Search
Close this search box.

چگونه برای اقامت پس از تحصیل در آمریکا اقدام کنیم؟

بدون شک تحصیل در آمریکا یکی از بهترین فرصت‌هایی است که ممکن است در اختیار هر فرد قرار گیرد تا بتواند از امکانات و آموزش بی‌نظیر در این کشور استفاده کند. از آن‌جا که اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور دشوار است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با موفقیت در این مسیر تمامی چالش‌های مهم پیش‌رو به پایان رسیده‌است؛ در حالی که اگر قصد اقامت پس از تحصیل در آمریکا را داشته باشید، این چالش‌ها برای شما ادامه خواهد داشت.

اگر قصد تحصیل در آمریکا را دارید و نگران اقامت خود پس از تحصیل هستید، یا در حال تحصیل در این کشور هستید و می‌خواهید اقامت خود را تمدید کنید، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تمامی راه‌های اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکا را برای شما شرح دهیم.

روش‌های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا

پیش از آن‌که نگاهی به روش‌های اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا بیاندازیم، بهتر است کمی عقب‌تر برویم و انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا را مرور کنیم. دولت آمریکا ویزاهای مختلفی را برای دانشجویان طراحی کرده‌ که ویزای M و F جزء پرطرفدار‌ترین‌ آن‌ها است. بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، از ویزای F1 استفاده می‌کنند.

دریافت اقامت پس از تحصیل در آمریکا تا حد بسیار زیادی به نوع ویزای دریافتی شما بستگی دارد. با این وجود راه‌های مختلفی وجود دارد که فارغ‌التحصیلان بتوانند اقامت پس از تحصیل در آمریکا را به‌دست آورند. در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید بلافاصله اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا را به‌دست آورید، بلکه باید ابتدا از روش‌های دیگر برای اقامت موقت خود اقدام کنید.

اقامت پس از تحصیل در آمریکا

روش‌های اخذ اقامت موقت پس از تحصیل در آمریکا

اگر ویزای تحصیلی شما از نوع F1 باشد، می‌توانید از طریق هریک از روش‌های زیر اقامت پس از تحصیل در آمریکا را به‌دست آورید:

  • روش OPT
    این روش که Optional Practical Training نامیده می‌شود، یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای دارندگان ویزای F1 است. OPT یک فرصت شغلی خارج از دانشگاه برای دانشجویان دارندگان ویزای F1 است که دانشجویان می‌توانند از طریق این روش به مدت ۱۲ ماه در آمریکا اقامت داشته باشند. شما می‌توانید در حین تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی برای OPT اقدام کنید، اما از آن‌جا که تنها ۱۲ ماه فرصت دارید از آن استفاده کنید، اگر حین تحصیل برای آن اقدام کنید، نمی‌توانید مدت بیشتری پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا بمانید.
    دانشجویانی که در رشته‌های علوم پایه (STEM) مانند مهندسی، علوم، تکنولوژی و ریاضیات تحصیل کرده باشند، می‌توانند تا ۲۴ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در ایالات متحده زندگی کنند. در نظر داشته باشید که اگر این روش را انتخاب کنید، باید حتما شغلی مرتبط با تحصیل خود پیدا کنید و در صورتی که پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنید، می‌توانید به صورت تمام‌وقت (۴۰ ساعت در هفته) مشغول به کار شوید.
  • ویزای H-1B
    یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای دارندگان ویزای F1 آمریکا وجود دارد، امکان تغییر و تبدیل آن به ویزای H-1B است. برای آن‌که بتوانید از این روش استفاده کنید باید در یک موقعیت شغلی پذیرفته شوید و اسپانسر دریافت کنید. این ویزا یک گزینۀ مناسب برای اقامت پس از فارغ ‌التحصیلی در آمریکا است که سه سال اعتبار دارد و دارندگان آن می‌توانند این ویزا را به مدت ۳ سال دیگر نیز تمدید کنند.
    اگر در مدت ۵ سال در شغل خود بمانید، کارفرمای شما می‌تواند اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا را برای شما درخواست کند؛ اما اگر در این مدت شغل خود را عوض کنید، باید برای دریافت مجدد این ویزا اقدام کنید.
  • ویزای B-1 و B-2
    در صورتی که شرایط اخذ هیچکدام از ویزاهایی را که به آن‌ها اشاره شد، نداشته باشید، می‌توانید با دریافت ویزای B-1 و B-2 به عنوان یک توریست به ایالات متحده سفر کنید. این ویزا به صورت اقامت موقت است که نوع B-1 برای سفرهای کاری و نوع B-2 برای گردشگری و ملاقات با خانواده است. اگرچه با دریافت این ویزا امکان دریافت اقامت دائم پس از تحصیل را نخواهید داشت، اما می‌توانید با داشتن آن برای دریافت گرین کارت اقدام کنید.
  • دریافت گرین کارت آمریکا
    بدون شک هدف اصلی بسیاری از افراد برای اخذ اقامت آمریکا بعد از تحصیل، دریافت گرین کارت است که اقامت دائم را به دنبال دارد. روش‌های مختلفی برای اخذ گرین کارت وجود دارد که مهم‌ترین شرط در بسیاری از آن‌ها اقامت طولانی‌مدت در آمریکا است. بهترین روش برای اقامت پس از تحصیل در آمریکا با کمک گرین کارت، استخدام است. علاوه بر این افراد می‌توانند با دریافت اسپانسر از فامیل درجه یک در آمریکا، ازدواج و… نیز گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا

برای آن‌که بتوانید اقامت موقت پس از تحصیل در آمریکا را به‌دست آورید، روش‌های مختلفی معرفی شد که هر یک از آن‌ها می‌تواند مسیر شما را برای اقامت دائم آمریکا پس از تحصیل نیز هموارتر کند.

برای آن‌که بتوانید برای OPT اپلای کنید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • شغل مرتبط با رشتۀ تحصیلی پیدا کنید؛
  • جزء دارندگان ویزای F1 باشید؛
  • مدرک اجازۀ کار (EAD) داشته باشید؛
  • پیش از فارغ‌التحصیلی برای OPT درخواست دهید.

همچنین، در صورتی که قصد دریافت ویزای H-1B را دارید، باید الزامات زیر را رعایت کنید:

  • مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید؛
  • شغل مرتبط با رشتۀ تحصیلی پیدا کنید؛
  • تأییدیۀ گواهی شرایط کار (LCA) را از وزارت کار دریافت کنید.

علاوه بر این شرایط، در صورتی که برای هر یک از این موارد درخواست می‌دهید، باید مدارک زیر را جمع‌آوری کنید:

  • پاسپورت معتبر؛
  • کارت EAD معتبر؛
  • تکمیل فرم‌های I-20؛
  • نامۀ استخدام و تاریخ و حقوق مشخص.

اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا

دریافت اقامت آمریکا بعد از تحصیل چه مدت طول می‌کشد؟

از آن‌جا که پروسۀ دریافت اقامت پس از تحصیل در آمریکا باتوجه به هریک از روش‌های مطرح شده متفاوت است، باید همواره اقدامات لازم را چند ماه پیش از پایان تحصیل آغاز کنید. در صورتی که بخواهید از طریق OPT اقدام کنید، باید حداقل ۹۰ روز پیش از پایان مهلت ویزای خود برای آن اقدام کنید. با این وجود بسیاری از دانشجویان نامۀ تأییدیۀ OPT خود را بین ۸۰ تا ۱۲۰ روز پس از اقدام دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، در صورتی که برای ویزای H-1B اقدام می‌کنید، باید حداکثر ۶۰ روز پیش از فارغ‌التحصیلی اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا ویزای دانشجویی آمریکا تنها به مدت ۶۰ روز پس از فارغ‌التحصیلی اعتبار خواهد داشت.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم آمریکا چگونه است؟

برای آن‌که بتوانید اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا را دریافت کنید، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی هستید که هریک از آن‌ها چندین سال طول می‌کشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی اقامت دائم را دریافت کنید. به صورت خلاصه، برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم آمریکا باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. فارغ‌التحصیلی از دانشگاه
    برای آن‌که شانس بالاتری برای دریافت گرین کارت داشته باشید، بهتر است دوران تحصیل خود را تکمیل کنید.
  2. انجام دوران کارآموزی از طریق OPT
    این‌کار به شما کمک می‌کند که مهارت‌های خود را ارتقا دهید و جایگاه شغلی خود را مستحکم‌تر کنید.
  3. تغییر نوع ویزا
    بهتر است بتوانید شغل مرتبط با رشتۀ تحصیلی خود را پیدا کنید تا با دریافت اسپانسر شغلی نوع ویزای خود را از F1 (دانشجویی) به H-1B تغییر دهید.
  4. درخواست گرین کارت
    پس از آن‌که حداکثر به مدت ۶ سال با ویزای کاری H-1B در آمریکا اقامت داشته باشید، کارفرمای شما می‌تواند برای درخواست گرین کارت شما اقدام کند. علاوه بر این، شما می‌توانید کارفرمای دیگری را بیابید که اسپانسری شما را برعهده بگیرند. فرآیند اخذ اقامت دائم ممکن است ماه‌ها طول بکشد و به همین دلیل بهتر است پیش از پایان مهلت ویزای کاری خود، فرآیند آن را آغاز کنید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی شرایط و مراحل اخذ اقامت پس از تحصیل در آمریکا پرداختیم. اگرچه اخذ اقامت دائم آمریکا پس از تحصیل زمان زیادی می‌برد، اما در صورتی که بتوانید از طریق روش‌های اشاره‌شده در این مطلب فرآیند آن را طی کنید می‌توانید این پروسه را به راحتی به پایان برسانید.

البته چالش‌های مختلفی در این مسیر وجود دارد که کارشناسان ما در آکادمی اپلای به شما کمک می‌کنند تا تمامی این مشکلات را با موفقیت پشت سر بگذارید. در صورت تمایل به دریافت مشاورهٔ رایگان می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 1]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند