Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

آمریکا جزء کشورهایی است که سیستم درمانی بسیار خوبی و مجهزی دارد و همین امر، تقاضا برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با درمان مانند دندانپزشکی را در این سرزمین، تا حد زیادی افزایش می‌دهد. امکان تحصیل دندانپزشکی در آمریکا، یکی از موقعیت‌های بسیار پر رقابت است که توسط دانشگاه‌های زیادی در این کشور ارائه می‌شود. تنوع بالای موقعیت‌های تحصیلی در این رشته، علاوه بر دانشجویان داخلی، امکان تحصیل دانشجویان خارجی را نیز فراهم می‌کند.

در این مطلب، به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، هزینه‌ها، مدت زمان تحصیل، میزان درآمد این رشته در آمریکا و مواردی از این قبیل خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

بررسی تمامی شرایط و مراحل لازم برای اعزام دانشجو به آمریکا

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

برنامه‌های متنوع ارائه‌شده برای رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، از لحاظ شرایط پذیرش، تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند. شما برای ورود به رشته دندانپزشکی در هر یک از مؤسسات آموزشی مد نظر خود، لازم است تا مدارک زیر را آماده کرده و به دانشگاه مورد نظر خود، ارائه کنید:

  • مدرک کارشناسی چهار ساله در یکی از رشته‌های علوم پایه (ترجیحا رشته‌های شیمی، شیمی آلی، بیوشیمی، زیست شناسی)
  • ارائه مدارک تحصیل ۱۲ ساله در دبیرستان
  • تکمیل درخواست پذیرش در سیستم ADEA (سیستم درخواست دانشکده‌های دندانپزشکی در آمریکا)
  • کسب امتیاز قابل قبول در آزمون DAT
  • مدرک زبان انگلیسی (تافل، آیلتس)
  • مدرک آزمون GRE با نمرات قابل قبول
  • توصیه‌نامه (حداقل ۲ مورد)
  • انگیزه‌نامه (ارائه شرح کوتاهی از دلایل علاقمندی شما به تحصیل دندانپزشکی در آمریکا)
  • پاسپورت معتبر با تاریخ اعتبار حداقل ۱ سال
  • گواهی تمکن مالی (شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی ۱ سال در آمریکا)
  • عکس جدید

توجه: مدارک شناسایی و تحصیلی باید پیش از ارسال، توسط دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی ترجمه شوند و به تایید وزارت امور خارجه و دادگستری برسند. آکادمی اپلای کلیه امور مرتبط با ترجمه را برای مشتریان خود انجام می‌دهد.

اخذ پذیرش از دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته دندانپزشکی برخلاف رشته‌های دیگر، مسیر متفاوتی را برای اخذ پذیرش طی می‌کند. در این رشته، شما ابتدا باید درخواست خود را در سایت مربوط به سیستم درخواست دانشکده‌های دندانپزشکی در آمریکا (ADEA) ثبت کنید. این سیستم، تمامی درخواست‌های متقاضیان تا تاریخ تعیین‌شده را جمع آوری و به دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته دندانپزشکی در آمریکا ارسال می‌کند. این دانشگاه‌ها، بر اساس مدارک ارسالی و سطح علمی هر داوطلب، برای پذیرش یا عدم پذیرش وی تصمیم گیری خواهند کرد. به همین خاطر، بهتر است که برای افزایش احتمال پذیرش خود در این مرحله، رزومه‌ای قوی از تمام توانمندی‌ها و مدارک خود را تهیه و ارسال کنید.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا چگونه است؟

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در آمریکا

بر طبق امتیاز بندی ۵۰ دانشگاه دندانپزشکی مختلف در سراسر جهان توسط سیستم QS Rank در سال ۲۰۲۳، بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در کشور آمریکا عبارتند از:

  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه هاروارد (رتبه ۹، شاخص پذیرش ۴.۷ درصد، هزینه سالانه ۶۵.۰۰۰ دلار)
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (رتبه ۹، شاخص پذیرش ۴.۷ درصد، هزینه سالانه ۱۱۵.۰۰۰ دلار)
  • دانشکده کارولینای شمالی (رتبه ۱۸، شاخص پذیرش ۲۵ درصد، هزینه سالانه ۶۷.۰۰۰ دلار)
  • دانشکده پزشکی/دندانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا (رتبه ۲۲، شاخص پذیرش ۹ درصد، هزینه سالانه ۷۷.۵۰۰ دلار)
  • دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا (رتبه ۲۷، شاخص پذیرش ۱۴.۳ درصد، هزینه سالانه ۱۹.۰۰۰ دلار)

تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

آزمون‌های پذیرش جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی در آمریکا، نیازمند شرکت در چند آزمون مختلف است که تعدادی از آن‌ها پیش از ورود به دانشگاه و مابقی آزمون‌ها نیز، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشجویان اخذ خواهد شد.
آزمون‌های پیش از ورود به رشته دندانپزشکی به شرح زیر است:

  • آزمون زبان انگلیسی (شامل یکی از آزمون‌های تافل یا آیلتس)
  • آزمون GRE (این آزمون برای تمامی افراد دارای مدرک کارشناسی و متقاضی ورود به مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های آمریکا ضروری است.)
  • آزمون DAT (این آزمون برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا ضروری است و شامل ۲۸۰ سوال از دروس شیمی، شیمی آلی، زیست شناسی، توانایی ادراکی، منطق کمّی و درک مطلب خواهد بود.)

پس از اتمام طول دوره تحصیل، دانشجویان دندانپزشکی برای اجازه فعالیت به عنوان دندانپزشک، می‌بایست در آزمون‌های دیگری نیز شرکت کرده و در آن‌ها، نمره قبولی را کسب کنند.این آزمون‌ها عبارتند از:

  • آزمون NBDE (آزمون یکپارچه ملی دندانپزشکی؛ این آزمون، مرسوم‌ترین امتحان برای اعطای گواهی طبابت به دانشجویان دندانپزشکی در آمریکا است.)
  • آزمون ADAT (آزمون ورود به دوره تخصص دندانپزشکی در آمریکا)
  • آزمون NBDHE (آزمون ملی بهداشت دندان؛ بخشی از فرآیند صدور مجوز برای دندانپزشکان در آمریکا)

هزینه‌های تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

دندانپزشکی، یکی از گران‌ترین رشته‌های دانشگاهی برای تحصیل در آمریکا است و مانند رشته پزشکی نیازمند پشتوانه قوی مالی یا دریافت بورسیه برای پرداخت شهریه آن خواهید بود. بر اساس آمارها، هزینه تحصیل دندانپزشکی در آمریکا به طور میانگین، بین ۴۵.۰۰۰ تا ۶۵.۰۰۰ دلار آمریکا است که با توجه به نوع دانشگاه مد نظر فرد متقاضی، می‌تواند شامل مبالغی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.

دقت داشته باشید که هزینه‌های تحصیل درآمریکا علاوه بر هزینه شهریه، هزینه‌های دیگری مانند هزینه خوراک، پوشاک، قبوض، مسکن، اینترنت، حمل و نقل، درمان و… را نیز شامل می‌شود. شایان ذکر است که ارائه تمکن مالی برای پوشش‌دهی تمامی این هزینه‌ها برای سال اول تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا، یکی از شرایط ضروری برای درخواست صدور ویزای تحصیلی آمریکا است و بدون داشتن توانایی مالی، احتمال دریافت ویزا برای تحصیل در این رشته، بسیار پایین خواهد بود.

شرایط سنی تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های آمریکا، شرایط سنی خاصی از سوی بورد دندانپزشکی یا در هر یک از دانشکده‌ها تعیین نشده است؛ اما با این وجود، متقاضیان تحصیل در این رشته، باید در ابتدا دارای مدرک ۱۲ ساله دبیرستان باشند که بر همین اساس، حداقل سن پذیرش در این رشته ۱۷ سال تمام خواهد بود. علاوه بر این موضوع، هیچ شرط سنی حداکثری نیز از سوی دانشکده‌های ارائه‌دهنده این رشته در کشور آمریکا تعیین نشده است و متقاضیان با هر سنی بالاتر از ۱۷ سال، در صورت داشتن شرایط تحصیلی و مدارک ذکرشده در بخش‌های قبلی، می‌توانند درخواست خود را برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور آمریکا ثبت کنند.

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

در بسیاری از برنامه‌های دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف در آمریکا، طول مدت تحصیل در رشته دندانپزشکی، ۴ سال تمام ذکر شده است؛ البته باید در نظر داشته باشید که ورود به این رشته، نیازمند داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه (ترجیحا رشته‌های شیمی، شیمی آلی، بیوشیمی، زیست شناسی) است که در صورت نداشتن مدرک، باید ۴ سال زمان برای دریافت آن را نیز در برنامه ریزی‌های خود قرار دهید. در صورت تمایل فرد به تحصیل در دوره تخصص دندانپزشکی در آمریکا، با توجه به نوع تخصص انتخاب‌شده، زمانی معادل ۲ تا ۶ سال نیز، به دوره ۴ ساله دندانپزشکی عمومی اضافه می‌شود.

بورسیه دندانپزشکی در آمریکا

هزینه بالای تحصیل در رشته دندانپزشکی در هر یک از دانشگاه‌های آمریکا، ممکن است برای بسیاری از افراد قابل پرداخت نباشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید تا حدی از این مشکل عبور کنید؛ استفاده از بورسیه‌های دندانپزشکی در آمریکا است. این بورسیه‌ها هر سال علاوه بر دانشکده‌های دندانپزشکی، از سوی موسسات مختلف نیز به دانشجویان مستعد و با سطح علمی بالا اعطا می‌شود.

متاسفانه یکی از مشکلات کمک‌هزینه‌های ارائه‌شده برای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا، این است که این بورسیه‌ها، بیشتر به شهروندان آمریکا یا افراد مقیم این کشور داده می‌شود و دانشجویان بین‌المللی، شانس کمی برای دریافت آن خواهند داشت.

جهت آشنایی با شرایط و نحوه دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا کلیک کنید.

تحصیل رایگان تخصص دندانپزشکی در آمریکا

هر سال، توسط بسیاری از دانشکده‌های دندانپزشکی در آمریکا یا موسسات مختلف علمی، بورسیه‌هایی برای دانشجویان این رشته که قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل خود نیستند، در نظر گرفته می‌شود. این بورسیه‌ها در بسیاری از مواقع، صرفا به عنوان نوعی کمک هزینه برای دانشجویان است و تمام هزینه‌های تحصیل آن‌ها را پوشش نمی‌دهند. به عبارت دیگر، تحصیل رایگان دندانپزشکی در آمریکا به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی امکان پذیر نیست. این موضوع، برای دانشجویان دوره تخصص نیز صدق می‌کند و امکان تحصیل کاملا رایگان در این مقطع نیز بسیار پایین است.

دانشجویان دانشکده دندانپزشکی در آمریکا

معادل سازی مدرک دندانپزشکی در آمریکا

اگر در ایران یا کشور دیگری، دوره عمومی دندانپزشکی را طی کرده و متقاضی تحصیل در دوره تخصص دندانپزشکی در آمریکا باشید، امکان معادل سازی مدرک شما وجود دارد. به این منظور، لازم است تا در آزمونی با نام USMLE شرکت کرده و نمره قابل قبولی را در آن کسب کنید.

نکته قابل توجه درباره معادل سازی مدرک دندانپزشکی برای ورود به مقطع تخصص این رشته در آمریکا این است که در این کشور، سیستم درمانی به گونه‌ای بوده که امکان ورود به آن با مدارک اخذشده از کشورهایی مانند ایران، بسیار سخت است و زمان (حدود ۱ سال از زمان شروع اقدام به معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی اخذشده از دانشگاه‌های ایران) و پشتکار زیادی را نیاز خواهد داشت.

علاوه بر این، در صورت قبولی و اجازه برای ورود به دوره تخصص، مدرک دندانپزشکی شما در ایران، معادل مدرکی با اعتبار کمتر از مدرک دندانپزشکی عمومی اخذشده از دانشگاه‌های آمریکا ارزیابی می‌شود و پیش از ورود به دوره تخصص، نیازمند شرکت در برنامه‌های تعیین‌شده از سوی بورد دندانپزشکی آمریکا خواهید بود.

شرایط کار دندانپزشکی در آمریکا

دندانپزشکی یکی از رشته‌های پردرآمد برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا است و بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر رشته‌های مرتبط با درمان دارد. یک دندانپزشک در آمریکا به طور متوسط حدود ۲۰۷ هزار دلار آمریکا در سال درآمد دارد که با توجه به ایالتی که در آنجا مشغول به کار است؛ این درآمد می‌تواند تا ۳۴۸ هزار دلار نیز افزایش یابد.

علاوه بر درآمد، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخلاف رشته پزشکی که فرد می‌تواند در محیط بیمارستان مشغول به کار شود؛ یک دندانپزشک معمولا نیاز به مطب خصوصی و تجهیزات مختلفی دارد که باید پیش از شروع به کار فراهم شوند. با این وجود، بازار کار این رشته، بسیار خوب است و امکان اشتغال به کار پس از اتمام تحصیل دندانپزشکی در آمریکا، بالا خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب درباره هزینه‌ها، مدارک مورد نیاز برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در آمریکا، طول دوره تحصیل، میزان درآمد دندانپزشکان در این کشور و سایر شرایط ورود به این رشته، اطلاعات به روز و کاملی را ارائه کردیم. به طور حتم، سوالات و ابهامات مختلفی در رابطه با تحصیل دندانپزشکی در آمریکا بر اساس شرایط مختلف تحصیلی، سنی یا مالی، برای شما ایجاد شده است.

پیشنهاد می‌کنیم که سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب به شکل کامل بنویسید تا وکلای ما در موسسه، در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشند. همچنین، در صورتی که نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر یا مشاوره تلفنی درباره این موضوع دارید، می‌توانید از طریق تماس با موسسه آکادمی اپلای، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند