Search
Close this search box.

شرایط تحصیل مهندسی در انگلستان چیست؟

کشور انگلستان یکی از صنعتی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. سطح آموزش در این کشور نیز بسیار بالاست و بسیاری از دانشگاه‌های آن نظیر کمبریج، آکسفورد و امپریال‌کالج، در زمره‌ی بهترین‌های جهان محسوب می‌شوند. این عوامل سبب شده‌اند که تحصیل مهندسی در انگلستان برای دانشجویان از سراسر جهان، بسیار جذاب و رقابتی شود.

اما دانشگاه‌های انگلستان کدام گرایش‌های مهندسی را ارائه می‌دهند؟ برای اپلای در این رشته‌ها چه شرایطی لازم است؟ در این مقاله ضمن پاسخ به این سوالات، به جزئیات دیگری نظیر شرایط بورسیه، هزینه‌ها، شرایط ویزای همراه و دیگر جزئیات مهاجرت تحصیلی با رشته‌های مهندسی به انگلستان پاسخ می‌دهیم. پس اگر قصد تحصیل در انگلستان و اپلای در رشته‌های مهندسی در این کشور پیشرفته و با بازار کار مناسب را دارید با ما همراه شوید.

گرایش های رشته مهندسی در انگلستان

تحصیل مهندسی در انگلستان در بسیاری از رشته‌ها، گرایش‌ها و زیرمجموعه‌ها امکان‌پذیر است. با ‌این‌ حال دانشگاه‌های این کشور بیش از هر رشته دیگری، در گرایش‌های زیر دانشجوی بین‌المللی در مقاطع مختلف تحصیلی می‌پذیرند:

  • هوافضا (Aeronautical Engineering)
  • مهندسی شیمی (Chemical Engineering)
  • عمران (Civil Engineering)
  • کامپیوتر (Computer Engineering)
  • فناوری اطلاعات (Information Technology Engineering)
  • نفت (Petroleum Engineering)
  • رباتیک (Robotic Engineering)
  • برق (Electrical Engineering)
  • الکترونیک (Electronics)
  • مکانیک (Mechanical Engineering)
  • کشاورزی (Agriculture Engineering)

دروس رشته مهندسی در انگلستان

تحصیل مهندسی در انگلستان عمدتا شامل گذراندن دروس ریاضی، فیزیک، استاتیک، مکانیک سیالات، ترمودینامیک، شیمی، نقشه‌کشی، برنامه‌نویسی و دروس مشابه می‌شود. مسلما مواد درسی از رشته‌ای به رشته‌ی دیگر متفاوت هستند؛ اما تقریبا همه‌ی آنها نیاز به دانش و توانایی محاسبات ریاضی، حل مسئله، توانایی کار گروهی و انجام پروژه دارند. در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز بخش مهمی از تحصیل صرف پایان‌نامه و ارائه تز می شود.

شرایط پذیرش برای تحصیل مهندسی در انگلستان

شرایط سنی پذیرش در رشته‌های مهندسی در انگلستان در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • حداقل سن برای مقطع کارشناسی یا کالج: ۱۶ سال
  • حداکثر سن برای مقطع کارشناسی: بهتر است زیر ۲۲ سال باشید
  • مقطع کارشناسی ارشد: بهتر است زیر ۳۰ سال باشید
  • مقطع دکتری: بهتر است زیر ۳۰ سال باشید

مدارک پذیرش برای تحصیل مهندسی در انگلستان بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است. درصورتی‌که قصد اپلای برای مقطع لیسانس را داشته و هنوز مدرک دیپلم خود را دریافت نکرده‌اید، باید دوره‌ی GCSE یا General Certificate Secondary Education را بگذرانید. این مدرک، معادل سال‌های اول و دوم دبیرستان در این کشور است. درصورت کسب نمرات لازم، یعنی A تا C در حداقل پنج درس در این دوره، وارد کالج می‌شوید.

دوره‌های کالج در انگلستان به دو دسته‌ی A-Level (دو تا چهار ساله‌) و Foundation (یک ساله‌) تقسیم می‌شوند. دروس آن‌ها نیز با توجه به رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، متفاوت هستند. اگر مدرک دیپلم ایران را دارید، می‌توانید مستقیما وارد کالج‌های انگلیس شوید. البته شرط آن، کسب نمرات سطح A است.

اما اگر قصد اپلای به دانشگاه‌های انگلستان در مقاطع بالاتر را دارید، باید مدرک مقطع پایین‌تر همان رشته یا رشته‌های مرتبط را از دانشگاه‌های معتبر و موردتایید این کشور دریافت کرده باشید. در برخی دانشگاه‌ها برای جبران نمرات دروس مقطع گذشته یا نمره‌ی زبان، دانشجو ملزم به گذراندن دوره‌ی Pre-Master می‌شود که معمولا یک‌ونیم تا دو ترم طول می‌کشد.

به‌طورمعمول ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز لازم برای کسب ادمیشن برای تحصیل مهندسی در انگلستان در مقاطع فوق لیسانس و دکتری این کشور به مدرک شما اختصاص دارد.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی مهندسی در انگلستان

مدارک عمومی لازم برای پذیرش و مهاجرت تحصیلی در رشته مهندسی در انگلستان عبارتند از:

  • مدرک مقطع قبلی به‌همراه ریز نمرات با ترجمه رسمی
  • معمولا دو توصیه‌نامه از اساتید مقطع قبلی
  • مقاله‌ی چاپ‌شده در نشریات علمی (در مورد برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها)
  • رسید پرداخت هزینه‌ی Application Fee
  • انگیزه‌نامه یا SOP (Statement of Purpose)
  • مدرک زبان آزمون آیلتس با نمره‌ی متوسط هفت (حداقل ۶٫۵ در هر بخش) یا مدرک تافل iBT با حداقل نمره‌ی ۷۲
  • آزمون‌های ورودی، GRE یا GMAT‌ موردنیاز برای اپلای در دانشگاه‌ها و رشته‌ها
  • پروپوزال تحقیقاتی برای مقطع دکتری
  • نامه‌ی تمکن مالی
  • داشتن رضایت‌نامه از والدین برای افراد زیر ۱۸ سال

لازم به ذکر است که تمکن مالی دانشجو باید هزینه‌ی تحصیل و ۹ ماه از زندگی او در این کشور را پوشش دهد. دولت انگلستان برای شهر لندن این عدد را ۱۳۳۴ پوند و برای شهرهای غیر از لندن ۱۰۲۳ پوند در ماه تعیین کرده‌است.

معادلسازی مدرک مهندسی در انگلستان

برای تحصیل مهندسی در انگلستان نیاز به معادل‌سازی مدرکی دارید که از دانشگاه‌های ایران دریافت کرده‌اید. این کار را شرکت‌های متعددی در این کشور برای شما انجام می‌دهند که در وب‌سایت دانشگاه معمولا به آن‌ها اشاره می‌شود. برای این منظور لازم است که مدرک و ریزنمرات خود را ترجمه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهید. پس از معادل‌سازی ارزش مدرک، معدل معادل‌سازی‌شده مطابق با سیستم آموزشی انگلستان و نیز دروس پیش‌نیاز احتمالی برای شما تعیین می‌شود. این فرآیند، مستلزم پرداخت هزینه‌ی حدودا ۲۰۰ یورویی است.

هزینه‌های تحصیل مهندسی در انگلستان

باید گفت که انگلستان به‌طورکلی یکی از گران‌ترین کشورهای اروپاست. هزینه‌ی تحصیل در این کشور در رشته‌های مهندسی بسته به مقطع، رشته و دانشگاه متفاوت بوده و بین ۱۲ تا ۳۰ هزار پوند (۱۵ هزار تا ۳۷ هزار دلار) برآورد می‌شود. البته این اعداد، شامل هزینه‌های زندگی نمی‌شود. تحصیل در دوره‌ی دکتری، ارزان‌تر از بقیه دوره‌ها بوده و دوره‌های کارشناسی ارشد نیز به‌طورمتوسط هزینه‌ی بیشتری دارند.

لندن گران‌ترین شهر انگلستان است و متوسط زندگی در آن برای هر نفر حدود ۱۴۰۰ پوند برآورد می‌شود. این عدد از هزینه‌ی اجاره‌ی محل سکونت، خوراک و پوشاک، حمل‌ونقل و غیره تا اندکی تفریح را در بر می‌گیرد. در شهرهای دیگر، این عدد حدودا ۱۲۰۰ پوند برآورد می‌شود. همچنین درنظر داشته باشید که هزینه‌ی دوره‌های زبان در این کشور نیز بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پوند در سال است.

طول مدت تحصیل مهندسی در انگلستان

به‌طورمتوسط طول دوره‌های تحصیل رشته مهندسی در انگلستان به شرح زیر است:

  • لیسانس: معمولا سه سال
  • فوق لیسانس: معمولا یک سال
  • دکتری: معمولا سه سال

در مورد برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها، دوره‌های لیسانس (B.Eng) و فوق لیسانس مهندسی (M.Eng)، پیوسته هستند. دراین‌صورت طول یک دوره‌ی پیوسته کارشناسی ارشد در این کشور، چهار تا پنج سال خواهد بود. معمولا یک دوره‌ی یک ساله کارآموزی نیز در مورد برخی رشته‌ها درنظر گرفته می‌شود که دانشجویان پس از اتمام مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، باید آن را بگذرانند.

بورسیه و فول فاند مهندسی در انگلستان

دانشجویان خارجی، برای تحصیل مهندسی در انگلستان ملزم به پرداخت شهریه هستند. اما اگر ازنظر علمی، نظر اساتید راهنما، کمیته‌های دانشگاهی، مراکز دولتی و خصوصی را جلب کنید، می‌توانید به‌طورکامل، بورسیه یا فول فاند شوید یا حداقل با دریافت اسکالرشیپ (Scholarship) بخشی از هزینه‌های‌تان را پوشش دهید.

دریافت این کمک‌هزینه‌ها پس از دریافت پذیرش (Admission) و پیش از شروع تحصیل یا در طول آن، امکان‌پذیر است. برخی بورسیه‌ها، شرایط آسان‌تری دارند و تنها به داشتن مدرک مربوطه یا نمره‌ی زبان کافی، بسنده می‌کنند. اما برخی دیگر، مستلزم ارائه‌ی طرح‌های تحقیقاتی یا کسب نمرات بسیار بالا هستند. تعداد بورسیه‌ها محدود است و بنابراین تنها به نفرات برتر تعلق می‌گیرد. معمولا در ابتدای هر ترم یا سال تحصیلی می‌توانید برای دریافت آن‌ها اقدام کنید.

شرایط ویزای همراه دانشجویی در انگلستان

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با ویزای تحصیلی انگلستان، یعنی Tier4 می‌توانند برای بستگان درجه‌یک خود درخواست ویزای همراه کنند. منظور از همراه، همسر یا فرزندان زیر ۱۸ سال است و شامل پدر، مادر و دیگر بستگان نمی‌شود. دانشجویان کارشناسی؛ اما چنین امکانی ندارند. مدارک عمومی دریافت این ویزا شامل نامه‌ی تمکن مالی، شناسنامه‌ی همه‌ی افراد، سند ازدواج، گذرنامه‌ی همه‌ی افراد و بیمه‌ی مسافرتی و گردش حساب هستند.

شرایط کار حین تحصیل و بعد از تحصیل رشته مهندسی در انگلستان

ازنظر اجازه‌ی کار همراه با تحصیل، انگلستان، یکی از بهترین کشورهاست. در برخی رشته‌های مهندسی در این کشور، هم در مقطع لیسانس و هم کارشناسی ارشد، دانشجویان از اواسط تحصیل در شرکت‌های مرتبط با رشته‌شان به‌عنوان کارآموز استخدام می‌شوند. حقوق آن‌ها نیز نسبتا مناسب است و گاهی تا ۱۵۰۰ پوند نیز می‌رسد. از بدو ورود به انگلستان با ویزای تحصیلی نیز اجازه‌ی ۲۰ ساعت کار در هفته، حتی در زمینه‌های غیرمرتبط با رشته‌تان در خارج از دانشگاه را خواهید داشت. این مجوز در تعطیلات به ۴۴ ساعت، یعنی به‌اندازه‌ی یک شهروند عادی انگلیس است.

به‌طورکلی، نرخ بیکاری رشته‌های مهندسی در انگلستان پایین است. حدود ۴۰ درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور از صنعت و حدود ۱۸ درصد کل مشاغل آن نیز زیرمجموعه‌ی رشته‌های مهندسی هستند.

درآمد سالانه‌ی رشته‌های مهندسی در انگلستان بسته به رشته، میزان سابقه‌ی کار، شرکتی که در آن استخدام شده‌اید و نیز دانشگاه محل تحصیل، متفاوت است. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که برای رشته‌های پرطرفداری که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، درآمد متوسط سالانه برای سطوح ابتدایی، حدود ۳۵ هزار پوند است. با تحصیل مهندسی در انگلستان در گرایش‌های رباتیک، نفت، کامپیوتر و برق، احتمالا درآمد بیشتری خواهید داشت. متوسط حقوق مهندسان در انگلستان در سطوح بالاتر و در میانه‌ی سال ۲۰۲۳، حدود ۵۰ هزار پوند برآورد می‌شود.

وضعیت اقامت پس از تحصیل دانشجویان در انگلستان

پس از تحصیل مهندسی در انگلستان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، امکان تمدید ویزا تا دو سال وجود دارد. این مدت، برای فارغ التحصیلان دوره‌ی دکتری، سه سال است. در این بازه، فرصت دارید به دنبال کار بگردید و پس از ورود موفق به یک موقعیت شغلی، ویزای خود را از دانشجویی به کاری تبدیل کنید. همچنین پس از ۱۰ سال که از ورود شما به انگلستان گذشت، می‌توانید تقاضای اقامت دائم نمایید. یک سال پس از دریافت اقامت دائم نیز تابعیت این کشور و پاسپورت آن را دریافت خواهید کرد.

بهترین دانشگاه های مهندسی در انگلستان

با نگاهی به رنکینگ‌های معتبر جهانی، هشت دانشگاه زیر را می‌توان به‌عنوان برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مهندسی در انگلستان نام برد:

نام دانشگاه رتبه در رنکینگ جهانی QS در سال ۲۰۲۳ در رشته‌های مهندسی مناسب برای رشته‌های مهندسی متوسط هزینه‌ی تحصیل (پوند)
کمبریج 2 هوافضا، مهندسی شیمی و برق ۳۴۰۰۰
آکسفورد 3 نرم افزار، عمران و نفت ۳۵۰۰۰
امپریال کالج 8 هوافضا، عمران، شیمی و مکانیک ۳۱۵۰۰
منچستر ۲۱ شیمی، کامپیوتر و عمران ۲۴۵۰۰
ادینبورگ (Edinburgh) ۶۶ شیمی، عمران، الکترونیک و کامپیوتر ۳۰۴۰۰
لیدز (Leeds) ۱۰۸ مکاترونیک و رباتیک، معماری و عمران ۲۵۲۵۰
بریستول (Bristol) ۱۱۰ کامپیوتر، عمران و الکترونیک ۲۵۹۰۰

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته مهندسی در انگلستان

مهاجرت تحصیلی به یک کشور پیشرفته، نیازمند صرف زمان زیاد به‌منظور تحقیق و فراهم کردن مقدمات است. این فرآیند، همچنین مستلزم پرداخت هزینه‌های متعددی می‌شود. به همین دلیل، لازم است در کنار تحقیقات فردی، از متخصصان و افراد باتجربه نیز مشاوره بگیرید. آکادمی اپلای با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی در این مسیر همراه شماست. درصورت تصمیم به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های مهندسی در انگلستان، کارشناسان ما با معرفی بهترین دوره‌ها، دانشگاه‌ها و ارائه‌ی به‌روزترین اطلاعات، امکان حصول نتیجه و دریافت پذیرش و ویزا را برای شما افزایش می‌دهند.

سخن آخر درباره اپلای مهندسی انگلستان

کشور انگلستان را به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت در جهان می‌شناسند. دانشگاه‌های این کشور، دوره‌های بسیار باکیفیتی در رشته‌های مهندسی ارائه می‌دهند. در طول تحصیل مهندسی در انگلستان و پس‌ از آن، اجازه‌ی کار در این کشور و دریافت اقامت آن را خواهید داشت. حقوق مهندسان در انگلستان نسبتا بالا و نرخ بیکاری آنان نیز بسیار پایین است. اگر به‌فکر ساختن آینده‌ی شغلی درخشان به‌عنوان یک مهندس هستید، تحصیل در این کشور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای این منظور با مشاوران آکادمی اپلای در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 2 میانگین: 3]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند