Search
Close this search box.

اولین و مهمترین قدم در فرآیند اپلای، انتخاب دانشگاه محل تحصیل بر اساس معیارهای مختلف است. در این صفحه لیست تمام دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی کشور کانادا را مشاهده کنید که پس از ورود به صفحه هر موسسه آموزشی می‌توانید شرایط و ویژگی‌های آن را مطالعه کنید.
اگر برای انتخاب دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظرتان نیاز به راهنمایی دارید از مشاوره رایگان آکادمی اپلای استفاده کنید.

دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا

مشخصات موسسه

{{displayValue}}
{{displayValue}}

{{locationDetails}}

{{locationDetails}}

بازگشت به فیلترها

مشاهده ایالت‌ها/شهرها

دانشگاه های کانادا

تعداد بیشماری از دانشگاه های کانادا بر‌اساس رنکینگ برتر جهانی در کنار سایر دانشگاه‌های برتر دنیا قرار می‌گیرند. این موضوع نشان‌دهنده سیستم آموزشی و تحقیقاتی کارآمد در دانشگاه‌های این کشور است که هر ساله باعث جذب دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاههای کانادا می‌شود. کسب اطلاعات از برترین مراکز آموزشی این کشور به همراه میزان شهریه در ارزان‌ترین دانشگاه های کانادا در نهایت منجر به انتخاب بهترین مسیر ادامه تحصیل در این کشور خواهد شد. 

برترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه های کانادا به دلیل کیفیت آموزش، تحقیقات گسترده علمی، امکانات، اعضای هیئت علمی مشهور و ارائه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شناخته می‌شوند. در این بخش به بررسی بهترین دانشگاه های کانادا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌پردازیم. 

برترین دانشگاه های کانادا

نام دانشگاه رتبه در کانادا سال 2024 شهر 
دانشگاه تورنتو 1 تورنتو
دانشگاه مک گیل 2 مک گیل
دانشگاه بریتیش کلمبیا 3 بریتیش کلمبیا
دانشگاه آلبرتا  4 آلبرتا
دانشگاه واترلو 5 واترلو
دانشگاه وسترن 6 وسترن
دانشگاه مونترال 7 مونترال
دانشگاه کلگری 8 کلگری
دانشگاه مک مستر 9 مک مستر
دانشگاه اتاوا 10 اتاوا
دانشگاه کوئینز 11
دانشگاه دالاهو 12
دانشگاه سیمون فریزر 13 سیمون فریزر
دانشگاه ویکتوریا 14 ویکتوریا
دانشگاه ساسکاچوان 15 ساسکاچوان
دانشگاه یورک 16 تورنتو
دانشگاه کنکوردیا 17 کنکوردیا
دانشگاه لاوال 18 لاوال
دانشگاه گوئلف 19 گلف
دانشگاه مموریال نیوفاندلند 20 نیوفاندلند
دانشگاه ویندزور 21 ویندزور
دانشگاه کارلتون 22 کارلتون
دانشگاه مانیتوبا 23 مانیتوبا
دانشگاه نیوبرانزویک 24 نیوبرانزویک
دانشگاه کبک 25 کبک
دانشگاه بریتیش کلمبیا 26 شمال بریتیش کلمبیا

اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر کانادا نیازمند رقابت با شمار بالایی از دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. برای پیروزی در این رقابت از راهکارهای مختلفی مثل نوشتن رزومه خوب و کسب نمراتی بالاتر از حداقل‌ها در آزمون‌هایی مثل آزمون GMAT یا GRE استفاده کنید. 

ارزان‌ترین دانشگاههای کانادا

قطعا اپلای تحصیلی کانادا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل به شمار می‌رود. بااین‌حال هزینه زندگی در این کشور مهاجرپذیر و شهریه بالای برخی از دانشگاه‌های کانادا باعث ایجاد تردید در ذهن متقاضیان می‌شود. این تردید با شناخت ارزان ترین دانشگاه های کانادا امکان‌پذیر خواهد بود. در جدول زیر کم‌شهریه‌ترین دانشگاه های این کشور را به همراه هزینه تحصیل بررسی می‌کنیم. 

نام دانشگاه  شهر رنکینگ جهانی میزان شهریه در سال 2024 به دلار توضیحات
دانشگاه کلگری کلگری آلبرتا 182 27000 دلار برای مقطع کارشناسی آموزش با کیفیت، یادگیری ادغام کار و دارای نرخ اشتغال 94 درصد پس از فارغ التحصیلی
دانشگاه گوئلف گوئلف انتاریو 486 15000 دلار برای کارشناسی 30000 تا 35000 دلار برای ارشد و دکترا ارائه‌دهنده برنامه های دامپزشکی و علوم کشاورزی با رتبه 5 در دامپزشکی در سراسر جهان
دانشگاه مانیتوبا  وینیپگ، مانیتوبا 651 – 700 17800 تا 30000 دلار برای همه مقاطع تحصیلی دانشگاهی بر ارزش هایی مانند آزادی آکادمیک، مسئولیت پذیری، دانشگاهی بودن، برابری و شمولیت، برتری، نوآوری، صداقت، احترام و پایداری
دانشگاه ساسکاچوان ساسکاتون، ساسکاچوان 473 19895 دلار تا 40060 دلار برای همه مقاطع تحصیلی ارائه‌ٔهنده برنامه‌های عملی از طریق دوره های کارآموزی و برنامه های همکاری در طول دوره تحصیلی
دانشگاه مموریال نیوفاندلند سنت جان، استان نیوفاندلند و لابرادور 641-650  21000 دلار ارائه‌دهنده برنامه منحصر به فرد به بیش از 19000 دانشجو از 115 کشور
کالج باو ولی کلگری، آلبرتا رتبه 101 در کانادا 18000 تا 35000 دلار ارائه‌دهنده رشته‌های فناوری و مهندسی
کالج هامبر تورنتو، انتاریو 12000 تا 22000 دلار ارائه‌دهنده بیش از 150 رشته تحصیلی – لیسانس، دیپلم، دوره های گواهینامه، دوره های گواهینامه تحصیلات تکمیلی و برنامه های کارآموزی در بیش از 40 رشته تحصیلی
کالج آلگوکویین اتاوا، انتاریو 16000 دلار تا 22000 دلار یکی از بزرگترین کالج های کانادا
کالج نورترن لایتز  داوسون کریک 10900 دلار تا 18556 دلار با ارائه بیش از 200 مدرک لیسانس، دیپلم، دیپلم فوق لیسانس و برنامه گواهی
کالج کانستوگا کیچنر، انتاریو 10500 تا 22000 دلار ارائه‌دهنده برنامه‌های تحقیقات کاربردی با بیش از 300 برنامه متنوع

با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های برتر و ارزان امکان تحصیل در کانادا با چالش‌های کمتری همراه خواهد بود. البته با دریافت بورسیه از کانادا امکان مدیریت بهتر هزینه‌ها ایجاد خواهد شد. 

دانشگاه‌های مورد‌تأیید وزارت علوم ایران در کانادا

 

دانشجویان ایرانی قبل از اپلای برای دانشگاه‌های خارجی باید بررسی کنند که آیا آن دانشگاه مورد‌تایید وزارت علوم و بهداشت است یا خیر. درصورتی‌که دانشگاه مدنظر، جزء موسس‌های تایید شده توسط ایران نباشد، مدارک اخذ‌شده توسط دانشجو در داخل ایران اعتباری نخواهند داشت. فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در سامانه اداره دانش‌آموختگان به نشانی grad.saorg.ir قرارگرفته و قابل‌دسترسی است.

دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie) دانشگاه مونترال (Montreal) دانشگاه اتاوا (Ottawa)
دانشگاه مک گیل (McGill) دانشگاه کبک (Quebec a Montreal) دانشگاه تورنتو (Toronto)
دانشگاه مک مستر (McMaster) دانشگاه گوئلف (Guelph) دانشگاه ویکتوریا (Victoria)
دانشگاه یادبود نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland) دانشگاه آلبرتا (Alberta) دانشگاه ساسکاچوان (Saskatechewan)
دانشگاه کویینز (Queen’s University at Kingston) دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia) دانشگاه واترلو (Waterloo)
دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser) دانشگاه کلگری (Calgary) دانشگاه وسترن (Western University)
دانشگاه شربروک (Sherbrooke) دانشگاه منیتوبا (Manitoba) دانشگاه یورک (York University)

وزارت علوم برای دسته‌بندی دانشگاه‌ها از سه سطح «الف» به معنای ممتاز، «ب» به معنای خوب و «ج» به معنای متوسط استفاده می‌کند. معمولا تحصیل در سطح «ج» در مقطع دکتری ممکن است با چالش بررسی و تایید مدرک مواجه شود. لازم است آیین‌نامه مربوط به ورودی‌های هرسال را مطالعه کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید. این نکته به‌ویژه برای افراد متقاضی بازگشت به ایران اهمیت دارد. ازاین‌رو قبل از بررسی شرایط ویزای دانش آموزی کانادا، شرایط اخذ ویزای دانشجویی و ارسال مدارک برای تحصیل در کانادا، لیست دانشگاه‌های مورد‌تایید ایران را بررسی کنید.

شهریه دانشگاه کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

شهریه دانشگاه‌های دولتی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری متفاوت است. هر دانشجو بسته به برنامه تحصیلی و دانشگاه انتخابی موظف به پرداخت شهریه متفاوتی خواهد بود. بااین‌حال در این بخش بازه کلی شهریه دانشگاه های کانادا را به‌عنوان بخش اصلی از هزینه تحصیل در کانادا مورد‌بررسی قرار می‌دهیم.  

به‌طور‌کلی شهریه سالانه برای برنامه‌های کارشناسی از حدود 20,000 تا 30,000 دلار کانادا برای اکثر رشته‌ها شروع می‌شود. این میزان شهریه برای رشته‌های تخصصی مانند پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی کمی بالاتر خواهد بود. شهریه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بین 15,000 تا 25,000 دلار کانادا در سال 2024 است.

شهریه دانشگاه های خصوصی کانادا

دانشگاه‌های خصوصی کانادا نسبت به مراکز دولتی در این کشور شهریه بالاتری بری دانشجویان در نظر می‌گیرند. شهریه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی از 30,000 دلار کانادا در سال 2024 شروع می‌شود. این میزان شهریه برای رشته‌های تخصصی و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش می‌یابد. البته بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی کانادا با ارائه بورسیه برای جذب دانشجویان بین‌المللی ممتاز با تمکن مالی پایین اقدام می‌کنند. رزومه مناسب، سابقه تحقیقاتی و ریز‌نمرات بالا از شرایط دریافت اسکالرشیپ کانادا به شمار می‌روند. 

ددلاین دانشگاه های کانادا برای اپلای

ددلاین ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی باتوجه‌به به نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) و برنامه تحصیلی مورد‌نظر متفاوت خواهد بود. ددلاین ثبت‌نام برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی کانادا به دو دوره اصلی پاییز و بهار تقسیم می‌شوند. 

اصلی‌ترین دوره ثبت‌نام در این دانشگاه مربوط به ترم پاییز است که معمولا از اواخر سپتامبر تا اوایل ژانویه در نظر گرفته می‌شود. ددلاین ترم بهار یا تابستان نیز از اواخر ژانویه تا اوایل است. البته این تاریخ‌ها باتوجه‌به دانشگاه مقصد متغیر خواهد بود. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم کلیه مدارک و resume خود را برای ارسال در تاریخ های گفته شده آماده داشته باشید.

ددلاین دانشگاه‌های خصوصی کانادا

دانشگاه‌های خصوصی کانادا نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور کمی انعطاف‌پذیری بیشتری در ددلاین ثبت نام دارند. گاهی اوقات چندین دوره پذیرش طی سال برای اپلای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم پیش از موعد ثبت‌نام معمول در دانشگاه‌های کانادا نسبت به آماده‌سازی مدارک اقدام کنید. به‌ویژه شرکت در آزمون GRE و آزمون‌های زبان را در اولویت قرار دهید. تاریخ‌های دقیق و نحوه ارسال درخواست را می‌توان با مراجعه به وب‌سایت رسمی دانشگاه‌ها به دست آورد.

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه کانادا

درخواست برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا مستلزم ارائه مدارکی است که در ادامه این بخش معرفی می‌کنیم. 

  • فرم درخواست: تکمیل فرم درخواست اینترنتی دانشگاه مورد‌نظر.
  • رزومه تحصیلی: ارائه ریز‌نمرات و مدارک تحصیلی دبیرستان یا دانشگاه.
  • مدرک زبان: ارائه نتایج آزمون‌های زبان انگلیسی مانند IELTS یا TOEFL برای اثبات تسلط بر زبان انگلیسی.
  • انگیزه‌نامه یا SOP: نوشتن یک بیانیه هدف به همراه دلایل انتخاب برنامه تحصیلی، اهداف آینده و انگیزه‌های شخصی
  • توصیه‌نامه‌ها: ارائه توصیه‌نامه از استادان برجسته رشته خود
  • مدارک مالی: اثبات توانایی مالی برای پوشش دادن هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا
  • پرداخت هزینه درخواست یا اپلیکیشن فی: پرداخت هزینه‌های مربوط به بررسی درخواست تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نمونه کار: ارائه نمونه کار برای برخی رشته‌ها، مانند هنر یا معماری

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک اضافی نیز درخواست کنند. قبل از ارسال درخواست به سایت دانشگاه مقصد برای کسب اطلاعات در زمینه مدارک لازم مراجعه کنید. 

بورسیه برای تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را برای جذب دانشجویان بین‌المللی با استعداد در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌توانند بر اساس شایستگی، نیاز مالی، حوزه تحقیقاتی، یا ترکیبی از این موارد اعطا شوند. در زیر به چند مثال از این بورسیه‌ها اشاره شده است:

  • بورسیه Lester B. Pearson International Scholarship: ارائه شده توسط دانشگاه تورنتو، این بورسیه شامل تمام شهریه، کتاب‌ها، هزینه‌های جانبی و پشتیبانی از تحصیل است.
  • بورسیه بین‌المللی دانشجویان UBC: دانشگاه بریتیش کلمبیا این بورسیه را برای دانشجویان بین‌المللی با استعداد در نظر گرفته است که نیازهای مالی دارند.
  • بورسیه Vanier CGS: این بورسیه دولتی برای دانشجویان دکترا در سه حوزه علوم طبیعی و مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه می‌شود و شامل پشتیبانی مالی قابل‌توجهی است.
  • بورسیه‌های تحصیلی OGS: برای دانشجویان مستعد در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در دانشگاه‌های انتاریو تحصیل می‌کنند، ارائه می‌شود.
  • بورسیه‌های تحقیقاتی از NSERC (شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا): برای دانشجویان دکترا و برخی مقاطع کارشناسی ارشد که در حوزه‌های مرتبط تحقیق می‌کنند، ارائه می‌شود.

بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌هایی را مختص به خود ارائه می‌دهند که برای کلیه مقاطع تحصیلی ممکن است در دسترس باشند. این بورسیه‌ها شامل پوشش کامل یا جزئی شهریه، هزینه‌های زندگی و سایر هزینه‌های مرتبط با تحصیل می‌شوند. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری و دانشگاه مک‌گیل بورسیه‌های مخصوص دانشجویان بین‌المللی در کلیه سطوح تحصیلی ارائه می‌دهند.

خدمات آکادمی اپلای برای اخذ پذيرش از دانشگاههاي كانادا

دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا باید به‌طور‌فعال وب‌سایت‌ دانشگاه‌های مورد نظر خود را برای کسب اطلاعات به‌روز و دقیق بررسی کنند. علاوه‌بر این، مراجعه به سایت‌های دیگر برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط، مدارک و هزینه ویزای تحصیلی کانادا نیز الزامی به شمار می‌رود. 

مسیر اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا ممکن است با چالش‌های متعددی از جمله نرسیدن به ددلاین همراه باشد. برای از بین بردن کلیه چالش‌های احتمالی در مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا با موسسه مهاجرتی آکادمی اپلای تماس بگیرید. موسسه مهاجرتی ما با تیمی از مشاوران مجرب و اطلاعات به‌روز، آماده همراهی شما در کلیه مراحل مهاجرت تحصیلی است. تیم ما همراهی مناسب از انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی گرفته تا تکمیل فرم‌های درخواست و اخذ ویزا به شمار می‌رود.

سوالات متداول
آیا مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون مدرک تحصیلی امکان‌پذیر است؟

خیر. داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، یکی از شرایط اصلی مهاجرت تحصیلی به کانادا است.

آیا امکان کار در حین تحصیل وجود دارد؟

بله. یکی دیگر از مزایای تحصیل در کانادا این است که دانشجویان بین‌المللی حق کار دارند. این به جبران هزینه‌های شهریه و هزینه های زندگی کمک می‌کند. دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند به صورت پاره‌وقت (حداکثر 20 ساعت در هفته) در طول دوره تحصیلی خود کار کنند.
در طول تعطیلات برنامه‌ریزی شده مانند تعطیلات تابستانی، این مدت زمان می‌تواند به صورت تمام‌وقت نیز باشد. اکثر دانشجویان برای کار در حین تحصیل، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند. در واقع مجوز تحصیل شما بیان می کند که آیا شما مجاز به کار در خارج از دانشگاه هستید یا خیر.
اگر برنامه تحصیلی شما شامل تجربه کاری باشد، ممکن است بتوانید بیش از 20 ساعت در طول ترم کار کنید. این مورد نیز در نامه پذیرش مشخص خواهد شد. اگر دولت این شرط را تایید کند، هم اجازه کار و هم اجازه تحصیل دارید. این مجوز کار به شما امکان می دهد که فقط در محوطه دانشگاه کار کنید.

آیا امکان دریافت اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل وجود دارد؟

بله. کانادا این امکان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می کند که اگر خواستند، در این کشوربمانند و اقامت دائم داشته باشند.
مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی به دانشجویان بین‌المللی اجازه می دهد که در کانادا بمانند و تا سه سال کار کنند. پس از یک سال کار در این کشور، فارغ التحصیلان بین‌المللی ممکن است واجد شرایط درخواست اقامت دائم باشند.
برای درخواست PGWP، باید ثابت کنید که تمام شرایط مجوز تحصیل خود را رعایت کرده‌اید. فعالیت اصلی شما در طول مدت اقامت در کانادا، باید تحصیل بوده باشد. PGWP معمولاً برای مدت زمان تحصیل در کانادا اعطا می شود.

آیا امکان مهاجرت تحصیلی به کانادا با همسر وجود دارد؟

بله. دانشجویان بین‌المللی که متاهل هستند یا بچه دارند، ممکن است بخواهند خانواده‌شان را با خود به محل کانادا بیاورند. افسران ویزای کانادا درخواست‌های مجوز تحصیل را که شامل همراهی اعضای خانواده می‌شود، بررسی خواهند کرد. باید توجه داشته باشید که قرار دادن اعضای خانواده در درخواست مجوز تحصیل ممکن است بر تصمیم افسر ویزا تأثیر بگذارد.
پس از مهاجرت تحصیلی به کانادا با همسر، همسر شما می‌تواند به صورت تمام‌وقت در این کشور کار کند. کودکان همراه نیز اجازه تحصیل رایگان در کانادا درس بخوانند.

اعزام دانشجو به کانادا

اخذ ویزای تحصیلی کانادا، روشی آسان مهاجرت و اخذ اقامت کانادا است. جهت آشنایی با شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا و دریافت مشاوره رایگان با آکادمی اپلای همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا

تحصیل در کانادا به دلیل وجود بورس‌های تحصیلی فراوان متقاضیان زیادی دارد. جهت آشنایی با شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت مشاوره با آکادمی اپلای همراه باشید.

خدمات اعزام دانشجو به کانادا برای سال تحصیلی 2023 و مشاوره رایگان برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به صورت تخصصی توسط کارشناسان خبره در موسسه آکادمی اپلای انجام می‌شود.

آدرس

به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند