صحبت از اقامت دائم در کانادا مفهوم نوعی از مهاجرت را تداعی می‌کند اما شاید از خودتان بپرسید پس شهروند کانادا چه ویژگی‌هایی دارد.

طبق قوانین رسمی کشور کانادا، اگر فردی دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشد سیتیزن یا شهروند کانادا محسوب می‌شود:

  1. در این کشور به دنیا آمده باشد؛
  2. طی فرآیند مهاجرت و از والدینی به دنیا آمده باشد که پیش از شهروندی، مقیم دائمی کانادا بوده‌اند؛
  3. خارج از کشور کانادا به دنیا آمده ولی یکی از والدین قانونی‌اش یا در کانادا به دنیا آمده یا در فرآیند مهاجرت و از والدینی که پیش از شهروندی، مقیم دائمی کانادا بوده‌اند.
  4. اگر یک والد کانادایی پس از تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۴۷ فردی خارج از خاک کانادا را به فرزندخواندگی پذیرفته باشد‌ آن شخص ممکن است شهروند کانادا محسوب شود.

برای اطلاع از جزئیات قوانین شهروندی کانادا همین حالا با وکلای ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

فرم درخواست اقامت دائم کانادا

مزایا و معایب اقامت دائم کانادا

افرادی که اقامت دائم کانادا را می‌گیرند به تمام حقوق شهروندی دسترسی خواهند داشت که شهروندان کانادا از آن بهره‌مند هستند به جزء حق رای و فعالیت سیاسی که بالاتر عنوان شد. به طور خاص، نکات زیر دربارهٔ مقیمان دائمی کانادا صدق می‌کند:

  • آن‌ها در دومین کشور برتر دنیا زندگی و کار می‌کنند. دارندگان کارت PR می‌توانند در هر نقطه از این کشور کار کرده یا زندگی کنند. به عبارت دیگر، مقیمان دائمی کانادا مجبور نیستند با یک کارفرمای بدقلق کار کنند و می‌توانند در صورت لزوم شرایطشان را ارتقاء دهند.
  • کارت اقامت دائم کانادا معمولا پنج‌ ساله و در موارد خاصی یک ساله است. البته محدودیت‌های چندان سختگیرانه‌ای برای تمدید این کارت وجود ندارد و اگر قوانین را رعایت کرده باشید، دارندگان کارت PR می‌توانند هر چند بار که لازم باشد اقامت دائم را تمدید کنند.
  • دارندگان کارت اقامت دائم می‌توانند خانوادهٔ خود را با درنظر گرفتن ملاحظاتی خاص به این کشور بیاورند.
    فرزندان دارندگان کارت تا سن ۱۸ سالگی از مزیت تحصیل رایگان بهره‌مند می‌شوند و در مقایسه با دانشجویان بین‌المللی لازم است شهریهٔ کمتری برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی بپردازند.
  • مقیمان دائم کانادا به طور رایگان، تحت پوشش بیمهٔ مدیکر قرار می‌گیرند.
  • خدمات اجتماعی از جمله پرداخت‌ حقوق بازنشستگی و ناتوانی و پرداخت کمک‌هزینه به بازماندگان کارگران فوت‌شده از دیگر مزایای کسانی است که کارت اقامت دائم کانادا را دارند.
  • با داشتن کارت اقامت دائم کانادا می‌توانند بدون محدودیت سفر داخلی و خارجی داشته باشند.
  • اگر تمایل دارند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، می‌توان با داشتن کارت PR به طور قانونی مشغول کارآفرینی شد.

نکته: اگر فرد کنش‌گری هستید و دوست دارید در تصمیمات سیاسی محل زندگی‌تان تاثیرگذار باشید داشتن کارت اقامت دائم کانادا مناسب شما نیست؛ چرا که همان‌طور که گفته شد با اقامت دائم در کانادا اجازهٔ فعالیت سیاسی و حق رای نخواهید داشت و این ویژگی شاید برای عده‌ای نکتهٔ منفی محسوب شود.

مزایا و معایب شهروندی کانادا

  • شهروندان کانادا علاوه بر بهره‌مندی از تمامی حقوق شهروندی همچون بیمه مدیکر، تحصیلات رایگان، خدمات اجتماعی و … مزیت‌های دیگری را نیز پیش رو دارند.
  • شهروندان این کشور در مسافرت به سرزمین‌های دیگر آزادی بیشتری دارند و می‌توانند بدون ویزا به کشورهای زیادی سفر کنند. آن‌ها می‌توانند رای بدهند، در تصمیم‌گیری‌های فدرال و استانی مشارکت داشته باشند یا در مشاغل سطح بالای دولتی مشغول به کار شوند.
  • شهروندان کانادایی عموما با فرصت‌های شغلی درخشان‌تر و متنوع‌تری مواجه هستند. همچنین، دیگر نیاز نیست هر پنج سال یک‌بار اسناد مهاجرتی‌شان را تمدید کنند و هزینه‌های مربوط به آن را بپردازند. آن دسته از شهروندان کانادا که سفرهای بین‌المللی متعددی دارند لازم است هر ده سال یک بار پاسپورت خود را تمدید کنند.
  • در نهایت، افرادی که به دنبال دوتابعیتی‌شدن خود یا فرزندانشان هستند هم از سیتیزن‌ کانادا شدن استقبال ویژه‌ای می‌کنند.

فرم درخواست شهروندی کانادا

شاید تنها نقطهٔ‌ تاریک اخذ شهروندی کانادا فرآیند زمان‌بر و دشوار آن باشد اما فواید شهروند کانادا محسوب‌شدن آن‌قدر زیاد است که به نظر متقاضیان، ارزش تحمل این دشواری را دارد.

شرایط اخذ اقامت دائم کانادا

‌برای اینکه اقامت دائم کانادا به فردی تعلق گیرد لازم است:

  • مقیم دائمی کانادا باشد؛
  • در این کشور حضور فیزیکی داشته باشد؛
  • نباید مرتکب جرایم کیفری مرتبط با سوءاستفاده از کارت اقامت دائم شده باشد.

نیازی به تاکید مجدد نیست که نمی‌توانید شهروند کانادا باشید و باید بتوانید با ارائهٔ مدارکی ثابت کنید در یک بازهٔ زمانی مشخص واقعا در خاک این کشور حضور فیزیکی داشته‌اید. مدارکی که می‌توانند این ادعای شما را ثابت کنند اجاره‌نامه، رسید‌های بانکی، کارت عضویت در باشگاه‌های محلی و اسنادی از این دست هستند.

همچنین متقاضیان خاصی نیاز به تست بیومتریک دارند که با ارائهٔ معرفی‌نامهٔ ارسال‌شده از طرف ادارهٔ مهاجرت ممکن می‌شود. دستورالعمل‌های ارسالی، شما را در ادامهٔ مسیر راهنمایی می‌کنند.

عواملی مانند سن، سطح تحصیلات، سطح زبان، دومین زبان رسمی و سابقهٔ کار در کانادا بر این فرآیند تاثیر می‌گذارند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم با وکلای ما در آکادمی اپلای در ارتباط باشید تا درست‌ترین تصمیم‌ ممکن را بگیرید.

شرایط اخذ شهروندی کانادا و درخواست تابعیت کانادا

برای اخذ شرایط شهروندی کانادا لازم است مدارکی آماده شود. دقت و مهارت می‌تواند این فرآیند را برای شما سریع و آسان‌تر پیش ببرد. مدارکی که برای اخذ شهروندی کانادا احتیاج دارید به شرح زیر است:‌

  1. داشتن سابقهٔ اقامت دائم؛
  2. زندگی (و حضور فیزیکی) در کانادا به مدت حدقل ۳ سال (۱۰۹۵ روز) در پنج سال گذشته؛
  3. پرداخت مالیات (در صورت ضرورت)؛
  4. نداشتن سابقهٔ کیفری در داخل و خارج کانادا؛
  5. پذیرفته‌شدن در آزمون مهارت زبانی (انگلیسی یا فرانسوی)؛
  6. پذیرفته‌شدن در آزمون مدنی کانادا (آزمون ارزشیابی متقاضیان دربارهٔ تاریخ، جغرافی، اقتصاد و قوانین کانادا)

اقامت دائم بهتر است یا شهروندی؟

پاسخ به این سوال کار دشواری است، چرا که وابستگی زیادی به شرایط هر فرد و دلیل مهاجرت و اقامتش در کانادا دارد. اگر دانشجوی تنهایی هستید که خانواده‌تان در ایران هستند و برای مراقبت از آن‌ها ممکن است به سفرهای دوره‌ای نیاز داشته باشید شاید نتوانید به حدنصاب تعداد روز اقامت در کانادا برسید.

اگر خانواده‌تان در کانادا همراه شما است و برای آیندهٔ فرزندتان هم برنامه‌ریزی می‌کنید شاید بهتر باشد از همین الان دورنمای شهروند کانادا شدن را در نظر داشته باشید تا بتوانید آیندهٔ روشن‌تری برای فرزندتان خلق کنید. اگر پیشرفت شغلی‌تان مستلزم سفرهای بین‌المللی متعدد است داشتن پاسپورت کانادایی، یعنی شهروند کانادا شدن، مزیت پررنگی برای شما محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مطلب خواندید، تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا جزئی است اما می‌تواند تغییرات موثری ایجاد کند. هوشمندانه‌ترین انتخاب ممکن در بازار انتخاب‌های متنوع، مشورت با وکلای حرفه‌ای است تا با در نظرگرفتن شرایط اختصاصی شما و تکیه بر دانش روز، کارآمدترین راهکار ممکن را به شما پیشنهاد دهند. دغدغه‌ها،‌ دیدگاه‌ها و سوالات خود را با آکادمی اپلای درمیان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند