Search
Close this search box.

شرایط تحصیل داروسازی در انگلستان چیست؟

رشته داروسازی یکی از رشته‌‌های پرطرفدار، با آینده‌ای درخشان و پردرآمد محسوب می‌شود. جدای از جذابیت این رشته، شرایط تحصیل داروسازی در انگلستان و دانشگاه‌های مطرح آن بسیار عالی است و  آینده کاری خوبی برایتان رقم خواهد زد. بنابراین اگر شما نیز به رشته‌های مرتبط با شیمی علاقه‌مند هستید و قصد مهاجرت تحصیلی در رشته‌ی داروسازی را دارید و تحصیل در انگلستان را انتخاب کرده‌اید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به شرایط اپلای داروسازی در انگلستان بیندازیم.

گرایش‌های رشته داروسازی در انگلستان

گرایش‌های رشته داروسازی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • داروسازی: اشتغال در داروخانه، اصلی‌ترین گرایش رشته داروسازی و آینده شغلی آن است که در آن داروساز میزان دوز دارو و روش مصرف آن را برای بیمار و مراجعه‌کننده، مشخص خواهد کرد.
  • دستیار داروساز: وظایف شغلی دستیار داروساز شامل نظارت بر تحویل دارو، انبار دارو و موارد مشابه در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها می‌شود.
  • تکنسین داروسازی: تکنسین داروسازی، در داروخانه یا بیمارستان به کار مشغول شده و همین طور در آزمایشگاه‌های تولید دارو، کیفیت دارو را کنترل می‌کند.

دروس رشته داروسازی در انگلستان

دروس رشته داروسازی شامل دروس پایه این رشته، اتیولوژی، اپیدمیولوژی، بیولوژیکی و … می‌شوند.

شرایط پذیرش تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان

پیش از اپلای داروسازی انگلستان، بهتر است بدانید که دیپلم ایران، برای ورود به دانشگاه در این رشته کفایت نخواهد کرد. از این روی فرد متقاضی باید حتما دوره A Level (به مدت 2 سال) یا Foundation in Pharmacy (به مدت 1 سال) را در یکی از کالج‌های کشور انگلستان با موفقیت بگذراند. توجه داشته باشید که گذراندن این دوره‌ها باید منتهی به دریافت حداقل نمره 6 در دروس اصلی به ویژه شیمی شود. در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها، دوره A Level را پذیرفته و برخی دیگر به عنوان جایگزین Foundation را قبول دارند و لازم است که پیش از اقدام در این مورد تحقیق لازم را به عمل بیاورید.

به جز آن نیاز به قبولی در آزمون آیلتس با حداقل نمره 6 (در هر بخش) خواهد بود که البته در صورت نداشتن آیلتس یا پایین بودن نمره، امکان گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی و رسیدن به حد نصاب وجود دارد. همین طور متقاضیان باید در نظر داشته باشند که جهت ورود به رشته‌های مرتبط با شاخه پزشکی، باید دوره پری مدیکال یا همان دوره پیش پزشکی را که مدت آن یک سال است، پشت سر بگذارند.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی داروسازی در انگلستان

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در رشته داروسازی انگلستان به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر + یک نسخه کپی
  • آیدی کارت و شناسنامه
  • نسخه اصلی و ترجمه رسمی دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی + ریز نمرات
  • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 در تمامی موارد
  • 8 قطعه عکس 3 در 4
  • مدارک پزشکی برای اثبات مبتلا نبودن به بیماری‌های خاص مانع از تحصیل در رشته داروسازی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی اثبات توان مالی برای تامین هزینه‌های دوران تحصیل

معادل‌سازی مدرک داروسازی در انگلستان

اگر در کشوری به جز انگلستان تحصیل کرده‌اید، در نظر داشته باشید برای کار یا ادامه تحصیل در رشته داروسازی در انگلیس، نیاز به معادل‌سازی مدرک خواهید داشت. برای این منظور باید در آزمون معادل‌سازی مدرک داروسازی در کشور انگلستان شرکت کرده و پس از آن حداقل 1 سال کارورزی در رشته داروسازی را با موفقیت پشت سر بگذارید. به علاوه لازم به ذکر است که مدرک معادلسازی توسط اداره سلامت و بهداشت انگلستان صادر خواهد شد.

هزینه‌های تحصیل داروسازی در انگلستان

اگر شما به عنوان یک خارجی بخواهید در انگلستان، در رشته داروسازی تحصیل کنید؛ هزینه‌های تحصیل برایتان گران‌تر از چیزی خواهد بود که شهروندان انگلیسی پرداخت می‌کنند. هزینه تحصیل در این رشته تقریبا زیاد است و چیزی بین 20 تا 40 هزار پوند خواهد بود. در نظر داشته باشید که این هزینه را با لحاظ کردن اجاره‌ی آپارتمان یا خوابگاه برای محل اقامت، عنوان کرده‌ایم. شهریه دانشگاه‌ها، بسته به دانشگاه متفاوت بوده و از 14 هزار پوند در سال به 30 هزار پوند در سال می‌رسد.

طول مدت تحصیل داروسازی در انگلستان

طول مدت تحصیل در رشته داروسازی، 4 سال در مقطع کارشناسی خواهد بود. لازم به توضیح است که 3 سال اول، به شکل تئوری و در کلاس‌های دانشگاه سپری شده و سال آخر نیز فرم عملی به خود گرفته و در داروخانه یا بیمارستان، به شکل تجربی پیش می‌رود که بسیار موثر و کارآمد در مهارت‌های شغلی فرد برای آینده خواهد بود.

بورسیه و فول فاند داروسازی در انگلستان

بورسیه و فول فاند داروسازی در انگلستان، در برخی از دانشگاه‌ها رائه شده و لازم است که برای دریافت آن، حتما مدارک تحصیلی، ریز نمرات، آیتلش حداقل نمره 7، پاسپورت، رزومه تحصیلی فعلی و انگیزه نامه یا همان SOP را به آدرس اعلام شده وب سایت دانشگاه ارسال کنید. بورسیه فول فاند، تمامی موارد مربوط به دوران تحصیل را پوشش می‌دهد.

در نظر داشته باشید که برای تقاضای بورسیه فول فاند داروسازی در انگلستان، دانشگاه‌ها یک مهلت زمانی مشخص را اعلام می‌کنند و باید حتما در همان زمان، درخواست خود را به همراه مدارک اعلام شده، ارسال کنید. این مهلت زمانی و مدارک لازم در وب سایت دانشگاه، اعلام خواهند شد.

نکته: لازم به توضیح است که برخی از این بورسیه‌ها نیمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند و برخی دیگر فول فاند و با پوشش دهی کامل هزینه‌های تحصیل هستند. بسته به شرایط خود، می‌توانید برای هر یک از این انواع بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در کشور انگلستان، اقدام کنید. بدیهی است که شرایط پذیرش بورسیه فول فاند، سخت‌تر خواهد بود.

شرایط ویزای همراه دانشجویی در انگلستان

فردی که ویزای تحصیلی انگلستان را داشته باشد، تحت شرایطی می‌تواند شرایط اقامت را برای اعضای خانواده خود شامل همسر و فرزاندان زیر 18 سال با ویزای همراه دانشجویی، فراهم کند. از جمله شرایط اخذ این ویزا، تمکن مالی است؛ زیرا دولت انگلستان، خدمات مالی به اعضای همراه نخواهد داد. به علاوه این ویزا فقط برای دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد داروسازی در انگلستان (و دیگر رشته‌ها) صادر شده و دانشجویان مقطع کارشناسی، طبق قانون فعلی، امکان اقدام برای دریافت آن را نخواهند داشت.

شرایط کار در حین تحصیل و بعد از تحصیل رشته داروسازی در انگلستان

برای آن که دانشجویان بتوانند مخارج دوران تحصیل خود در دانشگاه‌های انگلستان را به خوبی تامین کنند، شرایطی جهت کار در حین تحصیل برای آن‌ها فراهم شده است. ممکن است این کار در همان داخل دانشگاه باشد که معمولا در قالب فعالیت‌های تحقیقاتی زیر نظر اساتید انجام می‌پذیرد. به جز آن، دانشجویان در دوره کارشناسی، اجازه 20 ساعت کار در هفته را خارج از محیط دانشگاه خواهند داشت. لازم به توضیح است که این مدت در دوره کارشناسی ارشد نیز همان 20 ساعت بوده و تنها در دوره دکتری، به 30 ساعت افزایش خواهد یافت.

پس از تحصیل، کار کردن در رشته داروسازی، فرم دیگری به خود گرفته و بعد از دریافت مدرک از دانشگاه، شما می‌توانید برای اشتغال در این کشور اقدام کنید. (به خاطر داشته باشید که مطابق قوانین فعلی، تنها 2 سال پس از به پایان رسیدن تحصیل، زمان دارید که در انگلستان استخدام شده و ویزای کار دریافت کنید.) در این صورت نیاز خواهد بود که از سوی یک کارفرمای انگلیسی، جاب آفر دریافت کنید و او COS یا همان گواهی اسپانسری را به شما بدهد تا به وسیله آن، درخواست ویزای کار داشته باشید.

لازم به توضیح است که برای دریافت ویزای کار، باید 70 امتیاز از امتیازات معیاربندی که شامل همین گواهی COS، دانش زبان انگلیسی، سطح حقوقی و … می‎‌شود را به دست بیاورید. بدیهی است که اگر شغل پیشنهادی شما در فهرست مشاغل مورد نیاز کشور انگلستان در آن دوره زمانی باشد، امتیاز بالاتری به دست خواهید آورد. حقوق داروسازان در انگلستان نیز می‌تواند چیزی بین 38 تا 50 هزار پوند به صورت سالیانه باشد.

وضعیت اقامت پس از تحصیل داروسازی در انگلستان

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ پس از به پایان رسیدن دوران دانشجویی در انگلستان، 2 سال فرصت اشتغال ثابت و دائم در این کشور را خواهید داشت. به این ترتیب در صورتی که بتوانید ویزای کار PSW دریافت کنید و به مدت 5 سال بدون داشتن هیچ گونه حواشی منفی و مشکلات قانونی یا اجتماعی در انگلستان به کار بپردازید، امکان درخواست اقامت دائمی و تابعیت این کشور را خواهید داشت. در نظر داشته باشید که برای دریافت اقامت دائم در انگلستان، به جز این 5 سال اشتغال دائم، باید مدرک زبان و موفقیت در آزمون زندگی در انگلستان را نیز داشته باشید.

بهترین دانشگاه‌های داروسازی در انگلستان

از جمله بهترین دانشگاه‌های داروسازی در کشور انگلستان، موارد زیر را در خاطر داشته باشید:

نام دانشگاه نام ایالت
Aston University Birmingham
University of Bath Bath
University of Bradford Bradford
University of Brighton Brighton
University of Central Lancashire Preston
De Montfort University Leicester
University of East Anglia Norwich
University of Huddersfield Huddersfield
Liverpool John Moores University Liverpool
Keele University Keele
King s College London Waterloo
Kingston University / St George s South London
Medway School of Pharmacy – University of Greenwich University of Kent
UCL School of Pharmacy Bloomsbury
University of Hertfordshire Hatfield
University of Manchester Manchester
University of Nottingham Nottingham
University of Portsmouth Portsmouth
University of Reading Reading
University of Sunderland Sunderland
University of Wolverhampton Wolverhampton
Cardiff University (Cardiff School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences) Cardiff

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان

شما می‌توانید به کمک مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای، مسیر دریافت ویزای تحصیلی در انگلستان را تسهیل کرده و اطلاعات کاملی برای سرعت بخشیدن به این فرایند، به دست بیاورید. به این ترتیب همه چیز سریع‌تر و راحت‌تر پیش می‌رود و بدون ریسک به هدفتان برای تحصیل در این کشور و اقامت دائم آن دست خواهید یافت.

جمع بندی

همان طور که در بالا مشاهده کردید، تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان، با شرایط ایده آلی در دوران تحصیل و اشتغال پس از آن، همراه است. دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته داروسازی در انگلستان، در شهرهای مختلف قرار دارند و این انتخاب‌های بیشتری برای متقاضیان به همراه دارد. اگر هنوز سوالی در این ارتباط دارید یا می‌خواهید فرایند اشتغال به تحصیل در انگلستان در رشته داروسازی و پس از آن دریافت اقامت را سرعت ببخشید، مشاوره تخصصی از آکادمی اپلای، می‌تواند راهگشای شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود که به رشته داروسازی و تحصیل در خارج از کشور (به ویژه انگلستان) علاقه مند هستند، ارسال کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند