Search
Close this search box.

کاور لتر چیست؟ نحوه نوشتن یک کاور لتر حرفه ای برای اپلای

بسیاری از افرادی که تمایل به مهاجرت دارند، با اهمیت نوشتن رزومه یا CV در پذیرفته‌شدن در دانشگاه یا حتی شغل موردنظر به خوبی آگاه هستند. اگرچه درخواست‌کنندگان می‌توانند اطلاعات هویتی اصلی و راه‌های ارتباطی را در رزومۀ خود ذکر کنند؛ اما این فرم به دلیل خلاصه‌بودن و تمرکز روی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، مکان مناسبی برای معرفی متقاضیان نیست.

با توجه به اهمیت معرفی خود به دیگران مخصوصا در زمان دریافت پذیرش، داوطلبان باید مدرک دیگری را برای جبران این موضوع ارسال کنند؛ نام این مدرک کاور لتر است. آیا با کاور لتر آشنایی دارید؟ در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر معرفی آن، نحوۀ نوشتن یک کاور لتر مناسب را نیز برای شما شرح دهیم.

کاور لتر یا معرفی نامه چیست؟

یکی از مهم‌ترین مدارکی که متقاضیان به همراه رزومۀ تحصیلی برای دانشگاه مقصد، استاد یا کارفرمای موردنظر خود ارسال می‌کنند، کاور لتر است. در قدم اول برای دریافت پذیرش، کاور لتر یا معرفی نامه تحصیلی که به نامۀ پوششی نیز مشهور است، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به طور معمول این نامه پیش از مطالعۀ رزومه و بررسی صلاحیت‌های افراد بررسی می‌شود.

علت این‌که کاور لتر به نامۀ پوششی مشهور است، این است که این نامه پوشش‌دهندۀ پروندۀ شما خواهد بود. در حالت کلی باید در این نامه خود را به خوبی معرفی کنید؛ به جزئیاتی بپردازید که مخاطب از شما و شایستگی‌هایی که برای شغل موردنظر یا رشتۀ تحصیلی و دانشگاه دارید، به خوبی آگاه شود. کاور لتر می‌تواند یک ذهنیت از شما را در ذهن مخاطب ایجاد کند و به همین دلیل باید آن را به‌گونه‌ای بنویسید که این ذهنیت مثبت باشد.

خوب است بدانید که نوشتن کاور لتر در واقع یک فرصت ویژه است که به شما کمک کند تا هرگونه شرایط خاص و غیرعادی مانند گپ تحصیلی خود را در آن توجیح کرده یا کارنامۀ تحصیلی خود را شفاف‌سازی کنید. برای مثال اگر دروسی وجود دارد که در آن نمرات پایینی دریافت کرده‌‌اید یا حتی مردود شده‌اید، می‌توانید در کاور لتر خود آن را بیان کنید و علتی را برای آن شرح دهید. بنابراین این موضوع انگیزۀ‌تان را برای درخواست تحصیلی نشان می‌دهد و به مخاطب این انگیزه را می‌دهد تا رزومۀ شما را با دقت بیشتری بررسی کند.

تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه تحصیلی

انگیزه نامه تحصیلی یکی از مدارکی است که در بسیاری از مواقع ممکن است با کاور لتر اشتباه گرفته شود. بنابراین بهتر است تفاوت این دو مدرک با یکدیگر را بدانید. پیش از این به پرسش کاور لتر چیست پاسخ دادیم، اما برای مقایسۀ آن با انگیزه‌نامه باید با مفهوم این مدرک نیز آشنا شوید.

انگیزه‌نامه برای بیان مسیر حرفه‌ای افراد از گذشته تا آینده است؛ به عبارت دیگر افراد در این نامه اهداف خود را از تحصیل در دانشگاه و رشتۀ تحصیلی بیان می‌کنند و به مخاطب نشان می‌دهند که قصد آنان از انتخاب این مسیر چیست. این نامه مانند یک داستان کوتاه و خلاصه است که می‌تواند در هر بخشی از پروندۀ اطلاعاتی شما قرار گیرد و تاثیرگذاری آن را افزایش دهد.

به طور کلی تفاوت کاور لتر با انگیزه‌نامه در نقش و جایگاه این دو مدرک برای موفقیت رزومۀ افراد است. کاور لتر اولین صفحه‌ای است که بررسی‌کننده آن را مطالعه می‌کند. نوشتن کاور لتر بیشتر برای جذب مخاطب و ایجاد انگیزه برای مطالعۀ رزومه انجام می‌شود، در حالی که انگیزه‌نامه دلیل خاص و برتر بودن متقاضی نسبت به دیگران را شرح می‌دهد تا احتمال پذیرفته‌شدن او را افزایش دهد.

درباره انگیزه نامه تحصیلی در این مطلب بیشتر بخوانید

نکاتی که در نوشتن کاور لتر باید رعایت کنید

حال که با اهمیت نوشتن کاور لتر آشنا شدید، بهتر است بدانید که چه نکاتی را باید رعایت کنید و اصول نوشتن آن چیست. برای نوشتن معرفی نامه، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • کاور لتر باید با لحن رسمی نوشته شود؛ بنابراین کاور لتر خود را به شکل یک نامۀ اداری بنویسید.
  • بهتر است در نوشتن معرفی نامه همواره از جملات ساده استفاده کنید و از کلمات تکراری و کلیشه‌ای بپرهیزید.
  • علاوه بر معرفی خود مانند نام و نام خانوادگی، راه‌های ارتباطی مانند شماره تلفن یا ایمیل خود را نیز در کاور لتر بیان کنید.
  • تمامی جزئیات مربوط به موقعیت شغلی، رشته و دانشگاهی را که قصد اپلای برای آن دارید در کاور لتر بنویسید.
  • در هنگام نوشتن کاور لتر به جزئیاتی که برای پذیرش دانشگاه یا موقعیت شغلی موردنظر مطرح شده است دقت کنید تا نامۀ شما تناقضی با آن نداشته باشد.
  • بهتر است برای نوشتن کاور لتر از فونت 10 تا 14 کمک بگیرید و فاصلۀ حاشیه را یک اینچ تنظیم کنید.
  • برای آن‌که تسلط خود را به رشتۀ دانشگاهی موردنظر نشان دهید، می‌توانید از کلمات تخصصی مربوط به آن در کاور لتر خود استفاده کنید. با این وجود در استفاده از این کلمات زیاده‌روی نکنید.
  • همواره از لحن مثبت در نگارش خود استفاده کنید.
  • متن کاور لتر خود را از زبان اول شخص بنویسید و از جملات مجهول استفاده نکنید.
  • بهتر است از طرح‌های تزئینی و شلوغ برای پس‌زمینۀ کاور لتر استفاده نکرده و آن را مانند یک نامۀ اداری شیک و ساده طراحی کنید.
  • اگرچه هرگز نباید در کاور لتر اطلاعات تکراری را که در رزومه نیز وجود دارد بیاورید، اما در صورت لزوم می‌توانید جزئیاتی از آن‌ها را در این معرفی نامه ذکر کنید.
  • برای داشتن یک ساختار منسجم، پیش از شروع نوشتن برنامه‌ریزی کنید.

نحوه نوشتن یک کاور لتر حرفه ای

اگر قصد نوشتن کاور لتر حرفه ای را داشته باشید، باید از قالب‌بندی مناسبی نیز استفاده کنید. انتخاب یک قالب مناسب برای کاور لتر به مخاطب نشان می‌دهد که شما یک فرد متبحر و حرفه‌ای هستید که می‌توانید توانایی‌های خود را به صورت غیرمستقیم نیز به آن‌ها ارائه دهید. بنابراین باید اطلاعات زیر را در کاور لتر خود بیان کنید:

  • اطلاعات شخصی

نوشتن کاور لتر خود را با ارائۀ راه‌های ارتباطی خود آغاز کنید. بهتر است که این اطلاعات شامل نام، آدرس محل زندگی فعلی، شماره تلفن و ایمیل به صورت یک بلوک در بالای سمت چپ نامه قرار گیرند.

  • تاریخ

مانند هر نامۀ اداری، کاور لتر نیز باید دارای تاریخ باشد. بنابراین تاریخ را نیز در بالای نامه بنویسید.

  • عنوان، آدرس و نام کارفرما

برای نوشتن متن کاور لتر ابتدا یک عنوان مناسب انتخاب کنید و پس از آن نام و آدرس کارفرما را بنویسید.

  • معرفی خود

در پاراگراف اول از کاور لتر خودتان را با زبان اول شخص معرفی کنید. بهتر است نامۀ خود را خلاقانه آغاز کنید تا مخاطب برای مطالعۀ ادامۀ آن جذب شود. پس از معرفی، به صورت مختصر علت علاقه‌مندی خود به رشته و دانشگاه موردنظر را شرح دهید.

  • مهارت‌ها و سطح تحصیلات

در پاراگراف دوم به سراغ مهارت‌ها و سوابق تحصیلی خود بروید و جزئیات باارزش آن را مطرح کنید. دقت داشته باشید که اطلاعات ارائه‌شده در این بخش، تکراری از اطلاعات رزومه نباشد. در این پاراگراف مهارت‌هایتان را برجسته کنید و بگویید که چرا خود را یک کاندید مناسب برای موقعیت درخواستی می‌دانید.

  • دستاوردها

پس از بیان مهارت‌ها، نوبت به دستاوردها است. در این بخش می‌توانید دوره‌های گذرانده‌شده یا گواهینامه‌ها و جوایز خود را بیان کنید. بهتر است در این قسمت تنها به 3 یا 4 مورد از دستاوردهای بزرگ خود اشاره کنید و همهٔ آن‌ها را نام نبرید.

  • اختتامیه

در پایان درخواست خود را برای پذیرش موقعیت کاری یا تحصیلی موردنظر مطرح کرده و درصورت لزوم درخواست مصاحبه کنید. در پایان اگر نامه را به صورت چاپ‌شده ارسال می‌کنید، انتهای آن را امضا کنید؛ در غیر این صورت می‌توانید با سپاس‌گزاری متن کاور لتر را به پایان برسانید.

  • نمونه یک کاورلتر

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای بررسی وضعیت کاور لتر یا شروع برای نوشتن آن، خواندن نمونه‌های مختلف است. شما می‌توانید با بررسی این نمونه‌ها علاوه بر ایده گرفتن برای نوع نگارش، با یک کاور لتر مناسب و استاندارد آشنا شوید.

طول کاور لتر چقدر باید باشد؟

از آن‌جا که کاور لتر تنها برای معرفی شما است، بهتر است در یک یا دو صفحه گنجانده شود. در این حالت تمامی اطلاعات در خلاصه‌ترین حالت قرار دارند و مخاطب از مطالعۀ آن‌ها خسته نخواهد شد.

کلام آخر

هنگامی که قصد ارسال درخواست پذیرش از یک دانشگاه را دارید یا برای یک شغل در خارج از کشور اپلای می‌کنید، نوشتن کاور لتر اهمیت زیادی دارد. در این نامه افراد مخاطب را تشویق به بررسی دیگر مدارک خود می‌کنند و به همین دلیل اگر در نوشتن آن موفق باشند، احتمال بالاتری برای پذیرش خواهند داشت.

در این مطلب دلیل اهمیت این نامۀ پوششی را شرح دادیم و شما را با نحوۀ نگارش آن آشنا کردیم. در صورتی که هرگونه پرسشی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید. علاوه بر این شما می‌توانید برای نگارش کاورلتر خود از مشاوران ما در آکادمی اپلای کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند