Search
Close this search box.

هزینه تحصیل در آمریکا در سال 2024 چگونه است؟

هنگام صحبت از تحصیل در یک کشور خارجی، بسیاری از افراد تمایل دارند در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کنند، اما یکی از مسائل مهمی که دانشجویان را در انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی خود دچار تردید می‌کند، هزینه تحصیل در آمریکا است. ارزش پایین واحد پول ایران نسبت به دلار و تمام آن‌چه که از هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا شنیده‌ایم، ممکن است باعث شود هرگز نتوانیم خود را در حال تحصیل در این کشور تصور کنیم. اما آیا این تصور درست است؟

درست است که باید در نظر داشته باشیم هزینه تحصیل در آمریکا تنها به شهریهٔ دانشگاه ختم نمی‌شود و تمام هزینه‌های زندگی، خورد و خوراک، حمل و نقل و … نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم؛ اما آیا تمام این هزینه‌ها مانع تحصیل در آمریکا خواهد شد؟ در این مقاله به بررسی موشکافانه هزینه‌های تحصیل در این کشور می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم درستی برای آینده تحصیلی خود بگیرید.

هزینه خورد و خوراک برای دانشجویان در آمریکا

یکی از هزینه‌های مهم زندگی برای هر فردی هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی است. اگرچه این موضوع تا حد بسیار زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد، اما بد نیست به هزینهٔ برخی از مواد غذایی در کشور آمریکا اشاره کنیم.

به طور معمول، در صورتی که برای صرف غذا به یک رستوران متوسط مراجعه کنید، حدوداً باید 15 دلار برای هر وعدهٔ غذایی بپردازید. البته این هزینه می‌تواند در رستوران‌های معمولی‌تر، کمتر نیز باشد. هزینهٔ مواد غذایی مانند برنج، شیر، نان و تخم مرغ که جزء کالاهای اساسی به حساب می‌آیند، به شرح زیر است:

  • یک کیلوگرم برنج: 4.00 دلار؛
  • یک لیتر شیر: 0.88 دلار؛
  • یک قرص نان 500 گرمی: 2.71 دلار؛
  • 12 عدد تخم مرغ: 2.30 دلار؛

علاوه بر هزینهٔ مواد غذایی، یکی دیگر از هزینه‌های اساسی زندگی، میوه و صیفی‌جات است. این موارد در کشور آمریکا برای میوه‌های پر مصرف‌تر مانند سیب، پرتغال، موز و… عبارتند از:

  • یک کیلوگرم سیب: 4.60 دلار؛
  • یک کیلوگرم پرتغال: 4.00 دلار؛
  • یک کیلوگرم موز: 1.60 دلار؛
  • یک کیلوگرم پیاز: 2.60 دلار؛
  • یک کیلوگرم گوجه فرنگی: 4.30 دلار؛

هزینه حمل و نقل برای دانشجویان در آمریکا

در کشور آمریکا دانشجویان می‌توانند برای استفاده از حمل و نقل عمومی از یک کارت اشتراک ماهانه استفاده کنند. این کارت حمل و نقل عمومی ماهیانه بین 45 تا 100 دلار است [بعضی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان تخفیف دارند]. به عنوان مثال در برخی از شهر‌ها کارت کرایهٔ مترو برای دانشجویان 53 دلار در هر ترم تحصیلی است.

هزینهٔ اجارهٔ منزل یا خوابگاه برای دانشجویان در آمریکا

یکی از مهم‌ترین موارد برای دانشجویانی که به فکر هزینه تحصیل در آمریکا هستند، هزینهٔ اجارهٔ خانه یا خوابگاه است. مواردی مانند خورد و خوراک یا حتی حمل و نقل را می‌توان با تغییر در سبک زندگی تا حدی در آن‌ها صرفه‌جویی‌ کرد اما تنها موردی که صرفه‌جویی و کاهش هزینهٔ آن بسیار دشوار بوده، اجارهٔ خانه است. دانشجویان در آمریکا می‌توانند از خانه‌های دانشجویی و یا خوابگاه برای سکونت خود استفاده کنند.

هزینه خانه دانشجویی در آمریکا برای یک آپارتمان مستقل معمولا از 500 دلار آغاز می‌شود که شامل یک اتاق خواب و متراژ نسبتا کوچک است. البته این مبلغ برای خانه‌هایی است که معمولا در حومهٔ شهر قرار می‌گیرند و هر چه به مرکز شهر نزدیک‌تر شوید قیمت خانه‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین آپارتمان‌های مستقل گاهی تا 3500 دلار در ماه برای دانشجویان هزینه داشته که متراژ و امکانات بیشتری دارند.

بیشتر دانشجویان ترجیح می‌دهند در خوابگاه‌های دانشجویی ساکن شوند تا مبلغ کمتری برای اسکان خود پرداخت کنند. اکثر خوابگاه‌های دانشجویی در محوطهٔ دانشگاه قرار دارند و در هر اتاق 2-3 نفر با هم زندگی می‌کنند. معمولا حمام و توالت در خوابگاه‌ها مشترک است.

هزینه خوابگاه دانشجویی در آمریکا بین 5300-8200 دلار در سال است. این مبلغ شامل تمامی خدمات مربوط به مسکن می‌شود. پایین‌ترین هزینه خوابگاه‌ها در آمریکا مربوط به کالج‌های عمومی 2 ساله است و بیشترین آن‌ها متعلق به موسسات آموزشی خصوصی بوده که دورهٔ آموزشی در آن‌ها حدود 4 سال طول می‌کشد.

معمولا هر دانشگاه در وب سایت خود محاسبات خاصی برای مبلغ کلی هزینه خوابگاه‌ها دارد.

هزینه خرید کتاب و لوازم التحریر برای دانشجویان در آمریکا

یکی دیگر از هزینه‌هایی که دانشجویان دارند، هزینه خرید کتاب‌ها است. معمولا هزینهٔ خرید کتاب و سایر لوازم برای دانشجویان بین 400 تا 1000 دلار در سال هزینه دارد. بنابراین دانشجویان می‌توانند با عضویت در کتابخانه و یا استفاده از کتاب‌های الکترونیک یا دسته دوم مقداری از هزینه‌های خود را کاهش دهند.

هزینه‌های جانبی

علاوه بر تمامی آن‌چه برای هزینه تحصیل در آمریکا گفته شد، برخی دیگر از موارد مانند هزینهٔ بیمه، انرژی (آب، برق و گاز) و … نیز برای دانشجویان وجود دارد. برخی از متداول‌ترین هزینه‌هایی که برای انرژی و دیگر هزینه‌های مربوط به خانه وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • برق: 50 تا 100 دلار در ماه [بسته به اندازهٔ آپارتمان، که در صورت برقی‌بودن سیستم گرمایش ممکن است تا 150 دلار در ماه افزایش یابد]؛
  • سیستم گرمایش: 50 تا 100 دلار در ماه؛
  • اینترنت: 45 تا 50 دلار در ماه؛
  • اشتراک تلفنی: 50 دلار در ماه؛
  • آب، فاضلاب و زباله: معمولا این هزینه‌ها را صاحب‌خانه پوشش می‌دهد، اما اگر مجبور به پرداخت باشید، مبلغ آن‌ها بین 50 تا 75 دلار در هر سه ماه است.

در نظر داشته باشید که در صورتی که شما در خوابگاه ساکن شوید تقریبا تمامی این هزینه‌ها را به صورت یک‌جا با هزینهٔ خوابگاه خود پرداخت خواهید کرد.

علاوه بر این موارد شما باید برای استفاده از بیمهٔ سلامت بین 700-1100 دلار هزینه کنید.

هزینه‌هایی که قبل از ورود به آمریکا باید پرداخت کنید

علاوه بر موارد بالا، هر دانشجو باید هزینه‌های مختلفی را پیش از ورود به کشور آمریکا بپردازد که این مبالغ شامل موارد مختلفی از جمله هزینهٔ اپلای، اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و … می‌شود. بنابراین بهتر است این موارد را نیز جزء هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا در نظر بگیرید. در جدول زیر تمامی هزینه‌های مورد نیاز برای مرحلهٔ پیش از ورود به آمریکا قرار گرفته است:

اقدامات مبلغ هزینه
آزمون زبان حدود 6-7 میلیون تومان
انگشت‌نگاری 85 دلار
سفر به ترکیه (برای بیومتریک) 4-6 میلیون تومان
وثیقهٔ سربازی (در صورت نداشتن کارت پایان‌خدمت یا معافیت دائم) با توجه به مقطع تحصیلی بین 15-46 میلیون تومان
پاسپورت حدود 300 هزارتومان
آزادسازی مدرک تحصیلی 1-2 میلیون تومان به ازای هر ترم
ترجمه مدارک 500 هزار تومان
دریافت ریزنمرات 8-10 میلیون تومان

علاوه بر مواردی که اشاره شد، شما باید حدود 190 دلار برای درخواست ویزای خود پرداخت کنید. همچنین برای اپلای دانشگاه آمریکا در هر مقطع هزینهٔ متفاوتی باید بپردازید که در ادامه دربارهٔ آن‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

هزینه تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف تحصیلی

همان‌طور که می‌دانید هزینه تحصیل در هر مقطع تحصیلی در هر کشوری متفاوت است و افراد با توجه به شرایط خود باید هزینه‌ای برای تحصیل بپردازند. بنابراین بهتر است هر یک از مقاطع تحصیلی در آمریکا را به طور جداگانه بررسی کنیم تا بتوانید بهتر با هزینه‌ها آشنا باشید.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در آمریکا

هزینه تحصیل در مدارس آمریکا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها دانشجویان می‌توانند از سیستم آموزشی بی‌نظیر آمریکا استفاده کنند در صورتی که دانش آموزان نیز این امکان را دارند. از طرفی بسیاری دیگر ممکن است هزینه‌های سنگین را دلیلی بر پشیمانی بدانند. اگرچه هزینه تحصیل در مدارس آمریکا نسبتاً گران است اما سطح آموزشی بالای آن موجب می‌شود که هنوز هم این کشور جزء پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی برای دانش آموزان باشد.

به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در کشور آمریکا بین 25 تا 30 هزار دلار است که البته این مبلغ هزینهٔ غذا، بیمه، خوابگاه و … را نیز دربر می‌گیرد. دانش آموزان می‌توانند پس از پشت سر گذاشتن دبیرستان به بهترین دانشگاه‌های آمریکا راه پیدا کنند که این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی

هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی برای تحصیل در مقطع کارشناسی به آمریکا سفر می‌کنند. داشتن مهارت زبان انگلیسی یکی از اصلی‌ترین شرایط برای دریافت پذیرش در این مقطع است. شما می‌توانید برای دریافت لیسانس هنر (BA) یا لیسانس علوم دیگر (BS یا BSc) در دانشگاه‌های معتبر آمریکا تحصیل کنید. هزینهٔ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی معمولا حدود 32 هزار دلار است. این مبلغ با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به 24 هزار دلار می‌رسد. البته شهریهٔ برخی از دانشگاه‌ها با توجه به شرایط مختلف ممکن است کمتر از این مبلغ باشد.

بررسی تمامی شرایط و مراحل لازم برای اعزام دانشجو به آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

آمریکا بیش از 4300 دانشگاه دارد که حدود 1700 مورد از آنان به دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه تحصیل می‌دهند. هزینه تحصیل در امریکا کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خصوصی حداکثر 35 هزار دلار و در دانشگاه‌های دولتی 30 هزار دلار است.

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دکتری

بسیاری از دانشجویانی که تصمیم به تحصیل در مقطع دکتری می‌گیرند، دانشگاه‌های آمریکا را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب می‌کنند. دلیل این موضوع نیز بسیار واضح است؛ امکانات بسیار زیاد، مراکز پژوهشی متعدد و البته دانشگاه‌های معتبر موجب می‌شود که انگیزهٔ دانشجویان برای تحصیل در این کشور بسیار زیاد باشد. از طرفی چشم‌انداز شغلی که دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان دکتری به وجود می‌آورد بسیار هیجان‌انگیز و درخشان است.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا بین 28 تا 40 هزار دلار در سال است. اگر چه این هزینه نسبتا زیاد است اما دولت آمریکا راهکارهای گوناگونی را برای جبران این هزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت

روش‌های کاهش هزینه‌های تحصیل در آمریکا

دولت آمریکا برای جبران هزینه‌های بالای تحصیل در این کشور امکان دریافت تخفیف یا حتی تحصیل رایگان در آمریکا را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. متقاضیان می‌توانند از روش‌های گوناگونی برای جبران هزینه‌های خود استفاده کنند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

کار دانشجویی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های جبران هزینه تحصیل در آمریکا که همهٔ افراد مجاز به استفاده از آن هستند، کار دانشجویی است. دانشجویان می‌توانند به انجام کار حین تحصیل در این کشور بپردازند که این موضوع از طریق کار در دانشگاه یا محیط بیرون از دانشگاه امکان‌پذیر است. دانشجویان در مدت ترم تحصیلی می‌توانند هر هفته حداکثر 20 ساعت کار کنند. البته یکی دیگر از نکات مثبت این است که افراد می‌توانند در زمان تعطیلی دانشگاه و یا تعطیلات رسمی تا 40 ساعت در هفته نیز کار کنند.

دانشجویان با انجام کار دانشجویی می‌توانند حداقل 15-17 دلار در ساعت درآمد داشته باشند که ماهانه قسمتی از مخارج زندگی آنان را پوشش دهد.

بورسیهٔ تحصیلی

همانند هر کشور دیگری، دانشجویان در کشور آمریکا نیز می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی برای مقاطع مختلف استفاده کنند. بورسیه‌های تحصیلی آمریکا اغلب برای دانشجویان کارشناسی ارشد و مخصوصا دکتری فراهم است که با داشتن شرایط خاص مانند معدل بالا و نمرهٔ زبان مناسب می‌توانید از این بورسیه‌ها استفاده کنید. بورسیهٔ تحصیلی می‌تواند حتی باعث تحصیل رایگان شما در آمریکا شود و یا تخفیفات مناسبی را دریافت کنید. علاوه بر این، هزینه تحصیل در آمریکا با گرین کارت می‌تواند برای دانشجویان مناسب باشد چراکه امکان دریافت وام و یا بورسیه‌های مختلف را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا به موارد متعددی وابسته است که مقطع تحصیلی یکی از آن‌ها است. اما دومین موضوعی که نقش تعیین‌کننده‌ای در این موضوع دارد، شهر محل زندگی آن‌ها است. همان‌طور که می‌دانید معمولا هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ‌تر، بیشتر است.در ادامه هزینهٔ متوسط زندگی دانشجویی در تعدادی از مشهورترین شهرهای آمریکا را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

نام شهر هزینهٔ اجارهٔ خانه
بوستون 525-2700 دلار
شیکاگو 900-2000 دلار
لس آنجلس 1000-2500 دلار
نیویورک 2900-4300 دلار
واشنگتن 2500-4000 دلار

به طور کلی هزینه زندگی در آمریکا نسبتاً بالا است اما به همان میزان درآمد افراد نیز مناسب است. از آن‌جا که دانشجویان زمان کمتری برای کار کردن دارند، زندگی در شهرهای کوچک‌تر برای آن‌ها بهتر است.

ارزانترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل

اگرچه دانشگاه‌های آمریکا معمولا گران هستند، اما به دلیل معتبربودن آن‌ها و تاثیر شگفت‌انگیزی که بر آیندهٔ کاری افراد می‌گذارد، بسیاری همچنان اصرار بر مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارند. بنابراین متقاضیان می‌توانند به دنبال دانشگاه‌هایی با مبلغ شهریهٔ کمتر باشند تا بتوانند با هزینهٔ کمتری به هدف خود یعنی تحصیل در آمریکا برسند. در ادامه برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دانشگاه نیویورک: هزینهٔ شهریهٔ سالانه حدوداً 17400 دلار؛
  • دانشگاه د پیپل (University Of The People): هزینه در مقطع کارشناسی حدود 2500 دلار و در فوق لیسانس 4500 دلار در سال؛
  • کالج تگزاس جنوبی (South Texas College): هزینه تحصیل حدود 4500 دلار در سال؛
  • دانشگاه ایالتی آرکانزاس (Arkansas State University): حدود 2300دلار در سال؛
  • دانشگاه ایالتی مینوت (Minot State University): با هزینه سالانه 7000 دلار؛

در نظر داشته باشید که برای محاسبهٔ هزینهٔ تحصیل در آمریکا باید هزینه‌های زندگی و اجاره خانه یا خوابگاه را نیز در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا پرداختیم. هزینه تحصیل در آمریکا نسبتاً گران بوده اما این مبلغ با توجه به شرایط هر فرد، شهر محل تحصیل، دانشگاه و حتی مقطع تحصیلی متفاوت است. بنابراین دانشجویان می‌توانند با اخذ نمرات بالا در مقاطع تحصیلی پیشین و مدرک زبان با نمرهٔ عالی از بورسیه‌های تحصیلی که دولت آمریکا در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد استفاده کنند.

در صورتی که شما هم قصد تحصیل در آمریکا را دارید می‌توانید با دریافت مشاوره از وکلای باتجربهٔ آکادمی اپلای مسیر مناسب خود را برای رسیدن به هدفتان پیدا کنید.

هزینه تحصیل در آمریکا با گرین کارت چگونه است؟

هزینه تحصیل در این کشور با داشتن گرین کارت بسیار معقول است چرا که می‌تواند باعث شود از وام‌ها و بورسیه‌های گوناگون‌تری بهره‌مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند